Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Jag har nu läst ikapp, ni är grymma som håller i och håller ut! 💫
For ju och vandrade i söndags så tänker jag sammanställer lite här ☺️
48942.webp

Det var ett tag sedan jag tränade sist, pga förkylning och semesteraktiviteter. Men idag blev det ett pass igen.
Körde helkropp i maskiner för att komma igång lite. Får se hur det känns imorgon. 🙈

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41
Machine Back Extension: 10 x 32, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 18, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Machine Chest Fly: 10 x 18, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Superset:
Leg Extension: 10 x 32, 5 x 52, 5 x 52, 5 x 52
Seated Leg Curl: 10 x 32, 5 x 52, 5 x 52, 5 x 52
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 32, 8 x 45 (YR!), 8 x 45, 8 x 45
Hip Abduction Machine: 10 x 32, 8 x 45 (YR!), 8 x 45, 8 x 45
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Lat Pulldown: 10 x 25, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Crunch: 3x10xBW

Släpade mig ut I gymmet i eftermiddags. Helt matt och ganska så orkeslös. Skulle ligga på 77,5 i marklyftet och var för en gångs skull inte helt säker på att jag skulle orka. Men, det gjorde jag! Hurra för det för jag blev ganska så pigg efteråt. Funderar lite på varför jag varit så trött de senaste dagarna, om det kan vara kostomläggningen, första veckan på semestern, värmen eller något annat spännande. Kan också vara för att jag flängt runt och gjort massa tråkiga hushållssysslor :cautious: (men nu är jag snart färdig med det). Här är iaf dagens meny. Det blir tyvärr ingen cykling.
20260806_154716.webp

Har du testat pausmark? Finns lite olika varianter av dessa, och de är guld till att hjälpa till att hitta anspänning och startposition.

Varianten jag gärna tipsar om är att gå upp till knät, pausa där, gå ner och behålla position och sedan en hel repetition. Ibland med två upp till knät innan hel. Eftersom en repetition består av flera lyft (halv+hel eller halv+halv+hel) så tar det rätt bra och ska inte göras på för tung vikt utan en lagom. Kanske testa kring 50-60% av max, eller lägre, beroende på var din höft börjar pipa iväg :)
Inte testat pausmark, men det ska jag göra! Tusen tack för tips, guld värt 🤩

Började dagen med en löptur med sambon. Det är verkligen inte min tid på dygnet, och framförallt inte när det gäller löpning 😅 vi hade spikat tempot till 7,00 och höll det bra genom hela rundan på ca 7,5 km. Har en flack och snäll runda på lite lagom varierat underlag.
Imorgon blir det vilodag.

Jag har sån träningsvärk i framförallt skinkorna och jag förstår inte hur det har gått till. Den lilla rundan jag och maken sprang ska inte ge mig sån träningsvärk.. även om det var sjukt tungt och jag vet inte ens varför det var det..

Nåja, idag ska det bli ett pass själv, är så less på att springa fram och tillbaka bara, och det är så mycket backar. Skulle vilja ha en flackare bana och testa att springa milen någon dag 😅

Dagens pass blev ett med främst fokus mage men även lite ländrygg och sen avslutades det med lite stretchning. Var ett lite rörigt pass för det saknade tidräknare och pipen som skulle markera när passet var slut kom lite rörigt så det tog ett tag innan jag kom in i det, men övningarna i sig tog verkligen. Ska nog köra det igen vid något annat tillfälle när jag är mer med på hur det är uppbyggt.

Alltså, situps. Det är en övning som jag har extremt svårt för. Jag har alltid haft extremt svårt för den, både under tonåren när jag var ungefär hundra gånger mer vältränad än nu och red minst två och ibland tre hästar i full tävlingskondition om dagen plus en promenadhäst, och även som barn när jag dessutom var gravt underviktig. Jag kan verkligen inte.

När jag försökt börja träna tidigare med olika appars och träningsprograms hjälp har det känts som att alla program är 500 olika varianter på sitsups och armhävningar (en annan hatövning, men där är det att jag är svag i armarna, den var jag bättre på förut) och det har varit orsaken till att jag tappat sugen. Det har varit jätteskönt med de här passen jag kört med Sandra, att det är ytterst sällan de övningarna kommit och jag känner och märker trots allt ändå att träningen gjort skillnad.

Men nu till min fundering. I dagens pass ingick två övningar som var situpsliknande. Den ena gick om jag hade lite stöd för fötterna mot en slät vägg (alltså inte att jag körde in fötterna under något utan att tårna liksom låg an mot väggen), men den andra gick inte alls. Och då har jag kört tio hela veckors träning (plus tre veckor före mitt lilla sjukdomsuppehåll i maj innan dess) och varannan vecka i alla fall ett renodlat magpass. Jag har inte såna problem med andra magövningar, det är klart de är tuffa och musklerna bränner och jag får träningsvärk, men jag kan i alla fall genomföra övningen.

Har ni några tankar på varför just situps är ett sånt problem? Finns det andra övningar man kan köra som bygger upp samma muskler så att man kan lära sig?

Alltså, situps. Det är en övning som jag har extremt svårt för. Jag har alltid haft extremt svårt för den, både under tonåren när jag var ungefär hundra gånger mer vältränad än nu och red minst två och ibland tre hästar i full tävlingskondition om dagen plus en promenadhäst, och även som barn när jag dessutom var gravt underviktig. Jag kan verkligen inte.

När jag försökt börja träna tidigare med olika appars och träningsprograms hjälp har det känts som att alla program är 500 olika varianter på sitsups och armhävningar (en annan hatövning, men där är det att jag är svag i armarna, den var jag bättre på förut) och det har varit orsaken till att jag tappat sugen. Det har varit jätteskönt med de här passen jag kört med Sandra, att det är ytterst sällan de övningarna kommit och jag känner och märker trots allt ändå att träningen gjort skillnad.

Men nu till min fundering. I dagens pass ingick två övningar som var situpsliknande. Den ena gick om jag hade lite stöd för fötterna mot en slät vägg (alltså inte att jag körde in fötterna under något utan att tårna liksom låg an mot väggen), men den andra gick inte alls. Och då har jag kört tio hela veckors träning (plus tre veckor före mitt lilla sjukdomsuppehåll i maj innan dess) och varannan vecka i alla fall ett renodlat magpass. Jag har inte såna problem med andra magövningar, det är klart de är tuffa och musklerna bränner och jag får träningsvärk, men jag kan i alla fall genomföra övningen.

Har ni några tankar på varför just situps är ett sånt problem? Finns det andra övningar man kan köra som bygger upp samma muskler så att man kan lära sig?
Vad intressant med sit-upsen. Vilken typ är det du menar? Är det den när man verkligen reser hela överkroppen upp mot benen, alltså sätter sig upp. Eller gör du ”crunch”-varianten, där man mer bara böjer i magen? Eller är båda lika svårt?

Vad intressant med sit-upsen. Vilken typ är det du menar? Är det den när man verkligen reser hela överkroppen upp mot benen, alltså sätter sig upp. Eller gör du ”crunch”-varianten, där man mer bara böjer i magen? Eller är båda lika svårt?
Allt är nog ganska så svårt, men det som är värst är den klassiska. Övningar som cykelcrunch eller liknande där man inte behöver gå hela vägen ner och ligga på rygg för att sen ta sig upp igen, fungerar. Var även en övning på dagens pass där man liksom gungade med lite fart upp och ner och det gick bra.

Den övning som verkligen körde ihop sig helt var en där man skulle ligga rakt på rygg (men med böjda ben) och sen dra sig upp som att man drog i ett rep och sen göra om proceduren och fira sig tillbaka ner på rygg, också som att man då släpper efter på repet. Ner gick även om det gick i ett tempo som förmodligen inte var meningen (alltså alldeles för snabbt), men upp gick inte alls. Är det en övning där man måste hela vägen upp från liggande till sittande kommer jag kanske max en decimeter över golvet, sen tar det stopp.

Allt är nog ganska så svårt, men det som är värst är den klassiska. Övningar som cykelcrunch eller liknande där man inte behöver gå hela vägen ner och ligga på rygg för att sen ta sig upp igen, fungerar. Var även en övning på dagens pass där man liksom gungade med lite fart upp och ner och det gick bra.

Den övning som verkligen körde ihop sig helt var en där man skulle ligga rakt på rygg (men med böjda ben) och sen dra sig upp som att man drog i ett rep och sen göra om proceduren och fira sig tillbaka ner på rygg, också som att man då släpper efter på repet. Ner gick även om det gick i ett tempo som förmodligen inte var meningen (alltså alldeles för snabbt), men upp gick inte alls. Är det en övning där man måste hela vägen upp från liggande till sittande kommer jag kanske max en decimeter över golvet, sen tar det stopp.
Kan det vara att du försöker ta dig upp med för rak rygg? Om du lyfter liksom axlar/överkropp först och böjer upp mot steg för steg, går det då?
Antar att kroppsproportioner spelar in med och kan göra det svårare/enklare. Och om man är stel i ryggen så att man är väldigt rak på vägen upp blir nog mkt tyngre.

Kanske svaga höftböjare mer än mage ifall det är just sit-ups som är svårt men inte andra bål/magövningar?

Bara lite snabba tankar haha!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat