Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Åh jag hade en så härlig runda idag! Jag har de senaste veckorna kört en massa zon 2 löpning för att bygga form igen men tycker att det överlag är en väldigt tråkig form av löpning. Men jag har varit väldigt disciplinerad och följt mitt schema. Men idag bara släppte jag tyglarna helt lös och sprang precis vad jag kände för utan att bry mig det minsta om puls, tempo eller utveckling. Så det blev 12 km fartlek med snabb löpning blandat med gång. Och herregud vad roligt det var!! Det var så roligt att jag känner att jag nog hädanefter alltid ska springa så här, dvs helt utifrån vad jag känner för och inte utifrån vad jag borde. Ja, jag ska nog faktiskt göra det ett par veckor och se vad det leder till.

Vad kul! Nu har jag mindre än fyra veckor kvar innan mitt jäkla stafettlopp, sedan ska jag verkligen också försöka hitta någon tillstymmelse till glädje och frihet med löpningen igen. Låter som en jättebra känsla att bara få göra och inte mäta allting och jämt tvinga sig som jag gjort de senaste tre månaderna. Eller om jag ska tvinga mig kanske jag skulle hålla mig till något i stil med zon 2 löpning i hopp om att bygga lite bättre uthållighet.

Trots ändå ganska många km i kroppen dessa månader så kändes det ändå blytungt igår som att jag knappt tränat alls, och då var det bara drygt fem km. Värdelöst.

Vad kul! Nu har jag mindre än fyra veckor kvar innan mitt jäkla stafettlopp, sedan ska jag verkligen också försöka hitta någon tillstymmelse till glädje och frihet med löpningen igen. Låter som en jättebra känsla att bara få göra och inte mäta allting och jämt tvinga sig som jag gjort de senaste tre månaderna. Eller om jag ska tvinga mig kanske jag skulle hålla mig till något i stil med zon 2 löpning i hopp om att bygga lite bättre uthållighet.

Trots ändå ganska många km i kroppen dessa månader så kändes det ändå blytungt igår som att jag knappt tränat alls, och då var det bara drygt fem km. Värdelöst.
Usch vad drygt. Hoppas du kan få tillbaka lite glädje när loppet är över och det inte finns ngn mer press. ♥️

Ja, det har jag testat och det har inte alls varit samma problem som med situpsen. Jag kanske helt enkelt får konstatera att min kropp på nått sätt är felkonstruerad vad gäller just situps och att jag typ aldrig kommer lära mig. :p
Vet inte om någon tipsat om det men kan du inte börja med att typ haka fast fötterna under något, typ en låg soffaa eller så? Brukar vara lättare att göra situps då när man liksom har en tyngd över fötterna.

Vet inte om någon tipsat om det men kan du inte börja med att typ haka fast fötterna under något, typ en låg soffaa eller så? Brukar vara lättare att göra situps då när man liksom har en tyngd över fötterna.
Ja, då går det bra. Minns att jag hade problem redan i skolan, att fötterna flög i luften och att någon kompis fick sitta och hålla i. Nu när jag körde i fredags gick det ändå om jag hade fötterna mot väggen så de liksom vilade mot golvlisten i de "vanliga" situpsen, men sen var det en annan övning där jag mer behövde utrymme. Men kanske ska göra de övningarna vid soffan i alla fall så att det åtminstone går att genomföra dem. Tack!

Ja, då går det bra. Minns att jag hade problem redan i skolan, att fötterna flög i luften och att någon kompis fick sitta och hålla i. Nu när jag körde i fredags gick det ändå om jag hade fötterna mot väggen så de liksom vilade mot golvlisten i de "vanliga" situpsen, men sen var det en annan övning där jag mer behövde utrymme. Men kanske ska göra de övningarna vid soffan i alla fall så att det åtminstone går att genomföra dem. Tack!
Du kan kanske flytta ut fötterna bit för bit efterhand så att du går från typ fotstöd till yttretå-stöd?

I dag blev det semesterns sista löprunda. 54 lediga dagar, 48 dagar löpning. 44 mil avverkade.
När jag börjar jobba så kommer jag nog återgå till mina två vilodagar per vecka.
IMG_1495.webp

Hej tråden! Jag har haft semester från det mesta de senaste två veckorna, och det inkluderar även träningen. Jag kände mig ju rätt sliten både fysiskt och mentalt där i juli, så jag bestämde mig för att utgå från att det inte skulle bli någon träning alls under de två veckor vi var i Sverige förutom om andan verkligen föll på eller ovanligt bra tillfälle gavs. Jag tror inte att jag någonsin har vilat från träningen helt frivilligt i mer än en vecka, och jag har heller aldrig känt mig såhär avslappnad kring att ha en längre viloperiod. Jag kände verkligen noll oro eller ångest över att missa pass, att kanske tappa i styrka, att kroppen skulle ändra form (eftersom jag samtidigt åt precis vad och när jag ville och njöt till fullo av alla svenska godsaker), att tappa rutinen, att jag kanske blivit lat, eller liknande tankar som annars brukar smyga sig på efter ett tag. Så otroligt skönt!

Nu blev det ett styrkepass ändå, i onsdags förra veckan när det regnade ute och maken ändå skulle gå till gymmet i byn där vårt sommarhus ligger, och då kunde jag absolut känna att det var skönt att röra på kroppen och känna mjölksyran i musklerna igen. Var dock också väldigt nöjd med att sedan fortsätta vila resten av veckan :D

Resultatet av all denna vila och avslappning var att jag var EXTREMT peppad på att vara tillbaka gymmet här hemma nu ikväll och dessutom kändes kroppen riktigt stark vilket jag absolut inte hade väntat mig. En mycket trevlig upplevelse, även om jag räknar med att knappt kunna gå imorgon :p

Planen för resten av veckan är vila imorgon, styrka med fokus frivändningar på onsdag, vila torsdag, styrka med fokus push press på fredag, Hyroxpass på lördag och vila på söndag. Känns som att det kan bli en riktig pangvecka! 💪

Hej tråden! 👋🏼

Jag tog gympaus under semestern, tränade en del kroppsviktspass och lite löpning men sista veckan vilade jag helt.

Kul med nystart nu! Var på gymmet igår, rakt tillbaka in i mitt program ”Röv med mera” 😂 För jajamen, armbågarna är fortfarande inte läkta 🤯 Vänster mycket bättre men höger är fortfarande gnällig och blir triggad av till exempel dammsugning…

Såååå igår var det benpress, lårcurl, vadpress och mage. Heja heja. Lite mjukstart efter uppehållet så pushade inte vikterna.

Utförscykling igår och planen var att det skulle bli det idag igen men jag var så sliten att det bara blev pump track (vilket iof inte är så bara, man får inte direkt så mycket gratis fart där). Kul är också att det var sonen som pushade mig att testa. Har grova hjärnspöken när det ska cyklas på smala upphöjda saker. Tacksam för att min 3,5 åring får mig att flytta utanför min comfort zone.
VID-20260810-WA0000(2).webp

Idag har jag 2 års stegmålssvit! Ett snitt på 16507 steg per dag 😁
Min fot ser fortfarande ut som en boll, har inte jätteont, det är mer som att den kliar?
Visa bifogad fil 189405

Grattis till stark prestation! Det är fanken inte lätt att hålla en lång stegmålssvit utan att bomma en dag här eller där! Tror jag var på 250 dagar ungefär när min Garminklocka klabbade och den bröts av teknisk uheld som danskarna säger. Men sedan var det rätt skönt ändå att inte behöva dra ut och gå 1000 steg till vid 23 tiden, bara för att upprätthålla sviten en del mindre aktiva dagar.

Blev 5 km löpning med hundarna i morse innan jobbet. Var tungt att gå ur sängen och tungt innan vi kom iväg men en helt otroligt vacker morgon och det gick lättare än väntat så är väldigt glad att vi gav oss ut :love: Blir en ridtur på unghästen ikväll också. Och kratta en miljon äpplen så robotklipparen kan få jobba igen 😅

Kanske är det att jag ser slutet på träningsredovisningen inför stafetten, kanske att jag kräkt av mig lite och tycker synd mig själv, men igår kändes det inte fullt så vedervärdigt som förra gångens springträning.

Jag tillät mig lite mer tänka "fuck it" angående tiden för att mala genom 7 km nästan oavsett hur långsamt det går. Tyvärr har jag ändå en tendens att hamna i ett för snabbt tempo eftersom jag mest tränat springa - gå - springa. Men nu blev det i alla fall 7 sprungna km i 6 minuters-tempo. Och tre gå-km. Förra gången närmare 7 min men som sagt jag får välja att försöka strunta i tiden nu. Grejar jag två motsvarande rundor till denna vecka och tre nästa vecka så är det i princip klart att springa precis hur och när jag vill sedan.

Och då slutar jag på ca 200 kr i böter för de km jag inte lyckats få ihop. Pengarna ska ju gå till någon gemensam middag så ändå ett gott ändamål.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar