Ha hästen lös i transporten

Blandrastik

Trådstartare
Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har funderat på att ta ut mellanväggarna och helt enkelt ha hästen lös i transporten. Fautras Oblic har ingen frambom och skötardörren är bakom en vägg. Nu har jag fått höra både av de som sålde den och även folk i stallet som säger "men du måste ju sätta fast den". Och "du måste ju ha kvar mellanväggen" Jag tänker att det borde vara enklare att "burka i svängarna" om hästen har halsen helt fri. Ur ventilationssynpunkt så kan den inte hosta ut om huvudet är fastbundet i högre höjd. Sen går ju hästen att ensam att lasta på 2 minuter, efter två dagars träning, mot för tidigare plus 50 minuter.

Är det nåt jag inte tänker på? Varför skulle jag inte kunna ha den lös i transporten?
 
Jag undrar mest om det är lagligt? Man måste ju säkra lasten, om hästen står lös i ett större utrymme räknas den väl inte som säkrad?

Varför måste du binda huvudet högt om den sitter fast?
 
Jag tänker att det blir farligt om hästen står lös och har så stort utrymme att den kan vända sig och gå runt i transporten. Det gör ju att släpet kan bli instabilt av hästens rörelse och kan börja kasta.
Vet dock inte om det är lagligt. Frambommen är väl till för att hästen ska kunna ta stöd mot och hindra hästen från att slungas ut framåt vid kraftig inbromsning eller olycka. All övrig last som man transporterar behöver ju vara säkrad för att inte riskera att den åker runt och riskerar att skapa fara. Så jag kan inte tänka mig att det skiljer när det gäller hästar. En vuxen häst som står lös i transporten känns som en väldig säkerhetsrisk.
 
Så här står det på jordbruksverket
Vilket jag tycker är jättemärkligt :confused: Vill man verkligen att hästen ska kunna lägga sig ner och kan det inte bli riktigt farligt om hästen dessutom tycker att jag ska nog prova att rulla mig :crazy:

Jag hade en fautras oblic och körde en häst som började väva i släpet och det kändes rejält i bilen att hästen rörde sig. Nu hade hon föl vid sidan så det var svårt att begränsa utrymmet mer men om hästen kan röra sig mycket så kan det bli en trafikfara är jag rädd för
Frambom behövs endast om hästen står i färdriktningen i Oblic står de diagonalt men jag skulle inte köra helt utan mellanväggar däremot glömde jag ibland :o att sätta fast min gamla häst i släpet så hon stod lös men dock inte så hon kunde vända sig
 
Bara föl som åker lösa här, skulle aldrig våga låta hästarna vara helt fria hur snälla den är för får de för sig att vända sig kommer de bli ett helvete att få rätt dem i transporten igen. Våra har långa transportgrimskaft så de har ändå stor möjlighet att röra sina huvuden men de kan inte vända :p Nog för att två av tre säkert har fått åka lösa i bkortsbil ala stuterimodell förr så är de inte samma sak som i en transport.
 
Jag brukar inte köra med mellanvägg om jag bara kör en häst, men det handlar ju mycket om konstruktion också. Släpet kan försvagas och vara beroende av mellanväggen i värsta fall.

Att köra hästen lös hade jag inte gjort. Enda jag har kört löst är föl och småhästar (shettisar), men även de har förmåga att kännas i bilen när de rumsterar om.

OM hästen skulle få för sig att vända är det ju väldigt lätt att den skadar sig allvarligt, det finns ju t ex inte det lagstadgade bogstödet längre, och spiltan blir för de flesta på tok för kort om de inte har huvudet över bommen.
 
Jag har transporterat större delen av mina hästar lösa. Men då med mellanvägg. Det har fungerat bra. Lastsäkrad räknas hästen att vara genom bommarna. För den där lilla remmen som sitter i huvudet håller knappast fast en häst ändå ;) Och egentligen så är det väl två konkurrerade lagar där, en riktig lastsäkring som med döda prylar kan man aldrig få till med en levande häst och följa djurskyddslagen, gissar jag iaf.

Tar man däremot bort mellanväggen så räknas nog inte hästen som lastsäkrad om den är lös.
 
Jag brukar tycka att hästar klarar transporten bättre om de får ha lite mer bredd. Så föredrar att köra med 2/3 bommar, så hästen får mer utrymme. Skulle aldrig köra helt löst utan mellanvägg. Stor risk att hästen vänder sig eller går runt så transporten blir instabil.
 
Min uppfattning är att det är en dålig idé att regelmässigt köra en stor häst utan mellanvägg.
Orsaken till den uppfattningen är fysik. Ett halvt ton (eller mer) fritt rörlig last på meterhöga ben utgör en betydligt större levande kraft i sidled om den accelererat i en meter än om den accelererat i en decimeter, vilket kan ha avgörande inverkan på utgången vid en snabb undanmanöver. Samma principer som gäller all lastsäkring.
 
Jag har en "vanlig" transport och min häst står alltid lös, jag har mellanvägg och trekvartsbom så han kan ju stå brett bak om han vill. Han står och har alltid stått väldigt stilla under färd. Ser ingen anledning till att sätta fast honom, skulle en olycka hända där han kommer lös så sitter troligtvis grimman kvar på honom, större risk att den åker av om jag bundit fast honom.
 
En häst som åker i färdriktningen ska alltid ha frambom i boghöjd. Står i transportföreskrifterna. Tror också att det står att hästar över 24 månader bör bindas upp.
 
Hade inte haft en vuxen häst lös i en transport av rädsla för att den ska försöka vända sig och fastna.
Föl och unghästar kör jag löst.
 
Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har funderat på att ta ut mellanväggarna och helt enkelt ha hästen lös i transporten. Fautras Oblic har ingen frambom och skötardörren är bakom en vägg. Nu har jag fått höra både av de som sålde den och även folk i stallet som säger "men du måste ju sätta fast den". Och "du måste ju ha kvar mellanväggen" Jag tänker att det borde vara enklare att "burka i svängarna" om hästen har halsen helt fri. Ur ventilationssynpunkt så kan den inte hosta ut om huvudet är fastbundet i högre höjd. Sen går ju hästen att ensam att lasta på 2 minuter, efter två dagars träning, mot för tidigare plus 50 minuter.

Är det nåt jag inte tänker på? Varför skulle jag inte kunna ha den lös i transporten?
Jag har en oblic +2 och en klaustrofobisk häst. Han åker bäst ensam utan mellanväggen och ståendes uppbunden baklänges. Lös skulle jag inte köra honom. Det känns hyffsat stabilt om han flyttar på sig, ungefär som vanligt. Däremot ska man inte köra med häst i utan den främre väggen mot sadelkammaren, fronten på släpen är inte konstruerat att hålla emot en häst vid t.ex kraftig inbromsning. När jag kör två hästar får han åka längst bak där det är mest plats, han fick panik när jag provade att ha honom längst fram.
 
Sm många skriver så är den enda häst jag skulle ha lös ett föl. Gillar eg inte det heller men där är ju alternativen sämre …Hästar har ju en helt osannolik förmåga att trassla till det för sig och att ha dem uppbundna i transporten minskar risken för vissa av dessa tilltrasslingar …Ex - att vända sig om, att lyckas få upp skötardörren eller att få huvudet eller halva kroppen in under framkommen eller över för den delen ….
Det har ju till och med hänt att hästar har vänt sig om och tagit sig ut över baklemmen under färd och det tycks ju hända titt som tätt att åtminstone ponnyhästar ramlar ut genom skötardörren …
Hur brett hästen behöver stå är väldigt individuellt och ngt man kan testa sig fram med, men att inte binda upp så att hästen inte kan vända sig eller ta sig över eller under bommen skulle jag aldrig våga …
 
Jag har en oblic +2 och en klaustrofobisk häst. Han åker bäst ensam utan mellanväggen och ståendes uppbunden baklänges. Lös skulle jag inte köra honom. Det känns hyffsat stabilt om han flyttar på sig, ungefär som vanligt. Däremot ska man inte köra med häst i utan den främre väggen mot sadelkammaren, fronten på släpen är inte konstruerat att hålla emot en häst vid t.ex kraftig inbromsning. När jag kör två hästar får han åka längst bak där det är mest plats, han fick panik när jag provade att ha honom längst fram.
Hej, menar du att du binder upp honom mot det bakre fönstret, på diagonalen eller menar du på ngt annat sätt där bak mot bakdörrarna. Nyfiken, har också klaustrofobisk unghästhäst och en Oblic.
 
Hej, menar du att du binder upp honom mot det bakre fönstret, på diagonalen eller menar du på ngt annat sätt där bak mot bakdörrarna. Nyfiken, har också klaustrofobisk unghästhäst och en Oblic.
Binder mot bakdörrarna, är inget fönster där på min. Han står mer eller mindre rakt bakåt.
 
Jag tänker att det blir farligt om hästen står lös och har så stort utrymme att den kan vända sig och gå runt i transporten. Det gör ju att släpet kan bli instabilt av hästens rörelse och kan börja kasta.
Precis. Gå runt, eller ännu värre rörelser; som ger oerhörda reaktioner i hela ekipaget. En video som visar släp som får kast:

 
Jag har en oblic +2 och en klaustrofobisk häst. Han åker bäst ensam utan mellanväggen och ståendes uppbunden baklänges. Lös skulle jag inte köra honom. Det känns hyffsat stabilt om han flyttar på sig, ungefär som vanligt. Däremot ska man inte köra med häst i utan den främre väggen mot sadelkammaren, fronten på släpen är inte konstruerat att hålla emot en häst vid t.ex kraftig inbromsning. När jag kör två hästar får han åka längst bak där det är mest plats, han fick panik när jag provade att ha honom längst fram.
Fast väggen mot sadelkammaren hade jag inte tänkt ta ut, då har jag ju ingen sadelkammare. Jag ska prova att göra som du,
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 950
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 350
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 086
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp