Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Någon som tränar på Nordic W?

Verkar som de är en kostnad i månaden men hur gör en då för att dra av friskvårdspengen?

Ok med PM
På mitt jobb funkar det på samma sätt som @FengurLaugar beskriver. Man lämnar in kvitton innan ett visst datum varje år och får friskvårdsbidraget utbetalt. Min bror tränar dessutom på Nordic W och han får friskvårdsbidrag för sitt gymkort vet jag (en annan arbetsgivare).

Hmm, måste erkänna att jag strax går in i "bekänna färg"- segmentet i mina mellantunga pass i marklyftsprogramet. Idag står 77,5×4×3 på schemat och det tror jag att jag fixar men nu börjar det bli tungt. (Är inte alls lika orolig för den tunga dagen då det bara är tre set med ett lyft vardera.) Har börjat med bälte då och då (det ser helt dramatiskt ut men är faktiskt skönt att ha ibland). Och det är ju bara jag i gymmet.

Nu är iaf frukosten uppkäkad (gick av nattpass imorse därav lite sent). Får ut och lyfta strax så att resten av fredagen kan ägnas åt något annat.

Blev gym idag, för seg för att springa. Lyfta och setvila lät roligare.
Straight arm lat pulldowns är riktigt nice!

IMG_9347.webp

Krya på er alla som är krassliga! Jag blev mycket riktigt också sjuk och har haft halsont, feberkänningar och hosta i några dagar nu. Sjukskrev mig från jobbet för första gången på länge och har vilat upp mig, börjar känna mig bättre idag.

Vilar minst i helgen också så absolut tidigast måndag blir det träning igen. Men rehab måste jag göra, körde övningarna idag både för armarna och för höften.

Jag har faktiskt köpt ett 6 månadersabonnemang på ett Egym.
Mer än 10 år sedan jag kunde träna friskvård i gymmet i samma lokal som jobbet.
12 år sedan jag sålde hästen. Så det jag kunde då kan jag inte idag, det märks när man inte lyfter höbalar och annat.
Jag var absolut mycket starkare då. Förhoppningsvis har jag bättre ork/kondis om några månader.

Hmm, måste erkänna att jag strax går in i "bekänna färg"- segmentet i mina mellantunga pass i marklyftsprogramet. Idag står 77,5×4×3 på schemat och det tror jag att jag fixar men nu börjar det bli tungt. (Är inte alls lika orolig för den tunga dagen då det bara är tre set med ett lyft vardera.) Har börjat med bälte då och då (det ser helt dramatiskt ut men är faktiskt skönt att ha ibland). Och det är ju bara jag i gymmet.

Nu är iaf frukosten uppkäkad (gick av nattpass imorse därav lite sent). Får ut och lyfta strax så att resten av fredagen kan ägnas åt något annat.
Förvånande nog kändes dagens pass riktigt lätt. Slänger på 2.5 kg plus varje vecka på alla tre markpassen så nästa vecka är jag uppe på 80 kg på mellanpasset. Får väl leva på att det gick bra idag så kanske jag slipper noja nästa vecka när det är dags igen. Efter marklyft körde jag 15 minuter kettlebell core. Rätt så nöjd med mig själv att jag studsade upp vid ett och tog träningen efter frukost. Brukar inte vara den hurtigaste av människor när jag jobbat natt nämligen :sleep:

Hoppas ni blir friska snart, alla ni som dras med förkylningar!

Diskade av ett pass på friskvårdstimme som blev lite ofokuserat eftersom det passade på att bli lite kaos på jobbet typ samtidigt 🫠 fick ringa samtal i setvilan... Tappade fokus och teknik i de tyngsta lyften så det blev bara 1 av varje (målet var två). Nåja, ett skönt pass oavsett.
Screenshot_20260904-204206.webp

Här blev det ben + rumpa idag, la på ett extra set på alla övningarna då jag inte tyckte att det ”tog” idag. Det lär jag äta upp imorgon. 😅

Träningstid: 00h 51m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 25 x KV +16, 25 x KV +16
Goblet squat sumo: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Step-up: 10 x KV +16, 10 x KV +16, 10 x KV +16, 10 x KV +16
Donkey Calf Raises: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Set: 24
Reps: 300

Plus:

Träningstid: 00h 22m
Crosstrainer: 7,34 x 0 x 00:20:14

Äsch så mycket sjukdom och elände i tråden, det märks verkligen att det börjar bli höst! Jag hade liiite känningar i halsen igår eftermiddag men kände mig ok imorse, så det blev styrkepass med fokus militärpress och pull ups som planerat. Det är enda passet på veckan som inte innehåller en pulshöjande avslutning, så det passade ju bra när jag inte var helt hundra på att jag var helt hundra så att säga :p Men jag har mått bra resten av dagen, så förhoppningsvis var det bara som jag inbillade mig efter att ha läst här i tråden!

Om inget ändras på hals-fronten är planen Hyroxpass imorgon bitti :)

På sjukdomstemat då... Vaknade med svullna lymfkörtlar i ena armhålan som gjorde så jäkla ont när jag började pilla på dem att jag nästan svimmade. Lite allmän förkylningskänsla och lätt huvudvärk. Så jag trillar väl dit nu också. Det blir iaf vila idag och så får jag se vart detta tar vägen.

Det blev 5.35 i km-tid på "min" sträcka, som dessutom var ca 11 km, så laget hade inte tjänat på att jag varit frisk och ställt upp som planerat.... men lite lustigt att följa min nummerlapp med mitt namn kuta omkring medan jag själv ligger i soffan och dricker te.

Här verkar förkylningen eller vad det nu var ha gett med sig, peppar peppar. Vet inte om det verkligen var sjukdom-feber eller om jag fick en allergisk reaktion när jag hälsade på min bror som renoverar sin källare där det varit mögel. För det var verkligen bara feber och kom bara nån timme efter besöket i källaren. Höll i sig ett par dagar utan att varken bli snuva eller ont i halsen heller. Skumt.

Idag körde jag i alla fall två kortare pass överkropp med hantlar. Ett med fokus armar och ett med fokus axlar, kändes som en bra start eftersom det heller inte var så pulshöjande. Har även tagit en promenad tillsammans med hästen.

Dagens pass:

Pullover: 10 x 17, 10 x 17, 10 x 17
Hantelflyes: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Liggande hantelpress: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 15 x 8,5
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Shrug med hantlar: 15 x 8,5, 15 x 8,5, 20 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Stående tricepsextension med hantel: 8 x 17, 8 x 17, 10 x 17 (PB!)
Sidolyft med hantlar: 5 x 8,5, 5 x 8,5, 6 x 8,5
Gorillarodd med hantlar: 8 x 8,5, 8 x 8,5, 10 x 8,5
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 12 x 8,5, 14 x 8,5
Set: 30
Reps: 309

Veckans tredje pass avklarat. 😊💪

Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 12 x 41, 2. 0 x 0
Cable Close-Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 12 x 41
Machine Chest Press: 1. 12 x 38, 2. 12 x 38
Lat Pulldown: 1. 12 x 50, 2. 12 x 50
Machine Shoulder Press: 1. 12 x 30, 2. 12 x 30
Machine Crunch: 1. 12 x 36, 2. 12 x 36
Machine Back Extension: 1. 12 x 58, 2. 12 x 58
Seated Leg Curl: 1. 12 x 38, 2. 12 x 38
Leg Extension: 1. 12 x 52, 2. 12 x 52

Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45
Superset:
Assisted Chin-Up: 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91
Assisted Dip: 5 x BW -91, 5 x BW -91, 5 x BW -91
Crunch: 3x5
Superset:
Oblique Crunch: 3x3
Lying Single Leg Raise: 3x3
Lying Leg Raise: 1x3

Jag har lyckats hålla mig frisk (än så länge...) så det blev ett Hyroxpass igår morse som fick avsluta träningsveckan för min del. Det var en cirkel med 1 min löpning + 10 wall balls + 1 min assault bike + 8 burpees och så snurrade vi på så i 18 minuter. Vidrigt! Sedan 2 minuters vila innan en ny cirkel som även den varade i 18 minuter och bestod av 1 min stakmaskin + 10 push press med hantlar + 1 min cykel + 8 box jumps. Den var lite mindre vidrig än den första cirkeln, men det hjälpte nog också lite mentalt att veta att det var sista cirkeln. Svettigt som attan var det i alla fall och jag känner mig ordentligt genomtränad i hela kroppen!

Min axel har tyvärr klagat en hel del på senaste så jag får nog se över min plan lite och undvika fredagspasset (som har fokus militärpress) i veckan som kommer även om det är ett av mina favoritpass. Ska ju tävla igen om drygt en månad och vill verkligen inte bli skadad, så det blir till att tänka till lite extra gällande vilka övningar jag utsätter mig för kommande veckor. Skippade till exempel push press med den dåliga axeln under gårdagens pass och gjorde bara med ena armen, och jag ska nog vara lite försiktig även med stakmaskinen eftersom det kändes som att den retade upp det lite också. Hoppas kunna hålla det i schack!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka