Trasig länkarm

Tråkigt, även om bilen går igenom en besiktning så borde den som besiktigar berätta vad som kan tänkas behöva bytas eller fixas till inom en kortare framtid. Det har dom alltid gjort när jag besiktigar min bil. Ändrar ingenting men då vet man iallafall vad man ska spara ihop till och vara beredd på.
Det var inte jag som var med bilen till besiktningen utan förra ägaren.
 
Får man inte göra här pga försäkringsskäl, som kund gå in under bilen när den är upphissad alltså.


Däremot finns en billyft man kan hyra in sig på, på närmaste q8.
Sista gången jag besiktade min citroen så visade besiktningsmannen en sak under bilen som inte skulle gå igenom nästa gång. Jag var alltså tvungen att gå under bilen för att se.
 
Kan iaf vara bra att kolla upp om deras försäkring täcker även dig om något skulle hända.

Risken att en lyft ska rasa eller att något annat händer med den så att personer under blir skadade är väl inte direkt gigantisk, men om det händer vore det ju illa att upptäcka i efterhand att deras försäkring inte går in för även dina skador.
Det där låter som ett betydligt större problem för företaget än för en själv. Själv gör man bäst i att ha en egen försäkring, speciellt med tanke på hur mycket större risken är att man är med om en bilolycka på vägen till besiktningen än att man blir krossad av att deras billyft rasar.
 
Kan iaf vara bra att kolla upp om deras försäkring täcker även dig om något skulle hända.

Risken att en lyft ska rasa eller att något annat händer med den så att personer under blir skadade är väl inte direkt gigantisk, men om det händer vore det ju illa att upptäcka i efterhand att deras försäkring inte går in för även dina skador.

Eller så går det ändå på deras generella ansvarsförsäkring om de aktivt tillåter mig att gå under. Jag tänker att risken att ihop med någon som hissar bilar massor gånger per dag är en bråkdel av risken av att hissa själv på OKQ8 med utrustning man aldrig sett förut.

Undrar vad okq8 har för försäkringar för personer som inte förstår eller följer instruktioner? :confused:
 
Eller så går det ändå på deras generella ansvarsförsäkring om de aktivt tillåter mig att gå under. Jag tänker att risken att ihop med någon som hissar bilar massor gånger per dag är en bråkdel av risken av att hissa själv på OKQ8 med utrustning man aldrig sett förut.

Undrar vad okq8 har för försäkringar för personer som inte förstår eller följer instruktioner? :confused:

Den lyft de har här är ganska enkel att hantera, tydliga instruktioner finns och eftersom de hyr ut den lär försäkring täcka.

Fördomsfullt av mig möjligen, men jag tror ju inte att "tant Ada" (och gelikar) med noll bilkunskap åker dit och hissar upp kärran 😁
 
Jag brukar alltid passa på att ta en ordentlig titt underifrån för den vyn på min bil kommer man inte åt så ofta. Och då brukar besiktningsoperatören beskriva vad hen kollar efter och om det är något som borde kollas upp.
Det brukar jag med. Stå med under och kolla.
 
Får man inte göra här pga försäkringsskäl, som kund gå in under bilen när den är upphissad alltså.
Fördel med att saker är gamla här i skogstrakterna då. På min station lyfts inte bilen.

Har fått massor av bra info genom åren. Men det är så klart att allt de säger utöver kontrollens obligatoriska moment är "bonus" och inget som de har något ansvar för att det ska vara komplett eller korrekt.
 
Njae, utmattningsskador i metall går inte att se utan avancerad utrustning om det inte redan har börjat spricka. Så fjädrar som går av utan uppenbar rost och liknande går inte att se innan de ger upp. Årlig service för äldre bilar brukar mest vara livsuppehållande åtgärder som byte av diverse vätskor och filter. Visst att de säger åt en att byta grejer om de ser något som är uppenbart trasigt eller på väg att ge upp (eller i vissa fall sådant som de tror att de kan ta bra betalt för om man fått tag i en sämre verkstad). Men besiktningen kontrollerar om det finns någonting som glappar uppenbart eller håller på att rosta sönder och tar absolut upp bra att veta saker om de ser det. Speciellt om man är intresserad och vill vara med och titta lite så har jag aldrig varit med om att de inte gärna visar och förklarar vad de kollar på och tar upp även småsaker som inte är stora nog att noteras i besiktningsprotokollet.
Ser inte att vi är oense?
 
En anledning att ha en (splirrans ny) leasingbil...! Kör man max 1000 mil om året är en Golf överkomlig i leasingpris (vi valde 1500 /år) - och alla ev fel etc täcks av avtalet. När dottern behövde bil för att ta sig till jobbet var vi i valet och kvalet om en billig begagnad eller en leasing. Det blev en leasing - som pajade på år 3 men då fick vi lånebil medan den fixades. Ok, lite dyrare än en billig begagnad men ändå. Peace of mind är värd massor. Sen köpte vi loss den till rabatterat pris och den är perfekt. (Bensin iofs men.... Begagnade elbilar lär inte vara värda mycket om några år.)
 
En anledning att ha en (splirrans ny) leasingbil...! Kör man max 1000 mil om året är en Golf överkomlig i leasingpris (vi valde 1500 /år) - och alla ev fel etc täcks av avtalet. När dottern behövde bil för att ta sig till jobbet var vi i valet och kvalet om en billig begagnad eller en leasing. Det blev en leasing - som pajade på år 3 men då fick vi lånebil medan den fixades. Ok, lite dyrare än en billig begagnad men ändå. Peace of mind är värd massor. Sen köpte vi loss den till rabatterat pris och den är perfekt. (Bensin iofs men.... Begagnade elbilar lär inte vara värda mycket om några år.)

Tittade på det i ren frustration nu när min var trasig, men jag kör drygt 2500 mil/år och då var det ingen idé 🙃
 
En anledning att ha en (splirrans ny) leasingbil...! Kör man max 1000 mil om året är en Golf överkomlig i leasingpris (vi valde 1500 /år) - och alla ev fel etc täcks av avtalet. När dottern behövde bil för att ta sig till jobbet var vi i valet och kvalet om en billig begagnad eller en leasing. Det blev en leasing - som pajade på år 3 men då fick vi lånebil medan den fixades. Ok, lite dyrare än en billig begagnad men ändå. Peace of mind är värd massor. Sen köpte vi loss den till rabatterat pris och den är perfekt. (Bensin iofs men.... Begagnade elbilar lär inte vara värda mycket om några år.)
Kör för mycket och sliter för mycket, så peace of mind blir det inte, när man inte vet om man kommer pungas på 20.000, 50.000 eller 100.000 vid återlämning.
 
Kör för mycket och sliter för mycket, så peace of mind blir det inte, när man inte vet om man kommer pungas på 20.000, 50.000 eller 100.000 vid återlämning.
Usch, nej. Jag hade aldrig vågat leasa en bil. Jag tycker att det är läskigt nog att hyra en bil en kortare period. Jag vill kunna köra spånbalar osv, utan att fundera för mycket på om jag skitar ner bilen.
 
Kör för mycket och sliter för mycket, så peace of mind blir det inte, när man inte vet om man kommer pungas på 20.000, 50.000 eller 100.000 vid återlämning.

För att det ska hända får du i princip köra in bilen i en bergsvägg 😆

Jag har leasat en Toyota i tre år, inga problem att lämna tillbaka.
Leasar en ny Toyota nu och är inte ett dugg orolig. Det står tydligt i avtalet vad som räknad som normalt slitage, däckmönster, repor, stenskott osv. Det är ovanligt att man behöver betala något. Är man orolig kan man göra en förbesiktning och fixa det själv med hjälp av försäkringen.
 
För att det ska hända får du i princip köra in bilen i en bergsvägg 😆

Jag har leasat en Toyota i tre år, inga problem att lämna tillbaka.
Leasar en ny Toyota nu och är inte ett dugg orolig. Det står tydligt i avtalet vad som räknad som normalt slitage, däckmönster, repor, stenskott osv. Det är ovanligt att man behöver betala något. Är man orolig kan man göra en förbesiktning och fixa det själv med hjälp av försäkringen.
Verkar inte vara många modeller att välja på längre och sen max 2000 mil om året. Satte ihop en offert på VW och Seat för de 2000 milen och en liten skrutt (men ny) och hamnar på 6900 -7100 kr per månad. Nu räcker ändå inte 2000 mil men det känns som att privatleasing var större för några år sedan?

Blev nästan lite förskräckt över att det inte görs några bilar längre, eller så är det bara privatleasingen som är så begränsad nu.

Jag har läst och hört några skräckhistorier gällande Santander, som verkar ha satt i system att pungslå vid återlämning.
 
Verkar inte vara många modeller att välja på längre och sen max 2000 mil om året. Satte ihop en offert på VW och Seat för de 2000 milen och en liten skrutt (men ny) och hamnar på 6900 -7100 kr per månad. Nu räcker ändå inte 2000 mil men det känns som att privatleasing var större för några år sedan?

Blev nästan lite förskräckt över att det inte görs några bilar längre, eller så är det bara privatleasingen som är så begränsad nu.

Jag har läst och hört några skräckhistorier gällande Santander, som verkar ha satt i system att pungslå vid återlämning.

Jag har 1500 mil per år, kör i snitt 1200 mil så har gott om marginal.
Betalar 2700 per månad inklusive extrautrustad bil, sommar och vinterhjul på alufälg och serviceavtal. Mycket nöjd 😊

Finns en hel del elbilar med längre körsträcka för den som vill ha det.
 
Verkar inte vara många modeller att välja på längre och sen max 2000 mil om året. Satte ihop en offert på VW och Seat för de 2000 milen och en liten skrutt (men ny) och hamnar på 6900 -7100 kr per månad. Nu räcker ändå inte 2000 mil men det känns som att privatleasing var större för några år sedan?

Blev nästan lite förskräckt över att det inte görs några bilar längre, eller så är det bara privatleasingen som är så begränsad nu.

Jag har läst och hört några skräckhistorier gällande Santander, som verkar ha satt i system att pungslå vid återlämning.
Oj. Då skiljer det alltsåmycket mellan företag och privat?
En bekant med firma har beställt en liten skåpbil. Leasingen kommer att kosta under 4 papp imånaden.
 
Verkar inte vara många modeller att välja på längre och sen max 2000 mil om året. Satte ihop en offert på VW och Seat för de 2000 milen och en liten skrutt (men ny) och hamnar på 6900 -7100 kr per månad. Nu räcker ändå inte 2000 mil men det känns som att privatleasing var större för några år sedan?

Blev nästan lite förskräckt över att det inte görs några bilar längre, eller så är det bara privatleasingen som är så begränsad nu.

Jag har läst och hört några skräckhistorier gällande Santander, som verkar ha satt i system att pungslå vid återlämning.
Nu används vår inte till sån slitsam körning (då tar vi Volvon...!) och vi behövde inte betala ett öre vid återlämning. Vi hade aldrig några problem överhuvudtaget. Dessutom hade vi gratis hyrbil under de 3 månader vi fick vänta på att Golfen skulle levereras :-)
 
Jag fick anmärkning på en led i framvagnen vid en ´besiktning, fick muntligen veta att den var slut och behövde bytas men att leden, ett krängningshämmarstag, inte var kritisk om den skulle haverera så jag behövde inte ombesikta. Bytte aldrig och fick inga anmärkningar på den under de tio efterföljande besiktningarna. Det är en koll helt enkelt av bilen på vissa punkter men de som utför den är olika kunniga och olika noga och det sägs uttryckligen att det inte lämnas någon "garanti" och de har inget ansvar ens om det skulle visa sig att bilen är trafikfarlig trots ett godkännande.

Numera är dock bilen avställd eftersom jag helt gått över till att cykla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 900
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 021
Senast: Elo
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp