Bukefalos 28 år!

Träningsschema

Smirrel00

Trådstartare
Hej! :)

Jag har just skaffat foderhäst och håller på och fixar ett träningsschema istället för att bara ta dag för dag. Han är en tävlingshäst i full kondition, och detta är under vintern:

Måndag : Lättare ridning/bommar
Tisdag : Longering/lös/promenad/eventuella idéer
Onsdag : Ordentligt dressyrpass
Torsdag : Ledig
Fredag : Hoppning
Lördag : Lättare ridning/bommar
Söndag : Ordentligt dressyrpass

Vad tycker ni? Skriv gärna hur ni brukar göra!
 
Sv: Träningsschema

jag hade haft vecko planering istället för en fast plan, dvs ena veckan kanske man fokuserar på markarbete, andra veckan kanske man fokuserar på dressyren och skolorna, veckan därpå kanske man tar tempo växlingar. allt efter vad som behövs.

sen tycker jag att du ska planera in ngn uteritt i veckan, bara för att man rider ut så är det inte automatisk slö ridning. tempo växling och intervall träning är super att göra ute, + ett dressyr pass i snön är bra styrke träning.
 
Sv: Träningsschema

Det finns både utebana och bra vägar utomhus, men just nu är det så mycket snö så det går inte :)
 
Sv: Träningsschema

Vadå går inte? Sorry, men det var det dummaste jag hört.
Inga snowgrips alt glasslock och broddar?
Rida ut är något du vinner mest på, både mentalt och för hållbarheten.

Något du bör tänka på att när man lägger upp ett träningsschema, ska man alltid *träna upp och sen träna ner*
Dvs att du börjar med lättare träning, följd av hårdare träningspass och därefter igen lättare träning och sen vila. Vilan består gärna av en rejäl skrittur ut i skogen.

Allt detta pga att hästens muskler och ledvätska måste anpassas efter hur mycket den rör sig.
Hästen får absolut inte stå dagen efter, eller före ett hårt pass.
Att stå med träningsverk är inget att rekomendera, då behöver den få lösgöras.

Sen att alternera bommar och tömkörning samt uteritter med dressyrträningen, så ger du allt hästen behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsschema

Det finns både utebana och bra vägar utomhus, men just nu är det så mycket snö så det går inte :)

Vadå går inte? Skitbra träning att skritta ut i skogen (off road behövs oftast inte brodd och sulor heller om det är det som är problemet). Man får klä på sig lite bara.
 
Sv: Träningsschema

snö går att ploga bort, blir ju skit trist att ranta runt i ridhuset hela vintern.

så länge snön inte går över knäet på hästen så går det utmärkt att rida ut, har ni plogade grusvägar så är det ju bara att brodda hästen så går det att både skritta och trava ut på vägen.
 
Sv: Träningsschema

Men det är ju just det de gör. Det är otroligt mycket snö här, inte vet väl ni var jag bor ;) Det är en väldigt stor skog och ingen plogar vilket gör det omöjligt att rida ut där. Självklart varierar jag med att vara i ridhus och ute på banan. och promenader längs vägen blir det nu som ni ser.
 
Sv: Träningsschema

Knädjup snö? Perfekt! Inte vareviga dag, men något enstaka pass ibland. Min häst älskar att få arbeta i djupsnö. Inga dressyrpass, men att tuffa på och få ta i lite. Jag tömkör en del i det också, men det blir inte längre sträckor än ett par hundra meter (tungt för mig att hänga med ;) ).
Börja med småpass i skritt, för ledernas skull, och se hur det går och känns. Sedan kan du öka på. Se till att du vet vad som finns under snön, förstås. Och ta det lugnt.

Vill/kan du inte träna i djupsnön, så varför inte lägga in ett pass med t.ex. tömkörning? :laugh:
 
Sv: Träningsschema

Att rida i djupsnö är fantastisk träning! Du riskerar att få en uttråkad häst om du bara harvar runt runt på banan vareviga dag! Mitt tips -rid ut! Annars verkar ditt schema vettigt tycker jag.
 
Sv: Träningsschema

Men det är ju just det de gör. Det är otroligt mycket snö här, inte vet väl ni var jag bor ;) Det är en väldigt stor skog och ingen plogar vilket gör det omöjligt att rida ut där. Självklart varierar jag med att vara i ridhus och ute på banan. och promenader längs vägen blir det nu som ni ser.
Jag bor i umeå-trkaten. Mina fötter tar i snön när jag rider barbacka i snön på en d-ponny och jag är 157 cm lång. Den går alltså en bra bit över hästens knän. Han älskar det! :) Helt fantastisk träning! Och absolut inget hinder för att rida ut! Det är väldigt mysigt att rida ut i snön också. :)
 
Sv: Träningsschema

Snön går ju långt över knäna

Det är ju superbra träning! Dessutom trampar hästen upp en stig och efter 3-4 ggr på samma runda är stigen upptrampad. Dessutom måste det ju finnas pliogade vägar tioll och från stallet?

Att bara sitta och ploga i ridhuset en hel vinter skulle få vilken häst som helst att sura ihop!

Ang schemat så gör ett vecka för vecka. Med min dressyrhäst körde jag på:

Måndag: Dressyrpass i paddocken
Tisdga: Uteritt med mycket lösgörande övningar
Onsdag: vila
Torsdag: Hoppning
Fredag: Skritttur i skogen
Lördag: Långritt, minst 1½ timme i bra tempo
Sönda: Det jag kände för

Schemat varierade från vecka till vecka och iblan byttes nått pass ut mot att jag löshoppade, släppte i paddocken eller tömkörde. Jag hade ax 3 pass i paddocken/veckan. Han lessnade totalt och jag valde att träna is kog och mark och bytte även ut paddocken mot åkrar när underlaget tillät. Jag låter aldrig hästen vila dagen efter ett hårt pass. DEn behöver ut för att röra på lederna.
 
Sv: Träningsschema

Knädjup snö? Perfekt! Inte vareviga dag, men något enstaka pass ibland. Min häst älskar att få arbeta i djupsnö. Inga dressyrpass, men att tuffa på och få ta i lite. Jag tömkör en del i det också, men det blir inte längre sträckor än ett par hundra meter (tungt för mig att hänga med ;) ).
Börja med småpass i skritt, för ledernas skull, och se hur det går och känns. Sedan kan du öka på. Se till att du vet vad som finns under snön, förstås. Och ta det lugnt.

Vill/kan du inte träna i djupsnön, så varför inte lägga in ett pass med t.ex. tömkörning? :laugh:

Nej alltså, det är inte knädjup snö :) man kan liksom inte gå i det, ibland hålls man på "ytan" men man kan sjunka ner jättelångt när som helst och jag vill inte riskera att något händer. Men så fort det blir mindre far jag ut såklart :)
 
Sv: Träningsschema

Det är ju superbra träning! Dessutom trampar hästen upp en stig och efter 3-4 ggr på samma runda är stigen upptrampad. Dessutom måste det ju finnas pliogade vägar tioll och från stallet?

Att bara sitta och ploga i ridhuset en hel vinter skulle få vilken häst som helst att sura ihop!

Ang schemat så gör ett vecka för vecka. Med min dressyrhäst körde jag på:

Måndag: Dressyrpass i paddocken
Tisdga: Uteritt med mycket lösgörande övningar
Onsdag: vila
Torsdag: Hoppning
Fredag: Skritttur i skogen
Lördag: Långritt, minst 1½ timme i bra tempo
Sönda: Det jag kände för

Schemat varierade från vecka till vecka och iblan byttes nått pass ut mot att jag löshoppade, släppte i paddocken eller tömkörde. Jag hade ax 3 pass i paddocken/veckan. Han lessnade totalt och jag valde att träna is kog och mark och bytte även ut paddocken mot åkrar när underlaget tillät. Jag låter aldrig hästen vila dagen efter ett hårt pass. DEn behöver ut för att röra på lederna.

Självklart rider jag inte i ridhuset en hel vinter! Jag är en NH människa i grunden och rider 2-3 ggr i veckan i ridhus. Lovar att min häst aldrig har tråkig :)
 
Sv: Träningsschema

Jag bor i umeå-trkaten. Mina fötter tar i snön när jag rider barbacka i snön på en d-ponny och jag är 157 cm lång. Den går alltså en bra bit över hästens knän. Han älskar det! :) Helt fantastisk träning! Och absolut inget hinder för att rida ut! Det är väldigt mysigt att rida ut i snön också. :)[/QUO

Okej va roligt :D men nu är det ju så att jag redan förklarat hur det är här hos mig, om jag säger att det inte går att rida ut så går det verkligen inte. Tack för att ni ger förslag men det snöar varje dag och om hästen helt plötsligt sjunker ner med bara ett ben så...ja ni fattar
 
Sv: Träningsschema

Att rida i djupsnö är fantastisk träning! Du riskerar att få en uttråkad häst om du bara harvar runt runt på banan vareviga dag! Mitt tips -rid ut! Annars verkar ditt schema vettigt tycker jag.

Okej :) som sagt så rider jag bara i ridhus 2-3 ggr i veckan, då på det ordentliga dressyrpassen och hopplektionen :)
 
Sv: Träningsschema

Självklart rider jag inte i ridhuset en hel vinter! Jag är en NH människa i grunden och rider 2-3 ggr i veckan i ridhus. Lovar att min häst aldrig har tråkig :)

Vad har bh med hur ofta man rider i ridhuset att göra med saken? Om du läser sitt första inlägg så ser du själv att du skrivit ner 5 pass ridning i ridhuset. Dessutom finns det ju en väg till stallet. Måste ju gå att rida på vägen?
 
Sv: Träningsschema

Låter bra, men det jag saknar är uteritter. Man kan även träna seriöst fast man är utanför staketen ;)

Jag själv brukar inte ha fasta scheman, utan lägger upp veckorna efter mina tider i skolan. Går jag till 16 ena dagen och dagen efter är ledig så rider jag hellre på den lediga dagen. Tränar dock alltid 4-5 dagar i veckan. Ser till att rida ut minst 2 gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
806
Senast: Rosett
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
542
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 625
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp