Ha hästen lös i transporten

Sm många skriver så är den enda häst jag skulle ha lös ett föl. Gillar eg inte det heller men där är ju alternativen sämre …Hästar har ju en helt osannolik förmåga att trassla till det för sig och att ha dem uppbundna i transporten minskar risken för vissa av dessa tilltrasslingar …Ex - att vända sig om, att lyckas få upp skötardörren eller att få huvudet eller halva kroppen in under framkommen eller över för den delen ….
Det har ju till och med hänt att hästar har vänt sig om och tagit sig ut över baklemmen under färd och det tycks ju hända titt som tätt att åtminstone ponnyhästar ramlar ut genom skötardörren …
Hur brett hästen behöver stå är väldigt individuellt och ngt man kan testa sig fram med, men att inte binda upp så att hästen inte kan vända sig eller ta sig över eller under bommen skulle jag aldrig våga …
Jag håller med om att hästar kan råka ut för och hitta på det mest jävulusiska grejer just i transport-sammanhang. Det är lite därför jag valt just den här transporten. Den är lite speciell. Den har ingen frambom, skötardörren är bakom en vägg, den har ingen överlucka och alla dörrar har containerlås som tål bra mycket mer tryck än tex de vanligaste låsen i skötardörren. Och jag lastar ut just genom att vända hästen i transporten, han backar inte ut.
Tanken med "lös i transporten" var att hästen själv skulle kunna välja hur han vill åka. :)
 
Jag håller med om att hästar kan råka ut för och hitta på det mest jävulusiska grejer just i transport-sammanhang. Det är lite därför jag valt just den här transporten. Den är lite speciell. Den har ingen frambom, skötardörren är bakom en vägg, den har ingen överlucka och alla dörrar har containerlås som tål bra mycket mer tryck än tex de vanligaste låsen i skötardörren. Och jag lastar ut just genom att vända hästen i transporten, han backar inte ut.
Tanken med "lös i transporten" var att hästen själv skulle kunna välja hur han vill åka. :)
Är väl bara det där med lastsäkring och att det kan bli farligt när hästen rör sig för mycket i släpet, tex om den vänder sig om.
 
Precis. Gå runt, eller ännu värre rörelser; som ger oerhörda reaktioner i hela ekipaget. En video som visar släp som får kast:

Fast den videon visar ju inte olyckor beroende på felaktigt förankrad last utan snackar om hur man ska koppla sitt släp enligt ett system som inte används i vårt land. Att det finns krafter i kärror som släppt från bilen är det väl ingen som motsagt sig alls så den känns rätt malplacerad här.
 
Om man tar bort mellanväggarna så blir det ju inte så mkt diagonalt..
Jo, om man sätter fast den. Uppbindningen blir då på långsidan, inte kortsidan. Om man inte gör som jag funderar på, åka med den lös. Så det kan vara ett argument för att binda fast den, annars kan hästen i princip stå och åka rakt fram. Om det nu är lag på att det måste vara en bom framför den om den åker med mulen i färdriktningen.
Inte för att jag fattar skillnaden om hästen åker med bakdelen först i färdriktningen så behövs det ju inte.
 
Jo, om man sätter fast den. Uppbindningen blir då på långsidan, inte kortsidan. Om man inte gör som jag funderar på, åka med den lös. Så det kan vara ett argument för att binda fast den, annars kan hästen i princip stå och åka rakt fram. Om det nu är lag på att det måste vara en bom framför den om den åker med mulen i färdriktningen.
Inte för att jag fattar skillnaden om hästen åker med bakdelen först i färdriktningen så behövs det ju inte.
Skillnaden är att hals och huvud sticker ju ut så om det inte finns en bom som kan bromsa i bogen så bryter hästen nacken vid en hård inbromsning.
 
Sant. Fast videon handlar om att folk är ute och åker med sina kopplingar på fel sätt.
Vad videon handlar om är ointressant i sammanhanget. Den visar ett släp som får kast. För den som inte upplevt det själv kan det vara upplysande att se. Det är definitivt inte något en vill uppleva med häst där bak.
 
På Hippson kunde man förra veckan läsa om en ponny som på något sätt hade flygit över frambommen och voltat inne i släpet vid en kraftig inbromsning i 70 km/h. Det resulterade i tre knäckta tornutskott bla. Vill inte tänka på vad som hade hänt om det inte fanns en bom där. Hade hästen slungats ut genom fronten på transporten?
 
Jag håller med om att hästar kan råka ut för och hitta på det mest jävulusiska grejer just i transport-sammanhang. Det är lite därför jag valt just den här transporten. Den är lite speciell. Den har ingen frambom, skötardörren är bakom en vägg, den har ingen överlucka och alla dörrar har containerlås som tål bra mycket mer tryck än tex de vanligaste låsen i skötardörren. Och jag lastar ut just genom att vända hästen i transporten, han backar inte ut.
Tanken med "lös i transporten" var att hästen själv skulle kunna välja hur han vill åka. :)

Jag hade absolut inte velat att min häst vänder sig om när jag kör 80 km/h på motorväg 🙈
Låter livsfarligt och som att be om att få kast, kul om den gör det samtidigt som man blir omkörd av en långtradare med tanke på vinddraget som blir 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 890
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 326
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 071
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp