Träna galopphäst?

RostKaptenen

Trådstartare
Undrar lite över hur ni tränar era galoppörer? Hur många dagar går de på banan? Rida ut, skolridning?

Hur jobbar ni dem när ni är på banan? Hur länge, tempo osv. Brukar ni använda pulsklocka?:confused:

Nu blev det många frågor:angel: förhoppningsvis blir det mång svar:D

Sv: Träna galopphäst?

Också nyfiken på detta...! Men det verkar som om man inte tränar några hästar här...

Jag tror inte att det finns så många "ban-baserade" tränare inne här. Samt att de som finns inte har tid att lägga på att ge ett bra svar på frågan.

I senaste GaloppMagasinet berättar 4 olika tränare om hur de gör. Det kan vara en bra ingång.

Bl a berättar Fredrik Reuterskjöld om hur en av hans bästa hästar aldrig gick snabbjobb efter våren som 3-åring...

Skulle också gärna vilja veta lite mer om hur hästarna tränas. :)

Jag rekommenderar böckerna "About my fathers business" av Bill o'Gorman och "Training the Thoroughbred Racehorse" av Preston Burch. Där kan du läsa om träning i Europa vs USA.

Tyvärr tar det alldeles för lång tid att sitta och skriva det här och att träna hästar tar tid!:angel:

Det finns ungefär lika många sätt att träna, som det finns tränare, så det är egentligen en omöjlig fråga att svara på. Det är nog ingen dum idé att börja med en bra grundkondition, men annars är förmågan att kunne "läsa" sin häst kanske den viktigaste faktorn.

Det är klart att det finns tusen olika sätt att träna hästarna! Gör det ju även inom tex dressyr. Jag rider själv fälttävlan och är bara lite nyfiken på hur man jobbar för att få hästarna i "galoppkonditon" om det finns några bra "knep" som jag kan använda till min hästar... :)

Det är alltid intressant med nya ideer och infallsvinklar!:idea: Har tex funderat på om det är värt att investera i en pulsklocka osv. Tyckte att det kunde vara en bra ide att vända sig till er som har lite koll på galoppvärlden?

Galopptränar travhästar, kanske du får mer svar på travsidan. Jag vet att det finns trådar om galoppträning där sen tidigare. Det måste ändå vara samma mål, att få hästen i kondition att klara att springa, även om en fälttävlare måste kunna hoppa och gå dressyr.

Det finns många varianter på galoppträning för travarna. Jag använder kortare sträckor ibland och tex snabbare tempo och färre intervaller. Ibland backe med lägre tempo och skritt och trav tillbaka. Ibland längre, färre och långsammare intervaller.

Har också varit intresserad av att få "galopparna" att skriva lite men det måste verkligen vara ett släkte som är mycket upptaget (till skillnad från oss andra) och ganska hemlighetsfullt. ;)

Det roliga är ju att diskutera och få nya idéer och uppslag!

Ja ja! Lycka till med svaren. Prova gärna travsidan, den är mer diskussions- och svarsbenägen enligt min personliga bedömning. Diskuterar själv gärna alla alternativ. Vore kul att veta hur du lägger upp din konditionsträning också faktiskt, om du nu vill diskutera lite... :)

Galopptränar travhästar, kanske du får mer svar på travsidan. Jag vet att det finns trådar om galoppträning där sen tidigare. Det måste ändå vara samma mål, att få hästen i kondition att klara att springa, även om en fälttävlare måste kunna hoppa och gå dressyr.

Det finns många varianter på galoppträning för travarna. Jag använder kortare sträckor ibland och tex snabbare tempo och färre intervaller. Ibland backe med lägre tempo och skritt och trav tillbaka. Ibland längre, färre och långsammare intervaller.

Har också varit intresserad av att få "galopparna" att skriva lite men det måste verkligen vara ett släkte som är mycket upptaget (till skillnad från oss andra) och ganska hemlighetsfullt. ;)

Det roliga är ju att diskutera och få nya idéer och uppslag!

Ja ja! Lycka till med svaren. Prova gärna travsidan, den är mer diskussions- och svarsbenägen enligt min personliga bedömning. Diskuterar själv gärna alla alternativ. Vore kul att veta hur du lägger upp din konditionsträning också faktiskt, om du nu vill diskutera lite... :)

Tränar man ett fullblod på samma vis som en travare så sitter man snabbt i ett hav av problem...:D

En bra galopptränares främsta förmåga är att känna när en häst "känns rätt", inte att rabbla upp diverse distanser och tempon, för tempon och distanser finns det ganska många av (typ oändligt) och det är inte speciellt invecklat.

Men i korta drag, för en ostartad häst, övergången mellan de olika stegen sker när hästen "känns rätt":
Steg1 - Bygga upp grundkonditionen, långsamt tempo.

Steg 2: - Bygga upp styrka och uthållighet, lite snabbare tempo dvs på mjölsyratröskeln.

Steg 3: -Bygga upp snabbhet, högt tempo och kortare distanser.

Viktigast, se till att hästen har roligt genom att variera, så den mentalt pallar med att träna alltså. Skogspromenader och hoppning då och då är oftast inte fel...

Pulsmätare är kanon, kruxet är att läsa av den samtidigt som man sitter uppflugen på ett (bara allt för ofta) hårt pullande fullblod. Det blir gärna en "så gick det" rapport istället för "så här går det".

Så mitt tips är att man läser böcker om träning och hästars fysiologi och utifrån det bygger upp sin träningsmodell utifrån sina hästar och sina förutsättningar (träningsfaciliteter, väderlek, tid o.s.v).

Tränar man ett fullblod på samma vis som en travare så sitter man snabbt i ett hav av problem...:D

En bra galopptränares främsta förmåga är att känna när en häst "känns rätt", inte att rabbla upp diverse distanser och tempon, för tempon och distanser finns det ganska många av (typ oändligt) och det är inte speciellt invecklat.

Men i korta drag, för en ostartad häst, övergången mellan de olika stegen sker när hästen "känns rätt":

Steg 2: - Bygga upp styrka och uthållighet, lite snabbare tempo dvs på mjölsyratröskeln.

Viktigast, se till att hästen har roligt genom att variera, så den mentalt pallar med att träna alltså. Skogspromenader och hoppning då och då är oftast inte fel...

Pulsmätare är kanon, kruxet är att läsa av den samtidigt som man sitter uppflugen på ett (bara allt för ofta) hårt pullande fullblod. Det blir gärna en "så gick det" rapport istället för "så här går det".

Så mitt tips är att man läser böcker om träning och hästars fysiologi och utifrån det bygger upp sin träningsmodell utifrån sina hästar och sina förutsättningar (träningsfaciliteter, väderlek, tid o.s.v).

Du sa det! Det är inte läge att sitta och skriva några "regler" för hur man tränar galoppörer utan man känner efter från dag till dag.

Om ni är intresserade av hur det fungerar finns det säkert tränare som skulle låta er komma och praktisera och se hur det går till.

UJUJUJ,snacka om att ha fått det hela om bakfoten.:eek:Nu skall vi se här,banbaserade tränare har inte tid,HAHAHA.
1.Banbaserade tränare ,behöver aldrig fixa banor ,gödselbortforsling,transportering (dock ,lite mer nu än förr )
2.Banbaserade tränare lämnar stallet vid lunchtid för att återkomma en sväng på eftermiddagen.
Skyddad verkstad.
För att besvara frågor,samt komma med inlägg här krävs:
1.Vilja att hjälpa hästar.
2.Vilja att få in nya i sporten
3.Man måste ha förmåga att uttrycka sig i skrift,bara en så'n sak.
4.Förmåga att FÖRSTÅ nyttan av PR på ALLA plan.

GENBERG du är den STÖRSTA nu fungerande PR-GENERALEN för GALOPP SPORTEN :bow::bow::bow:
Ibland har du bara lite OTUR när du tänker.
TÄNK om de hade använt dig till att marknadsföra den kommande "inspirationsdagen" Marknadsföringen som B.Gillborg slängt ut så mkt onödiga pengar på hade du gjort UNDERVERK med.Fick häromdagen 5 blad att sätta upp /dela ut.Ingen Normalbegåvad :eek: människa fick en hum om VAR ,NÄR ,VARFÖR ,HUR, VIKTIGA informationer i dylika sammanhang.:angel:

:o
Genberg rodnar!

Jag har dock aldrig sagt att banbaserade tränare inte KAN ha tid. Men det är ju uppenbart att man inte HAR eller ANSER sig ha det...
Men som sagt var - Senaste GaloppMagasinet. 4 tränare berättar om 4 olika tankesätt.

Ang JG så har jag faktiskt varit i kontakt med både BG och Pia Skoog. Man har alltså i år en person från marknad som är dedikerat galoppig. Och just den här dagen tror jag faktiskt att man har en riktigt bra kalkyl på med en hel del sponsorer mm.
Kostnaderna är nog marginella...

American Days är också ett koncept som jag tror kan bli riktig bra. Många tunga sponsorer klara.
Jag ser det som positivt att man jobbar på alla dessa fronter. Och upplever att det är mycket mer på gång i år än vad det varit tidigare.

:laugh:

Åh! Jag som alltid sitter med klockan när jag kör och rider! Kan man känna av vad som passar sig för hästen baserat på dagsformen etc?

Hmm. Jag tränar unghästarna så här: Grundkondis. Grundkondis med lite speeder i -kortare och efter förmåga för att leka fram styrka och teknik och få lite mjölksyraträning. Eftersom jag är på ett litet ställe har jag egentligen bara backiga grusvägar att vara på så alternerar med skritträning uppför (mjölksyraträning enligt undersökningar -likställer med tryckvagnsträning på eget bevåg visserligen). När häst klarar av allt på bra sätt (naturligtvis bara efter klockan som jag alltid kör och rider efter) blir det lite fler speeder i lite mer ordnade förhållanden. Kanske träningen däremellan blir mer skritt och annan variation då istället vilken den också blir när det är växtperiod. Huvudsaken är att det känns kul och lätt för pålle.

Lustigt du skulle nämna. Hoppning blir det bara lite av men desto mer klättring i skog samt turer runt i natur och lite nya ställen. Det är så svårt att ta tiden bara...

Skulle gärna ha pulsmätare faktiskt men får köra på känn. Klocka är ingen idé, det har jag inte ens om jag är inne på en bana. Går efter vad som känns lämpligt för dagen för den hästen. Tycker inte att den träning du beskriver skiljer sig så mycket tankemässigt från min?

Jag tränar en 2-åring och en 5-åring som varit på väg till slakt från två större tränare och nu startat 5-6ggr på bra sätt och håller humör och förbättrar form. Problemet med 5-åringen är gammalt trauma i ryggen och vi jobbar på det. Kan i princip bara köra eller rida trav på plan mark, dvs på banan. Inte för att den inte kan trava utan för att det skulle förvärra ryggen. Galopptränar nästan uteslutande och gympar i skogen.

Jag är alltid intresserad av dessa travare som inte fungerar till 100%. Galoppträning är guld för dem tillsammans med skog och klättringsträning. Detta är en av orsakerna till att man skulle vilja diskutera lite fram och tillbaka med galoppsporten, inte för att få ett "koncept" att träna efter. Det verkar inte vara samma intresse för utbyte av idéer tycker jag eller är det bara för att ni inte har samma problem med ryggen på galoppörerna? (Travare i högt tempo = spänd ländrygg för att hålla stabil kropp = ofta spänningar = ofta ryggproblem = vill gärna fixa med alternativ träning)

Detta blev långt. Kul att diskutera. Ledsen jag inte kunde låta bli att vara lite ironisk men ta det inte personligt det var inte meningen. Ville kanske reta igång en diskussion lite också. Puss alla! :love:

Tränar mina hästar ungefär så.. Längre lugna galopper för att bygga konditonen, varierat med kortare distanser i lite högre tempo. Går på känsla hur mkt jag ska kräva. Känns bara som jag har kört fast lite, svårt att hitta bra underlag att låta dem galoppera snabbare samtidigt som jag är lite orolig för att det ska bli skador...:cry: Har länsat bibiloteket på böcker om hästens fysiologi, foder, skador osv. Men väldigt tunnt utbud.. Vill ju bara lära mig så mkt som möjligt:D Inne på fälttävlans forumet har vi haft liknande diskussioner där många pratar om att låta hästarna gå på en viss % av maxpuls en viss tid sen öka till x % av maxpuls osv.. Känns lite rörigt.. Så det är jätte intressant att höra mer om hur hästarna tränas inom olika grenar:idea:

Det finns exakt lika många sätt att träna hästar på som det finns hästar,det är helt enkelt så simpelt som så,varje häst har behov av en individuell träning som passar just den för att prestera så bra som möjligt utefter hästens egen förmåga.
:cool:
Personligen har jag tränat hästar som behövt klättra och jobba i terrängen, trava grusvägar mil efter mil,cantra långa långsamma canters så gott som dagligen,för att sedemera snabbjobbas två- tre ggr så har de suttit där.
Andra hästar har haft ett behov av att gå några veckor i skritt maskin,sjukgymnastiksridits i ett ridhus samt styrketränats i skogen,för att sedan gå några spritsar i en backe så har de suttit där.
Jag tränar tex en häst som behöver travas dagligdags på långa turer på 8 km dessa turer avslutas med långa långsamma canterjobb på 5,4km,i dessa canterjobb lägger jag in ett snabbjobb på ca 80% fart och på 400meter in varannan dag sedan efter ca 3,5 månader är han färdig ,denna hästen behöver i regel ett eller två lopp innan han sitter där.
:banana:
Mitt jobb består ofta i att hjälpa tränare av ALLA kategorier att komma till rätta med hästar som har fastnat i olika problemsituationer,vi har för närvarande en häst här som var utdömd av ett flertal veterinärer innan han ens hade kommit till start,denna hästen har idag byggt upp sin kropp på lite drygt två månader och är nu stark FRISK, LYCKLIG och älskar sitt jobb ,idag har han varit ute på en styrketräningsrunda för att sedan köra lite kroppskontrolljobb efterpå detta har han cantrat 1800 m för att avsluta med klättring,denna hästen är tre år och var inte inriden för två månader sedan.
:bump:
Mitt jobb består även av att rida in hästar till ett flertal av landets profesionella - och amatör - tränare.
Även där finns det lika många sätt att göra inridnigen på som det finns hästar,givetvis har jag efter över 20 år i yrket utarbetat en linje som jag dagligdags avviker ifrån då det inte går att följa färdiga mallar blint när man har med härliga individer att göra.
:bow:
Jag kan med gott samvete se "mina" hästar i ögonen när jag nattar dem varje kväll.:love:

Vad intressant! :laugh:

Skulle du vilja påstå att, förutom den individuella anpassningen som du verkar vara duktig på, grundprincipen för att träna galoppörerna är ungefär som du beskriver. Om jag nu fattat rätt...

Mer åt grundträningshållet och sen lite mer intensitet en kortare period innan start?

Det är inte vanligt att ha regelbundna intervallträningar mellan motion/skrittmaskin/skog/klättning? Alltså som jag skulle trott, snälla få och korta intervaller kanske på en ung häst som ska tränas upp, för att sedan öka intensitet och mängd allteftersom?

Tack hur som helst!

Frukosterar med datorn,slänger ner ett litet snabbt svar.
Unga individer travar jag oftast MYCKET sparsamt,klättrar i intevaller med galopparbete,har så bra ordnat att en klätterbacke som är preparerad ligger i direkt anslutning till vår 1600 m galoppbana.
Har även flertalet kortare skogsslingor som de unga lärlingarna går på före eller efter galopparbetet.Alltså mkt sparsamt med travarbetet.
Givetvis så travar vi småttingarna så att de går i form och jobbar på ett funktionellt sätt,som en del av inridningen,själva träningsarbetet består dock av kroppskoordinerande övningar en del styrketräning kombinerat med galoppjobb.
Vi SITTER ALDRIG på en trött ung individ,då får ryttaren omgående hoppa av och leda hem hästen,i de fall som hästen helt plötsligt blir trött,de har ju olika dagar ,precis som vi själva.Man kan inte vara på TOPP alltid,man kan bara försöka.
Även här gäller GIVETVIS individuell träning.
:banana:
Kan dock tillägga att jag har även tränat lite äldre hästar som gillat lite längre snabbjobb 2 ggr i veckan kombinerat med MYCKET LÄTT träning ett par gånger i veckan.Som sagt INGEN är den andre helt lik:cool:
Tjingeling,nu ilar jag ut till pållarna,ännu en morgon utan att datorn käkat upp min frukost jipppi:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 337
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 647
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 249
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka