Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mobilitetsövningar
Latsdrag 45/50/50/45kg 8/10/10/8
Hantelflyes 9kg 12/12/12
Sittande lårcurl 59/52/52kg 15/15/15
Adduction 46/46/46kg 15/15/15
Abduction 82/82kg 12/12
Maghjul 15

Ökat på lårcurl men ska öka nästa vecka igen, eventuellt även hanteflyes, ökat till 9 kg och det var tungt, lite läskigt emellanåt själva känslan. 8 kg var mer hanterbart vid avslut av övningen men ska nog våga testa på 10kg ett sätt iaf.
Fy fasiken vad jag är svag på insida lår, märks att jag inte rider så mycket längre. 🙈

1000115046.webp

@Nordthor Såhär gör jag!
Ser nu att benen kan vara lite längre ut så det blir 90 grader vinkel. Obs, är självlärd, men det känns som att det tar där det ska 😁
Tack! Det där såg ju... inte alls lika crazy ut som när jag brottades med stång utan skivor igår 😆. Får lasta på femmorna nästa gång det är dags.

Tack! Det där såg ju... inte alls lika crazy ut som när jag brottades med stång utan skivor igår 😆. Får lasta på femmorna nästa gång det är dags.

Ja jag upplever liksom att det blir "enklare" och stabilare när man har tyngre vikter! Så länge formen inte påverkas då 😁

Mobilitetsövningar
Hantelpress 14/14/14kg 8/8/7
Sittande biceps curl 9/9/8kg 8/8/5
Tricep extension 12/12/12kg 10/10/10
Omvända hantelflyes 3/3kg 12/12
Hack squat 0/20/30/30kg 8/8/8/8

Trött som fan i kroppen, trött i hamstrings och bröst och brukar ha mer go i mig.
Hack squat maskinen var upptagen så fick köra överkropp först så ännumer mör innan det var dags.
Kollat på olika instruktionsklipp på hack squat och insåg att jag gjorde det jobbigare än vad jag behövde, jag har nu flyttat fram fötterna så att det tar rumpan som tänkt och vinklat ut tårna lite.

Dagens: Puttade upp vikt ytterligare i Bänkpress men det var tur att jag hade mina små räddnings-bars för jag fick krypa ur andra lyftet på 42,5 kg pga orkade inte. Skönt att ha misslyckats i bänkpress en gång iaf (så slipper jag vara så rädd för det i fortsättningen). Tack @Jahopp och @pepp för genomgång av hip thrust! Såg mycket värdigare ut idag med viktskivor på :up: .
20250713_151245.webp

@Nordthor Man kan också lägga upp stången på ett par viktskivor, som en liten plattform liksom, och sedan rulla ner den från dem för att få mer utrymme för benen att komma in under stången i början :)

Jag är så himla nöjd med träningsveckan och dagen! Mötte upp min Hyroxpartner tidigt i morse för att springa en runda innan det blev för varmt (har varit runt 30 grader här sedan i fredags) och jag, som så sent som i tisdags alltså "inte kunde" springa mer än 10 minuter i sträck utan att vilja dö, knatade på i hyfsat tempo i hela 25 minuter! För andra är det kanske inget märkvärdigt, men för mig är det ett stort framsteg och jag vet inte när jag senast sprang så pass länge utan paus. Dessutom kändes det som att jag hade kunnat fortsätta en stund till, och det är egentligen det bästa betyget en löprunda kan få av mig.

Med detta landar veckan på fem pass: två styrka, två löpning och ett Hyroxpass. Mycket nöjd! Kommande vecka blir lite som den blir eftersom jag på torsdag påbörjar den långa (lååånga) resan från Skottland till Kebnekaise, men ett styrkepass med fokus knäböj imorgon och ett frivändningspass på onsdag tänkte jag i alla fall få till!

Tror jag kommer ta vilovecka i veckan, det ska bli upp till 30 grader 🌞🙄 det kommer inte vara skönt att vara instängd på det där jävla gymmet. Ska se till att promenera ordentlig istället ☺️

Jobbar bara veckan ut, sen har jag semester och då kommer det bli mycket vandring istället!

Förra veckan blev det två helkroppspass enligt träningsplanen, utöver det en joggingtur och ett 20-minuterspass med styrka och kondition. Nöjd :)

Idag blir det förhoppningsvis ett utepass med Friskis, cirkelfys styrka och kondition med längre intervaller. Jag står på plats 1 i kön så hoppas en person avbokar :) Om inte tränar jag själv i mitt hemmagym.

Byte av program på Egymmet idag, och därmed styrketest. Ökat lite på några maskiner. Tappat lite på någon.
Nu är det fokus på den negativa delen av övningen, gillar det. :)

Rowing (Machine): 1km 5:45
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 12 x 39 (PR!), 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 12 x 39 (PR!)
Machine Chest Press: 1. 12 x 34.5 (PR!), 2. 12 x 34.5
Lat Pulldown: 1. 12 x 45 (PR!), 2. 12 x 45
Machine Shoulder Press: 1. 12 x 57 (PR!), 2. 12 x 57
Machine Crunch: 1. 12 x 34.5 (PR!), 2. 12 x 34.5
Machine Back Extension: 1. 12 x 55 (PR!), 2. 12 x 55
Seated Leg Curl: 1. 12 x 35.5 (PR!), 2. 12 x 35.5
Leg Extension: 1. 12 x 48 (PR!), 2. 12 x 48

Pallof Press: 8 x 55, 8 x 55, 8 x 55, 8 x 55
Seated Calf Raise: 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40
Superset:
Machine Triceps Extension: 8 x 18, 15 x 11, 15 x 11
Machine Bicep Curl: 8 x 18, 15 x 11, 15 x 11

Och som vanligt blev det några extra övningar i vanliga gymmet efter.
Kände att 18kg blev för tungt för bicep/tricep, men 11kg kändes nästan för lätt ändå. Hade önskat ett till steg emellan där. Men kanske ska lägga in hantel-övningar så jag kan köra mindre ökningar istället.🤔

Jag som skulle ha mark-sommar fick idag till första markpasset sen 31maj :rofl:
Även hittat ett par bröst-maskiner som är riktigt nice. Har annars ganska svårt att få kontakt med rätt muskler, axlarna vill gärna ta över. Men dessa kändes bra! Ska dock ändra så att decline press tar sammanlagda vikten istället för bara ena sidan, så mäter båda maskinerna lika.

21 Dumbbell Curl är sju vanliiga bicep curls, sju nedre halvan av rörelsen och sju övre halvan, i ett svep. Bränner fint!

Jag som skulle ha mark-sommar fick idag till första markpasset sen 31maj :rofl:
Även hittat ett par bröst-maskiner som är riktigt nice. Har annars ganska svårt att få kontakt med rätt muskler, axlarna vill gärna ta över. Men dessa kändes bra! Ska dock ändra så att decline press tar sammanlagda vikten istället för bara ena sidan, så mäter båda maskinerna lika.

21 Dumbbell Curl är sju vanliiga bicep curls, sju nedre halvan av rörelsen och sju övre halvan, i ett svep. Bränner fint!
Men hallå det ääär ju sommar :p! Och den tar säkert inte slut förrän i september/oktober, så marka på :D. Vi är precis i starten ju!

Jag fick plats på passet! Och det var JOBBIGT 😅 Cirkelfys med långa intervaller. Hyroxinspirerat enligt ledaren, jag har ingen aning hehe.

2 varv, 90 respektive 70 sekunder med 20 sekunder vila mellan övningarna
  • Wall balls 7 kg
  • Snatch med hantel 7 kg första varvet, 10 kg andra varvet
  • Löpning fram och tillbaka
  • Spänsthopp upp för tre trappsteg
  • Armhävning - rulla över på rygg - situp - rulla över på mage, osv.
  • Löpning fram och tillbaka
  • Broad jump burpees
  • Utfallsgång med 10 kg sandsäck på ryggen
  • Backlöpning
Sen när man var helt och hållet slut kom…

Finisher, 6 varv, 20 sekunder per övning utan vila:

Utfallshopp
Enbens fällkniv med klapp under benet

Nu TRÖTT men glad! :D Lite mycket löpning kanske men hoppas foten tål det. Kände i alla fall inget under passet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka