Bukefalos 28 år!

Träningstips

S

Snoa

Hej! Jag behöver lite inspiration och träningstips. Har tänkt lägga upp ett två-veckorsschema för mig och mitt halvbloddssto. Detta för att lättare ha koll på hur mycket hon går och vad vi egentligen tränar på. Hon är i full kondition och orkar i princip hur mycket som helst. Hade tänkt träna för instruktör varannan vecka, både dressyr och hoppning. Sedan är det mest uteritt och träning i paddock på egen hand som gäller. Som det ser ut nu tränar vi varannan vecka, jag rider fem dagar i veckan, men det känns som om vi mest lullar runt. Hon går ganska hårt vissa dagar och lite lugnare andra.
Har ni träningsscheman för era hästar? Hur ser det ut? Har ni några bra övningar som är enkla att själv genomföra i paddock? Styrka/konditionsövningar?! alla tips och råd är välkomna!
Jag är själv ganska otränad och orkar inte alls lika mycket som min fina tjej, men försöker så gott det går :smirk:
 
Sv: Träningstips

Träningstips som jag kan ge dig är att varierar så mkt du kan mellan paddoch och uteritt. Även i paddocken varierar du dig mellan hoppning, dressyr, longerin mm. När du är ute i skogen och rider kan du alltid arbeta hästen men det är oligare ute för dem. Du kan träna skänkelvikningar, öppna och sluta längs vägarna. Har du ngn svängig väg kan man träna galoppombyten. Och om du vill träna uttåligheten sp kan du trava riktigt långsamt upp för backar och skritta ner. Få gånger till en börja för detta är en mjölksyreframkallande övning. Så att hästen får tränas upp innan man gör det får många gånger. Man kan även ta en rejäl sträcka med tempoväxlingar i trav och även andra gångarter.
Det är bara att plocka och läga ut i ett schema som skulle passa dig och din häst. Det är roligt när man har en utbildad häst som kan mkt. För då kan man variera sig mer. Så jag hoppas du kan få ihop ngt roligt av nåt det jag skrivit.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 505
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp