Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var en sväng på gymmet igår efter att ha gett kroppen ett par dagars välbehövlig vila. P.g.a huvudvärk och övertid blev det ett ganska kort, lätt och ostrukturerat pass enligt följande:

600 m rodd
Split squat som övergick i axelpress 3x8x8
Armhävningar 3x10 (fick gå ner på knä för de sista tre under set 2 och 3, märks att jag blivit svagare under den senaste månadens crossfit-vila!)
Långsamma goblet squats (4 sekunder ner, 2 sekunder paus, 2 sekunder upp) 3x8x16
Plankan 2x1 min

Det var skönt att använda kroppen lite, även om jag hade önskat att jag hade motivation och energi för mer. Idag vilar jag och imorgon blir det nog en liten joggingrunda till utegymmet tror jag visst!
 
Äter du liknande till frukost och middag också? Tänker att kosten kanske saknar någon vitamin eller mineral om man äter typ samma jämt.. sånt kan oxå ge trötthet. Ca 3 veckor brukar det ta för mig innan kroppen ställt om till sockerfritt.

Brukar äta sallad med kyckling, knäckebröd med leverpastej och gurka, chiapudding på sojamjölk med 250g blåbär osv. Så lite omväxling blir det nog. Har precis lagt om kosten från att i princip leva på skräpmat till att försöka äta bättre, så jag är sjukt okunnig när det gäller mat.
 
Blev första springturen med frost idag. Jag som stod och höll i ett par joggingvantar häromdagen men tänkte att det är för tidigt. Nåja, det gick att springa med ett par stickade vantar med :p

Blev 3,27 km idag och det kändes lätt :)
Har en tur som är ca 4,5 km så tar nog den rundan nästa gång. Den går att korta av, och länga om det skulle känns bra.
 
Brukar äta sallad med kyckling, knäckebröd med leverpastej och gurka, chiapudding på sojamjölk med 250g blåbär osv. Så lite omväxling blir det nog. Har precis lagt om kosten från att i princip leva på skräpmat till att försöka äta bättre, så jag är sjukt okunnig när det gäller mat.
Tänker också att det låter som du äter väldigt lite kolhydrater, och ganska mycket animalier? Om du är "sjukt okunnig" kan du ju läsa lite här https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor
 
Cyklade några kilometer med hunden vid lunch, rätt skön vilodag. Han får jobba och matte bara trampar lite lätt :D Åker till Halloween på Liseberg imorgon, så jag antar att mina ben som är riktigt sega efter nya träningsupplägget kommer få slita hårt innan 1 timme med min PT på tisdag.
 
Åh vad segt det är att ta sig ut idag. Ligger på soffan och vill inte :down:. Senaste två veckorna har varit så bra, precis börjat springa igen efter knäskada. Varit så peppad men hade vilodag igår och peppen dog då...
 
Hade en plan att köra 45 min crosstrainer i morse men bebisen ville inte samarbeta så jag joggade några varv runt kvarteret med vagnen så han somnade :o:) och det kändes helt ok! Sprang superförsiktigt och långsamt, blev väl ca 35 min och varvade med några korta vändor på crosstrainern.

Sen åkte vi till stallet och tog en runda med kidsen på shettisen och bebisen i bärsele, ca 1 timme.
 
Åh vad segt det är att ta sig ut idag. Ligger på soffan och vill inte :down:. Senaste två veckorna har varit så bra, precis börjat springa igen efter knäskada. Varit så peppad men hade vilodag igår och peppen dog då...
Jag tog mig ut. 4 km grusväg uppför, joggade mestadels men fick gå där det var för brant. Gick ned igen men ville gärna komma över 10 km så tog en slinga i skogen också på nervägen. Tog lång tid men kändes som ett bra pass, älskar uppförsbackarna här :love:
 
Har varit så TRÖTT den här veckan. Hej höst och mörker. Har ändå fått till 3 styrketräningspass så det är jag nöjd med.

I torsdags ett överkroppspass där jag lyckades få till ett reps-PB genom 4x3 på 30 kg i stående press :) Har tidigare bara klarat en repetition på 30 kg så det händer grejer :up: Liten dryg cirkel sen också med bland annat rodd och armhävningar.

Idag bänkpress och knäböj med fokus på teknik och hastighet. 18x2 på respektive övning med 40 sekunder vila mellan set, ökande vikt från ca 50 % av 1RM. I bänkpress ökade jag upp till 42,5 kg i åttonde setet men då blev det lite tungt så jag sänkte till 40 kg, gjorde åtta set på den vikten och slutligen de två sista seten på 37,5 kg.
Knäböjen fick vara med på nåder i och med det krånglande knät. Obs jag har inte ont när jag knäböjer, bara i vissa situationer typ gå nedför trappor. Gjorde i alla fall alla 18 set men på väldigt låga vikter (från kroppsvikt upp till 22,5 kg stång) bara för att göra rörelsen.
 
Jag funderar på att skaffa ett PT-onlineabonnemang, har ni några erfarenheter att dela med er av?

Anledningen är att jag helt enkelt fastnat mentalt.. Jag hade som första mål att förbättra rutiner kring mat, sömn och rörelse vilket jag gjort men fastnat i promenader. Nu vill jag börja träna och stärka kroppen men förmår mig liksom inte? Det är en ny, mycket märklig tröskel som jag aldrig haft förut - jag har bara gått iväg och kört ett pass eller en stund i gymmet men nu känner jag mig helt bortkommen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp