Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan sammanfatta förra veckan också. Det blev tre styrkepass där ett av dom avslutades med lite löpning, sex ridpass och ett par promenader. Bra vecka och det känns riktigt gött att vara på gång med mer styrketräning igen :) Denna veckan börjar jag min egenkomponerade träningsschema så får vi se om jag når mina mål.
 
Bebis är nu 11 dagar gammal och jag "tränar" medelst knipövningar, promenader med sonen i sele och genom att försöka hitta magmusklerna igen :D. Längtar så mkt efter att träna på riktigt, men sonen förlöstes med en hög sugklocka och jag blev klippt, så allting ska få gott om tid att läka. Mår dock bra i kroppen överlag, men har gått ner för mycket i vikt, precis som efter första graviditeten. Måste få tillbaka aptiten och lägga på mig ett par kilo de närmaste veckorna innan efterkontrollen på MVC och den riktiga träningsstarten. Fast det är ju ett rätt trevligt jobb att lägga på sig :d.
 
I dag cyklade jag 45 min och 2 mil för första gången på två månader.
Känns bra i trampdynan men känner mig lite trött i hela foten och benet. Inte så konstigt och foten är jag oftast trött i efter jobbet. Nu ska jag inte öka mer på ett tag utan köra 3-4 dgr/v likadant eller kortare beroende på dagsform och hoppas att dey fortsätter kännas bättre.
 
Förra veckan blev det bara ett styrkepass på måndagen och sen gravidyoga på torsdagen. Hade mycket annat inplanerat så det + jobb gjorde att jag inte hade varken tid eller ork riktigt de andra dagarna.

Startade denna veckan med lite lätt styrketräning och aktivering och sen 30 min yoga här hemma vid brasan, mysigt :)
 
I dag cyklade jag 45 min och 2 mil för första gången på två månader.
Känns bra i trampdynan men känner mig lite trött i hela foten och benet. Inte så konstigt och foten är jag oftast trött i efter jobbet. Nu ska jag inte öka mer på ett tag utan köra 3-4 dgr/v likadant eller kortare beroende på dagsform och hoppas att dey fortsätter kännas bättre.
Vad härligt! Håller tummarna för att det ska fungera
 
Bebis är nu 11 dagar gammal och jag "tränar" medelst knipövningar, promenader med sonen i sele och genom att försöka hitta magmusklerna igen :D. Längtar så mkt efter att träna på riktigt, men sonen förlöstes med en hög sugklocka och jag blev klippt, så allting ska få gott om tid att läka. Mår dock bra i kroppen överlag, men har gått ner för mycket i vikt, precis som efter första graviditeten. Måste få tillbaka aptiten och lägga på mig ett par kilo de närmaste veckorna innan efterkontrollen på MVC och den riktiga träningsstarten. Fast det är ju ett rätt trevligt jobb att lägga på sig :d.

Grattis till sonen :love:
 
Idag har jag för första gången på en jobbdag sprungit på morgonen. Jag är annars alldeles hopplöst långsam på morgonen och hinner ingenting fast att jag går upp tidigt. Så jag har alltid tänkt att det inte är ngt alternativ att klämma in motion också. Men jag har märkt att jag vaknar på nätterna när jag springer sent på kvällen. Så jag vill minska på de runderna.

Sprang bara 4 km men med riktigt bra fart. Klar förbättring! Men det var också extremt vindstilla. Men kallt! 3,5 gr bara! Så jag frös rejält om händerna. Och benmusklarna blev stumma i kylan, även mot slutet. Så varmare på benen behövs def. Längtar galet mkt tillbaks till i somras när det var som vamast! Då var det sjukt härligt att springa!
 
@Saigon Här har vi haft minusgrader i två nätter nu. Igår morse var det -2 när jag gick upp strax innan kl 7 och idag vid samma tid var det -3,5.

Igår tränade jag som tänkt! Och utöver det blev det en timmes promenad med familjen och sen en kort promenad när bästis red sin unghäst som vi håller på att rida in. Skötte mig mätmässigt också :up:

Idag är tanken ridning på lunchen och promenad ikväll.
 
Idag har jag för första gången på en jobbdag sprungit på morgonen. Jag är annars alldeles hopplöst långsam på morgonen och hinner ingenting fast att jag går upp tidigt. Så jag har alltid tänkt att det inte är ngt alternativ att klämma in motion också. Men jag har märkt att jag vaknar på nätterna när jag springer sent på kvällen. Så jag vill minska på de runderna.

Sprang bara 4 km men med riktigt bra fart. Klar förbättring! Men det var också extremt vindstilla. Men kallt! 3,5 gr bara! Så jag frös rejält om händerna. Och benmusklarna blev stumma i kylan, även mot slutet. Så varmare på benen behövs def. Längtar galet mkt tillbaks till i somras när det var som vamast! Då var det sjukt härligt att springa!

Ja, det är för kallt redan! 5 plus både igår och idag. Behövs definitivt något mer på benen.
 
Svärmor kom och passade barnen i söndags så kom ut på en halvtimmas PW. Igår blev det 1 1/2 h PW och idag kommer det bli samma. För mycket plugg för att hinna mer så får vara tacksam för det jag får. Hoppas jag får klart en av uppgifterna i plugget idag/imorgon så kan jag andas ut lite och kosta på mig ett pass på crosstrainern. Får bli halvvägsbelöning :p
 
Dubbla springturer var behövligt då vi haft kalas för dottern idag och jag har ätit en massa gott. I mängder. Så pass mkt att jag nog behöver springa extra mkt hela veckan... :o

Jag hoppas att du inte tar illa upp när jag skriver det här, men: Tänk inte att du måste kompensationsträna för att vara värd att äta goda saker. Du verkar ha hittat något jättehärligt och bra med löpningen, tappa inte det! I all välmening :)

Träning är kul och mat är gott, inget av det bör användas som straff eller späkning. Jag säger inte att du gör det, men om man tittar på samhället i stort så är det tyvärr väldigt vanligt och det känns så ledsamt.
 
Jag hoppas att du inte tar illa upp när jag skriver det här, men: Tänk inte att du måste kompensationsträna för att vara värd att äta goda saker. Du verkar ha hittat något jättehärligt och bra med löpningen, tappa inte det! I all välmening :)

Träning är kul och mat är gott, inget av det bör användas som straff eller späkning. Jag säger inte att du gör det, men om man tittar på samhället i stort så är det tyvärr väldigt vanligt och det känns så ledsamt.
Tack! Jag reagerade när jag läste igår och ville säga något men var lite allmänt låg och kunde inte komma på hur jag skulle uttrycka mig, så det blev inget. Vet alltför väl hur lätt det är att säga/tänka sådär @Saigon, vilket inte är ett dugg konstigt med tanke på allt skräp samhället tutar i oss, men tror att det är jättenyttigt på flera sätt att försöka blocka/argumentera emot sådana tankar när de kommer. :)
 
Jag hoppas att du inte tar illa upp när jag skriver det här, men: Tänk inte att du måste kompensationsträna för att vara värd att äta goda saker. Du verkar ha hittat något jättehärligt och bra med löpningen, tappa inte det! I all välmening :)

Träning är kul och mat är gott, inget av det bör användas som straff eller späkning. Jag säger inte att du gör det, men om man tittar på samhället i stort så är det tyvärr väldigt vanligt och det känns så ledsamt.
Det var obetänksamt av mig att uttrycka mig så. Jag har inte den problematiken åt ngt av hållen, dvs att jag använder motion/mat som belöning eller straff. Men, som ni säger, sådana uttalanden bidrar till att spä på ett synsätt som inte är sunt. Så det var dumt av mig att skämta om det. Däremot vill jag vara tydlig med att jag reglerar kosten mot min aktivitetsnivå på en generell nivå. Innebärandes att jag äter väldigt mkt mer nu när jag tränar än vad jag gör som inaktiv. Så skämtet var sprunget ur en sådan tanke. Inte att jag inte får unna mig och måste bestraffas om jag gör det. Jag älskar att unna mig! Och jag älskar att motionera! Men jag tackar både dig och @Mineur för omtanken och påminnelsen om att man bör tänka sig för när man uttalar sig om kost/motion.
 
Det var obetänksamt av mig att uttrycka mig så. Jag har inte den problematiken åt ngt av hållen, dvs att jag använder motion/mat som belöning eller straff. Men, som ni säger, sådana uttalanden bidrar till att spä på ett synsätt som inte är sunt. Så det var dumt av mig att skämta om det. Däremot vill jag vara tydlig med att jag reglerar kosten mot min aktivitetsnivå på en generell nivå. Innebärandes att jag äter väldigt mkt mer nu när jag tränar än vad jag gör som inaktiv. Så skämtet var sprunget ur en sådan tanke. Inte att jag inte får unna mig och måste bestraffas om jag gör det. Jag älskar att unna mig! Och jag älskar att motionera! Men jag tackar både dig och @Mineur för omtanken och påminnelsen om att man bör tänka sig för när man uttalar sig om kost/motion.

Skönt att höra! :D Jag tror att det kanske inte var helt tydligt att du skämtade, det kan ju vara svårt i text. Jag kände mig inte så väldigt orolig för just dig (;)) utan snarast kände jag att det inte borde stå oemotsagt med tanke på hur många det är som läser tråden utan att skriva i den, och kanske själva dras med sådana tankar (medvetet eller omedvetet). Jag har själv gjort det.

Jag minns att jag för några år sen fick en vänlig, men väldigt bestämd, tillsägelse av en person som hängde här i tråden förut. Det handlade om att jag kände mig dålig för att jag hade ätit några extra onödiga knäckemackor. Jag blev lite stött först när jag fick höra, i stora drag, att jag inte kunde lägga så stor vikt vid någon extra macka här och där, spela roll, typ. Det var också i en period när jag vägde mig varje dag :crazy: Men fan, det där om knäckemackorna satt kvar och hjälpte mig framåt i att jag mår så jävla dåligt om hela självbilden hänger på hur mycket eller lite jag har ätit. En knäckemacka liksom, whatever.

Nu har jag spårat iväg lite, och har ingen bra sammanfattning eller avslutande bra mening :laugh:
 
Idag har jag för första gången på en jobbdag sprungit på morgonen. Jag är annars alldeles hopplöst långsam på morgonen och hinner ingenting fast att jag går upp tidigt. Så jag har alltid tänkt att det inte är ngt alternativ att klämma in motion också. Men jag har märkt att jag vaknar på nätterna när jag springer sent på kvällen. Så jag vill minska på de runderna.

Sprang bara 4 km men med riktigt bra fart. Klar förbättring! Men det var också extremt vindstilla. Men kallt! 3,5 gr bara! Så jag frös rejält om händerna. Och benmusklarna blev stumma i kylan, även mot slutet. Så varmare på benen behövs def. Längtar galet mkt tillbaks till i somras när det var som vamast! Då var det sjukt härligt att springa!

Duktigt att springa på morgonen om du brukar vara så morgontrött/långsam! :bump:

Men det jag reagerade mest på var att du längtar till att springa när det var som varmast :eek: Alltså de åren jag löptränade tyckte jag att varmaste sommaren var den absolut svåraste årstiden att hålla igång ordentligt. Fruktansvärt att springa i stekande sol och insekter, och genomsvett och törstig och jävlig haha :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 342
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp