Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

EN MIL! Utan att stanna. Det är första gången på 15 år. 3 varv runt byn blev det, grannen började prata med mig när jag var på tredje varvet, men det var andra hon såg. Hon tyckte nog jag var lite knäpp :rofl: men ville ha "nära" hem ifall det inte skulle gå, istället för att springa och vända. Nu kunde jag ju skita i det om nått skulle balla ur.

På förmiddagen långpromenad med hundarna i härligt sällskap.

Alla glada och nöjda och första jobbveckan gjord efter semestern!

EN MIL! Utan att stanna. Det är första gången på 15 år. 3 varv runt byn blev det, grannen började prata med mig när jag var på tredje varvet, men det var andra hon såg. Hon tyckte nog jag var lite knäpp :rofl: men ville ha "nära" hem ifall det inte skulle gå, istället för att springa och vända. Nu kunde jag ju skita i det om nått skulle balla ur.

Wow!! 🤩🤩 heja dig!! 👏

HEJA!!! Bra jobbat!

Lite annorlunda träningsupplägg idag. Tog mig "snällaste" (läs: mest lämpade för cykling på platt) utförs-cykel och körde 9km blandat grus/asfalt hem till en kompis. Drack några drinkar och cyklade hem igen :up:. Känns som att min fredag är färdig nu. Check på träning och aw (trots att jag bara är på första semesterveckan). Nu blir det familjehäng!

Kan det vara att du försöker ta dig upp med för rak rygg? Om du lyfter liksom axlar/överkropp först och böjer upp mot steg för steg, går det då?
Antar att kroppsproportioner spelar in med och kan göra det svårare/enklare. Och om man är stel i ryggen så att man är väldigt rak på vägen upp blir nog mkt tyngre.

Kanske svaga höftböjare mer än mage ifall det är just sit-ups som är svårt men inte andra bål/magövningar?

Bara lite snabba tankar haha!
Ska absolut testa! Tack!

Allt är nog ganska så svårt, men det som är värst är den klassiska. Övningar som cykelcrunch eller liknande där man inte behöver gå hela vägen ner och ligga på rygg för att sen ta sig upp igen, fungerar. Var även en övning på dagens pass där man liksom gungade med lite fart upp och ner och det gick bra.

Den övning som verkligen körde ihop sig helt var en där man skulle ligga rakt på rygg (men med böjda ben) och sen dra sig upp som att man drog i ett rep och sen göra om proceduren och fira sig tillbaka ner på rygg, också som att man då släpper efter på repet. Ner gick även om det gick i ett tempo som förmodligen inte var meningen (alltså alldeles för snabbt), men upp gick inte alls. Är det en övning där man måste hela vägen upp från liggande till sittande kommer jag kanske max en decimeter över golvet, sen tar det stopp.
Jag håller med @Trollunge om att det låter som antingen teknik eller höftböjare. Hur funkar det med tex hängande knälyft som belastar höftböjaren? Eller rena höftböjövningar som hög marsch med gummiband?

Grymt jobbat!!!

Heja dig!! Starkt jobbat!!

Åh jag hade en så härlig runda idag! Jag har de senaste veckorna kört en massa zon 2 löpning för att bygga form igen men tycker att det överlag är en väldigt tråkig form av löpning. Men jag har varit väldigt disciplinerad och följt mitt schema. Men idag bara släppte jag tyglarna helt lös och sprang precis vad jag kände för utan att bry mig det minsta om puls, tempo eller utveckling. Så det blev 12 km fartlek med snabb löpning blandat med gång. Och herregud vad roligt det var!! Det var så roligt att jag känner att jag nog hädanefter alltid ska springa så här, dvs helt utifrån vad jag känner för och inte utifrån vad jag borde. Ja, jag ska nog faktiskt göra det ett par veckor och se vad det leder till.

🏁🏁🏁🏁🏁
I dag har jag sprungit 150 mil under året.
I svinkalla vintern och i väldigt varma sommaren.
Och allt däremellan.
Jag har sprungit distansrekord på 3 mil och mina snabbaste 5 km.
Glad över att kroppen har varit frisk och glad över att kunna.
IMG_1465.webp

Ben idag. 🦵

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 10 x 0, 8 x 20, 6 x 40, 4 x 55 (PR!), 4 x 55, 4 x 55, 4 x 55, 4 x 55, 4 x 55
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 5 x 0, 5 x 5, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10
Seated Calf Raise: 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27
Hip Abduction Machine: 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27

Svettigt och var lite skakig i benen när jag var klar, får nog räkna med träningsvärk. Men kände mig stark. 🦵

Igår var det "tunga" marklyftsdagen för veckan. Kändes stabilt. Idag var jag nog mer sugen på att cykla men det fick bli gymmet av tidsskäl. Körde knäböj, sumomark och rdl. Inte jättetungt med tanke på gårdagen. Imorgon blir det cykling med stort fokus på utförsåkning (lift finns :up:).

Stängde förra veckan med ett tabatapass för helkropp. På pappret såg inte passet så jobbigt ut. Det var totalt sex övningar som skulle köras i fyra omgångar, 20 sekunder på varje. Man körde alltså övning ett 20 sekunder, kort paus, sen samma övning 20 sekunder tills man gjort det fyra gånger, sen 30 sekunder paus emellan och byte av övning. Sex övningar, 20 sekunder, hur illa kan det gå tänkte jag lite kaxigt innan. Kan meddela att jag höll på att flyta bort och knappt fick luft när den sista övningen var klar. Jag la till lite egen stretchning efteråt för att framför allt ena låret tog lite stryk i en knäböjsövning.

Startade sen den här veckan med ett pass kondition före jobbet. Hade en del träningsvärk sen igår men fick i alla fall passet gjort. Det här passet var totalt 14 övningar som kördes 45 sekunder och sen vila 15, och på slutet var det sen lite mer stretchande övningar (de övningarna ingick inte i de 14 som var mer pulshöjande).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka