Tramstråden

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Asko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 617
  • Visningar Visningar 52 465
De försöker åtminstone inte dölja att de försöker vara roliga :)
rVjhJ33.gif

Jag läste i en biografi att en dam som dansade med Heinrich Himmler frågade hur det kunde komma sig att om deras lagar verkligen skulle gälla för alla skulle det vara ute för honom och Goebbels. 'Vi har ariska hjärnor' sa han då, ungefärligt. :angel: Så förklarade han också Reinhard Heydrichs presumtiva judiska usprung (en mor/farförälder, tror jag.)
Wow, vilken ... eh, fantastisk förklaring.
:meh:

Jag har fått berättat för mig att det var lite si och sådär med det där, att så länge man var okej två-tre led tillbaka (även om man bara hamnade på 1800-talet ändå) så kunde saker alltid lämnas utanför pappret.

Tomma papper var alltid bättre än ifyllda vid osäkerhet :o
Som med den där hitlers morfar (eller vad det var) :p

Men det intressanta är ändå även om hitler möjligen hade någon slags psykiskt fel så kan inte alla under honom ha haft samma sorts fel. Det måste ha stått "friska" människor nära honom som ändå lät sig föras med strömmen och låta det gå så långt som det gjorde, ingen (såvitt vi vet) sa "stopp, vi mördar tusentals människor!" O_o Just den här sociala delen, pressen - att den kan ha gått så långt att folk började se det som naturligt, det är otroligt.

Men det intressanta är ändå även om hitler möjligen hade någon slags psykiskt fel så kan inte alla under honom ha haft samma sorts fel. Det måste ha stått "friska" människor nära honom som ändå lät sig föras med strömmen och låta det gå så långt som det gjorde, ingen (såvitt vi vet) sa "stopp, vi mördar tusentals människor!" O_o Just den här sociala delen, pressen - att den kan ha gått så långt att folk började se det som naturligt, det är otroligt.

Tänker på Führerprincipen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Führerprinzip

Det blir som en folksjukdom O_o
Jag undrar hur det gick för de unga som växte upp i tyskland under denna tid, det måste ha varit en väldig förändring från att hela tiden(?) höra och lära sig att ens "ras" var den bästa och andra var lägre stående. Och sedan plötsligt få mattan under en bortryckt, allt de hade lärt sig av skolan och ledarna var fel.
Hade de fortfarande den där känslan för rätt och fel trots allt de hade lärt sig?

Jag undrar hur det gick för de unga som växte upp i tyskland under denna tid, det måste ha varit en väldig förändring från att hela tiden(?) höra och lära sig att ens "ras" var den bästa och andra var lägre stående. Och sedan plötsligt få mattan under en bortryckt, allt de hade lärt sig av skolan och ledarna var fel.
Hade de fortfarande den där känslan för rätt och fel trots allt de hade lärt sig?

Det var nog individuellt, men de hade ju de-nazifieringsprogram, om du vill läsa - https://en.wikipedia.org/wiki/Denazification :D De förklarar det bättre än mig. :angel:

Liknande trådar

Tjatter Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 218
Senast: gul_zebra
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 921
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt... 75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
130 727
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka