Tränsfri tävling i UK.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 051

Bukefalos 30 år!

Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?
Det beror nog på. Om jag ridit med halsring på nordisen som var tränad med neck reining hade den i princip fungerat både som tygel och som handpositionering. Om jag haft halsring på körhästen hade det varit enbart för min egen handposition. Jag antar att det är väldigt olika beroende på ekipage och tycker att man ser det i klippen också. En del använder ringen för inverkan och andra inte.

Jag funderade just på det här med halsringen som de flesta (alla?) har, är det främst för ryttarens positions skull eller hjälper den till med styrning och tempo också?

Jag använde den för att bromsa och typ balansera upp, inte hålla min balans men mer som med halvhalter. Väldigt subtilt dock, jag upplevde det som att jag i princip inte använde den innan jag plockade bort den helt och insåg att det var en stor skillnad. Utan gick det typ att skritta runt med bara vikthjälper, men så fort jag försökte trava och flytta/forma så tog hästen alla skänkelhjälper som "framåt" när jag inte hade något att "fånga upp" med. Men det beror säkert på hur hästen är utbildad från början.

Jag såg hela klippet med den mörkgrå/apaloosan tidigare men nu kan jag inte hitta det igen. Hästen blev lite distraherad av andras gnäggande och gnäggade tillbaka, men lyssnadeså himla fint och följsamt ändå.
Det var bekräftande att se något som inte var helt perfekt men fungerade i alla fall. Ljuvliga hästar! <3
(tyvärr kan man inte lägga in FBvideos längre, vet du om det kan lösas @Gunnar? )

https://www.facebook.com/reel/1945027679538297

Tycker det är väldigt fint att se alla dessa ryttare. Min första ponny red jag i bara halsring och det fungerade fint. Hästarna efter det har inte riktigt varit såna jag vill testa med eller så har dom inte varit helt bekväma i det. Men nu har jag en som jag på sikt ska börja introducera i det och tror det han fungera fint bara han får lite tid på sig.

Jag har också fått upp massa klipp och är verkligen imponerad, och inspirerad! Så himla fint att se ekipagen som ser så samspelta ut :love: Hade varit kul att testa på men känns inte helt enkelt att börja när man rider på ridskola...
Red med halsrem på lektionen i lördags faktiskt :D Jag var förkyld, det var galet varmt och jag fick en väldigt snäll häst. Så jag red barbacka i shorts och med halsrem haha. Hade tränset på men tyglarna hängde lösa 90% av passet. Följa spåret var inga konstigheter och jag kunde enkelt rida i alla gångarter, bromsa och sakta av men svänga var jättesvårt :rofl: Hästen var otroligt snäll och verkade tycka det var roligt!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka