Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och för att vara möjligt i säkerhetstänkande Sverige, man kan väl börja med tävlingar där hästen har träns/huvudlag med bettlöst eller bett och halsrem och ge avdrag för om tygeln används?
-2 poäng i dressyr, 1 fel i hoppning?
Eller vad man nu ska tävla i, western, WE gångartsridning..
Så funkar väl t ex rallylydnad, kopplet är på i lätta klasser men används det får man minus?
Och för att vara möjligt i säkerhetstänkande Sverige, man kan väl börja med tävlingar där hästen har träns/huvudlag med bettlöst eller bett och halsrem och ge avdrag för om tygeln används?
-2 poäng i dressyr, 1 fel i hoppning?
Eller vad man nu ska tävla i, western, WE gångartsridning..
Så funkar väl t ex rallylydnad, kopplet är på i lätta klasser men används det får man minus?
Det räcker väl att ha tävlingen i ett ridhus eller inhägnat område och leda in hästen i ridhuset/området med huvudlag på, ta av det, rida sitt program/runda, ta på huvudlaget igen innan man tar ut hästen från ridhuset/inhägnade området?
Och obligatoriskt med huvudlag på resten av tävlingsområdet.
Ja jag läste också flera såna kommentarer, att de där hästarna inte gjorde rörelserna "korrekt" och att det är skadligt. Men då undrar jag, borde det inte vara mer skadligt att gå med nosen indragen mot bringan och hur många av topp-hästarna går egentligen i en korrekt form där de arbetar med ryggen? Känns som att många bara är vana vid att se överrörliga hästar utföra rörelser som en robot med huvudet helt fixerat, och tror att det är så det ska se ut..?Vissa klagar på att hästen kommer gå sönder för att den inte går i form, att det inte alls ser bra ut osv. Är det sant eller bara nån som värnar "modern dressyr"?
Jag är inte kunnig nog att se sånt, så en nyfiken fråga. Jag tycker det ser härligt ut, men som sagt. Är inte kunnig nog att avgöra.
Ja jag läste också flera såna kommentarer, att de där hästarna inte gjorde rörelserna "korrekt" och att det är skadligt. Men då undrar jag, borde det inte vara mer skadligt att gå med nosen indragen mot bringan och hur många av topp-hästarna går egentligen i en korrekt form där de arbetar med ryggen? Känns som att många bara är vana vid att se överrörliga hästar utföra rörelser som en robot med huvudet helt fixerat, och tror att det är så det ska se ut..?
Ja och med den logiken så borde ju dressyr hästar vara de mest friska av alla och det är de ju inte….Ja jag läste också flera såna kommentarer, att de där hästarna inte gjorde rörelserna "korrekt" och att det är skadligt. Men då undrar jag, borde det inte vara mer skadligt att gå med nosen indragen mot bringan och hur många av topp-hästarna går egentligen i en korrekt form där de arbetar med ryggen? Känns som att många bara är vana vid att se överrörliga hästar utföra rörelser som en robot med huvudet helt fixerat, och tror att det är så det ska se ut..?
Mitt flöde svämmar över av klipp från den första bett och tränsfria tävlingen i landet. (som jag förstår det.). Någon annan som sett klippen eller livesändningarna? Jag tycker att det var både roligt och härligt att titta på!
Dressyr, hoppklasser och uppvisningar från andra grenar.
https://www.britishbridlelesscompetition.co.uk/
Jag har ridit så ett par gånger med min och även min förra. Inte provat hoppa dock. Blev faktiskt ganska förvånad över hur snabbt och enkelt båda hästarna kunde koppla över bettsignalerna till halsringen. Sen att göra hela utbildningen i bara halsring från början... Det vet jag inte om jag hade vågat
Har även provat att rida helt utan både huvudlag och halsring, det gick dock inte alls, var väldigt nära att försöka hoppa av i farten för att jag inte fick stopp överhuvud taget.![]()
På den tiden jag red med halsring använde jag den dels för att styra och dels som hjäll att ställa.Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?
Grimskaftet jag hade på bild var främst för att jag saknade något att hålla iJag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?
Jag brukar som @parellikusken använda den för att styra, ställa och bromsa. Jag lägger inget tryck i den för att hålla balansen etc, precis som jag inte gör så med tyglar.Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?