Sv: Transport
Både jag och mitt stora halvblod (som är 175) älskar mitt Boj-släp! Det är en Boj Bravo 216 (boggi). Han står jätte lugnt och fint när han åker. I andra trasporter med dålig ventilation brukar han stå och trampa och bonka.
Ventilationen är jättebra enligt mig. Jag har "bara" en taklucka, vilket är standard, och den går att justera i olika lägen. Som någon skrivit tidigare kan man ju köpa till en extra taklucka, men när man bara kör en häst tror jag inte det är nödvändigt, för ventilationen är tillräcklig endå.
Dörrarna bakom hästen (istället för bommar) tycker jag är helt suveränt! Min häst brukar (brukade) ha bråttom ut ur transporten, men med dessa dörrar kan jag i lugn och ro ta ner lemmen och pållen står lugnt kvar, för att sedan även öppna dörren bakom hästen. Min teori är att hästen står kvar så lugnt bara för att dörren är så pass hög så hästen upplever det som att man inte tagit ner lemmen ännu och att han inte kan backa ut ännu. Nu ville du ju ha fronturlastning, så detta kanske inte är så viktigt för dig, men på Bojtransporterna kan du ju välja till fronturlastning. Jag tror det kostar 6-10 000 kr beroende på modell (om de inte höjt priset sen jag kollade).
Om du vill ha en stor transport är det en med sadelkammare som är aktuell. Den har väldigt gott om plats framme vid hästens huvud. Nu är det ju det där med vikterna som man måste anpassa sig efter när man endast har B-kort. Eftersom även jag tyvärr bara har b-kort så var jag tvungen att köpa en utan sadelkammare (men jag är ändå otroligt nöjd), vilken givetvis inte har lika stor plats framme vid hästens huvud, men det är endå inga problem att få plats med min stora pålle. Fast jag får väl erkänna att jag ibland står utanför transporten när jag tränsar honom...
Sen vill jag tillägga att denna transport rullar jätte fint bakom bilen. Att det är en boggi samt att den är lågt ställd (golvet är rättså lågt jämfört med många enkelaxlade släp jag kört tidigare) gör att transporten får en mycket bra väghållning.