Trasig hov

Nu har det gått sju veckor sedan hon skoddes och då har det gått en vecka över tiden. Tror som ni säger inte att det hjälper särskilt mycket att sko oftare när han verkar så lite (jämnar till hoven och raspar tån lite men inte mycket mer).

Tycker ni att tån ska kortas ska kortas av mer? För det kan jag göra själv, nu tog jag bara det värsta. Tror att jag får räkna med att göra allt utöver påspikning av skor själv så länge som vi har den här hovslagare (och jag har hellre honom än ingen).
Om du ska fixa med hoven själv så är det väl lättare att ha den barfota och ha boots på vid ridning. Om du ändå kan verka själv så är väl det bästa lösningen eftersom din häst hade skador som gör att den behöver vara korrekt verkad.
 
Hittade bild från sidan också.
 

Bifogade filer

  • DBE02CD2-0D8C-416E-94ED-551925B6C476.jpeg
    DBE02CD2-0D8C-416E-94ED-551925B6C476.jpeg
    99,6 KB · Visningar: 169
Tack för ett så utförligt svar!
Vad menar du med flexibel sula? Räknas cavalloboots in till det? Det är en sådan hon går med nu. Vad kan man ha för inlägg?
Intressant att du nämner rörelsemönstret också, för det har jag också reagerat på med henne. Hon går som du beskriver, tån tydligt först och är nu ganska kort i steget (främst skritten). Jag har tänkt att det är pga skadorna men det känns mer rimligt att det är mycket pga hovarna. Visa bifogad fil 92391
Här har jag ritat lite, det gröna är där trakten växer ut och det röda där den var igår, platt under hoven. Gissar att det är understrukna trakter?
Jag är inte bra på understuckna trakter men jag tycker mest trakten ser ut att behöva verkas, ja och hörnstöden också.
 
Om du ska fixa med hoven själv så är det väl lättare att ha den barfota och ha boots på vid ridning. Om du ändå kan verka själv så är väl det bästa lösningen eftersom din häst hade skador som gör att den behöver vara korrekt verkad.
Jag kan fixa med hovarna själv (om jag frågar en del här, för så säker är jag inte) men sko gör jag inte och iaf hittils så har hon slitit något väldigt på hovarna även av att bara gå i hagen. Men det kanske kan förändras om hon får bättre vinklar? Skulle hon funka barfota i hagen hade jag gärna haft henne så, men jag vill inte ha barfotaboots konstant pga risken för skav.
 
Jag kan fixa med hovarna själv (om jag frågar en del här, för så säker är jag inte) men sko gör jag inte och iaf hittils så har hon slitit något väldigt på hovarna även av att bara gå i hagen. Men det kanske kan förändras om hon får bättre vinklar? Skulle hon funka barfota i hagen hade jag gärna haft henne så, men jag vill inte ha barfotaboots konstant pga risken för skav.
Då är det nog bara att försöka hitta en bättre hovslagare. För att fortsätta med någon som inte skor hästen korrekt gör att hästen inte kommer må bra. Speciellt när hästen uppenbarligen har skador som gör att den måste skos på ett hälsosamt sätt.

Bara att börja ringa runt på de som finns närmast
https://hovslagareforeningen.se/sok-hovslagare/
 
Min har också haft hovproblem länge, typ hela tiden jag haft henne (5 år och värst var de i början...) men inte behandlats efter det. Hon tappar främst i slutet av skoperioden, men har tappat som nyskodd med.
Tråkigt med puls och hälta, det har iaf min sluppit. Lite öm men inte så farligt ändå. Grattis till att du har en bra hovslagare, håll hårt i henne!
Ja samma här. Haft henne 6 år och det var katastrof i början. Vi fick ta av skorna några månader första året för att låta dem återhämta sig. Sen gick det bra tills vi var tvungna att byta hovslagare, jag tror inte hon förstod hur illa hovarna var. De var fina när hon skodde. Så förra sommaren fick vi ta av skorna igen för återhämtning då hela hovväggen gav upp. Nu har hon gjort ett jättefint jobb🌸 o hovarna är bra igen.
Hon tappar nästan aldrig skor, detta var bara otur. Vi skor va 6-7e vecka på vintern och var 5e på sommaren. Försöker låta det gå så länge som möjligt för att det ska finnas ngt att verka, men det är vad som funkat.

Har tänkt många gånger att hon skulle må bra av att gå utan skor men det kommer dröja innan hon kan gå utan boots ens i hagen. Vintrarna är isiga och jag står inackorderad. Ja vi får se. Det har funkat bra och detta var otur. 😞
 
Nu har det gått sju veckor sedan hon skoddes och då har det gått en vecka över tiden. Tror som ni säger inte att det hjälper särskilt mycket att sko oftare när han verkar så lite (jämnar till hoven och raspar tån lite men inte mycket mer).

Tycker ni att tån ska kortas ska kortas av mer? För det kan jag göra själv, nu tog jag bara det värsta. Tror att jag får räkna med att göra allt utöver påspikning av skor själv så länge som vi har den här hovslagare (och jag har hellre honom än ingen).
Nu är jag absolut ingen hovslagare utan det här är glad hobbyåsikt deluxe
Jag skulle vilja backa tån minst till där sulan ligger idag. Sulan har ett dött lager som sedan tas bort vilket skapa den lilla nivåskillnaden mellan vägg och sula. Den kant hon nu har i tån ser jag som direkt skadlig.
Om jag var du skulle jag ta den där turen till klinikhovslagare och få ett ordentligt jobb utfört. Jag tror det är för mycket obalanser att åtgärda för en lekman och din vanliga hovslagare är i paritet med lekman.
 
Visa bifogad fil 92373
Här är trakterna något verkade och allämnt mer avrundad hov för att motverka att den flisar sig mer. Tror jag kortade/rundade av tån något mer men har ej bild på det nu.
Byt hovslagare!
I princip allt som gått sönder ska ändå inte vara där. Det som är kvar framme vid tån ska också bort.
Antingen är det alldeles för länge sedan hästen är skodd, eller så är hovslagaren fullständigt inkompetent.
Tyvärr inte första gången jag ser detta.
Hovslagaren tar inte bort tillräckligt, tån blir för lång och trakten för hög.
 
Har du funderat på att ha henne helt barfota? (har inte läst igenom hela tråden än, skall göra det). Där finns ju fler alternativ, boot kan vara klumpiga i hagen, då många varianter som är rehab boots är lite mer otympliga. Jag tycker dock tex inte scoot boots är klumpiga alls, inte heller mina easy glove- men dom är like svårare att få på, men sitter som en smäck. Jag hade cavallo i hagen på min, men hade då köpt till deres gaiters, som är just till för hagen så man inte får skav. Jag har inte testat scoot boots i hagen.

Sen finns där ju wraps, vart man faktiskt kan wrappa hoven själv runt om, dom kostar lite men kan avhjälpa i ett akut läge som detta.
Mer eller mindre såhär:
Jag betalade ett överpris för att ha wraps på min av en girig verkare, men hade utan tvekan kunnat wrappa hennes hovar själv igen om hon hade trasat sönder dom rejält.
 
Tycker inte det ser så farligt understucket ut. Däremot lång i tån och behövs skos/verkas omgående.

Min ena har/hade understucken trakt när hon kom
https://www.hovbalans.com/sv/tillbehor-1/sulor/sole-mates-therapeutic-pads-4-lb.html

Dessa har jag använd som rehab sulor, dom har verkligen funkat super bra. Då inlagda i hennes cavallo, dock kan inte gå med dom i hagen non-stop, dom rekommenderar max 72 timmar i sträck eller något sådant, sen kan man ju ta ut dom och lägga i andra sulor.
 
Jag kan fixa med hovarna själv (om jag frågar en del här, för så säker är jag inte) men sko gör jag inte och iaf hittils så har hon slitit något väldigt på hovarna även av att bara gå i hagen. Men det kanske kan förändras om hon får bättre vinklar? Skulle hon funka barfota i hagen hade jag gärna haft henne så, men jag vill inte ha barfotaboots konstant pga risken för skav.
Jag tror hon hade funkat barfota i hagen om hon får mer trakt och stöd, jag ser boots som ett rehab verktyg, sen skall dom ju kunna gå barfota i hagen utan problem. Jag ser alldeles för många hovslagare som tar på strålen, om man skall ha barfota så skall strålen lämnas i frid mest möjligt, den är stöt dämpande- min ömmade jätte mycket efter en hovslagare hade dragit av strålen som i en "vanlig" hovslagare verkning, är verkligen sån skillnad på när hon kom tills nu. Vi är fortfarande under rehab, men hon går utan problem barfota i hagen, jag har på boots när vi går ut eller på banan just nu. Har haft utan boots på banan några gånger utan problem, men är mer att små sten kliver sig fast vid strålen.

Om man ser hoven nu på din, när skon är av, så ser det ut som den är på väg mot caudal failure och den ser halv-kollapsat ut i trakten. som @mily skrev är det ingen rolig vinkel på benet heller :) men man ville ju se hur den ser ut "med sko" så att säga. Men event-lines man ser på hoven, ser det ut som laminan har lidit med av verkningen som hon haft, men jag är ingen expert, tycker bara det är intressant och har nördat in mig på hovar för att kunna ge min häst bästa förutsättningarna :)
 
Jag kan fixa med hovarna själv (om jag frågar en del här, för så säker är jag inte) men sko gör jag inte och iaf hittils så har hon slitit något väldigt på hovarna även av att bara gå i hagen. Men det kanske kan förändras om hon får bättre vinklar? Skulle hon funka barfota i hagen hade jag gärna haft henne så, men jag vill inte ha barfotaboots konstant pga risken för skav.
Om du vill att din häst inte ska skadas ytterligare måste du ta hästen till en annan hovslagare. I det här läget ska du inte meka själv med stöd av bukefalos. När det har blivit ordning på fötterna kan du ju underhålla verkning om du vill, men inte som de ser ut nu. Boka tid på den där kliniken eller hos någon annan hovis. Du ska inte lägga dina pengar i din nuvarande hovis ficka, för hen vet inte vad hen pysslar med uppenbarligen. Herre jösses, min man, som knappt vet bak och fram på en häst, skulle göra ett bättre jobb Lägg de pengarna på en kunnig hovis istället.

Ta inte illa upp. Vi är många som varit där och litat på att hovisen gjort rätt och kunnat mycket. Sedan kommer en dag då hästens hovar har börjat växa konstigt eller så, och först då inser man att hovisen inte klarar uppgiften.
 
Jag kan fixa med hovarna själv (om jag frågar en del här, för så säker är jag inte) men sko gör jag inte och iaf hittils så har hon slitit något väldigt på hovarna även av att bara gå i hagen. Men det kanske kan förändras om hon får bättre vinklar? Skulle hon funka barfota i hagen hade jag gärna haft henne så, men jag vill inte ha barfotaboots konstant pga risken för skav.
Det lätta är att banka på skon och det svåra som kräver kunskap är att verka oavsett skor eller barfota.
 
Jag hade försökt hitta en ny hovslagare, som du kan lita på och som kan svara på dina frågor ochär mer intresserad av sitt arbete 🙈

Fördelen med barfota är ju att du kan justera emellan verkningar. Tycker det finns mycket bra hovboots numera som alternativ till skor ett tag.
Brukar dessutom vara lätta attbåde köpa och sälja begagnade.

du kanske har koll på alla i dina trakter redan, Annars kan jag höra med min hovslagare om hon känner till någon vettig däråt, om du vill?
 
Har du funderat på att ha henne helt barfota? (har inte läst igenom hela tråden än, skall göra det). Där finns ju fler alternativ, boot kan vara klumpiga i hagen, då många varianter som är rehab boots är lite mer otympliga. Jag tycker dock tex inte scoot boots är klumpiga alls, inte heller mina easy glove- men dom är like svårare att få på, men sitter som en smäck. Jag hade cavallo i hagen på min, men hade då köpt till deres gaiters, som är just till för hagen så man inte får skav. Jag har inte testat scoot boots i hagen.

Sen finns där ju wraps, vart man faktiskt kan wrappa hoven själv runt om, dom kostar lite men kan avhjälpa i ett akut läge som detta.
Mer eller mindre såhär:
Jag betalade ett överpris för att ha wraps på min av en girig verkare, men hade utan tvekan kunnat wrappa hennes hovar själv igen om hon hade trasat sönder dom rejält.
Har definitivt tänkt på det, känns som att det egentligen borde vara bäst. Ger ju en annan möjlighet att fixa själv mellan hovslagarbesöken också.

Men ja, som du (och fler) säger så behöver hon mer trakt och stöd. Det får nog en hovslagare hjälpa till med, jag är liksom inte utbildad alls.
 
Om du vill att din häst inte ska skadas ytterligare måste du ta hästen till en annan hovslagare. I det här läget ska du inte meka själv med stöd av bukefalos. När det har blivit ordning på fötterna kan du ju underhålla verkning om du vill, men inte som de ser ut nu. Boka tid på den där kliniken eller hos någon annan hovis. Du ska inte lägga dina pengar i din nuvarande hovis ficka, för hen vet inte vad hen pysslar med uppenbarligen. Herre jösses, min man, som knappt vet bak och fram på en häst, skulle göra ett bättre jobb Lägg de pengarna på en kunnig hovis istället.

Ta inte illa upp. Vi är många som varit där och litat på att hovisen gjort rätt och kunnat mycket. Sedan kommer en dag då hästens hovar har börjat växa konstigt eller så, och först då inser man att hovisen inte klarar uppgiften.
Det lätta är att banka på skon och det svåra som kräver kunskap är att verka oavsett skor eller barfota.
Jag hade försökt hitta en ny hovslagare, som du kan lita på och som kan svara på dina frågor ochär mer intresserad av sitt arbete 🙈

Fördelen med barfota är ju att du kan justera emellan verkningar. Tycker det finns mycket bra hovboots numera som alternativ till skor ett tag.
Brukar dessutom vara lätta attbåde köpa och sälja begagnade.

du kanske har koll på alla i dina trakter redan, Annars kan jag höra med min hovslagare om hon känner till någon vettig däråt, om du vill?
Nu har vi nog fått tag på en som kan ta henne (tack @sweep) så förhoppningsvis är det löst, men tack ändå!

Tanken med att fixa med hovarna själv var tills en hovslagare kan ta henne, tänkte att det nog är bättre än att inget görs alls.
 
Nu har det gått sju veckor sedan hon skoddes och då har det gått en vecka över tiden. Tror som ni säger inte att det hjälper särskilt mycket att sko oftare när han verkar så lite (jämnar till hoven och raspar tån lite men inte mycket mer).

Tycker ni att tån ska kortas ska kortas av mer? För det kan jag göra själv, nu tog jag bara det värsta. Tror att jag får räkna med att göra allt utöver påspikning av skor själv så länge som vi har den här hovslagare (och jag har hellre honom än ingen).
Men den skoningen ser inte ut som 7veckor snarare 11 veckor. Jag kan ha fel. Hur ofta skor du din häst? Är det 7 veckor behöver du korta tiden mellan skoningarna av hänsyn till tillväxten. Den där hoven får en hovslagare på en ny sko på efter verkning.

För övrigt så tycker jag du ska gå kurser i tappsko Strömsholm är seriös Tappskokurs och verkning=sanhcp etc. Då kan du fråga och lära. Gör Som jag, gå im kurserna regelbundet men ha ändå en hovslagare men tar själv framförallt tappskor.
 
Skulle säga att det är bättre att inget göra än att göra fel.
Det beror ju på vad man gör men att ta bort de värsta defekterna, typ raspa in tån litegrann lär inte försämra situationen. TS ska givetvis inte ge sig på att försöka verka den här katastrofen själv men vissa saker kan man inte misslyckas med.
 
Men den skoningen ser inte ut som 7veckor snarare 11 veckor. Jag kan ha fel. Hur ofta skor du din häst? Är det 7 veckor behöver du korta tiden mellan skoningarna av hänsyn till tillväxten. Den där hoven får en hovslagare på en ny sko på efter verkning.

För övrigt så tycker jag du ska gå kurser i tappsko Strömsholm är seriös Tappskokurs och verkning=sanhcp etc. Då kan du fråga och lära. Gör Som jag, gå im kurserna regelbundet men ha ändå en hovslagare men tar själv framförallt tappskor.
Läs hela tråden. TS hovslagare vägrar använda verktången så det är klart hoven ser ut som om det gått ett halvår sedan den sist fick omsorg.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 838
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 967
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 079
Senast: ameo
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 843
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp