Trassels matte funderar (väldigt mycket) på utställningen

Bukefalos 30 år!

Jag är oclså en nybörjare och har bara gjort två officiella och två inoff med min lilla hund. Förstår verkligen alla frågor! Det som förvånat mig mest är att det tar rätt lång tid. Jag gillar att sitta vid ringen och titta, för att få bra plats bör en komma i god tid. Sen var jag också brydd över viss osportslighet inom min ras. Min hund gick tex före en som nu är champion överallt typ och ägaren var vansinnig🙄. Jag brukar lyssna lite på de runt mig i ringen och har hittat två äldre, rätt bitiga damer som varit riktigt roliga😁. Jag visar i sällskapshundsgruppen och det är OTROLIGT "klickigt". Det går verkligen att se på folk vilken hund de visar😅.

Se det hela som ett studiebesök i en bisarr värld så kommer det gå toppen!
Vad tråkigt med osportsligheten. Märker du det varje gång?

Vad tråkigt med osportsligheten. Märker du det varje gång?
Från en viss klick är känslan dålig. Men det är bara en gång som det viftats runt med löptik framför min lilla hanhund. Det var aå illa att folk reagerade på det och hörde av sig till uppfödaren av min hund🙄.

Från en viss klick är känslan dålig. Men det är bara en gång som det viftats runt med löptik framför min lilla hanhund. Det var aå illa att folk reagerade på det och hörde av sig till uppfödaren av min hund🙄.
På brukshundssidan är det inte helt ovanligt att någon kör upp sin hane i baken på en annan hane i ringen och det dommaren ser är ju då att hunden framför gör ett utfall o åker ut, jag har dock varit med om att rätt hund åkte.

Dum fråga men varför hörde dom av sig till uppfödaren? Hen kunde väl inte fixa det? Men väldigt fult beteende . Gick det bra ändå?

På brukshundssidan är det inte helt ovanligt att någon kör upp sin hane i baken på en annan hane i ringen och det dommaren ser är ju då att hunden framför gör ett utfall o åker ut, jag har dock varit med om att rätt hund åkte.
Usch vilket beteende, riktigt fult.

Men som tur är kan kan jag inte tänka mig att någon i gruppen med kineser ens skulle tänka så på lördag

Första gången vi ställde corgin var på en inoff, strax efter att han fyllt 1 år. Vi sökte oss till corgigruppen som var där och alla var superhjälpsamma och stöttande och förklarade för två helt bortkomna nybörjare hur saker går till. Tyvärr var det inte så många corgis där och vår hund är tydligen rätt fin så han gick vidare till BiS-ringen för juniorer. Vi som var totala dumskallar hade inte med oss en bur där han kunde ligga och vila (och med en varm filt) utan fick sitta och vänta i timmar och frysa. Jag tror vi hade med oss vatten men ingen mat till stackars Malte. Det lärde oss att man tar med en stol, en bur och saker att äta och dricka för både folk och hund. Men kul var det!

Första gången vi ställde corgin var på en inoff, strax efter att han fyllt 1 år. Vi sökte oss till corgigruppen som var där och alla var superhjälpsamma och stöttande och förklarade för två helt bortkomna nybörjare hur saker går till. Tyvärr var det inte så många corgis där och vår hund är tydligen rätt fin så han gick vidare till BiS-ringen för juniorer. Vi som var totala dumskallar hade inte med oss en bur där han kunde ligga och vila (och med en varm filt) utan fick sitta och vänta i timmar och frysa. Jag tror vi hade med oss vatten men ingen mat till stackars Malte. Det lärde oss att man tar med en stol, en bur och saker att äta och dricka för både folk och hund. Men kul var det!
Det är redan planerat med hans bur där han kan vila, filtar och vi måste få tag på stolar, mamma har sagt att hon skulle kolla det men på den fronten händer inget så får väl ta mig en sväng till Clas Ohlson i veckan när jag ändå ska in i stan och se om det finns där.

Fast han är så liten är det en bestämd herre, han vet mycket väl vad han vill och får över alla andra på sin sida. Han vill ligga när och mysa och han är full av sprattlande ben och full fart men han har en tydlig off knapp och då brukar han kunna vila oavsett och han kan gå och lägga sig lite varsomhelst i huset så jag tror han kommer gå in i buren och trivas där.

Jag hoppas verkligen, verkligen att marken är frusen på lördag så vi inte får smutsig jycke, oavsett vilket i det här vädret kommer han ju då ha hurrta extreme overall och skor om det är lerigt eller väldigt kallt men hans fina fönade sockor plattar till sig säger uppfödaren men jag tänker att blir det så så blir det så, det är inte mycket att jobba med på hans sockor eller man. Hans syskon har mycket mer crest överlag. Och han är naknare på kroppen, en tvåa skulle jag säga att han är och hans systrar är treor.

Där hoppas jag att det är en domare insatt i rasen. Han kommer få hår på öronen nu när jag har vågat växa ut det men inte mer någon annanstans så jag hoppas det är någon domare som inte tycker det är negativt med så lite päls utan ser att han är mer nära rasstandarden istället för dom riktigt showiga.

[…]
Där hoppas jag att det är en domare insatt i rasen. Han kommer få hår på öronen nu när jag har vågat växa ut det men inte mer någon annanstans så jag hoppas det är någon domare som inte tycker det är negativt med så lite päls utan ser att han är mer nära rasstandarden istället för dom riktigt showiga.

Visst är det en inoff? Där kan du inte förvänta dig att domaren är insatt i rasen (om det inte är en inoff rasspecial) på den nivån du beskriver även om hen KAN vara det. Men - spelar inte någon roll. Inoff är för att ha kul och träna. Försök att tänka bort hur det kommer att gå i form av rosetter och liknande. Viktigast är att ni har en trevlig dag i och utanför ringen. Du kommer oavsett att lära dig massor! Och du kommer definitivt att ha något att glädjas åt. Det kan vara att ni hade trevligt vid ringside, att hela eller delar av visningen gick bra, att du kände att du fick större förståelse för hur det går till, att hunden tyckte det var jättekul eller att hunden placerade sig bra eller vann.

Men försök att inte ta det hela så allvarligt (som jag tolkar vissa av dina skrivningar att du gör). Det är trots allt bara en hundutställning och dessutom en inoff hundutställning. En träningstävling kan man säga. Beträffande osportslighet är det inget jag märkt av när jag ställt och som ringsekreterare slås jag faktiskt ofta av hur trevligt många utställare tycks ha vid ringside.

Det värsta som kan hända är att han inte får HP. Eller att han hoppar upp och biter halsen av domaren, fast det känns ju inte så troligt. 😅

Ha kul så kommer det gå fint!

Det värsta som kan hända är att han inte får HP. Eller att han hoppar upp och biter halsen av domaren, fast det känns ju inte så troligt. 😅

Ha kul så kommer det gå fint!
Haha, att se Trassel hoppa upp för att göra något annat än att pussa och dutta sött med nosen på min näsa vore helt otänkbar så den oron finns inte. Minst troliga scenariot faktiskt :p

Visst är det en inoff? Där kan du inte förvänta dig att domaren är insatt i rasen (om det inte är en inoff rasspecial) på den nivån du beskriver även om hen KAN vara det. Men - spelar inte någon roll. Inoff är för att ha kul och träna. Försök att tänka bort hur det kommer att gå i form av rosetter och liknande. Viktigast är att ni har en trevlig dag i och utanför ringen. Du kommer oavsett att lära dig massor! Och du kommer definitivt att ha något att glädjas åt. Det kan vara att ni hade trevligt vid ringside, att hela eller delar av visningen gick bra, att du kände att du fick större förståelse för hur det går till, att hunden tyckte det var jättekul eller att hunden placerade sig bra eller vann.

Men försök att inte ta det hela så allvarligt (som jag tolkar vissa av dina skrivningar att du gör). Det är trots allt bara en hundutställning och dessutom en inoff hundutställning. En träningstävling kan man säga. Beträffande osportslighet är det inget jag märkt av när jag ställt och som ringsekreterare slås jag faktiskt ofta av hur trevligt många utställare tycks ha vid ringside.
Jag ser jätte mycket fram emot att se dom andra kineserna och kunna vara lite nördig med någon mer kinesägare. Vi saknar våra kineser
Då är allt lugnt ju! 😉
Precis, även om han inte vinner något pris tar han igen det på 1 sekund med sin personlighet. Goare hund är svårt att hitta. Ja Milou också så klart. Så om jag låter domaren umgås med Trassel en stund så vinner vi lätt,

Men när borde jag vara på plats innan det är vår tur? Vi ska in runt 10.15 i ringen. Vet att jag skrivit lite om det men jag tänker på så många alternativ att det kan vara bra att vara där redan när dom öppnar vid 8 även utställningen inte börjar förrän 9. Fördelen är att jag slipper känna mig stressad och kan titta på andra hundar. Men den stora nackdelen är jag själv som tar in alldeles för mycket intryck och kan vara helt slut efter två timmar i stimmig miljö och Trassel kommer väl frysa ihjäl.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Pipig valp som är väldigt fäst vid mig
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat