Trasig länkarm

Wille

Trådstartare
En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
 
En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
2 månader efter godkänd besiktning så gav en bromstrumma upp på min bil pga helt utrostad, så nej allt syns inte på en besiktning att det är kaputt eller på väg att bli kaputt/bli skadat av yttre omständighet.
 
2 månader efter godkänd besiktning så gav en bromstrumma upp på min bil pga helt utrostad, så nej allt syns inte på en besiktning att det är kaputt eller på väg att bli kaputt/bli skadat av yttre omständighet.
Fast en bromstrumma kan ju inte skicket ses på om man inte plockar isär den.
 
Bilar är ett gissel!
Min däckfirma kollar snabbt lite saker vid däckbyte. Allt ok.
1 månad senare fixj jag byta bromsskivor osv (dvs bytte de igår). Känns också sådär.
 
En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
Besiktning utgör bara en kontroll av bilens skick just nu med bara de största riskerna kollade. Vill man ha en mer komplett genomgång får man anlita verkstad.

Jag har åkt omväg hela veckan eftersom närmaste vägen är bedrövlig i sitt skick, just med tanke på fjädring och framdrivningsmekanik inte ska ta för mycket stryk. För jäklar vad det sliter att köra på halvsmält is som återfryser helt ojämnt om ingen är där emellan och rensar.

Men det kan vara ett helvete att ha bil, hela tiden nåt som kostar mer än vad man hoppats på.
 
En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
Det mesta lite kritiska noteras på den årliga servicen. Hos verkstad.

Besiktningen kollar att bilen är i ok skick exakt vid det tillfälle bilen besiktas. Och då var den ju hel?
 
Det mesta lite kritiska noteras på den årliga servicen. Hos verkstad.

Besiktningen kollar att bilen är i ok skick exakt vid det tillfälle bilen besiktas. Och då var den ju hel?
Njae, utmattningsskador i metall går inte att se utan avancerad utrustning om det inte redan har börjat spricka. Så fjädrar som går av utan uppenbar rost och liknande går inte att se innan de ger upp. Årlig service för äldre bilar brukar mest vara livsuppehållande åtgärder som byte av diverse vätskor och filter. Visst att de säger åt en att byta grejer om de ser något som är uppenbart trasigt eller på väg att ge upp (eller i vissa fall sådant som de tror att de kan ta bra betalt för om man fått tag i en sämre verkstad). Men besiktningen kontrollerar om det finns någonting som glappar uppenbart eller håller på att rosta sönder och tar absolut upp bra att veta saker om de ser det. Speciellt om man är intresserad och vill vara med och titta lite så har jag aldrig varit med om att de inte gärna visar och förklarar vad de kollar på och tar upp även småsaker som inte är stora nog att noteras i besiktningsprotokollet.
 
Senast ändrad:
Njae, utmattningsskador i metall går inte att se utan avancerad utrustning om det inte redan har börjat spricka. Så fjädrar som går av utan uppenbar rost och liknande går inte att se innan de ger upp. Årlig service för äldre bilar brukar mest vara livsuppehållande åtgärder som byte av diverse vätskor och filter. Visst att de säger åt en att byta grejer om de ser något som är uppenbart trasigt eller på väg att ge upp (eller i vissa fall sådant som de tror att de kan ta bra betalt för om man fått tag i en sämre verkstad). Men besiktningen kontrollerar om det finns någonting som glappar uppenbart eller håller på att rosta sönder och tar absolut upp bra att veta saker om de ser det. Speciellt om man är intresserad och vill vara med och titta lite så har jag aldrig varit med om att de inte gärna visar och förklarar vad de kollar på och tar upp även småsaker som inte är stora nog att noteras i besiktningsprotokollet.
Jag brukar alltid passa på att ta en ordentlig titt underifrån för den vyn på min bil kommer man inte åt så ofta. Och då brukar besiktningsoperatören beskriva vad hen kollar efter och om det är något som borde kollas upp.
 
En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
Tråkigt, även om bilen går igenom en besiktning så borde den som besiktigar berätta vad som kan tänkas behöva bytas eller fixas till inom en kortare framtid. Det har dom alltid gjort när jag besiktigar min bil. Ändrar ingenting men då vet man iallafall vad man ska spara ihop till och vara beredd på.
 
Jag brukar alltid passa på att ta en ordentlig titt underifrån för den vyn på min bil kommer man inte åt så ofta. Och då brukar besiktningsoperatören beskriva vad hen kollar efter och om det är något som borde kollas upp.
Får man inte göra här pga försäkringsskäl, som kund gå in under bilen när den är upphissad alltså.


Däremot finns en billyft man kan hyra in sig på, på närmaste q8.
 
Får man inte göra här pga försäkringsskäl, som kund gå in under bilen när den är upphissad alltså.


Däremot finns en billyft man kan hyra in sig på, på närmaste q8.
Hoppsan, har alltid gjort det, senast i mitten av december på Besikta. Men det kanske inte blir fler gånger då.
 
Tråkigt, även om bilen går igenom en besiktning så borde den som besiktigar berätta vad som kan tänkas behöva bytas eller fixas till inom en kortare framtid. Det har dom alltid gjort när jag besiktigar min bil. Ändrar ingenting men då vet man iallafall vad man ska spara ihop till och vara beredd på.
Fast så grundlig är inte kontrollbesiktningen att man ens avlägset kan hoppas på att få en rimlig totalbild av det. Det är några få punkter som har med direkt trafiksäkerhet att göra som kollas.
 
Hoppsan, har alltid gjort det, senast i mitten av december på Besikta. Men det kanske inte blir fler gånger då.
Kan iaf vara bra att kolla upp om deras försäkring täcker även dig om något skulle hända.

Risken att en lyft ska rasa eller att något annat händer med den så att personer under blir skadade är väl inte direkt gigantisk, men om det händer vore det ju illa att upptäcka i efterhand att deras försäkring inte går in för även dina skador.
 
Fast så grundlig är inte kontrollbesiktningen att man ens avlägset kan hoppas på att få en rimlig totalbild av det. Det är några få punkter som har med direkt trafiksäkerhet att göra som kollas.
Jag har alltid fått råd iallafall vad jag ska tänka på och vad som ev kommer behöva fixas inom snar framtid.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 898
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 018
Senast: Elo
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp