Traktorkunniga?

M

Moniaday

Hej!

Jag spanar lite smått efter en traktor till vår lilla gård. Kan tyvärr inget om traktorer och vill därför kolla om ni har några bra tips!

Traktorn kommer i första hand att användas för snöröjning, vägunderhåll och som transporthjälp vid skogsarbete. Den ska förstås vara BILLIG och så underhållsfri som möjligt! (Små krav jag har... ;))

Är det något speciellt märke ni rekommenderar eller som man bör undvika? Några andra tips om vad jag bör tänka på eller var jag ska söka efter traktorer?

Tacksam för alla tips och råd! :bow:

/M
 
Hej!

Jag kan varmt rekommendera en Volvo/BM 230 Viktor.
De är från 1955, ca till början - mitten av 60-talet.
De kostar ca 10000 - 15000 beroende på skick och utrustning (lastare et c)
Det är en förbaskar bra liten maskin, 2 cyl diesel som knappt drar nåt bränsle alls.
Dom är lättmekade. Dom har direktinsprutad dieselmotor, så det är inte heller glödstift och sån't skit på dom.
Smidig, går bra i skogen.

En kanonmaskin helt enkelt.
Min Viktor är från 1957. Ful som stryk i skicket, men en trogen
arbetshäst :-)

Skulle jag skaffa någon mer maskin, skulle det nog bli enb BM 350 Boxer.
Lite större ä'n Viktorn.

Hug your tractors!
/Mike :devil: - Viktorfantast
 
Tack för tipset! Den låter förträfflig! Du verkar ju nästan lyrisk över denna traktor, så en sådan ska jag hålla utkik efter! :D

Fler som har tips och erfarenheter att dela med sig av?

/M
 
Mja...traktorkunnig är jag väl inte...Det vore synd att påstå.. Dock köpte vi oss en traktor förra året som vi är nöjda med.. det är en Case på 85hk.. Den kostade ju visserligen 125 000 + moms så den var ju inte så billig förstås (Beror på vad man räknar med..) Vi är som sagt nöjda med den och använder den så gott som dagligen.. På sommaren slår vi odlingarna med den, planerar ut grus, flyttar hästens badkar, kör vatten till hästen och mycket mer.. På vintern skottar vi upp gårdsplan, ridbanan och kör ensilagebalar med den...

Jag ville dock egentligen ha en Massey Fergusson jag..men men..man kan inte få allt som man vill och jag trivs med den här traktorn också..

Den enda traktor jag direkt skulle avråda dig från att köpa är en Belarus...Det känns som att köra ett spett..Den är långsnodd (lång vändradie), svårväxlad och allmänt otrevlig att köra...

Mvh Anna :)
 
Hej Anna!

Er traktor spelar prismässigt i en helt annan division än vad vi har tänkt oss. Maxpris ligger kring 25-30 000 INKL moms för vår del och vi hamnar gärna en bit under det om det går!

Bra att få tips om vad man ska undvika! En Belarus låter inte som något bra köp! Tack för "varningen"!

/M
 
Hej!

Ja i de prisklasserna rekommenderar jag definitivt någon av de gamla Volvo/BM-traktorerna:
230 Viktor, 320 Buster, 350 Boxer.
Jag avråder från de mindre MF, eftersom dom har dålig frigång under framaxeln när man skall ut i skogen.

Finns även en del gamla maskiner man kan få billigt, t ex Nuffield, men är inte så bekant med dom.

Fördelen med gamla BM/Volvo är att det finns gott om reservdelar, även nya.

/Mike - Viktorlyrisk. :banana:
 
Det framgår inte av ditt inlägg, men OM du lyckas hitta en traktor med lastare på (för att du vill ha det...) så är det ganska vanligt att de är slut i kopplingen. Så ta i så fall reda på hur länge sen det är som kopplingen byttes ut/renoverades...
Detta är det råd VI har fått av traktorkunniga, inför vårt kommande traktorköp...
 
Wow! Vilken service! Man tackar... :bow:
De kan helt klart vara värda en närmare titt! Jag ska hem och rådgöra med sambon i eftermiddag!

/M
 
Vi har just köpt en BM 350 med lastare. Vi fick ge 15 000:- + moms för den, men det var ett kompispris eftersom vi känner dem som hade den jätteväl. 20' skulle den ha kostat. Men det verkar vara en supermaskin! Klart rekommenderbart!
 
Tack! :) Såna tips är varmt välkomna! Ska ha detta i bakhuvudet.

/M
 
Vilken tur! Du har inga fler bekanta som vill sälja traktor till kompispris??? ;)

/M
 
Tyvärr inte, men efter att ha letat traktor ett tag inser man hur mkt skojare det finns på marknaden. Vi sålde t ex vår gamla (en grålle) för 5500:- (begärde 6000:-, han som köpte den hämtade den daegn efter annonsen fanns på blocket så vi var supernöjda). Nu är den till salu för 12000:-... Lååång näsa!
 
Vad irriterande!!! Förstår om ni sitter och hoppas att han inte får den såld! :devil:

Det är såna skojare man är rädd för när man inte kan så mycket. Man kan ju bli hur blåst som helst om det vill sig illa! :crazy:

Men det är väl bara att försöka se sig om så mycket som möjligt och jämföra. Sedan får man hoppas att man inte går på en nit i slutändan...

/M
 
Ett annat förslag är Volvo BM 400. Jag har kört den modellen på två ridklubbar nyligen och det är en liten behändig traktor. Även efterföljaren 430 är en trevlig traktor.
 
430 är en mkt trevlig maskin men du ploppar du med ens upp i en betydligt högre prisklass. De är mkt efterrtaktade och ligger nog runt 30' + moms om du sk aha nåt bra.
 
Viktor och Boxer är gamla stabila traktorer MEN man måste vara förälskad för att använda dom ;-), tungstyrda osv. Jag har en gubbe med flera nya, stora traktorer som blir lyrisk av att starta den gamla Viktorn. (Lyssnar på ljudet..)
Jag rekommenderar dej 400 eller 430. Vi har en 430 och jag föredrar att köra den... Jag är nämligen inte alls nostalgisk utan praktisk och vill bara få undan grejorna.
 
Hehe.........
Inte mycket som slår det gamla fina *tuff* *tuff* *tuff*

Och förälskad, ja det blir man av bara farten :love:

/Mike :devil: - som envetet vägrar att sälja Viktorn till alla som är och rycker i den.
 
Hmmm... Ja, då blir det att sätta igång med styrketräningen så att man orkar bemästra såna gamla trotjänare då! :D
400 och 430 verkar ligga lite över vår budget om man ska tro Athena (och det ska man såklart! :cool:).

Får väl ge mig ut och lyfta lite stock i skogen så att biceps och triceps vaknar ur dvalan... ;)

/M
 
400 är betydligt billigare än 430, men är det så stor skillnad på den och 350? Jag vet faktiskt inte. Sen har jag ju inte provkört vår 350 än heller, så jag kanske inte ens kan styra den :D. Men det är påbyggd servo på den, om den nu funkar.
 

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: caballus
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 586
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp