Transportens verkliga vikt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kajza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 479
K

kajza

Letar efter en begagnad transport och har lite funderingar över tjänsteviketen blandannat.

Tjänstevikt: Hur bra brukar den stämma? Är den med bommar & mellanvägg eller utan?

Har hört att den kan skilja sig från den faktiska vikten. Skiljer den sig mest på släp av plyfa?

Tacksam för svar

Mvh Kajza

Sv: Transportens verkliga vikt

Tyvärr är många släp invägda UTAN inredning, fast det ska vara MED inredning. Hade själv en Värmlandsvagn förut och den felade på 100 kg vid vägning.. :crazy:
Så ring till bilprovning och be att få släpet vägt, eller åk någon annan stans där det finns våg innan du köper ett släp (om du får lov för ägaren vill säga). Det är väldigt onödigt att köra runt med felaktiga vikter, dyra böter eller i värsta fall av med körkortet.

Blir det någon ändring av transportens registreringspapper när man väger släpet på bilprovningen? eller är det bara en uppgift som man får själv, kan tänka mig att säljare inte vill få nya reggpapper på släpet bara för att jag vill veta den faktiska tjänstevikten :S

Jag behöver låg tjänstevikt pga liten bil, hjälper inte med be-kort på den.

En del väger ju in transporterna utan inredning, men om det är en plyfa vagn så drar den ju åt sig fukt med tiden och blir tyngre pga det med..
Min vagn väger ca 100kg mer än vad det står, men inredningen väger då inte 100kg...

Om du inte beställer registreringsbesiktning blir det inga förändringar i släpets handlingar. Men det är inte alla stationer som har våg.

De flesta transporter väger mer än uppgiven tjänstevikt. Ligger man på gränsen för vad som är lagligt ska man absolut väga den tomma transporten. Skräckexemplet är +370 kg på ett släp.

Jättebra att veta ska tänka på det när jag letar :)

Säg inte så... :crazy: Det är ju massor mer...

Mitt släp var helt nytt när jag köpte det och jag var själv med när det vägdes in. Så jag vet att det är gjort rätt med all inredning kvar. Men nu när jag ska sälja så har flera reagerat på den höga tjänstevikten. Börjar förstå varför nu...

Någon som har vägt sin Boj? eller sitt UmeSläp? Hur stämde dem i vikten?

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Lemeie
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 308
Senast: Mimmimamma
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka