Trasig hov

Det beror ju på vad man gör men att ta bort de värsta defekterna, typ raspa in tån litegrann lär inte försämra situationen. TS ska givetvis inte ge sig på att försöka verka den här katastrofen själv men vissa saker kan man inte misslyckas med.
Ja, det beror på vad en gör. Den som gör det ska veta varför den gör som den gör och varför.
Kort svar så jo det går att göra det värre att ta i tån beroende på hur hästen ser ut i hovarna.
 
Men den skoningen ser inte ut som 7veckor snarare 11 veckor. Jag kan ha fel. Hur ofta skor du din häst? Är det 7 veckor behöver du korta tiden mellan skoningarna av hänsyn till tillväxten. Den där hoven får en hovslagare på en ny sko på efter verkning.

För övrigt så tycker jag du ska gå kurser i tappsko Strömsholm är seriös Tappskokurs och verkning=sanhcp etc. Då kan du fråga och lära. Gör Som jag, gå im kurserna regelbundet men ha ändå en hovslagare men tar själv framförallt tappskor.
Möjligt att det ser ut att ha gått 11 veckor, men det är jag väldigt säker på att det inte har. Egentligen skos hon var sjätte vecka men tiden blev framskjuten. Jag har försökt prata med hovslagaren om hur hon ska skos men det verkar inte gå fram.

Tappskokurs kan nog vara aktuellt längre fram men i nuläget är inte problemet tappskon utan att få ordning på hovarna och det känns snäppet svårare. Jag gör vad jag kan nu men det här är mer än vad jag kan.
 
Nu har det gått sju veckor sedan hon skoddes och då har det gått en vecka över tiden. Tror som ni säger inte att det hjälper särskilt mycket att sko oftare när han verkar så lite (jämnar till hoven och raspar tån lite men inte mycket mer).

Tycker ni att tån ska kortas ska kortas av mer? För det kan jag göra själv, nu tog jag bara det värsta. Tror att jag får räkna med att göra allt utöver påspikning av skor själv så länge som vi har den här hovslagare (och jag har hellre honom än ingen).
Tån behöver kortas av minst 1 cm kanske till och med 2 cm, lite svårt att se på bild, men hela kanten ska bort … men det är ingenting jag hade gjort själv (även om jag har hyfsade kunskaper).
Denna häst hade jag (om inte annan hovslagare kan komma ut typ imorgon) kört till klinikhovslagare.
Sen är det täta skoningar som gäller (typ var 4-5 vecka) åtminstone tills hoven ser bra ut igen.
Det lätta är att spika på skor, det svåra är att få verkningar och vinklar rätt och det är ingenting som en lekman klarar av … definitivt inte utifrån bilder på nätet.
Man måste se hur hela hoven ser ut, benställning, vinklar… det är en hel vetenskap som är otroligt intressant och ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan,
 
received_774983110541154.jpeg

Här är andra framhoven, vad tycker ni om den? Är det någon större skillnad på denna (mer än att den här har kvar skon)?
 
Möjligt att det ser ut att ha gått 11 veckor, men det är jag väldigt säker på att det inte har. Egentligen skos hon var sjätte vecka men tiden blev framskjuten. Jag har försökt prata med hovslagaren om hur hon ska skos men det verkar inte gå fram.

Tappskokurs kan nog vara aktuellt längre fram men i nuläget är inte problemet tappskon utan att få ordning på hovarna och det känns snäppet svårare. Jag gör vad jag kan nu men det här är mer än vad jag kan.
Var bor du?
 
Visa bifogad fil 92431
Höger bak.
Åsikter om denna? Lägger in en bild framifrån i nästa inlägg.
Jag blir på riktigt arg när jag ser hästar som ser ut så här! Tyvärr är det så vanligt idag att hovslagare skor på detta vis så många reagerar inte ens. Hur 17 kan man lämna en häst på detta vis och kalla sig hovslagare? För det där är inte resultat av en felaktig skoning eller en enstaka för lång skoperiod! Trakterna är totalt kollapsade och den har säkerligen npa, negative palmar angle, på svenska negativ hovbensvinkel. Tänk dig själv att gå med klack under tån och försök då även böja på knäna, det är omöjligt. Konstigt att hästarna går sönder och är halta..Jag rek att gå in på Apex trim success stories för att se rehabiliterade hovar. Jag håller inte riktigt med om alla hovar men dom flesta är oerhört mycket finare och mer hälsosamma än faktiskt dom flesta skodda hästar jag ser.🙈

Jag tycker det är jätte sunt att du reagerar och hoppas du får hjälp med din häst så den kan bli sund och fungerande!
 
Möjligt att det ser ut att ha gått 11 veckor, men det är jag väldigt säker på att det inte har. Egentligen skos hon var sjätte vecka men tiden blev framskjuten. Jag har försökt prata med hovslagaren om hur hon ska skos men det verkar inte gå fram.

Tappskokurs kan nog vara aktuellt längre fram men i nuläget är inte problemet tappskon utan att få ordning på hovarna och det känns snäppet svårare. Jag gör vad jag kan nu men det här är mer än vad jag kan.
Men du kan inte lägga ut bilder för bedömning på en skoning som möjligen och troligen är gjord för mer än 11 veckor sedan. Du agerar felaktigt.

En skoning ska vara ful efter 8 veckor annars växer inte hoven alls och då är skoningen verkligen dålig. Du har problem om skoningen inte ser ful ut efter 8 veckor. Du måste verka hästen regelbundet var 8-9 vecka och det görs vid skoning.

Om du vill ha utbildning bör du söka dig till ett utbildningsställe för det du vill utbilda dig till. Bra skoning är svårt men ingenting är svårt om man kan det.
 
Men du kan inte lägga ut bilder för bedömning på en skoning som möjligen och troligen är gjord för mer än 11 veckor sedan. Du agerar felaktigt.

En skoning ska vara ful efter 8 veckor annars växer inte hoven alls och då är skoningen verkligen dålig. Du har problem om skoningen inte ser ful ut efter 8 veckor. Du måste verka hästen regelbundet var 8-9 vecka och det görs vid skoning.

Om du vill ha utbildning bör du söka dig till ett utbildningsställe för det du vill utbilda dig till. Bra skoning är svårt men ingenting är svårt om man kan det.

Men läser du ens inläggen?
 
Men du kan inte lägga ut bilder för bedömning på en skoning som möjligen och troligen är gjord för mer än 11 veckor sedan. Du agerar felaktigt.

En skoning ska vara ful efter 8 veckor annars växer inte hoven alls och då är skoningen verkligen dålig. Du har problem om skoningen inte ser ful ut efter 8 veckor. Du måste verka hästen regelbundet var 8-9 vecka och det görs vid skoning.

Om du vill ha utbildning bör du söka dig till ett utbildningsställe för det du vill utbilda dig till. Bra skoning är svårt men ingenting är svårt om man kan det.
Så här ful ska den verkligen inte vara med normalt intervall heller anser jag (vilket ts också förstått). Bekymret här har till stor del varit att ts har anlitat en skopåspikare utan någon kunskap annat än att just spika på skor. Någon vidare verkning har inte skett från hovslagarens sida. Det har nu ts blivit varse och har bokat tid hos en annan hovslagare för att få hjälp.
Jag, och många med mig (tror jag) har haft hovslagare som har funkat bra så länge hästens hovar varit normala och intervallet varit lagom. Det är när sånt här händer man inser att man gjort fel bedömning när det gäller hovslagarens kompetens.
 
Kanske är bilden men tycker hoven ser alldeles för lång ut och att vinkeln är fel, tån ska in massor! Jag skulle letat upp någon som kan lägga på limsko där du bor o låta hästen gå med den iaf en verkningsperiod, så att hoven får återhämta sig lite. Sedan hitta en ny hovis som håller tån kortare (och friskare). Är tån så lång är min erfarenhet att skon trillar av ständigt. :/
 
Jag tror hon hade funkat barfota i hagen om hon får mer trakt och stöd, jag ser boots som ett rehab verktyg, sen skall dom ju kunna gå barfota i hagen utan problem. Jag ser alldeles för många hovslagare som tar på strålen, om man skall ha barfota så skall strålen lämnas i frid mest möjligt, den är stöt dämpande- min ömmade jätte mycket efter en hovslagare hade dragit av strålen som i en "vanlig" hovslagare verkning, är verkligen sån skillnad på när hon kom tills nu. Vi är fortfarande under rehab, men hon går utan problem barfota i hagen, jag har på boots när vi går ut eller på banan just nu. Har haft utan boots på banan några gånger utan problem, men är mer att små sten kliver sig fast vid strålen.

Om man ser hoven nu på din, när skon är av, så ser det ut som den är på väg mot caudal failure och den ser halv-kollapsat ut i trakten. som @mily skrev är det ingen rolig vinkel på benet heller :) men man ville ju se hur den ser ut "med sko" så att säga. Men event-lines man ser på hoven, ser det ut som laminan har lidit med av verkningen som hon haft, men jag är ingen expert, tycker bara det är intressant och har nördat in mig på hovar för att kunna ge min häst bästa förutsättningarna :)
Strålen behöver man absolut ta av även på barfotahäst, speciellt på vissa raser och individer. Annars blir det kaos, om inte hästen har tillgång till grus och slipar en del själv.

Gammalt, övervuxet och dött måste bort, annars blir det bara röta. Men en del hovslagare tar massa frisk vävnad också bara för att det ska bli snyggt, och det är ju inte så lämpligt på barfotahäst.
 
Jag blir på riktigt arg när jag ser hästar som ser ut så här! Tyvärr är det så vanligt idag att hovslagare skor på detta vis så många reagerar inte ens. Hur 17 kan man lämna en häst på detta vis och kalla sig hovslagare? För det där är inte resultat av en felaktig skoning eller en enstaka för lång skoperiod! Trakterna är totalt kollapsade och den har säkerligen npa, negative palmar angle, på svenska negativ hovbensvinkel. Tänk dig själv att gå med klack under tån och försök då även böja på knäna, det är omöjligt. Konstigt att hästarna går sönder och är halta..Jag rek att gå in på Apex trim success stories för att se rehabiliterade hovar. Jag håller inte riktigt med om alla hovar men dom flesta är oerhört mycket finare och mer hälsosamma än faktiskt dom flesta skodda hästar jag ser.🙈

Jag tycker det är jätte sunt att du reagerar och hoppas du får hjälp med din häst så den kan bli sund och fungerande!
Jag rekommenderar verkligen inte Apex, hon är inte själv utbildad eller särskilt duktig utan snor bara material från andra och rapar det vidare, plus extremt kultig Facebook-grupp.

Vill man ha källmaterial och från aktiva, professionella verkare som även verkar tävlingshästar på elitnivå, så ta kontakt med någon inom Applied Equine Podiatry (KC La Pierre).

Vi har flera mycket duktiga barfotaverkare i Sverige, en av dom har nu även gjort klart jordbruksverkets tilläggskurs för att bli godkänd hovslagare.

Så vi behöver inte ta råd från dramaqueens på Facebook. Vi kan fråga yrkesverksamma i vårt eget land.

(Och ja, hovarna på TS häst är katastrof. Men det är ett långt steg från att se att något är fel, till att veta hur det bäst rehabbas utefter vårt klimat och lagstiftning.)
 
Gammalt, övervuxet och dött måste bort, annars blir det bara röta. Men en del hovslagare tar massa frisk vävnad också bara för att det ska bli snyggt, och det är ju inte så lämpligt på barfotahäst.
Ja men ser även barfota verkare som drar av massor på strålen, ofta så klarar strålen att avlägsna mycket själv, så det som blir fult och dött är lätt att se och ta bort, men ser alldeles för många som drar av "bara för att" och då blir hästen öm, plus på sikt leder det till problem i hoven då strålen alltid hänger fritt över marken och inte går i.
 
Ja men ser även barfota verkare som drar av massor på strålen, ofta så klarar strålen att avlägsna mycket själv, så det som blir fult och dött är lätt att se och ta bort, men ser alldeles för många som drar av "bara för att" och då blir hästen öm, plus på sikt leder det till problem i hoven då strålen alltid hänger fritt över marken och inte går i.
Har du någon erfarenhet av att verka barfotahästar?

För det första så är det inte direkt lätt att "dra av", man skär med kniven.

För det andra så bor vi i ett klimat där det blir väldigt lite nötning på hovvägg och stråle från underlaget (gräs, lera och snö). Man får ta sig ut på grusvägarna och nöta mil om man ska få till samma förutsättningar som de som bor i torra och varma län i USA.

Vi har också många kallblod och kallblodskorsningar som ofta har en hysterisk tillväxt på strålen.

Därför är det helt olämpligt att komma med generella påståenden som att "man ska inte verka strålen på en barfotahäst".

Ett sådant tips kan vara direkt skadligt för många av våra svenska hästar.

Strålen ska verkas lagom mycket, är ett lämpligare svenskt råd.

Och hänger strålen fritt i luften när hästen står i hagen efter en normal verkning så har man nog lämnat nån centimeter vägg för mycket,och då är strålen minsta problemet...
 
Men du kan inte lägga ut bilder för bedömning på en skoning som möjligen och troligen är gjord för mer än 11 veckor sedan. Du agerar felaktigt.

En skoning ska vara ful efter 8 veckor annars växer inte hoven alls och då är skoningen verkligen dålig. Du har problem om skoningen inte ser ful ut efter 8 veckor. Du måste verka hästen regelbundet var 8-9 vecka och det görs vid skoning.

Om du vill ha utbildning bör du söka dig till ett utbildningsställe för det du vill utbilda dig till. Bra skoning är svårt men ingenting är svårt om man kan det.
Bilderna är från sju veckor seda skoning, läs inläggen. Hag är väldigt säker på när hon skoddes senast, spelar ingen roll vad du tror när det inte stämmer.
Sen tycker jag faktiskt att hovarna ska se vettiga ut även i slutet av skoperioden, vilket de inte gör. Hon har skotts/verkats ca var sjätte vecka, med vissa undantag.
Kan tillägga att hovslagaren vi använt är utbildad, jag vet inte varför han skor såhär.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 834
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 967
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 079
Senast: ameo
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 843
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp