Transport shettis.

Bobbo

Trådstartare
Var inne på kliniken med min shettis idag och fick då låna en transport av en kompis.

Men det är ju för att inte överdriva rent livsfarligt att ha en shettis i en vanlig transport.

Hon kunde utan problem gå under bommen där fram
Trots att jag hade den så lågt det gick, så min fråga är, finns det transporter anpassade till shetlands ponnyer?

// Bobbo

Sv: Transport shettis.

Jag har en hemmasnickrad "dörr" som jag sätter dit när shettisen ska ut och åka

Jag har en Kafo och den har bommar som inte min shetland går under, men å andra sidan är han lite större.

Jag har en Star Safir och frambommen passar min 89 cm höga shettis i nedersta läget.

Jag har en BOJ Bravo 216 och när jag har bommen på det lägsta så funkar det fint till stor shettis, maxad shettis alltså, men inte så bra till vår minsta som är 89 cm i mkh. Ibland har jag placerat en halmbal framför bommen och låtit henne åka utan att binda upp. Har innerbakdörrar istället för bom bak också.

Kl

Egentligen tycker jag att alla transporter ska kunna anpassas till små hästar också. Frågan är varför det inte går? Det hade ju varit lätt för tillverkarna att bara sätta dit "gängor" längre ner också?

Haha, detta gjorde mig måttligt irriterad.
Jag var ju tvungen att åka in till kliniken men kom
Inte på någon bra lösning, så vi körde ändå, men jag var sjukt nervös att det skulle hända något, det gick ju bra, men tills nästa gång ska jag hitta en bra lösning.
Jag har ju dock ingen egen transport, utan lånar av kompisar, annars hade man ju kunnat bygga ihop något smart!

// Bobbo

När jag kör shettis ensam har den fått åka lös. Det var en shettisuppfödare som rådde till det. Det har funkat bra, oftast lägger de sig ner.

När jag körde bägge hästarna sätter jag en pall så han inte kan åka under bommen.

Så enkelt är det ju inte. Beroende på vad man har för system (panik- eller säkerhetsutlösning t ex) så kan det ju vara rätt mycket merjobb och -kostnad för att sätta ponnyhöjd på bommar.

Eftersom jag inte kör ponny så hade jag blivit väldigt irriterad om jag tvingats betala extra för något jag inte använder.

Beror väl på hur hög shettis man har. Benny är maxad och står perfekt i släpet vi brukar låna. Har för mig det är ett thule, man kan ställa ner bommarna ganska lågt men hade han varit mindre hade det nog inte gått. Medryttaren la in trall med gummimatta på i botten på sitt släp som inte hade omställbar bom. Funkade suveränt. Man måste ju förstås se till att man bygger säkert då och att trallen fortsätter en bra bit framför bommen också. Men i vårt fall handlade det just bara om att han behövde komma upp dryga decimetern. För småshettisar blir det kanske svårare.

Ser det på samma sätt som du fast tvärt om. Varför ska man behöva betala mer bara för att man inte har storhäst ?

Jag tycker det är riktigt dåligt att det inte finns så man kan transportera småhästarna säkert i en transport. När mina åkt har jag strippat transporten och haft de lösa, sedan har de vid utlastning fått hoppa ut genom skötardörren. Problemet är ju att man då inte kan köra mer än 1. För mig är detta ett jätteproblem då jag snart har 2 små som jag vill kunna ställa ut men vet inte hur man ska transportera de bägge som säkrast.
Nu har jag miniminisar som är mellan 74 & 82 cm höga.

Tycker det är ganska självklart att det är den som vill ha en mer udda lösning med mindre efterfrågan som får betala för anpassningen. Eller hur menar du?

Men självklart bygger ju tillverkaren för den kategori som innebär den största marknaden. Det är ju solklart. Och vill man då ha en säker transport (vilket man självklart måste) så får man helt enkelt betala vad det kostar.

Det är ju samma för de med riktigt stora hästar. Då fungerar sällan "vilken transport som helst".

jag kallar det inte en "mer udda lösning" att ha en frambom som passar.

Lovisaleonora_: Håller inte med där, det finns vanliga transporter, storhäst transporter och ponnytransporter. Men inte ens på de som är speciellt till för ponny funkar, då tycker jag det är fel att ta extra betalt för att fixa så det gör det å en transport som ska vara till för dem.

Nej du kan väl kalla det mer ovanlig om inte udda är ett ordval som känns bra för dig. Poängen är ju att det inte är så många som efterfrågar den.

Men det är ju upp till var och en att tillse att den lösningen man köper passar de behoven man har. Det finns massor av transporter som jag aldrig skulle sätta en häst i, oavsett storlek. De säljs ändå, och folk köper dem.

Att vara medveten konsument handlar ju om att vara på det klara med vad man betalar för.

Jag brukar köra mina minishettisar baklänges. Sätter fast dem i bakbommen och det har funkar bra för oss. Tidigare användes en träskiva så att ponnyerna inte kunde gå under frambommen men den kan vara lite knepig att sätta fast.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 234
Senast: Mint
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 055
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka