Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Jag har ordnat ett litet gym i ett av våra uterum. Köpt en träningsbänk också. Nu väntar jag på att få svar från en pt - online som jag har bokat in mig på för friskvårdsbidraget på jobbet. Jag hoppas på att få hjälp med ett bra upplägg för att bygga lite styrka och bli mer hållbar. Och känna mig lite stark och snygg 😅
Vad roligt med hemmagym! Vad har du för grejer? 😃

Löpning med hundarna ikväll inkl badpaus för dom efter halva vägen :)

IMG_2697.webp

Min träning idag. Haft huvudvärk från helvetet ett dygn men det var faktiskt helt okej att träna ändå. (Hittade vår sista lilla ipren hemma strax innan passet.) Är (förresten) SÅ cykelnödig!!! Men, ger mig till tåls någon dag till (går på semester på söndag). Nästa vecka är det mitt bästa ute-tränings-väder, ganska svalt och lite regn :up:. Hoppas på bra grepp i backen då.
20260731_135754.webp

Stängde juli med ett ben/rumpa-pass igår, som känns rejält i framför allt rumpa och vader idag. Känner mig extra nöjd eftersom jag egentligen inte alls hade tid igår men ändå prioriterade in ett pass.

Totalt femton träningspass i juli och utöver det ridning och lite hästpromenader.

Jag har haft mycket med inte bara en utan två skadade hästar som krävt mycket fix så jag har för första gången i livet fått prioritera bort min löpning. :eek: men nu börjar det lugna ner sig lite så idag sprang jag tur och retur till stallet för lunchfodringen. Totalt ca 14km och även om jag kände mig pigg under turen så känner jag nu i efterhand att det faktiskt var rätt länge sen den typen av belastning.

Skönt att vara på gång igen i alla fall. Igen. :idea:

Augusti startad med ett helkroppspass tabata. Passet bestod av fyra övningar, varje övning genomfördes fyra gånger a 40 sekunder och tjugo sekunders vila emellan. Så man gjorde först samma övning fyra omgångar och sen byte av övning.

• Knäböj med boxningar (göra en knäböj och sen boxa två gånger och ner i knäböj igen).
• Utfall med klapp under det benet som böjdes framåt. Mer pulshöjande än jag trodde.
• Axelpressar.
• En magövning som var liksom en stående crunch med rotation. Höll aldrig på att få in koordinationen dock på denna, haha.

Augusti startad med ett helkroppspass tabata. Passet bestod av fyra övningar, varje övning genomfördes fyra gånger a 40 sekunder och tjugo sekunders vila emellan. Så man gjorde först samma övning fyra omgångar och sen byte av övning.

• Knäböj med boxningar (göra en knäböj och sen boxa två gånger och ner i knäböj igen).
• Utfall med klapp under det benet som böjdes framåt. Mer pulshöjande än jag trodde.
• Axelpressar.
• En magövning som var liksom en stående crunch med rotation. Höll aldrig på att få in koordinationen dock på denna, haha.
Grym du är!!

Jag körde ett pass med min man idag, hans tur att bestämma innehåll. Det blev en massa rygg och biceps 🤣
Mina armar får ju väldigt lite uppmärksamhet så det var väl inte fel men… känns också waste med tid att ägna sig åt så små muskelgrupper??

Mark och böj och hög puls är väldigt icke existerande i min mans träningsupplägg 😆

Idag hade jag min "tunga" dag i marklyft och skulle hålla mig på 82,5 (detta programmet går sååå långsamt framåt men innerst inne tror jag att det är ett framgångskoncept). Kunde dock inte hålla mig utan gjorde lyft på 85 och 90 också. 90 kändes väldigt mycket stabilare än vad det gjorde sist jag testade så jag har inte tappat allt för mycket av att vara lite småskadad.

Juli hamnade på 11 träningspass varav 5 av dom är löpning. Varit otroligt varmt så att springa mer med hundarna har inte varit ett alternativ plus att jag medvetet tränat mindre för att ha semester ordentligt. Men jag rör mig ju mycket ändå i min vardag :)

Igår blev det iallafall 6 km löpning med hundarna. Kuperat och jobbigt :p Gymmade i morse innan jobbet och det var också jobbigt haha. Men skönt att komma tillbaka till vanliga rutiner efter fyra underbara semesterveckor där man tagit dagarna som man vill :)

Blir en promenad ikväll också.

Två veckor på sommarstället blev 8 träningspass, 6 gym och två löpning. Semesterns sista vecka, förra veckan, något sämre. 1 gym och 2 löpning. Nu ska jag försöka klämma in några styrkepass en vanlig jobbvecka, innan vi drar ut på en sista ledig vecka med ruckade rutiner.

Träningsvärken i denna kroppen idag är inte att leka med 😅 Det var tungt i gymmet pga den men ändå ett bra pass. Blir en lunchpromenad också. I morgon är det gymvila.

Igår blev utöver gym och promenad ett litet ridpass. Red min unghäst på banan så det var bara 15 min ungefär. Man ska inte nöta sönder livsglädjen på dom 🥰

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka