Trassels matte funderar (väldigt mycket) på utställningen

Bukefalos 30 år!

Tack alla!

Nu fick jag blodad tand och tänker kanske gå ringträningskurs i vår. Allt utom att hans öron var lite djupt ansatta var perfekt. Det finns liksom inga fel på honom annars och vi fick springa rätt fort för att hitta hans bästa tempo och då sa domaren att han hade hållit huvud och svans uppe, han viftade lite grann på svansen också. Fint, flytande och långt steg sa domaren. Domaren sa att om jag börjar träna och ställa ut mer så vi blir trygga och vet hur allt går till så har vi stor potential,

Pratade med en annan kinesägare och hon sa att det alltid är en uppfödare som vinner allt och inte går att slå. Jag svarade att jag visste det och att Trassels pappa är från den uppfödaren. Pappa som tittade på sa att kvinnan hade suckat och liksom sjunkit ihop när hon hörde det 🤣Heja team Trassel!

En lite rolig sak som jag inte var beredd på när vi var i finalen i rasgrupp 9 var att efter en omgång i ringen först tackade domaren mig och sa att jag var klar. Jag går ur ringen på med vanligt halsband och koppel och täcke eftersom det var kallt skyndade vi oss. Då kommer dom halvspringandes till mig från bordet med domare och skrivare och sa att jag skulle vara med ändå. På direkten! Domaren hade ändrat sig. Så vi körde i hans vanliga halsband och koppel och var lite förvirrade. Så då fick vi vara med en omgång till.

Jag vet inte var man kan se resultat från inof utställningar, någon som vet? Jag tror vi var med i topp fem men det var så mycket som pågick. Men någorlunda säker i alla fall. Det är ju jätte bra av Trassel. Vilken tur att jag tog mod till mig och åkte och vi hade väldigt roligt. Pappa som var med var inte jätte pepp igår på att sitta i ett ridhus hela dagen konstaterade att det var roligare än han trodde och det tyckte jag med. Och Trassel verkade ju också tycka det var rätt roligt så då var vi nöjda alla tre. Förutom att Trassel tyckte det var lite för mycket väntetid.

Är det vanligt vanligt att domare kallar in en igen?

Hon var uppenbart felinformerad och visste inte att hon stod inför royalty. "Hands off the Queen!" :D

Skämt åsido. 😅 Jag försökte bara en gång till när Chika var lite äldre men hon tyckte uppenbarligen inte det var roligt så vi sket i det sen. Du och Trassel verkar däremot ha haft en riktigt bra dag! <3
Ja, jag ringde pappa som stod vid sidan av och han såg att vi kom på femteplatsen av alla i rasgrupp 9 plus det jag skrev innan så vi hade en väldigt lyckad debut rent resultatmässigt var super kul och att jag kände att jag lärde mig en hel del och att Trassel var så glad. Men minst lika bra var att när han hade stått uppställd inför domaren och hon var klar och vände sig om fick Trassel ett litet busryck och skuttade runt och försökte passa på att pussas så fort han fick chansen så han verkar inte ha lidit :D

Hon var uppenbart felinformerad och visste inte att hon stod inför royalty. "Hands off the Queen!" :D

Skämt åsido. 😅 Jag försökte bara en gång till när Chika var lite äldre men hon tyckte uppenbarligen inte det var roligt så vi sket i det sen. Du och Trassel verkar däremot ha haft en riktigt bra dag! <3
Ja det är ju ingen idé att släpa runt på en hund som inte vill vara där. Blir inte bra för någon.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, jag ringde pappa som stod vid sidan av och han såg att vi kom på femteplatsen av alla i rasgrupp 9 plus det jag skrev innan så vi hade en väldigt lyckad debut rent resultatmässigt var super kul och att jag kände att jag lärde mig en hel del och att Trassel var så glad. Men minst lika bra var att när han hade stått uppställd inför domaren och hon var klar och vände sig om fick Trassel ett litet busryck och skuttade runt och försökte passa på att pussas så fort han fick chansen så han verkar inte ha lidit :D

Det låter som ni haft skoj!
Det kan ju vara något som avdramatiserar även tävlingar för dig om du vill satsa på det också:)
Jag avskyr utställning, tar en evig tid, är alltid fel väder och jag fattar inget av vad jag ska göra😂.

Det låter som ni haft skoj!
Det kan ju vara något som avdramatiserar även tävlingar för dig om du vill satsa på det också:)
Jag avskyr utställning, tar en evig tid, är alltid fel väder och jag fattar inget av vad jag ska göra😂.
Precis så, jag tänker att det kan hjälpa mig i alla kurser och tävlingar framöver för jag tänker ju göra något mer med den lille sen. För när vi var inne på den fjärde rundan så var jag inte ens särskilt nervös längre. Mest för att jag fick hoppa ur och in i ringen inom loppet av en minut. Hann liksom inte tänka.

Jag fattade inte heller allt, blev stressad av att inte veta vad jag skulle göra när och hur både utanför och i ringen. Men domaren var fantastisk! Guld värd, hon visade hur jag skulle göra väldigt mycket och hon gav mig hemuppgifter till nästa utställning för hon tyckte att jag borde fortsätta med utställningar.

Alla borde få ha en sån domare som så gärna vill att det ska gå bra för en dom första gångerna när man är helt nybörjare :heart

Dock ett problem, hur gör man om man ska blanda utställning med andra hundsporter? Min uppfödare sa att man inte ska träna på att sitta om man vill ha en bra utställningshund. Men jag vill ju prova på allt möjligt. Måste man bestämma redan när dom är små om man bara vill ställa ut?

Dock ett problem, hur gör man om man ska blanda utställning med andra hundsporter? Min uppfödare sa att man inte ska träna på att sitta om man vill ha en bra utställningshund. Men jag vill ju prova på allt möjligt. Måste man bestämma redan när dom är små om man bara vill ställa ut?
Det går utmärkt att träna in olika kommandon, särskilt i samband med olika miljöer och utrustning. Det där känns mest som en seglivad myt.
Mina hundar har utan problem gjort skillnad på promenadutrustning, spårsele, dragsele och utställningskoppel utan att jag gjort särskilt stort fokus på träningen ens. :)
Att träna in "stå" är minst lika lätt som att träna in "sitt".

Ja han kan ju båda redan nu liksom, men tänkte om jag förstör något. I rallyn är det ju mycket sitt moment så motsatsen till att inte träna sitt.

Alltså, mina hundar tränar och tävlar i första hand IGP men även lydnad, rally och specialsök och så massa utställning då såklart. Jag har ALDRIG haft problem med att hunden sätter sig på utställning. Jag har lärt in ett "stå" som gäller på utställning och det gäller ju precis lika mycket som "sitt" gäller på appellplan. Sen använder jag "trava" för när vi ska springa på utställning och det betyder spring med blicken rakt fram och ta ut steget (så småningom ska hon göra det helt framför mig i kopplets längd men dit har vi inte kommit än).

Jag tror tvärt om att ju mer man tränar med sin hund ju tydligare blir det för den. Daisy vet mycket väl skillnad på om jag sätter på henne halskedjan för lydnad eller den för spår. Hundarna är sååå mycket bättre på att sortera än vad många ger dem cred för.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Pipig valp som är väldigt fäst vid mig
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat