Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Avrundar den här veckan med ett tabatapass med tre rundor och fyra block. Fyra övningar per block. Första rundan kördes i ett ganska lågt tempo, sen skulle man öka lite för varje varv. Vet inte om jag körde lite för nära lunchen för fick sånt sjukt håll så fick pausa lite mellan andra och tredje varvet. Men det blev i alla fall gjort och tre pass den här veckan får ändå ses som okej eftersom jag var sjuk också.

Jag vågade mig på en runda idag och tog mig runt 12 km i lugnt tempo. Jag har nog haft något i kroppen ändå för pulsen var lite högre än vanligt. Men väldigt skönt för huvudet att få springa en liten runda. Om ett par veckor ska jag springa lopp så jag hoppas få hålla mig frisk och få en bra uppladdning nu. :)

För tre veckor sen gick jag mig helt slut på en halvmara. Mitt pannben är lite för starkt ibland.
Efter det var jag jättesliten en vecka och sen kom en lindrig förkylning.
Så rundorna har varit 6km eller 8 km sen dess.
Men i går blev det 12 km och i dag 15 km. Så jag är lite tillbaka på banan.
IMG_1727.webp

Inga pass på gymmet denna helg men däremot OCR-lopp med barnen 🤩 3 km med strax under 30 hinder, väldigt lagom barnlopp. Är nöjd med att jag löste lowrigg lätt och energisnålt, och framförallt att äldsta dottern valde att köra med sina träningskompisar för att kunna hålla lite högre tempo medan yngsta dottern sprang nästan alla 3 kilometrar!

Dagens pass:

Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 20 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 15 x 12
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Set: 27
Reps: 295

Med det stänger jag träningsveckan med 9 loggade pass (6 med styrka, 3 crosstrainer) och okänt antal promenerade kilometer.

Startat veckan med ett konditionspass. Fasen vad det märks det första man varit lite off. Jag har kört det här passet en gång tidigare, på semestern, och ja, det var jobbigt då också och svetten forsade, men det var också betydligt varmare då. Det är i alla fall tio pulshöjande övningar som körs 50 sekunder vardera. Efter varje 50 sekunders-intervall kör man direkt 30 sekunder mer styrkenbaserad övning, för övning 1-5 är det en benövning och 6-10 en armövning. Sen tio sekunders vila emellan. Efter övning 6 höll jag på att kräkas, så jag fick faktiskt pausa i någon minut och bara andas, men kunde i alla fall slutföra.

Dagens, aka "Bara Ben"
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 5 x 20, 5 x 40, 5 x 55 (PR!), 5 x 55, 5 x 55, 5 x 55, 5 x 55, 5 x 55
Dumbbell Romanian Deadlift: 5 x 24, 5 x 24, 5 x 24

Hade inte jättemycket tid, eller inspiration, före yogan, men jag besrämde mig för att beta av nästa pass från squat-programmet. Sådär lagom skakig i benen nu. 😅
Vila imorgon.

Blev ett magpass idag.

Träningstid: 00h 39m
Planka: 00:00:45, 00:00:45, 00:01:02
Knästående sidoplanka: 00:00:30 "Höger", 00:00:30 "Vänster", 00:00:30 "Höger", 00:00:30 "Vänster", 00:00:30 "Höger", 00:00:30 "Vänster"
Core twist: 12 x KV +8,5, 14 x KV +8,5, 16 x KV +8,5
Flutter kicks: 00:00:30, 00:00:30, 00:00:35
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 15 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 20 x KV (PB!)
Set: 21
Reps: 139

Dålig på att uppdatera senaste dagarna men jag tränar på :) Under helgen blev det ridning, långpromenader och grejjande. I måndags gym och promenad, igår gym, ridning och löpning, idag blir det två ridturer och en promenad :)

I och med löpturen igår så nådde jag mitt årsmål på 160 pass! Blir intressant och se vad det landar på vid nyår 😅

På mitt jobb funkar det på samma sätt som @FengurLaugar beskriver. Man lämnar in kvitton innan ett visst datum varje år och får friskvårdsbidraget utbetalt. Min bror tränar dessutom på Nordic W och han får friskvårdsbidrag för sitt gymkort vet jag (en annan arbetsgivare).

Jag tror jag behöver ett kvitto för årsavgift.
Gick ni in på Nordic W och skaffa gymkort eller beställde på nätet? 🙈
Pinsam fråga kanske.
Jag har ett gym här i närheten jag skulle ha kortet på då isåfall

Pinsam fråga kanske.
Jag har inte gymkort och jag har heller aldrig nyttjat bidraget från mitt jobb, men vet från kollegor att det är så man gör hos oss. Det är min bror som tränar på Nordic W, så jag vet inte exakt.

Men prata med dem på gymmet? Alternativt jobbet? Vet att det lilla lokala gymmet pappa går på var mycket samarbetsvilliga när det gällde att anpassa till friskvårdsbidraget, men det är ett litet gym som ägs av en privatperson, så de stora kedjorna kanske inte är lika samarbetsvilliga.

Pinsam fråga kanske.

Det är ju enklast att bara gå dit och fråga helt enkelt. Ofta kan man ju få en liten rundvisning av hur allt funkar med var omklädningsrum är och hur det funkar med eventuella inpasseringsslussar och sånt också.

På vissa arbetsplatser lämnar man in kvitto, då går det att få ett utskrivet i receptionen på gymmet (om de inte har en medlemsportal där allt sånt redan finns när man har gymkort). Friskvårdsbidraget är ju för innevarande år, så du får ut det du betalat under året för ditt gymkort på ditt kvitto.

Vissa arbetsplatser har andra villkor och saker ska köpas genom deras system för att gå igenom, så kolla upp det först.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka