Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att skaffa ett PT-onlineabonnemang, har ni några erfarenheter att dela med er av?

Anledningen är att jag helt enkelt fastnat mentalt.. Jag hade som första mål att förbättra rutiner kring mat, sömn och rörelse vilket jag gjort men fastnat i promenader. Nu vill jag börja träna och stärka kroppen men förmår mig liksom inte? Det är en ny, mycket märklig tröskel som jag aldrig haft förut - jag har bara gått iväg och kört ett pass eller en stund i gymmet men nu känner jag mig helt bortkommen.
Det kan variera enormt mellan vad du får för kvalitet på produkten. Hur tränar du nu? Kanske försöka hitta ett program eller annat online som du kan följa som har inbyggd progression?
 
Det kan variera enormt mellan vad du får för kvalitet på produkten. Hur tränar du nu? Kanske försöka hitta ett program eller annat online som du kan följa som har inbyggd progression?

Jag tränar inte alls. Jag var aktiv för några år sedan, men har tappat allt och börjar om nu helt enkelt. Problemet är att jag aldrig börjat på noll så som läget är nu, och jag vet inte hur jag börjar. Jag föreställer mig att det skulle vara lättare om någon tänkte åt mig, så jag bara kunde följa. För att komma igång..
 
Jag tränar inte alls. Jag var aktiv för några år sedan, men har tappat allt och börjar om nu helt enkelt. Problemet är att jag aldrig börjat på noll så som läget är nu, och jag vet inte hur jag börjar. Jag föreställer mig att det skulle vara lättare om någon tänkte åt mig, så jag bara kunde följa. För att komma igång..
Ok! Vad har du för mål med din träning / vad har du för möjligheter att träna? Hur mycket tid kan du tänka dig lägga ner? Vad har du för träningserfarenhet?
 
Ok! Vad har du för mål med din träning / vad har du för möjligheter att träna? Hur mycket tid kan du tänka dig lägga ner? Vad har du för träningserfarenhet?

Målet just nu är att aktivera, stärka och forma kroppen, jag gillar inte känslan som är just nu. Jag vet att det låter superluddigt men jag vet inte hur jag ska förklara.. jag växte upp men hästar och red mycket, joggade en del, gick till gymmet med vänner, gruppträning, simning, yoga m.m och då var känslan att kroppen klarade det jag ville!
Sen kom ett annat liv då allt det där försvann under flera år och det håller inte. Efter 2 graviditeter, småbarnsår, jobbyte och separation känns det som jag är helt nollad kroppsmässigt, svag, stel och orkeslös :down: jag vill ta hand om mig bättre!

Jag tycker jag har ganska goda möjligheter både till hemmaträning och gym, möjligen gruppträning ibland också. Jag jobbar heltid men har inga tidskrävande fritidsintressen och vardagspusslar med barnen varannan vecka, de veckorna får jag sannolikt anpassa en smula.

Kanske är det just det här, att känslan är att jag vill ”komma igång och bygga upp” som är bekymret som stoppar mig? Att det inte är konkret nog? :confused:
 
Målet just nu är att aktivera, stärka och forma kroppen, jag gillar inte känslan som är just nu. Jag vet att det låter superluddigt men jag vet inte hur jag ska förklara.. jag växte upp men hästar och red mycket, joggade en del, gick till gymmet med vänner, gruppträning, simning, yoga m.m och då var känslan att kroppen klarade det jag ville!
Sen kom ett annat liv då allt det där försvann under flera år och det håller inte. Efter 2 graviditeter, småbarnsår, jobbyte och separation känns det som jag är helt nollad kroppsmässigt, svag, stel och orkeslös :down: jag vill ta hand om mig bättre!

Jag tycker jag har ganska goda möjligheter både till hemmaträning och gym, möjligen gruppträning ibland också. Jag jobbar heltid men har inga tidskrävande fritidsintressen och vardagspusslar med barnen varannan vecka, de veckorna får jag sannolikt anpassa en smula.

Kanske är det just det här, att känslan är att jag vill ”komma igång och bygga upp” som är bekymret som stoppar mig? Att det inte är konkret nog? :confused:
Det viktigaste i början tycker jag är bara att röra på sig och ha kul så kan man ställa mer krav på prestation och progression eftersom. Vilken sorts träning tror du skulle vara roligt alternativt är du nyfiken på? Om man är osäker på om man vill investera i ett gymkort eller liknande (kan ju vara långa bindningstider) så kan man alltid börja med promenader / joggande kombinerat med kroppsviktsövningar hemma (t.ex. https://fmtk.forsvarsmakten.se/). Vissa tycker annars att gruppträning är the shit med allt vad det innebär och där kan man ju även hitta mycket variation med alla möjliga sorters pass plus att man får det sociala och kanske hittar nya vänner om man är lagt åt det hållet :)

Det finns mycket kunskap och välvilja bara här i tråden och på forumet så jag tycker du kan börja med att göra lite precis vad du vill, skriva av dig och följa upp här och så får man se vart du hamnar :)
 
Jag har varit så dålig på att vara aktiv i tråden fastän jag tänker att jag ska vara det och även följer den. :oO_o

Jag tränar vidare på gymmet jag skaffade kort på i somras och supertrivs där. En kompis skaffade också kort men vi tränar inte alltid tillsammans. Går på lite kondispass men ska skaffa någon app med tips på styrkeövningar. Jag har en ganska bra repertoar på övningar som kör igenom det mesta, men vill ha lite mer att variera med.

Sen har jag från och med idag börjat hjälpa till på en 4H-gård en kompis är föreståndare på. Så ca varannan helg blir det gårdsjobb i några timmar. Inget tungt men mysigt. Jag får som tack för detta rida deras nordsvensk- så nu blir det lite ridning igen äntligen. :) hästen kan inget så inte direkt träning för mig men tänker hela gårdsjobbet där som vardagsmotion+. Och mentalt underbart! :love:
 
Det blev en underbar promenad i höstvädret med bebisen i bärsele idag, lite mer än två timmar :) låter kroppen vila i övrigt för jag har lite träningsvärk både här och där efter mammaträning och crosstrainer/jogg-passet :D
 
Förutom promenaden igår blev det ridning :)

Idag blir det promenad, gym och jobb på gården. Har lovat dottern att rida så jag får promenera bredvid idag :p
 
Körde ett litet träningspass nu på förmiddagen med kettlebellen, gummiband och boll :) gick superbra och bebisen verkar åter vara sitt lugna glada jag :love: för han sov halva passet och glodde nyfiket på mig halva, med ett leende från öra till öra så fort jag tittade på honom :):love::love:
 
Körde ett litet träningspass nu på förmiddagen med kettlebellen, gummiband och boll :) gick superbra och bebisen verkar åter vara sitt lugna glada jag :love: för han sov halva passet och glodde nyfiket på mig halva, med ett leende från öra till öra så fort jag tittade på honom :):love::love:

Blev även en promenad med två st. kids på shettis och en i bärselen. Den sistnämndas goda humör var nu spårlöst försvunnet och vädret var uselt så ponnystackarn fick knappt se rotborsten ens och det blev en mycket effektiv snabb runda, men ändå!
 
Promenader med hästar plus grejande med hästhagen har resulterat i drygt 14000 steg idag, det är den träningen som blev idag. Hade planerat gym men skippade pga att jag smart nog smällde i mig en hel baconsnacksbägare av mellanstorlek helt själv när jag var med dotter på bio förut och blev så jäkla illamående :o:meh: Jaja, är huvudet dumt får kroppen lida... Nya tag i morgon!
 
Fick ihop fyra träningspass förra veckan. Två rena styrkepass, ett rent löppass och ett pass kombinerat styrka och löpning. Blev fyra ridpass och några promenader också.

Idag ska vi fortsätta slå stolp i hästhagen, dock mest maken då han är längre och orkar nå bättre med släggan än mig och så ska jag gymma.
 
En lugn liten försiktig löprunda nu på förmiddagen med bebisen i vagnen, ca 30 min :) kändes riktigt bra! Tiden var usel förstås men jag är glad att det känns såpass bra att jag vågar springa överhuvudtaget, så kommer INTE försöka pressa tiden på länge än. Dessutom springer jag ju med en barnvagn för sjuttsicken så jag är lite småstolt att jagtog mig runt hela rundan utan att gå :)
 
Lyckades sträcka mig i vänstra skuldran när jag lyfte upp dottern för att krama hejdå i morse på dagis :cautious: Det släpper inte så det är en jäkla tur att jag ska träna ben och rumpa ikväll och inte överkropp.
 
En lugn liten försiktig löprunda nu på förmiddagen med bebisen i vagnen, ca 30 min :) kändes riktigt bra! Tiden var usel förstås men jag är glad att det känns såpass bra att jag vågar springa överhuvudtaget, så kommer INTE försöka pressa tiden på länge än. Dessutom springer jag ju med en barnvagn för sjuttsicken så jag är lite småstolt att jagtog mig runt hela rundan utan att gå :)

Det blev en promenad med kiddon i bärsele också eftersom vädret blev så underbart! Känns som det tar rätt bra att traska i skogen över stock och sten med lite extra vikt på sig :)
 
DSC_0994.JPG
Vintrig kvällstur. Blev drygt 10 km varav hälften löpning :)
 
Ni som springer, vad har ni på er vintertid? Har helt tappat motivationen vad gäller gymträning och pass och tänkte ge mig på springträning ute istället..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp