Transport märken?!

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag har funderat lite på transporter. De nya europeiska vagnarna (typ slüis, christ, raush)har ju ett relativt lågt pris men är det någon som vet om de är ett "kap" eller om man köper grisen i säcken? Välkända och "gamla" märken som BOJ, Umesläpet och tex Fautras vet vi ju är bra kvalitétsvagnar men vågar man köpa en mera okänd vagn?
Vågar man köpa en ny christ, Rausch eller Slüis? Böckmann, är det ett bra släp? Det jag söker är ett släp med sadelkammare och boggie.
 
Böckmann är ett bra märke. De andra är säkert bra. Det vet man väl först om tio år kanske. Det man ska kolla är vilken utrustning som ingår i priset innan man börjar jämföra.
 
I ett nummer av ridsport för inte så länge sedan så var det en oberoende gubbe (har för mig att han var polis) som påstod att de nya utländska modellerna var mkt snygga och billiga men att de var mkt sämre ur säkerhets-synpunkt än de svenska!
 
När vi skulle köpa släp sade faktiskt en återförsäljare av glasfibersläp att man kanske inte skulle köpa ett sådant om man hade "bökiga hästar"...

Vi köpte ett svenskt märke begagnat i stället!
 
Nä, det är väldigt sant det också! Det är ett jäkla skit om väggen går sönder, även om det tål en del innan det gör det... :confused:
 
Tycker ni att det alltså är bättre att köpa plywood släp? Det ruttnar ju med åren. Finns det andra material än glasfiber och plywood?
 
Självklart UME

Mitt första släp var ett UME ( fast innan de hette så!) från 80. Mitt nya är från 95 och jag är supernöjd. Det går bra efter bilen, tyst och bra ventilation. Sedan är det innerdörr på ena sidan vilket är superbra för "svansgnagaren min"

UME tillexempel har plåtväggar som är isolerade för just vårt klimat.

Det är bra andrahandsvärde och jag tror att det är ett säkert släp både för hästen och ekonomin. Mitt har ska jag besikta för första gången sedan jag köpte det samt att jag renoverat bromsarna för 1800 kr.

Om jag inte fick ha UME så skulle jag välja Fautras eller Ifor Williams.

Skulle inte köpa ett i plywood, med kapellöverlucka eller enkelaxlat.
 
Jag är mkt nöjd med mitt Fautras.
Bla för att det var nedtypat och klart när jag köpte det.
Går ENORMT stadigt efter bilen, och man slipper den förb. luckan, det är det ALLRA bästa! :bow:
Jag har även en sadelkammare.
Och fick veta att om man ngn gång blir så duktig att man kommer åka och tävla flera dagar i sträck, så finns det även takräcke till kärran att köpa, så man kan frakta höet också.
 
Kostnadsmässigt tycker jag plywoodsläp är att föredra (om de nu går sönder). Har ett Trane med 12 år på nacken, inga problem med det. Köpte ett 4 år gammalt Böckmann. Redan sprickor i glasfibern. INTE billigt att laga... (sålde Böckmannen och har fortfarande kvar min Trane).
 
Det finns några märken som tillverkar släp helt i aluminium. Osäker på vilka, men i alla fall UME och BOJ, men även Ifor?
 
Re: Självklart UME

UME är verkligen toppen! Hade jag råd skulle jag absolut köpa ett sprillans nytt sådant.

Själv har jag en begagnad Kylinge-kärra från -92 med fronturlastning. Den är jag kanon-nöjd med!!!
Ligger stadigt men är ändå rätt så lätt att dra.
Jag köpte det av ett konkursbo förra året för 10.000! Där kan man snacka om fynd!
Men sen har jag lagt ungefär 4.000 på renovering.
Bla bytat golv, lite av väggen och urlastningsrampen fram.
Men eftersom att min sambo gjorde det så blev det billigt ändå! Lite nya dekaler kom också på så att nu ser den nästan ny ut!
Men som sagt ett UME hade varit riktigt mumsigt!
 
Jag rekommenderar UME! Tyvärr kostar de en hel del men är verkligen värt pengarna. Tillverkade i aluminium och är därmed lätta och får då högre lastvikt. Vikterna på papperet stämmer dessutom mot verkligheten. Bra ventilation.
En utländsk vagn skulle jag passa mig för att köpa då jag inte vet hur länge återförsäljaren "finns kvar" (tänker på reservdelar osv) samt att de inte är gjorda för det svenska klimat vi har.
Jag kanske har fel men det är så jag känner.
 
En utländsk vagn skulle jag passa mig för att köpa då jag inte vet hur länge återförsäljaren "finns kvar"

Det argumentet skulle även kunna användas åt andra hållet. Om den här marknaden i likhet med många andra övergår från småskaligt hantverk till produktion av långa serier, hur länge orkar den lokala tillverkaren hänga kvar?
 
JAg känne ett par som har en William släp, väldigt billiga att köpa nya ca 49.000 med boggie och sadelskåp och 1400kg totalvikt. Hingstgaller bla & fronturlastning..

Jag funderar på att köpa en sådan när vi har bråkat klart om min begagnade Boj som vi blev lurade på, som inte går att använda.
 
Jag har en hederlig Kylinge Apollo modell -04. Tycker om det släpet och innan jag köpte det så hade jag provat ett äldre Kylinge, så jag visste vad jag köpte.

Har även provat och kört Boj. Tycker även det är ett bra släp, kostnaden skiljer sig en aning.

Köp inte Böckmann för dom är inte utrustade med störtbågar (kan ju ändrat sig nu, men dom äldre har inte det). Värmlandsvagnen tycker inte jag är bra. Dom svajar för mycket på vägen och ligger inte stadigt efter bilen.

Lycka till m transport letandet!

Kram Favina :bump:

Ps: Star trailer tycker jag inte heller är bra, har erfarenheter av att bromsarna låser dig, tur så hände inte det när jag använde den :crazy: :eek:
 
Jag är inne på mitt andra Trane-släp.
Det var meningen att jag skulle laga det gamla som jag hade, men det skulle bli så dyrt att det blev ett nytt i stället. Det gamla såldes till några som kunde svetsa balkarna och byta golvet själva. För dem så blev kärran ett kap. Den rullade massor med mig och rullar nu vidare med sin nya ägare.

Sedan så har jag ett Valeryd isolerat aluminiumsläp också, men det skall jag sälja av administativa orsaker. Jag hade tänkt att ha det att hyra ut, men sådan verksamhet blev så oändligt krånglig, så nu så säljer jag det i stället.

Att jag väljer att sälja det och inte Trane-släpet, beror på att mitt Trane är ett 1500kg släp och mitt Valeryd är 1200kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 570
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 951
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 382
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp