Transportera föl - två val - råd önskas?

Alexandra_W

Trådstartare
6½ månaders föl. Avvand sedan 2 veckor. Går med en valack hon gått med sen hon föddes. De två är som ler och långhalm och han är helt klart "plastpappa".

Fölis inte van att bli ensam ens korta stunder, aldrig behövt vara HELT själv än.

På tisdag ska hon åka 10 - 12 mil till klinik.

Jag klurar på hur jag ska göra med transporten. Valen som jag har är:

1) Köra fölis själv lös i transporten och plocka ur så mycket grejer som helst i transporten. På så sätt kan fölis stå som hon vill etc. Normalt föredrar jag att köra unghästar så, men då har de varit en aning äldre och ffa mer självständiga (inte nyavvanda etc, och van att vara själv ivf korta stunder).

2). Ta med "plastpappa" (som åker lugnt) till klinik och låta dem åka ihop. Då måste jag dock ha fölis uppbunden. Hon har varit uppbunden förr och sköter sig utmärkt, men det är ju skillnad på uppbunden i stallet och uppbunden i en transport.

Hon har åkt transport fyra gånger tidigare, med mamma, då har hon varit lös och mamma uppbunden. Hon har varit helt lugn alla gångerna, en gång stampade och bråkade hon en stund (inte rädsla, bara "surt") men alla andra gångerna helt lugn.

Valacken är hennes stora trygghet just nu (förutom mig då men jag kan ju inte åka i släpet *s*).

Synpunkter? Just nu lutar det åt att låta henne åka själv, men när transporten stängs igen och hon varken ser eller hör annan häst är jag osäker på hur hon kommer reagera. Jag har ingen möjlighet att lastträna innan.
 
En grej att beakta; vad har du för maxlast på släpet? Hon är större nu och väger mer. Det är ju inte så lyckat om du åker fast för överlast om du åker med båda.
 
Medveten om maxlasten =) Men förutom det, vilket är smartast? Jag lutar som sagt åt att åka med henne själv, lös i så urplockat släp som går, men jag tvekar lite än..
 
Jag var med och trasnporterade ett moderlöst föl i somras. Då fanns det ju inte så mycket att välja på, så den kördes ensam. Vi plockade ut så mycket som det gick, och lade halmbalar framför fönstret. Sedan strödde vi rejält med halm så att hon inte skulle slå sig när hon ramlade (för det räknade vi stenhårt med att den skulle göra).

Den fölungen levde om lite när luckan stängdes, men blev lugn (eller fick fullt upp) när vi började köra. Hon var ca 3-4 veckor. Din är ju betydligt större och starkare...

Lycka till i alla fall. Ska de till klinik har man ju inte så mycket att välja på, det är bara att köra!
 
Körde iväg ett föl igår som fick stå lös i transporten med mellanväggen dragen åt sidan och bommarna fram nere på lägsta. Han valde att stå bak o fram och jag var inte orolig för att han skulle krypa under eller hoppa över någon frambom. band fast mellanväggen på sidan så att den inte skulle röra sig under färdens gång. När jag har kört fölisar med stor häst på andra sidan mellanväggen så har jag satt fast en skiva under bommen så att fölis inte försöker smita under och in till den vuxna. Sen står den lös på sin sida. Ska hon stanna på kliniken eller bara överdagen besök? Om hon ska stanna skulle jag köra över henne ensam för att slippa att hon blir ledsen när han åker hem.
 
Min erfarenhet är att det alltid är bättre med trygg kompis än ensam. Hästar är flockdjur. Har transporterat föl o unghästar massor med gånger, alltid med "vuxen" kompis helst gammal snäll val. Fungerar alltid bra, unghästen får en trygg resa samt lär sig att man står stilla på transporten. Varför skulle det vara problem med att binda den? Kompis säger stå still, varför ska det då bli problem? Däremot kan man kanske inte lämna transporten o tex. gå och fika och tro att fölis snällt står stilla 1 tim eller så, men det kan man inte med en ensam lös fölunge heller.
 
Dina två val blev en enda.
Du får nämligen enligt lag INTE binda upp en sån liten i hästtransporten.
Strippa släpet och kör henne ensam.

Det tål hon nog.
Hon kommer säkert att hoppa runt lite och skrika och banka, men strunt i det, hon vänjer sig.
AM

ps... är det skakfölet som skall undersökas??
 
Hon FÅR bindas upp, hon åker utan modern och är över sex månader. Men hon FÅR stå lös med eftersom hon är under ett år. Jag har kollat med SJV. De hade fö inga synpunkter på HUR jag gjorde bara det var säkert..

Det är "skakfölet" ja, MEN inte för skakningarna. Hon slutade plötsligt skaka. Inte en skakning sen i söndags (!?!) TROTS att hon gått ute i regn. Jag fattar ingenting? Men bara att tacka och ta emot.

Däremot ska hennes bakben röntgas, det ser plötsligt ut som hon har JORDENS benpålagring över kronan..=/
 
För att föl och unghästar i 99 fall av 100 om de åker lösa väljer att åka bakfram. de vänder sig med baken mot färdriktningen. helt enkelt lättare att balansera så. Och det blir trassel om hon försöker vända sig, eller fel - om hon insisterar på att vända sig - och hon är uppbunden.

Är hon själv och lös kan hon stå som hon vill och även lägga sig.

jag har bestämt mig för att köra henne lös (och således själv). det som avgjorde var att jag kom på att hon med all sannolikhet kommer vara APTRÖTT på hemvägen. Inte säkert hon lägger sig för det, men jag vill att hon ska KUNNA lägga sig om hon vill. Skulle hon leva runt exceptionellt mycket när vi stängt på tisdag (typ vara hysterisk och inte "bara" orolig) så får jag väl slänga in valacken bredvid.
 
Hon ska in och röntgas bara, så enda anledningen att hon inte kommer med hem igen är endera att de på plats säger att det är kört med henne, eller att de hittar något de vill operera nu genast. Så jag räknar/hoppas med att få med henne hem, hon ska inte planerat läggas in eller så.
 
Nu har jag som sagt redan bestämt hur jag ska göra.

men jag undrar ändå vad för "HEMSKA SAKER" du syftar på?

Rent krasst så kan det hände precis lika hemska saker när man binder en vuxen häst, och förr eller senare binder man upp en häst första gången i transporten.

Men som sagt, vad är det för hemska saker du syftar på som kan undvikas nu och som inte händer sen? *nyfiken*

Men som sagt, jag har bestämt mig för att hon får åka själv om hon inte är väääldigt orolig, eftersom jag vill hon ska ha en chans att lägga sig ner.
 
Nog borde du väl förstå att om en vuxen häst blir hängandes i grimskaftet så kapar man den och hästen reser sig upp och allt är ok.
En fölunge bryter nacken.
Det är skillnaden.En vesäntlig sådan.

Fölungen är mycket svagare och kan inte stå pall för hårda ryck i nacken eller huvud.
Det kan, i bästa fall en stor häst.

Själva binder vi aldrig upp småttingarna i släpet förrän på hösten vi ett och etthalvt.

Då är dom mycket mer vana att både åka släp, sitta fast och vara ensamma.

AM
 
Det där förutsätter två saker: att fölis ramlar omkull, och att man inte har panikhakar som brister om fölis går ikull.

vet btw en vuxen häst som knäckte nacken när den blev hängande i uppbindningen. Större hästar har tyngre kropp och denna föll så olyckligt att benen for undan för den... Maximal otur, men mer som en notis att vuxna också kan bryta nacken..

Sen, ska man vara petig får man inte köra 1½ åringar lösa, men jag tänker inte skvallra ;)
 
Jomen visst får man väl köra äldre hästar lösa i betydelsen "inte uppbundna"? Har en bekant som i princip aldrig binder upp sina hästar utan kör även vuxna hästar lösa men med mellanvägg osv. på plats då.
 
Du får köra lös OM lasten är säkrad. Säkrad last när det gäller vuxen häst i vanlig hästtransport är detsamma som uppbunden.

Har du däremot hästlastbil med boxar får du köra lös om fordonet uppfyller vissa krav.
 
När det gäller avdelning ett och etthalvtåringar så förstår jag nu varför vi aldrig har problem med lastning... :D
Vare sig dom är små, mellanstora eller bautagamla... :rofl:

Men när det gäller avdelning föl så förutsätter vi alltid att en fölunge inte kan hålla balansen.
Vi förutsätter också att panikhaken strejkar. Har hänt.
Och när det gäller uppbindning av föl så tror jag vilken veterinär som helst även håller med.

AM
 
FÖL räknas till sex månaders ålder och FÅR INTE bindas. mest ett förtydligande eftersom det är många som läser tråden.

Sen, jag föredrar som sagt att köra dem lösa i rensat släp tills de är ungefär den ålder du pratar om, dvs 1½ år. Att jag tvekade i detta fallet om det var bättre att ha kompisen med var för hon är såpass nyavvand.

När det gäller balansen så har hon inte haft problem med den vid transportåkande innan (vi har vägar från helvetet här som är både kurviga och skumpiga så de tvingas bli härdade rätt fort de små liven), och hon är van att vara uppbunden. Annars hade jag inte funderat på det.

Jag har fö heller aldrig haft problem att lasta unghästar och lastar på egen hand (dvs utan medhjälpare) så det har nog inte med just det att göra =)

men lilla damen får som sagt åka själv och i utrensat släp, eftersom jag kom på att jag vill att hon ska kunna ligga ner på hemvägen.
 
Jassåååå jahaaaaaa... du gör också så...
Pssst... ska inte skvallra jag heller :angel: :angel:

Lycka till med fölis.

AM
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 428
Senast: Robina
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 831
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp