Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Det blev gym tidigt imorse.

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Assisted Chin-Up: 3 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91
Assisted Dip: 3 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91
Captain’s Chair Knee Raises: 0 x 0 (fail)
Superset:
Reverse Machine Fly: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Machine Chest Fly: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Superset:
One-Arm Lat Pulldown: 5 x 18, 5 x 18, 5 x 18
One-Arm Cable Row: 5 x 18, 5 x 18, 5 x 18
Sit-Up: 5x3xBW

Det blev lite vad jag kände för, skönt med lite omväxling på övningsr ibland. :)

Idag kände jag mig sugen på pulshöjande träning för första gången på flera veckor, så jag passade på när det fortfarande är lugnt på jobbet och tränade ett pass i egen regi på lunchen.

1. 1 km cykel
  2. 40 wall balls
  3. 30 utfall bakåt med 2x10 kg i händerna
  4. 20 sit ups
  5. 20 KB-svingar (20 kg)
  6. 30 wall balls
  7. 20 utfallssteg bakåt med 2x10 kg i händerna
  8. 10 sit ups
  9. 10 KB-svingar (20 kg)
  10. 500 m rodd
Tanken var att avsluta med 1km rodd men jag var väldigt flåsig och svettig vid det laget och orkade inte riktigt pusha mig själv mer, så det fick räcka med 500.

Imorgon bitti står frivändningar på schemat! :)

Idag kände jag mig sugen på pulshöjande träning för första gången på flera veckor, så jag passade på när det fortfarande är lugnt på jobbet och tränade ett pass i egen regi på lunchen.

1. 1 km cykel
  2. 40 wall balls
  3. 30 utfall bakåt med 2x10 kg i händerna
  4. 20 sit ups
  5. 20 KB-svingar (20 kg)
  6. 30 wall balls
  7. 20 utfallssteg bakåt med 2x10 kg i händerna
  8. 10 sit ups
  9. 10 KB-svingar (20 kg)
  10. 500 m rodd
Tanken var att avsluta med 1km rodd men jag var väldigt flåsig och svettig vid det laget och orkade inte riktigt pusha mig själv mer, så det fick räcka med 500.

Imorgon bitti står frivändningar på schemat! :)
Såg först framför mig att du skulle ha 2x10kg i VARJE hand. Greppstyrkan 😅

Jag verkar ha dragit på mig hälsporre, eller åtminstone början till det :arghh: Har inte fått en officiell diagnos men alla symtom stämmer: jag har ont under hälen samt på sidan där hälen möter hålfoten, det gör som ondast precis när jag vaknat och tar dagens första steg, smärtan försvinner nästan helt om jag fortsätter gå en stund men kommer tillbaka om jag går för länge eller har suttit ner en längre period. När jag sprang i fredags kändes det även som att jag fick en elstöt från hälen och fram genom hålfoten när jag trampade på en liten ojämnhet med hälen två gånger.

Jag har läst mig till att vila är bästa botemedlet, samt lite stretchövningar som jag börjat göra och så rullar jag hålfot & häl med en triggerboll lite då och då vilket brukar kännas skönt. Men alltså, hur vilar man från att GÅ?! Det är liksom det främsta sättet jag tar mig från A till B och jag känner mig alltid lite lat om jag t.ex. inte tar en promenad på lunchrasten, om jag tar tunnelbanan till stan istället för att promenera, osv... Idag ska jag dessutom gå runt på en äventyrspark med makens familj hela dagen och det finns ju flera sådana grejer där man inte riktigt kan undvika att ta en massa steg.

Jag får såklart göra det jag kan, se till att alltid ha bra skor på mig och plocka bort gåsträckor där jag kan i vardagen, men det känns verkligen fel att ha som mål att promenera och springa mindre! Hoppas att jag i alla fall kan bli av med det hyfsat fort, och som tur är påverkar det ju inte mitt gymmande särskilt mycket i alla fall :) Funderar till och med på att damma av min gamla cykel så att jag kan cykla till och från gymmet istället för att gå - det rör sig inte om mer än 15 minuters promenad totalt, men alla bäckar små eller nått?

Ortopediska inlägg och skor som avlastar även inomhus. Det är guld!

Kört ett helkroppspass som egentligen skulle vara inriktat på kondition/puls idag. Vete katten om det var så konditionsinriktat när jag väl kört igenom det men som helkroppspass var det ändå helt okej. Men kanske inte ett pass jag kommer välja igen om jag tänker mer renodlad kondition/pulshöjande.

Benpass imorse:
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 8 x 20, 5 x 40, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 5 x 5, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10
Superset:
Leg Extension: 5 x 52, 5 x 52, 5 x 52
Seated Leg Curl: 5 x 52, 5 x 52, 5 x 52
Superset:
Hip Adduction Machine: 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Hip Abduction Machine: 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45

Kändes stabilt och lagom tungt i squaten, men extra svettigt var det av oklar anledning, det hade inte hunnit bli varmt ute än. Men men.
Om vädret håller sig okej så ska jag försöka få till en lite längre promenad ikväll med. :)

Igår 30 min kroppsviktspass på morgonen, en timmes promenad på em/kväll.

Idag på kvällen blev det en löprunda i regnet, 5 km. Ville ha ett stadigt och bra tempo utan att pressa mig för mycket förutom att jag ökade tempot sista kilometern. Kom runt på 33:47 vilket för mig är en rätt bra tid. Bygga starkare ben och rumpa har hjälpt min löpning jättemycket, känner mig mycket starkare i löpsteget! 🙌🏼

Styrkepass med fokus frivändningar och hip thrust i morse. Egentligen skulle vi ha gjort mycket mer än så, men vi la lite extra krut på frivändningarna och hade så fullt upp att prata om allt mellan himmel och jord emellan seten att vi inte hann med de sista delarna av passet. Det passade mig utmärkt eftersom jag hade en sådan där dag då allt kändes svintungt och jobbigt, och med gårdagens flåspass fortfarande färskt i minnet var det rätt skönt att ta det lite lugnare idag.

Börjar dock känna mig lite frustrerad över att det mest känts just tungt i frivändningarna de senaste veckorna, men nu blir det en naturlig paus från dem medan jag är i Sverige i två veckor så jag hoppas att det hjälper! Är i alla fall ganska nöjd med tekniken men måste bli bättre på att fånga stången längre ner i styrkevändningen (första lyftet på videon nedan), jag är liksom så fokuserad på att inte gå ner i knäböj att det blir att jag står nästan helt rak. Ett mellanting vore bra! :p Skulle nog tjäna på att bli lite mer aggressiv med fötterna rent generellt (herregud, det låter ju inte klokt :laugh:) och liksom våga bredda och stampa ut lite mer när jag fångar stången.

Senast ändrad:
I förrgår blev det "bara" en promenad med en kompis, igår styrka:
44999.webp

Idag ska jag fara och springa med en bekant från instagram ❤️

Vad skulle ni satsa på för vikter på hantlar om ni var nybörjare? För hemmaträning alltså? Hittills har jag bara kört kroppsvikt men tänkte införskaffa lite lättare redskap här efter sommaren. Jag vill inte gå ut för hårt (läs: tungt) så det inte blir av att använda dem men heller inte för lätt så det liksom inte blir nån skillnad.

Varit borta och vilat från löpningen måndag och tisdag. Passade bra efter VM-utmaningen.
I går kväll när jag kom hem joggade jag 4 km och det kändes som att jag aldrig hade joggat. Men kvällsmotion är inte min grej.
I dag kändes allt som det skulle. Sprang en mil i för mig bra tempo. Sen intervaller 90/90, 60/60, 30/30 X 2. Det var jobbigare än jag trodde.
IMG_1253.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat