Transporter europeiska vs amerikanska

wrangler

Trådstartare
Hjälp.

Jag har inte koll på alla transporter på marknaden men jag förstår mig inte på de svenska transporterna för fem öre.

Jag vill inte ha strömlinjeformat, sadelkammare och panikbommar.
Jag vill ha en fyrkantig transport där hästarna helst står diagonalt och utan några bommar framför -dvs inget behov för panikutlösningar. Men jag kan leva med (panik)bommar fram om transporten är fyrkantig, stadig, välventilerad, tyst och bra i övrigt.
Jag vill ha step in eller helst kombilem, men absolut inte enbart vanlig lem.
En bredare, lägre stadigare transport utan en massa extragrejer som lägger på vikt och risker.

Dom enda transporter jag själv sett som är någorlunda åt det hållet är Ifor Williams och Fautras förutom att det är bommar fram i dom och hästarna inte står diagonalt men jag undrar om det finns några fler som tillverkar liknande transporter i Europa?
Hjälp mig gärna med tips!

Sv: Transporter europeiska vs amerikanska

Jag har ocskå letat, men hittat samma dom du.
Så...verkar inte finnas nåt demand för det direkt här tyvärr.

Fautras har ju en, oblic tror jag den heter som lastar 3 hästar halvdiagonalt, det är väl det närmstad man kommer till det tror jag.

Ja, jag gillar oblic men den är liksom för stor för mig :crazy:

Vill egentligen bara ha en fyrkantig säker låda i bra material med sjyst inlastning, ventilation och uppbindning....

Trevligt att någon mer håller med iaf :)

Kan tyvärr inte svara på dina frågor..

Men varför vill du ha en fyrkantig låda, utan bommar och hästar på diagonalen?

Själv är jag överlycklig över mina panikbommar och sadelkammare så det slipper lukta skunk i bilen av svettiga hästgrejor...

Jag vill ha en transport utan bommar, där hästarna står på diagonalen med bättre balans och utan risk att någon häst hoppar över någon bom öht.

Jag vill ha en fyrkantig "låda" därför att det utnyttjar utrymmet på bästa sätt och blir mer plats för hästen. Varför ska transporten vara strömlinjeformad? Det ger öht ingen verkan förrän man är uppe i 70-80 km/h och jag är inte intresserad av att köra fort med en transport med hästar i.
Då ser jag hellre att det finns så mycket plats som möjligt för hästen i transporten.

De flesta transporter idag smalnar av framtill, och ibland är de tom högre bak än fram. Helt fel tycker jag, eftersom hästen är högre framtill och dessutom kan höja sitt huvud väldigt mycket. Den är mer hjälpt av mycket utrymme fram.

Sadelkammare vill jag inte heller ha eftersom det tar bort en massa utrymme för hästen. Jag vill helt enkelt inte ha något annat än en säker "låda" som är så stor och stadig som det bara är möjligt för hästen att åka i, utan att kompromissa utrymmet med sadelkammare, strömlinjeformer och liknande. Och ha så lite som möjligt i transporten som hästen kan skada sig på -bommar är en stor risk och varför bygga paniklösningar när man kan ta bort hela risken och en hel del vikt förutom det? Det finns bättre sätt att ställa hästarna i transporten, på diagonalen utan frambom -precis som i många lastbilar.börja i fel ände och kunna ta mer betalt. :grin: Jag vill hellre ha en stor, säker transport.

För mig är panikbommar och mkt annan "extrautrustning" bara att börja i fel ände, och samtidigt kunna ta mer betalt. Jag lever gärna med hästlukt i bilen om mina hästar åker säkrare och har mer plats.

Men en häst får väl inte bättre balans för att den står på diagonalen? Eller?

Att du vill ha maximalt med utrymme för din häst och att bommar är en onödig säkerhetsrisk köper jag.

Dock kan ju bommar i andra fall vara en säkerhet för oss människor så att vi slipper få en häst över oss om den skulle kasta sig ut av ngn anledning.
En frambom kan ju även fungera som "säkerhetsbälte" för hästen vid en ev panikbromsning.

Nu vet jag ju inte hur många hästar du brukar köra åt gången men det går ju att köra utan mellanvägg och bommar, eller endast en lång bom fram om man vill det och då borde väl fungera för dig då? Den är ju dock fortfarande inte fyrkantig...

Nu har du satt igång lite tankeverksamhet hos mig, har inte tänkt så mycket på en hästtransports utforming.
Dock har jag en stor transport och kör en liten häst i så han måste resa sig ganska högt på bakbenen för att kunna slå huvudet i transporttaket tex
Och min lilla sadelkammare sitter fram på transporten som tillval så den tar ju ingen yta från hästen...

Men en Boj då? Tex Classic modellen eller vad det heter utan sadelkammare? Då blir den ju typ 4 kantig, tror den går att få med kombiläm och du kan ju välja att köra utan bommar och annat då?

Jo dom håller balansen bättre sidledes än rakt fram, ska man köra med hästen framåt i färdriktningen måste man ha en bom som dom kan luta sig mot. Det behövs inte diagonalt -dels parerar dom bättre sidledes och dels har man ju en mellanvägg de kan luta sig mot. :)

Vill helst slippa bom över huvud taget = inget dom kan hoppa över. Men om hästen står i färdriktningen vill jag inte heller ha helt stängt framför dom eftersom det blir väldigt knöligt för den som lastar i o ur, så jag kan leva med bom fram om jag måste, dvs om dom står framåt. Men fattar inte varför man inte kan tillverka transporter här som inte ser ut så :cool:

Boj och vissa UME är väl de av de svenska transporterna jag tycker är bäst men jag är inte nöjd. :angel: Jag förstår väl helt enkelt inte varför dom inte kan ta till sig lite av den amerikanska varianten.... som känns både enklare, säkrare och mer tilltalande för hästen.

Mindre grejs, mer plats och säkrare helt enkelt.

Boj kanske kan vara något? Där kan du ju få byggt som du vill ha den.

Jag gillar Boj. Främst för att dom faktiskt utvecklats de senaste åren, åt rätt h¨åll. Tyvärr är dom dyra och särskilt om man ska bygga en efter eget huvud. :(

Jag förstår att det byggs med krusiduller och snyggt strömlinjefomrat o allt det där -eftersom det är vad som efterfrågas (antar jag). Men en sådan transport som jag önskar borde vara mycket billigare eftersom det är mindre av just det där krusidullet och mer funktion.

Men visst hade jag köpt en sprillans egendesignad Boj om jag kunde, det nekar jag inte till :D

Enligt lag måste det finnas en bom i färdriktningen. Men en vettig lösning för dig skulle ju vara en frontlastad transport där du låter pållarna åka baklänges?

Fast gäller det även i diagonallastade transporter? Det finns ju inte bom i dom diagonallastade som finns -vilka i Sverige ju är 3-hästars eller fler vad jag vet.

vad jag har hört så väljer hästar att åka helt baklänges om de får välja själv. Då tar de emot sig med rumpan om man bromsar... UME har släp där hästarna åker baklänges och UME är ju rätt kantiga och enligt mig fula släp :angel: :D ;)

Annars håller jag med dig i mycket du säger, att ta bort riskmoment helt och hållet är ju det bästa!

Men själv har jag ett strömlinjeformat släp med både panikbommar och inbyggd sadelkammare! Men för oss med inte så stora hästar så åker min prins som en KUNG i släpet!
Lillhästen får dock åka baklänges med huvudet mot rampen för han klättrar upp i krubban annars!

Mitt släp är ett Thiel och dom har ett par flerhästarsmodeller som heter Thiel Mexx och Thiel MatriX tror jag.
Det är dock sadelkammare på dom men den är ju i ett eget rum så den tar ingen plats från hästarna, men såklart, extra vikt tar den ju om du tycker det är onödigt.

Såg i alla fall trevligt ut :)

Jag har kollat på Umes baklänges släp o jag gillar det, men jag saknar fortfande den utformning jag vill ha.... samt att jag inte förstår hur det kan vara så att enklare släp blir dyrare :)

Om jag bara pallar ska jag leta upp lite bilder på amerikanska släp som jag gillar och lägga upp. I min värld borde det vara både billigare, säkrare och mer lönsamt för någon att börja tillverka liknande men jag antar att det inte finns efterfrågan här.

FAst om hästarna inte står frammåt så behövs ju ingen bom som "säkerhetsbälte".
Alltså om dom står på diagonalen så är ju själva väggarna nog.
Och så kan dom inte fastna lika lätt och har bättre stöd o balans.

JAg fattar heller inte varför dom bygger så jäkla dåliga transporter helt ärligt, dom flesta har korkade lösningar som i praktiken gör det mer farligt än om man bara hade haft enkla saker. (håller även sant för många B-lastbilar, dock finns några halvvettiga)

Tex. Umesläp, går skitbra men hatar deras design, den är rent av farlig då det finns typ tusen ställen dom kan fastna på och dessutom aldrig höga nog bommar så då är det ju skitsamma att ens ha några bommar :/.

Dom har dock som någon sa släp där dom åker baklänges, MEN dom är så kass design på i övrigt att jag skulle aldrig köpa en om jag inte var tvungen.
I brist på annat som får ta min stora pålle så hyr jag ett B60 tror jag, den största.
Luckor som öppnar uppåt är en annan hatsak jag har, total säkerhets fara om man har stor häst som gärna reser sig. Och för att toppa på det ännu mer så har dom dessutom så snällt sett till att en stängningsmekanism är på insidan av det, vilket gör att hästen kan fastna/skada sig på den om dom når upp dit (vilket min gör utan att ens resa sig om han vill)

Måste googla på den där Mexx nu då ;)

Liknande trådar

Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 849
Senast: misen
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 227
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10