Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För er som tycker knäböj med stång är obehagligt kan jag rekommendera att avsätta typ 10 minuter nästa pass då ni bara övar på att släppa stången i bottenläget. Det känns kanske lite läskigt första gångerna men det är just bara en känsla. Det är ju i princip fysiskt omöjligt för stången att landa på er på något vis i det läget, så att så länge ni inte har andra människor eller ömtåliga grejer precis i närheten är det bara att köra på :) Jag vet att det är lätt för mig att säga, men sedan vi fick öva på just detta under början av ett crossfitpass för en herrans massa år sedan har jag blivit av med mycket av min rädsla/osäkerhet i just knäböj. Jag har inte heller behövt släppa stången mer än en gång sedan dess så det händer väldigt sällan, men är ändå bra att kunna tänker jag.

Det här var ett väldigt amerikanskt klipp men visar ändå rätt bra hur man ska tänka tycker jag:
Sånt där är skitbra att öva på 👏! Man har sett alldeles för många olyckor när folk inte vetat hur de ska ta sig ur ett fail. Och filmer där långhåriga personer inte satt upp håret i en tight knut på huvudet utan har utsläppt/hästavans, och så fastnar håret i stången när de kastar/tappar den… 😬🙀

I hemmagymmet kan jag dock inte kasta stången, är för rädd om golvet 😆😁! Så där kommer jag fortsätta ”fega” med vikterna tills jag får köpt längre säkerhetsarmar 😅

Även jag har varit ute på vandringsäventyr, om än inte fullt lika imponerande som @pepp s. Men en vecka i Kebnekaisefjällen blev det och den veckan bestod väl ungefär av hälften vandring och hälften jobb (jag hälsade på en kompis som jobbar där och hade med mig min jobbdator, så så vi blandade jobb och äventyr). Första utmaningen var att gå 1,9 mil från bussen till fjällstationen vilket tog ca 5,5 timmar inklusive paus. Jag har aldrig vandrat med så mycket packning (tror väskan vägde ungefär 15 kg) men är riktigt nöjd med hur pass lätt det kändes, det var såklart lite kämpigt emellanåt men det berodde främst på att det var mellan 26-28 grader och gassande sol hela vägen 🥵 Sedan blev det totalt ca 6 mil under veckans gång, både med och utan packning.

Sen blev jag fast i Kiruna i två dygn p.g.a inställda tåg, men till slut lyckades jag ta mig hela vägen till mina föräldrar allra längst söderut (snacka om från en extrem till en annan :p) och har varit här sedan i måndags kväll. Känner mig inte ett dugg träningssugen men tänkte sparka ut mig på en löprunda imorgon och någon slags överkroppspass i helgen. Framförallt det sistnämnda känns som att det skulle behövas!

Din vandring har också sett fantastisk ut, så glad att du kom dig i väg 😍 fjällen är verkligen terapi!

I dag fick jag till en mil med bra känsla idag.
Har haft som mål att springa 100 mil under året. Men nu när jag närmar mig 93 mil så undrar jag om jag ska ändra målet till 150 mil.? Eller om jag bara ska springa på.
IMG_6035.webp

Det blev 2 varv i Egymmet idag igen. :)
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 12 x 39, 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 12 x 39
Machine Chest Press: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Lat Pulldown: 1. 12 x 45, 2. 12 x 45
Machine Shoulder Press: 1. 12 x 57, 2. 12 x 57
Machine Crunch: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Machine Back Extension: 1. 12 x 55, 2. 12 x 55
Seated Leg Curl: 1. 12 x 35.5, 2. 12 x 35.5
Leg Extension: 1. 12 x 48, 2. 12 x 48
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36

Sånt där är skitbra att öva på 👏! Man har sett alldeles för många olyckor när folk inte vetat hur de ska ta sig ur ett fail. Och filmer där långhåriga personer inte satt upp håret i en tight knut på huvudet utan har utsläppt/hästavans, och så fastnar håret i stången när de kastar/tappar den… 😬🙀

I hemmagymmet kan jag dock inte kasta stången, är för rädd om golvet 😆😁! Så där kommer jag fortsätta ”fega” med vikterna tills jag får köpt längre säkerhetsarmar 😅
Bra att du skrev det med håret, det är jätteviktigt!

Man vill inte att stång och hår hakar ihop sig… uppsatt eller slänga fram håret över axeln är en säkerhetsåtgärd, om man har långt hår.

Håller med! Bra det där med hår-påminnelsen. Jag har uppsatt i "boll" i nio fall av tio men inser att de gånger jag haft hästsvans är gånger jag lätt kunnat fastna :crazy:. Sjukt för jag har alltid haft yrken där håret ska sitta uppe antingen pga säkerhetsskäl eller hygienskäl (eller båda) så jag borde verkligen ha tänkt på det där även i gymmet.

Har absolut träningsvärk efter mitt pass igår 😁

Idag blev det en minivandring på ett berg jag gått flera gånger... rundslingan är 3,4 km... jag gick vilse och rundslingan blev 6.2 km 😂😂
Har verkligen hopplöst lokalsinne, men det blir väl mer spännande så eller nåt.

Har för övrigt ont i foten, vrickade till den när jag skulle till stranden veckan innan vandringen 🙂🙂

Korta rundan, två km på stigar mestadels version väl upptrampad djurstig, avklarad på sju minuter idag. Kändes inte bra i början, jag var yr innan jag ens var på vid början och hade lite träningsvärk från igår. Tror att jag hade saltbrist idag med. Rundan är oavsett gjord, på bättre tid än tidigare och jag var mindre påverkad efteråt. Tror inte att jag ska springa imorgon. Ska verka några hästar så vila kanske är att ta i, men blir ändå lugnt på joggfronten :)

En av de första tankarna när jag vaknade imorse var "fan, jag vill verkligen inte springa idag", så det var ju en klämkäck start på dagen 🙄 MEN, jag tog mig iväg! Det blev en lunchrunda istället för en eftermiddagsrunda eftersom jag bara ville få det överstökat, och det gick faktiskt över förväntan! Det är ca 2,5 veckor sedan jag sprang senast så jag var lite orolig för att det skulle kännas som att jag tappat en massa, även om förra veckans vandringar säkert gjorde sitt till för att hålla igång maskineriet. Men det hade jag inte behövt oroa mig för, jag orkade springa snäppet längre än förra gången och satte därmed PB! Höll igång i 26 minuter utan paus idag, jag har klarat 25 minuter med sällskap förut men bara 21 minuter när jag sprungit ensam. Så det blev nästan ett litet dubbel-PB :D

Det var ganska tufft i början, jag kände mig lite tjock i halsen och hade svårt att få ordning andningen samtidigt som det sved en del i baksidan av benen de första minuterna, men jag kämpade på och kunde ta mig förbi det. Är mycket nöjd och det bästa är att det känns som att jag skulle kunna göra det igen :)

Nu efteråt är jag rejält stel i vaderna och jag hade en märklig brännande känsla från vaden ner under foten de sista minuterna jag sprang, de kanske inte var helt återhämtade efter förra veckans/helgens äventyr... Får ge dem lite extra TLC i form av stretching osv kommande dagar!

Korta rundan, två km på stigar mestadels version väl upptrampad djurstig, avklarad på sju minuter idag. Kändes inte bra i början, jag var yr innan jag ens var på vid början och hade lite träningsvärk från igår. Tror att jag hade saltbrist idag med. Rundan är oavsett gjord, på bättre tid än tidigare och jag var mindre påverkad efteråt. Tror inte att jag ska springa imorgon. Ska verka några hästar så vila kanske är att ta i, men blir ändå lugnt på joggfronten :)
Förlåt men vad är det du gör här? För jag tänker att du springer men 2 km på 7 minuter låter otroligt snabbt så jag blir lite förvirrad 😂

Förlåt men vad är det du gör här? För jag tänker att du springer men 2 km på 7 minuter låter otroligt snabbt så jag blir lite förvirrad 😂
Har inte mätt rundan ordentligt, min mor har mätt större delen till 1600 meter och jag tar en extravända. Vet alltså inte exakt hur lång den är. Tempot är inte lågt heller, jag hade inte kunnat hålla det någon längre stund, men jag håller med om att det inte låter helt rimligt. Samtidigt så tar det en rimlig tid för två km att gå den i normal takt, så jag vet inte. Spelar ingen större roll för mig heller, vill mest ha ett namn att referera till om den och ungefärlig längd.

Har inte mätt rundan ordentligt, min mor har mätt större delen till 1600 meter och jag tar en extravända. Vet alltså inte exakt hur lång den är. Tempot är inte lågt heller, jag hade inte kunnat hålla det någon längre stund, men jag håller med om att det inte låter helt rimligt. Samtidigt så tar det en rimlig tid för två km att gå den i normal takt, så jag vet inte. Spelar ingen större roll för mig heller, vill mest ha ett namn att referera till om den och ungefärlig längd.
Ok! Menade inte att ifrågasätta utan tänkte att jag kanske missat att du cyklar eller något annat 😊 Jag springer ju väldigt långsamt så jag är imponerad 😁 👏

En av de första tankarna när jag vaknade imorse var "fan, jag vill verkligen inte springa idag", så det var ju en klämkäck start på dagen 🙄 MEN, jag tog mig iväg! Det blev en lunchrunda istället för en eftermiddagsrunda eftersom jag bara ville få det överstökat, och det gick faktiskt över förväntan! Det är ca 2,5 veckor sedan jag sprang senast så jag var lite orolig för att det skulle kännas som att jag tappat en massa, även om förra veckans vandringar säkert gjorde sitt till för att hålla igång maskineriet. Men det hade jag inte behövt oroa mig för, jag orkade springa snäppet längre än förra gången och satte därmed PB! Höll igång i 26 minuter utan paus idag, jag har klarat 25 minuter med sällskap förut men bara 21 minuter när jag sprungit ensam. Så det blev nästan ett litet dubbel-PB :D

Det var ganska tufft i början, jag kände mig lite tjock i halsen och hade svårt att få ordning andningen samtidigt som det sved en del i baksidan av benen de första minuterna, men jag kämpade på och kunde ta mig förbi det. Är mycket nöjd och det bästa är att det känns som att jag skulle kunna göra det igen :)

Nu efteråt är jag rejält stel i vaderna och jag hade en märklig brännande känsla från vaden ner under foten de sista minuterna jag sprang, de kanske inte var helt återhämtade efter förra veckans/helgens äventyr... Får ge dem lite extra TLC i form av stretching osv kommande dagar!
Bra jobbat!! 💪

Vi har haft gäster ett par dagar så igår blev ingen träning. Sammanföll dessutom med ett getingstick på foten som var som mest obekvämt igår så kändes bra med vila.

Idag blev det ett egensnickrat hemmapass i lugnt och behagligt tempo. Fokus överkropp. Kändes bra!

IMG_3163.webp

5 km mestadels pw men iaf 1,5 km jogg ungefär. Hade tänkt springa 3 km egentligen men var verkligen inte sugen idag. Väldigt nära att jag inte kom iväg alls tbh så jag är nöjd med det som blev. Tänker att det ändå stärker vanan och uthålligheten att bara ta mig ut oavsett om det blir mindre jogg än vad jag tänkt.

Nu ska vi iväg med barnen hela helgen så ingen träning förrän eventuellt söndag kväll om jag skulle känna mig sugen då. Annars får det räcka för veckan med två styrkepass och två konditionspass :)

Augusti börjar fantastiskt; nytt repsPB i marklyft med 2x 130 kg 🤩!

IMG_1344.webp

Tråkigare är dock att jag gjort något med min vänsterarm, känns som överansträngning/inflammation i typ rotatorkuffen (min gissning) så jag har problem både att lyfta armen i sidolyft och att pressa upp eller lägga vikt på armen … så får ta det lite lugnt med sådana övningar. Men känner inget i marklyft och bara lite i latsdrag, så får fokusera på det jag KAN göra ist för det jag inte kan göra :up:.

Fick tips av en kollega om lite rehabövningar att testa, mycket tacksam 👍!

Augusti börjar fantastiskt; nytt repsPB i marklyft med 2x 130 kg 🤩!

Visa bifogad fil 171958

Tråkigare är dock att jag gjort något med min vänsterarm, känns som överansträngning/inflammation i typ rotatorkuffen (min gissning) så jag har problem både att lyfta armen i sidolyft och att pressa upp eller lägga vikt på armen … så får ta det lite lugnt med sådana övningar. Men känner inget i marklyft och bara lite i latsdrag, så får fokusera på det jag KAN göra ist för det jag inte kan göra :up:.

Fick tips av en kollega om lite rehabövningar att testa, mycket tacksam 👍!

Så jävla stark 😍😍 grymt imponerad!!
Hoppas armen skärper till sig!

Jag hoppar in i tråden. Tränar inte alls på samma nivå som många av er andra men behöver inspiration och bli pushad. Har sedan några månader tagit tag på allvar med att komma igång att träna. En 20 år äldre kollega blev i våras svårt sjuk när han bara har några år kvar till pension. Han gick länge och trodde han bara var otränad och i dålig kondition och även om hans åkomma inte kom sig därifrån hade den nog hittats tidigare om han haft bättre kondition och varit mer aktiv, dvs han hade reagerat mer på att han inte var som vanligt.

Jag vill vara frisk så länge som möjligt så trots rejäl övervikt har jag börjat jogga. Det tog tre månader att ta mig igenom ett åtta-veckors-program för att springa en kilometer, men nu är jag på väg mot två. Det går dock bara i promenadtempo men det bryr jag mig inte om.
Jag har även yogat tidigare men tappat det sista året men ska försöka komma igång igen. Målet är att så småningom träna minimum tre pass i veckan varav minst vardera jogga och yoga. Jag har också Vibes-appen för att då och då få lite annan träning.

Trodde att det var något alla hade problem med... tycker att glasögonen sitter bra egentligen, kanske att de små sakerna i mitten blir lite vidare vid tvätt? Jag har tydligen en smal näsa, det kanske spelar in? Intressant att du inte har några sådana problem, då borde det vara möjligt.
En kollega som springer mycket har något slags gummiband som fästs i skalmarna och går bakom huvudet. Kanske något att titta efter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka