Trassels matte funderar (väldigt mycket) på utställningen

Bukefalos 30 år!

Han han kan kommandona Framför och då går han från min sida och ställer sig framför mig. Befäster det ännu mer och stadgan när han ska stå kvar och det sitter riktigt fint.

Jag måste lära mig hur jag ska placera hans tassar fast just nu är det att stå rakt framför och inte röra på sig. Har fått videos och tipps fram en av uppfödarna men ska först fokusera på samarbete och följsamhet i det där lilla kopplet. Är ju lättare utan koppel än med.
Så stå still, stå still länge, stå på bord. Typ så är planen just nu. Få honom med mig oavsett störningar när vi springer

Vad skönt det är att ha en nakenhund! Eller vissa är det junmassor av jobb med men Trassel har liksom inte så mycket crest att fixa med,

Två dagar innan trimmade jag hela honom för att få honom slät och fin. Det är väl det jobbigaste för det får inte finnas ens en antydan till päls eller enstaka hårstrå. Dagen före tittade jag igenom detaljerna i trimningen och duschade med schampo och balsam.

Uppfödaren hade sagt att jag skulle föna sockorna på tassarna men det blev blev en flopp för han har så lite päls där så det spelade ingen roll om jag kammade eller fönade men jag fönade svansen och cresten men även det har han så lite av att jag skippar det nästa gång.

Sen kamma på morgonen före utställningen och mellan omgångarna i ringen. Jag hade tänkt att det skulle vara krångligt men det var det inte. Fick kommentaren fin hud av domaren.

Det är månaderna innan som är viktigast. Duscha/bada en gång i veckan minst, vissa oftare och en sak som gjort underverk på både Trassels och Milous hud är Nutrolinolja så det kan jag verkligen tipsa om! Sammetslen hud, återfuktad, bort med akne,fin och slät så tips tips tips! Tänker att även pälshundar mår bra av en skön och len hud.

IMG_8966.webp

Dagen efter var lillen fortfarande len och fin men luggen var det första han förstörde när jag var klar med honom:laugh:

Vad skönt det är att ha en nakenhund! Eller vissa är det junmassor av jobb med men Trassel har liksom inte så mycket crest att fixa med,

Två dagar innan trimmade jag hela honom för att få honom slät och fin. Det är väl det jobbigaste för det får inte finnas ens en antydan till päls eller enstaka hårstrå. Dagen före tittade jag igenom detaljerna i trimningen och duschade med schampo och balsam.

Uppfödaren hade sagt att jag skulle föna sockorna på tassarna men det blev blev en flopp för han har så lite päls där så det spelade ingen roll om jag kammade eller fönade men jag fönade svansen och cresten men även det har han så lite av att jag skippar det nästa gång.

Sen kamma på morgonen före utställningen och mellan omgångarna i ringen. Jag hade tänkt att det skulle vara krångligt men det var det inte. Fick kommentaren fin hud av domaren.

Det är månaderna innan som är viktigast. Duscha/bada en gång i veckan minst, vissa oftare och en sak som gjort underverk på både Trassels och Milous hud är Nutrolinolja så det kan jag verkligen tipsa om! Sammetslen hud, återfuktad, bort med akne,fin och slät så tips tips tips! Tänker att även pälshundar mår bra av en skön och len hud.

Visa bifogad fil 177410
Dagen efter var lillen fortfarande len och fin men luggen var det första han förstörde när jag var klar med honom:laugh:
I min värld är det där massor att fixa med. Dobermann räcker att dra en våtservett över innan man går in i ringen om man vill göra dem extra fina 😅

Just ja, jag borstar tänderna i princip varje dag och såg till att göra det på morgonen innan utställningen så domaren skulle få en angenäm doft från munnen också

Tittade på alla små hundar med galet mycket päls, såna raser som folk i allmänhet brukar klippa ner lite och pudlarna. Jag vet ju att pudelägarna brinner för det men jag skulle aldrig orka fixa dom.

Hade också två damer bredvid mig som hade klätt upp sig i kavaj och som var super arga på domaren. Dom sa inga snälla ord utan tyckte hon var för detaljerad och inte visste något om hur man bedömer hundar eftersom deras hundar varken fick hp, ingen rosett och inte gick till finalen. Jag upplevde tvärtom att hon var fantastisk och hjälpsam och snäll. Jag gillar att hon var så detaljerad för vad ska man annars göra på utställning utan ärliga kommentarer? Jag vill inte heller ha någon som stressar igenom varje hund.

Jag tycker inte om att köra bil och är beroende av hundvakt för Milou så jag kommer inte kunna åka på utställningar långt bort. Jag är glad att jag vann men tyckte lite synd om en av kinesägarna som kört typ 30 mil och så gick det inte alls bra.

Jag har aldrig badat Alvin och Milou så här ofta som jag gör med Trassel. Tänker fortsätta en gång i veckan för Trassel och varannan vecka för Milou för honom får jag tvätta tassarna på efter varje leriga promenad ändå

Trassel tycker att jag är konstig när vi tränar på att springa bredvid mig men utan ögonkontakt. Han är ju van vid att antingen gå fot när vi tränar eller går lugnt bredvid mig och söker kontakt med jämna mellanrum. Och nu helt plötsligt ska han springa med mig som är fokuserad framåt och inte tittar på honom och det gillar han inte. Antingen hänger han precis vid bakom eller hamnar efter mer. Är det bara att dela upp det i jätte korta sträckor ? Eller vad ska jag göra?

Trassel tycker att jag är konstig när vi tränar på att springa bredvid mig men utan ögonkontakt. Han är ju van vid att antingen gå fot när vi tränar eller går lugnt bredvid mig och söker kontakt med jämna mellanrum. Och nu helt plötsligt ska han springa med mig som är fokuserad framåt och inte tittar på honom och det gillar han inte. Antingen hänger han precis vid bakom eller hamnar efter mer. Är det bara att dela upp det i jätte korta sträckor ? Eller vad ska jag göra?
Jag skulle lägga på ett kommando för "utställningstrav", jag har kommando trava! och det har jag lärt in genom att belöna med leksak (eller godis) rakt fram. Bara för en blick i början och sedan allt längre sträckor. Sen tycker jag personligen att det ser trevligt ut med en hund som checkar in med ett ögonkast emellanåt. Men ett fotgående däremot kan ge för höga och fladdriga frambensrörelser.

När vi tränar för specialer där ringarna är större och hundarna förväntas gå i helt utsträckt långt koppel använder vi medhjälpare som belönar i hörnen.

Jag skulle lägga på ett kommando för "utställningstrav", jag har kommando trava! och det har jag lärt in genom att belöna med leksak (eller godis) rakt fram. Bara för en blick i början och sedan allt längre sträckor. Sen tycker jag personligen att det ser trevligt ut med en hund som checkar in med ett ögonkast emellanåt. Men ett fotgående däremot kan ge för höga och fladdriga frambensrörelser.

När vi tränar för specialer där ringarna är större och hundarna förväntas gå i helt utsträckt långt koppel använder vi medhjälpare som belönar i hörnen.
Menar du att du kastar det framåt när ni är på väg att börja springa eller att du börjar med det innan du börjar springa med hunden, typ som lek hemma?

Men det är en jäkla skillnad på att visa en schäfer och övriga hundar
Att trava brevid och hålla blicken rakt fram skiljer sig inte ett dugg tycker jag.

Sen håller jag med om att det är skillnad om vi snackar schäferspecial, där är det ju helt galet men på SKK finns inte utrymme att släppa ut hundarna i fullt koppel och de alldra flesta av oss har hundarna vid sidan.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Pipig valp som är väldigt fäst vid mig
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat