Asko
Trådstartare
Och varje gång växer det fram igenÅh, ett sånt har jag också.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och varje gång växer det fram igenÅh, ett sånt har jag också.![]()
Det är ju lätt att anta att det var något fel på felkoderna då men det är lite kul och spännande med något mystiskt så det är ibland roligare att låta saker vara obesvarade
Varsågod!Jag är superintresserad av C5/Silverpilen, så det var bara att plocka information från minnet.
Jag har hört några historier av människor som tycker sig ha sett Silverpilen, men det är ju lätt att ifrågasätta. Däremot var det en tågförare - vilken på sina inlägg verkar otroligt seriös - som skrev och berättade hur han skulle köra tåget till depån och äntligen gå av sitt pass, när han blir anropad av centralen och ombedd att stanna vid Kymlinge och assistera ett tåg där som havererat och skickade ut felkoder. Visst, han kom till platsen och inte stod där något tåg. Förbannad kontaktade han centralen och frågade om de inte hade något bättre för sig än att driva med honom.
Förvirrade svarade de att 'Men, det står ju precis bredvid dig! Vi får ju in felkoderna och ni står ju jämsides, sluta driva med oss!'
Till slut fick han åka vidare, men tåget vid Kymlinge var det ingen som såg.
Och varje gång växer det fram igen![]()
Därför drar jag i det vid varje tillfälle och till slut så åker det ut lättJa, det gör fan ont att noppa bort också.![]()
Därför drar jag i det vid varje tillfälle och till slut så åker det ut lätt![]()
Med varsitt långa hårstrå?![]()
Som gjord för en ny Ghostbusters film'Spöktåget' kommer från ett prototyptåg som köptes in av Stockholms tunnelbana på 1960-talet, nämligen C5-vagnarna tillverkade av Hägglunds istället för vanliga ASEA. Eftersom de bara var prototyper brydde man sig inte om att måla dem utan lät dem behålla sin aliminiumfärg, och kopplingen/bromsarna gjorde att tågmodellen gav ifrån sig ett skrikande ljud vid inbromsning och körning i tunnlar. Det köptes in 8 vagnar, men det blev besvär eftersom att det inte fanns reservdelar om de gick sönder och de gick bara korta turer på röda linjen. De gick en kort morgonrutt varpå de släppte av passagerarna på en station och sedan körde rutten mot depån utan att plocka upp någon. Så vitt jag vet började tåget spela hos fantasin hos en skribent på någon av Sveriges dagstidningar som såg tåget påväg mot depån och skrev om det skrikande, stålfärgade tåget som dök upp från tunneln i berget och aldrig verkade stanna för att ta upp någon levande människa. C5-vagnarna togs ur bruk på 90-talet.
![]()
C5 2901 som stått som museiföremål uppe i Mannaminne efter att den gick ur trafik.
Det har blivit en historia om ett silverfärgat tåg ('Silverpilen') som åker runt, runt, runt och ibland plockar upp människor som aldrig syns till igen - vagnarna är tomma eller befolkade av de döda - och det går inte att komma av. Trots att C5 inte trafikerade blå linjen har det kopplats ihop med Kymlinge tunnelbanestation, en station mellan hallonbergen och kista som påbörjades eftersom det fanns en tanke på att flytta myndigheter och adriminstration till ett nytt komplex på järvafältet. Det blev inte av - på grund av bristande behov och en utrotningshotad (tror jag!) fiskart i närheten och Kymlinge lämnades övergiven och ofullständig. Ryktet säger att Kymlinge är hemsökt och är 'slutstation' för de döda som kliver av där. Det är 'livets slutstation'.
![]()
Kymlinge Station.
Så jo, C5-vagnarna ('Silverpilen') som inspirerat till historien har funnits.![]()
Som gjord för en ny Ghostbusters film![]()
![]()
JaaaaVill du joina?![]()
Om du har så långa som den jag har under hakan så tycker jag synd om dig
Vi kan knyta ihop dem till ett hopprep.![]()