Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Squats idag! Inte gjort sen i mars :crazy:
Gud vad mentalt svåra de är 😅

Men nöjd med min insats ändå, även om det känns som att jag sprängt quadsen…
Får se angående den där köprundan imorgon, ahem.

Hoppat ur mitt program nu, hösten blir nog mest helkropp och det som känns kul.
(Tills jag förhoppningsvis kommer in i rutin för då kommer jag vilja skriva program igen :D )

IMG_1545.webp

Kvällspromenad på lite mer än en timme och där i mitten nånstans slängde jag in några backintervaller. I den gamla skidbacken har de gjort downhillspår som två slingor nerför den branta backen, där sprang jag uppför. Tog mig ca 65 sekunder att springa en slinga uppför och jag gjorde det tre gånger innan jag fortsatte promenaden. Skönt med lite (mycket) flås och mjölksyra i benen!
IMG_4877.webp

Mobilitetsövningar
S Leg extension 32/32/25kg
Abduction 82/86/91kg 15/15/15 (max på maskinen!)
Adduction 46/50/50kg 15/12/12
Liggande tricepextension 12kg 12/12/12
Reverse Nordics 10x2
(Fasiken vad den tog quads när jag väl hittade rätt teknik)

Crosstrainer intervaller 15sek x 45sek x8
Målet är 10 intervaller och sen öka tiden på intervallerna.

Jag har inte varit på gymmet på över en vecka utan behövt lägga tiden på att fixa staket i fårens sommarhage. Det har tagit några timmar så jag har rört på mig åtminstone, släpat fårstaket och hållit i klamrar tills jag fått kramp i fingrarna och hamrat tills jag inte orkat träffa. 😅

Idag är första nya passet på ett hemmasnickrat 12 veckors schema. Jag ska avsluta passen på någon motionsmaskin för att få upp flåset.

Har varit ute på 5 km rundor varje dag sedan i fredags. Dagsformen har fått avgöra tempo men känner att det blir lättare för varje dag, även om jag fortfarande går mer än jag springer.

Funderar nu hur jag ska få ihop det i höst, med jobb, mörkare kvällar och framförallt mat. Hur gör ni som springer på kvällen med maten?

Är rädd att jag inte kommer ha energi att springa direkt efter jobbet utan att äta innan. Men om jag ska äta först behöver jag vänta ett tag innan jag fixar att springa och då kommer det hinna bli mörkt. Har inga elljusspår där jag oftast springer. Har fortfarande för lätt för att hitta ursäkter att inte springa så vill gärna ha en plan A, B och C för att kunna hålla igång. Att springa på morgonen är inte ett alternativ, jag har alldeles för svårt att komma upp ändå!
Men tar gärna emot andra tips!

Har varit ute på 5 km rundor varje dag sedan i fredags. Dagsformen har fått avgöra tempo men känner att det blir lättare för varje dag, även om jag fortfarande går mer än jag springer.

Funderar nu hur jag ska få ihop det i höst, med jobb, mörkare kvällar och framförallt mat. Hur gör ni som springer på kvällen med maten?

Är rädd att jag inte kommer ha energi att springa direkt efter jobbet utan att äta innan. Men om jag ska äta först behöver jag vänta ett tag innan jag fixar att springa och då kommer det hinna bli mörkt. Har inga elljusspår där jag oftast springer. Har fortfarande för lätt för att hitta ursäkter att inte springa så vill gärna ha en plan A, B och C för att kunna hålla igång. Att springa på morgonen är inte ett alternativ, jag har alldeles för svårt att komma upp ändå!
Kan du äta ett större mellanmål på jobb innan du tar dig hem?
Jag tycker också att olika mellanmål tar olika långtid att smälta (mindre fiber och det är lättare att komma igång).
Nån dumle i fickan om du känner att du får blodsockerfall?

Jag tycker det är bäst att komma igång direkt, har jag väl satt mig är uppförsbacken att ta mig iväg enorm.

Jag springer bara på kvällen. Brukar äta något litet innan, inte direkt dock men det skulle nog också funka. Som Pilot nämnde, mellanmål varierar i hur svårsmälta de är och ska du springa direkt efteråt är det nog lämpligt med något hyfsat lättsmält. En banan kanske räcker? Innehåller en del socker, är hyfsat mättande och väldigt lätt att ha med sig/förbereda.

Jag älskar att springa i mörkret så jag springer sent. Bara jag, min andning och skogsljud. 😍 Använder pannlampa om det inte finns något annat ljus.
Annars springer jag på löpband på gymet.

Jag gymmar också sent för den delen. Så jag brukar äta middag när jag kommer hem från jobbet och sen far jag iväg när jag smällt maten.

Jag lagar dock ingen mat när jag jobbar utan lagar större mängder på lediga dagar. Så jag spar ju in någon timme där.

Idag klev det träning igen.
Var lite extra noggrann med uppvärmningen, och kände efter närmjag började, men det kändes bra i skuldran, sånjag kunde köra på 😊

2 varv I E-gymmet och så lite fler övningar i vanliga gymmet, som vanligt. :)

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 12 x 39, 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 12 x 39
Machine Chest Press: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Lat Pulldown: 1. 12 x 45, 2. 12 x 45
Machine Shoulder Press: 1. 12 x 57, 2. 12 x 57
Machine Crunch: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Machine Back Extension: 1. 12 x 55, 2. 12 x 55
Seated Leg Curl: 1. 12 x 35.5, 2. 12 x 35.5
Leg Extension: 1. 12 x 48, 2. 12 x 48
Superset: