Tränsfri tävling i UK.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 051

Bukefalos 30 år!

Så roligt och vilken skillnad det är på hästarnas uttryck! Man blir nästan rörd, det är såhär alla hästar borde få se ut när de tävlas. Så avslappnade, nyfikna och fria att titta sig omkring om det behövs. Man ser inte alls lika mycket pain face och det ser inte alls lika ansträngt ut. Superfint!

Jag köpte min Bästahäst som ettåring på auktion, han var nästan helt ohanterad. Kördes in som tvååring som trav och brukshäst... nägon gång när han var runt tre och han varit lös i rundkorallen en stund tyckte jag det var en bra idé att prova sitta... så jag klättrade upp på staketet, han kom upp till mig och jag gled upp över ryggen helt enkelt. De första gångerna jag red var utan sadel eller träns.
Han var inte särskilt välskolad och främst en körhäst, men även om han reds på traditionellt bett därefter tror jag att han hade betett sig nästan exakt likadant utan.

Det är så uppfriskande och härligt att se ekipagen i det här evenemanget!

Jätteroligt att se! Många duktiga ekipage och härlig blandning från lätta till svåra klasser och flera olika discipliner.
Jag tycker också det var roligt att se skillnaden, både i konfliktbeteenden men också i hur det blir mindre show och mer mjukt och glatt. Och det roliga är att jag tycker den bettlösa dressyren ser mer ut som hur det ser ut i lätt klass (traditionell) dressyr än vad (nuvarande) toppsporten gör…
…det blir inte samma sak som (nuvarande) toppsporten men det kanske blir bra? Kanske vore detta något man skulle bygga vidare på?
Och kanske vore det enklare att lämna dagens toppsport och bilda något vid sidan om istället? För förändring av befintliga tävlingsformer är inte så lätt få till vad det verkar?

Och för att vara möjligt i säkerhetstänkande Sverige, man kan väl börja med tävlingar där hästen har träns/huvudlag med bettlöst eller bett och halsrem och ge avdrag för om tygeln används?
-2 poäng i dressyr, 1 fel i hoppning?
Eller vad man nu ska tävla i, western, WE gångartsridning..

Så funkar väl t ex rallylydnad, kopplet är på i lätta klasser men används det får man minus?

Och för att vara möjligt i säkerhetstänkande Sverige, man kan väl börja med tävlingar där hästen har träns/huvudlag med bettlöst eller bett och halsrem och ge avdrag för om tygeln används?

Så funkar väl t ex rallylydnad, kopplet är på i lätta klasser men används det får man minus?

Det räcker väl att ha tävlingen i ett ridhus eller inhägnat område och leda in hästen i ridhuset/området med huvudlag på, ta av det, rida sitt program/runda, ta på huvudlaget igen innan man tar ut hästen från ridhuset/inhägnade området?

Och obligatoriskt med huvudlag på resten av tävlingsområdet.

Smart!

Det räcker väl att ha tävlingen i ett ridhus eller inhägnat område och leda in hästen i ridhuset/området med huvudlag på, ta av det, rida sitt program/runda, ta på huvudlaget igen innan man tar ut hästen från ridhuset/inhägnade området?

Och obligatoriskt med huvudlag på resten av tävlingsområdet.

För de som inte kikat in så noga var det så tävlingen genomfördes nu i helgen. Huvudlag med tyglar obligatoriskt utanför tävlingsbanan och ekipagen hade 2 min att kolla in arenan innan de började sin ritt.

Generellt många fina åtgärder o tankar som kunnat implementeras i vanlig tävling tycker jag. Tex att vid hoppningen hade de den vanliga domaren och en som bedömde harmoni mm inkl hur ryttaren hanterade eventuella problem med fokuset på "relation" snarare än "stil" eller vad man ska säga.

Vissa klagar på att hästen kommer gå sönder för att den inte går i form, att det inte alls ser bra ut osv. Är det sant eller bara nån som värnar "modern dressyr"?
Jag är inte kunnig nog att se sånt, så en nyfiken fråga. Jag tycker det ser härligt ut, men som sagt. Är inte kunnig nog att avgöra.

Vissa klagar på att hästen kommer gå sönder för att den inte går i form, att det inte alls ser bra ut osv. Är det sant eller bara nån som värnar "modern dressyr"?
Jag är inte kunnig nog att se sånt, så en nyfiken fråga. Jag tycker det ser härligt ut, men som sagt. Är inte kunnig nog att avgöra.
Ja jag läste också flera såna kommentarer, att de där hästarna inte gjorde rörelserna "korrekt" och att det är skadligt. Men då undrar jag, borde det inte vara mer skadligt att gå med nosen indragen mot bringan och hur många av topp-hästarna går egentligen i en korrekt form där de arbetar med ryggen? Känns som att många bara är vana vid att se överrörliga hästar utföra rörelser som en robot med huvudet helt fixerat, och tror att det är så det ska se ut..?

Ja jag läste också flera såna kommentarer, att de där hästarna inte gjorde rörelserna "korrekt" och att det är skadligt. Men då undrar jag, borde det inte vara mer skadligt att gå med nosen indragen mot bringan och hur många av topp-hästarna går egentligen i en korrekt form där de arbetar med ryggen? Känns som att många bara är vana vid att se överrörliga hästar utföra rörelser som en robot med huvudet helt fixerat, och tror att det är så det ska se ut..?

Ja, det känns ju så.

Ja och med den logiken så borde ju dressyr hästar vara de mest friska av alla och det är de ju inte….

Jag har sett några klipp i flödet på Facebook. Bl.a. den nyfikna skäcken. Den såg så tillfreds ut.
Mitt flöde svämmar över av klipp från den första bett och tränsfria tävlingen i landet. (som jag förstår det.). Någon annan som sett klippen eller livesändningarna? Jag tycker att det var både roligt och härligt att titta på!
Dressyr, hoppklasser och uppvisningar från andra grenar.
https://www.britishbridlelesscompetition.co.uk/

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har ridit så ett par gånger med min och även min förra. Inte provat hoppa dock. Blev faktiskt ganska förvånad över hur snabbt och enkelt båda hästarna kunde koppla över bettsignalerna till halsringen. Sen att göra hela utbildningen i bara halsring från början... Det vet jag inte om jag hade vågat 😅

Har även provat att rida helt utan både huvudlag och halsring, det gick dock inte alls, var väldigt nära att försöka hoppa av i farten för att jag inte fick stopp överhuvud taget. 🤣

Jag har ridit så ett par gånger med min och även min förra. Inte provat hoppa dock. Blev faktiskt ganska förvånad över hur snabbt och enkelt båda hästarna kunde koppla över bettsignalerna till halsringen. Sen att göra hela utbildningen i bara halsring från början... Det vet jag inte om jag hade vågat 😅

Har även provat att rida helt utan både huvudlag och halsring, det gick dock inte alls, var väldigt nära att försöka hoppa av i farten för att jag inte fick stopp överhuvud taget. 🤣
1000017622.webp

Det här gick aldeles utmärkt, behövde grimskaftet pga att mina händer behövde hålla i något? 😅 Kunde styra hyfsat, fixade galoppombyten osv men precisionen var lite kass, så oklart om jag träffat alla hinder på en bana? Sen hade hon tyckt livet var aldeles för roligt så det hade mest troligt hoppats hinder i fel ordning och åt fel håll 😂 dessa bilder togs dagen innan hon flyttade(var såld) så det blev lite uppklätt och utan hjälm, men det är ändå sju år sen så tänker att det är preskriberat, innan någon påpekar den delen.

Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?

Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?
På den tiden jag red med halsring använde jag den dels för att styra och dels som hjäll att ställa.
Kunde göra allt i halsring med den ridtravaren, dressyr, hoppning och rida ut. Red jag ut hade jag dock träns på också om olyckan skulle vara framme.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka