Bukefalos 28 år!

Träningsschema

Sv: Träningsschema

Vad har bh med hur ofta man rider i ridhuset att göra med saken? Om du läser sitt första inlägg så ser du själv att du skrivit ner 5 pass ridning i ridhuset. Dessutom finns det ju en väg till stallet. Måste ju gå att rida på vägen?

Jag håller med, känns inte som TS är seriös öht :(
 
Sv: Träningsschema

Man kan visst rida ut i knähög snö. Red ut i skogen här om dagen i orörd snö inga problem oavsett gångart (hade inte heller snösulor eller broddar)
Att rida i ridhus 5-6 dagar i veckan låter tråkigt för hästen.
 
Sv: Träningsschema

Måndag : Lättare ridning/bommar
Tisdag : Longering/lös/promenad/eventuella idéer
Onsdag : Ordentligt dressyrpass
Torsdag : Ledig
Fredag : Hoppning
Lördag : Lättare ridning/bommar
Söndag : Ordentligt dressyrpass
Jag hade inte varit sådär fast i min rutin och gjort samma grej samma dag i veckan. Ibland behöver man bara lite mer flexibel och faktiskt ta det dag för dag.

Måndag: Lättare ridning/bommar (detta kallar jag för att jogga)
Tisdag: Ordentligt dressyrpass (eftersom hästen är genomriden igår, men inte hårdtränad.
Onsdag: Uteritt eller hoppning beroende på väder. Är det fint väder kan man rida ut och underhålla den där fina lösgjordheten man fick från gårdagens dressyrpass. Är det dåligt väder kan man hoppa. Hoppa ska man göra när hästen är lydig och genomriden, vilket är perfekt att göra efter ett hård dressyrpass dagen innan.
Torsdag: Uteritt eller hoppning. Har man hoppat på onsdagen rider man ut på lång tygel och antingen tar en lång skrittrunda eller så joggar man lite också.
Fredag: Ledig ifall man red ut dagen innan. Hoppade man igår rider man ut idag och låter hästen sträcka ut sig i galopp.
Lördag:Eftersom man ofta har lite ledig tid på helgen ska man passa på att rida de där ordentliga passen på helgen när man har tid att rida igenom hästen ordenligt. Här hade jag kunnat tänka mig att göra det du kände att du behöver ta tag i med just den hästen. Behöver den bygga vissa typer av muskler fokuserar man på att jobba mycket med det. Behöver den bygga kondition är man ute och galopperar tex. Men här hade jag absolut kunnat ta ett riktigt dressyrpass och sedan skrittat ut 30-40 minuter efter passet för att skritta av ordentligt och för att få friskluft och se lite annat än ridhuset.
Söndag: Lite samma sak som lördagen. Måndagen är ju ändå bara joggning och lösgörande arbete.
 
Sv: Träningsschema

Vad har bh med hur ofta man rider i ridhuset att göra med saken? Om du läser sitt första inlägg så ser du själv att du skrivit ner 5 pass ridning i ridhuset. Dessutom finns det ju en väg till stallet. Måste ju gå att rida på vägen?

Nej... om DU läst vad jag skrivit i tidigare kommentarer så står det: Att jag rider i ridhus på hopplektionen och de två ordentliga dressyrpassen -.-
 
Sv: Träningsschema

Man kan visst rida ut i knähög snö. Red ut i skogen här om dagen i orörd snö inga problem oavsett gångart (hade inte heller snösulor eller broddar)
Att rida i ridhus 5-6 dagar i veckan låter tråkigt för hästen.

Men asså kan ni läsa vad jag skrivit...!? ska jag lista upp så ni fattar??
- Jag rider i ridhus 2-3 gånger i veckan
- Klart jag vet att man kan rida ut fast det är mycket snö? Men det går inte att förklara hur det var tidigare, TRO MIG jag testa att gå där
- Nu är det plogat och det går att rida ut
 
Sv: Träningsschema

Måndag : Lättare ridning/bommar
Tisdag : Longering/lös/promenad/eventuella idéer
Onsdag : Ordentligt dressyrpass
Torsdag : Ledig
Fredag : Hoppning
Lördag : Lättare ridning/bommar
Söndag : Ordentligt dressyrpass

Då antar jag att du rider i ridhuset dressyrpassen och hoppasset men släpar du ut bommarna i skogen när du har "lättare ridning/bommar" ? Kan man inte rida ut 'där' tar man en annan runda. Och jodå det går att rida rätt ut i skogen, hästen dör inte. Men om det är plogat i skogen är det ju jätte bra, ut och rid.
 
Sv: Träningsschema

Då antar jag att du rider i ridhuset dressyrpassen och hoppasset men släpar du ut bommarna i skogen när du har "lättare ridning/bommar" ? Kan man inte rida ut 'där' tar man en annan runda. Och jodå det går att rida rätt ut i skogen, hästen dör inte. Men om det är plogat i skogen är det ju jätte bra, ut och rid.


Ja, bara dom gångerna rider jag i ridhus ,som sagt. Vi har ju ens stor utebana där jag rider den enklare ridningen -.-
 
Sv: Träningsschema

Asså en gång för alla...jag rider i ridhus/på ridbana/nån inhängnad 2-3 ggr i veckan! Jag har ju sagt det flera gånger!

SEN, är våran utebana, gräsbana, en annan grej. Man rider verkligen inte runt runt. Det är en del av våran fälttävlansbana som jag rider på, lite bredvid. Och om ni vet hur en fälttävlansbana ser ut så är det stort, öppet etc. Där har jag den "enklare ridningen"
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsschema

Om jag har skrivit att jag tider 2-3 ggr i ridhus, kan ni väl lita på det -.-

Jag skriver utefter vad du skrev i din TS. Jag skulle i vilket fall som helst inte lägga ett schema utefter de träningsmöjligheter du har nu om du inte har chans att rida ut ordentligt mellan gångerna.
 
Sv: Träningsschema

Asså en gång för alla...jag rider i ridhus/på ridbana/nån inhängnad 2-3 ggr i veckan! Jag har ju sagt det flera gånger!

SEN, är våran utebana, gräsbana, en annan grej. Man rider verkligen inte runt runt. Det är en del av våran fälttävlansbana som jag rider på, lite bredvid. Och om ni vet hur en fälttävlansbana ser ut så är det stort, öppet etc. Där har jag den "enklare ridningen"

Fast nu får du ju bestämma dig...
Du säger ju att det inte går att rida ut nu pga för mycket snö men ändå så är du ute på en fälttävlansbana? Där lär det ju ligga snö, eller hur?
 
Sv: Träningsschema

Fast nu får du ju bestämma dig...
Du säger ju att det inte går att rida ut nu pga för mycket snö men ändå så är du ute på en fälttävlansbana? Där lär det ju ligga snö, eller hur?

Men gud -.- det gick inte att RIDA UT nej, men dom plogar ju utebanan..och vadå bestämma mig?? Det enda jag jag har sagt är att det inte gick att rida ut, jag sa inget om utebanan..
 
Sv: Träningsschema

Jag skriver utefter vad du skrev i din TS. Jag skulle i vilket fall som helst inte lägga ett schema utefter de träningsmöjligheter du har nu om du inte har chans att rida ut ordentligt mellan gångerna.

Men om ni nu ska försöka säga emot allt jag gör, så kan nu väl ändå läsa vad jag skrivit. jag har sagt att det går att rida ut nu..
 
Sv: Träningsschema

Men gud -.- det gick inte att RIDA UT nej, men dom plogar ju utebanan..och vadå bestämma mig?? Det enda jag jag har sagt är att det inte gick att rida ut, jag sa inget om utebanan..


Fast i ett inlägg skriver du att det inte plogas någonstans, och om du rider på en utebana som är som en ridslinga utomhus så räknas väl det till uteritt?
Annars får du förklara i första inlägget vad utebana menas för dig, för jag tror det inte bara vad jag som uppfattade utebana som en paddock eller ridbana...
 
Sv: Träningsschema

Fast i ett inlägg skriver du att det inte plogas någonstans, och om du rider på en utebana som är som en ridslinga utomhus så räknas väl det till uteritt?
Annars får du förklara i första inlägget vad utebana menas för dig, för jag tror det inte bara vad jag som uppfattade utebana som en paddock eller ridbana...

Nej, asså i skogen och ridvägarna var inte plogade. Utebanan är ingen ridväg, det är som ett stort stort fält, min "utebana". Men om vi nu är inne på mitt första inlägg, varför i hela friden måste ni veta VAR jag rider? Jag frågade få om vad folk tyckte om Vad jag gjorde. om man nu har häst så måste man ju förstå att man inte kan vara i ridhus varje dag. Vissa (inte alla!) kan nu sluta argumentera för att jag hat fel om allt...TRO MIG , jag har koll på d
 

Liknande trådar

Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Rosett
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
547
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 705
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp