Trassels matte funderar (väldigt mycket) på utställningen

Bukefalos 30 år!

Grattis till lyckad debut!

Jag fattar vad uppfödaren menar. Det är inte helt ovanligt att
ägare ”lärt in” ett sittkommando utan alltid veta om det. Utöver det vanliga röstkommandot har hen även belönat när hunden spontant sätter sig framför ägaren och DET kan sen bli lite struligt om man vill att hunden ska stå fritt vänd mot en. Men har man koll på sina kommandon och kroppsspråk och/eller lägger på ett ståkommando är detta ett icke-problem. Det finns massor av hundar som ställs ut som även gör andra saker.

Resultat från inofficiella utställningar registreras inte, men kolla klubbens hemsida.

Pappa filmade igår men jag har inte vågat titta pga att jag inte gillar att se mig själv på video eller bild men försökte fokusera på bara Trassel och domaren hade ju rätt. Han såg jätte stolt ut med huvudet upp, fint steg och den lilla svansen ständigt viftandes både när vi ställde upp och när vi sprang. Förstår inte riktigt hur han kunde tycka det var så roligt men jag kanske smittade av mig för jag hade roligt. Och han älskar ju verkligen att stå i centrum.

Om lillen var trött efteråt? Nix, det var full fart hela kvällen. Han har energi för 10 hundar till. Pratade ju med uppfödaren och hon sa att Trassel och hans ena syster verkar vara dom mest intensiva och energiska valparna av alla hennes uppfödningar. Jag älskar det men i den lilla kroppen finns mer att jobba med än man tror :love:

Dock ett problem, hur gör man om man ska blanda utställning med andra hundsporter? Min uppfödare sa att man inte ska träna på att sitta om man vill ha en bra utställningshund. Men jag vill ju prova på allt möjligt. Måste man bestämma redan när dom är små om man bara vill ställa ut?
Har man en "vanlig hemmahund" som inte tränas i något mer än att typ sätta sig i tid och otid, ja då kan det bli ett problem. Har du en hund van vid träning som kan fler saker än sitt så är det inga problem. Som andra också sagt, lär in att stå på kommando så är problemet löst.

Mina kan sitta på kommando (och ligga, snurra och allt möjligt). Det har inte ställt till det alls när vi ställt ut. Vad som i så fall har varit ett betydligt större problem har varit att de tänker att de ska gå fot så fort jag springer med dem vid min sida och har en godis i handen. I utställningsringen vill jag att de tittar rakt fram och springer så rakt som möjligt, inte går och stirrar upp på mig och kanske slarvar med frambenen. Till en av mina tidigare hundar föredrog jag att låna någon annan som handler pga det. Hon gick nämligen bara fot med mig, inte med andra. (Hade jag tränat på det så hade det ju gått att lösa, men att låna handler var en enkel genväg som utnyttjades det fåtal gånger hon ställdes).

Alla mina hundar förutom nuvarande har lärt sig sitt som typ första grej som valpar. Alla de har också satt sig sjukt ofta på de första utställningarna motför Lita, som lärde sig sitt för nån vecka sen. Det har varit mycket lättare att få henne att förstå att hon ska stå i ringen, motför de andra.
Däremot upplever jag inte att det gör skillnad sen. Alltså nu vet hon ju vad hon ska göra i ringen. Hon har inte börjat sätta sig nu bara för att hon kan det. Och de andra stod ju sen också. Men det var svårare i början.
Jag skulle inte låta det där hindra mig om man vill prova på en massa sporter osv.
Men jag som visste att utställning var det allra första vi skulle göra och det vi kommer göra mest, jag tänkte nej nu ska jag testa detta att inte lära henne sitt som det första. Och jag upplever som sagt att jag fick det mycket enklare än med de andra..

Har man en "vanlig hemmahund" som inte tränas i något mer än att typ sätta sig i tid och otid, ja då kan det bli ett problem. Har du en hund van vid träning som kan fler saker än sitt så är det inga problem. Som andra också sagt, lär in att stå på kommando så är problemet löst.

Mina kan sitta på kommando (och ligga, snurra och allt möjligt). Det har inte ställt till det alls när vi ställt ut. Vad som i så fall har varit ett betydligt större problem har varit att de tänker att de ska gå fot så fort jag springer med dem vid min sida och har en godis i handen. I utställningsringen vill jag att de tittar rakt fram och springer så rakt som möjligt, inte går och stirrar upp på mig och kanske slarvar med frambenen. Till en av mina tidigare hundar föredrog jag att låna någon annan som handler pga det. Hon gick nämligen bara fot med mig, inte med andra. (Hade jag tränat på det så hade det ju gått att lösa, men att låna handler var en enkel genväg som utnyttjades det fåtal gånger hon ställdes).
Ja han kan redan stå på kommando och jag jobbar på att det ska bli ännu bättre. Jag tvivlar inte på att han kan lära sig skillnaden. Just nu märker man att han är väldigt ung och full av energi och vill gärna göra allt, allt, allt samtidigt. Men är man tydlig så vet han sakerna, han har bara lite svårt att hålla alla kroppsdelar på rätt plats vid rätt tid :p

Alla mina hundar förutom nuvarande har lärt sig sitt som typ första grej som valpar. Alla de har också satt sig sjukt ofta på de första utställningarna motför Lita, som lärde sig sitt för nån vecka sen. Det har varit mycket lättare att få henne att förstå att hon ska stå i ringen, motför de andra.
Däremot upplever jag inte att det gör skillnad sen. Alltså nu vet hon ju vad hon ska göra i ringen. Hon har inte börjat sätta sig nu bara för att hon kan det. Och de andra stod ju sen också. Men det var svårare i början.
Jag skulle inte låta det där hindra mig om man vill prova på en massa sporter osv.
Men jag som visste att utställning var det allra första vi skulle göra och det vi kommer göra mest, jag tänkte nej nu ska jag testa detta att inte lära henne sitt som det första. Och jag upplever som sagt att jag fick det mycket enklare än med de andra..
Ja så kan jag absolut tänka mig att det är. Trassel får helt enkelt hålla isär
sakerna för jag planerar agility i vår. Alla mina har gått två kurser parallellt större delen av tiden och jag har bara haft positiva erfarenheter av det.

Ja så kan jag absolut tänka mig att det är. Trassel får helt enkelt hålla isär
sakerna för jag planerar agility i vår. Alla mina har gått två kurser parallellt större delen av tiden och jag har bara haft positiva erfarenheter av det.
Självklart. :) Berättade bara vad jag upplevt när jag provat bägge sätten. Hade jag varit mer intresserad av någon annan sport så hade jag inte väntat som jag gjorde, men nu är utställning mitt stora intresse inom hund så då ville jag prova och se om det blev bättre. Och det blev det för mig.
Självklart ska du köra på med dina kurser!

Självklart. :) Berättade bara vad jag upplevt när jag provat bägge sätten. Hade jag varit mer intresserad av någon annan sport så hade jag inte väntat som jag gjorde, men nu är utställning mitt stora intresse inom hund så då ville jag prova och se om det blev bättre. Och det blev det för mig.
Självklart ska du köra på med dina kurser!
Åh, menade inget illa mot dig. Tycker att du gjort helt rätt utifrån vad du vill göra. Det visar bara att du vet vad du vill och vad du kan

Min hund som är 12 1/2 kan ff inte sitt :D Och hon är bara utställd en gång, men det sitter i ryggmärgen att inte lära dom.

Det här med att lära hunden "sitt" får mig fortfarande att tänka på en gång för mååånga år sedan, när jag var med som publik på en utställning med min dåvarande valp. Hon blev trött och satte sig ner, och jösses vilken utskällning jag fick av en bekant som ägde släktingar till valpis. Enligt henne så sätter sig en saluki aldrig ner, utan växlar enbart mellan stå och ligg. Att lära valpen sitta på kommando skulle förstöra utställningskarriären, vilket jag alltså då skulle ha hunnit göra redan. Grejen var att valpen vid det tillfället inte hade lärt sig sitta på kommando. (Men var ganska duktig på att stå på kommando)

Ännu roligare blev det (för mig) när samma person x antal år senare började gå rallylydnadskurs med sin dåvarande saluki, och helt plötsligt fick därmed även den salukin lära sig fotgående och att sitta ner på kommando :p (och jadå, även den ställdes ut utan problem)

Fast när har man nytta av sitt förutom när man själv eller någon annan vill mata den med godis?
Jag har tävlat lyd, 2 olika bruksgrenar, Ipo 3 och gått ett gäng olika mentaltester eller förberedande prov för att få tävla ditt eller datt, enda gången det var ett sitt moment var på en test/prov där det var sittande i grupp, men det var ju bara att säga fot, stanna kvar.

Edit: Kom ihåg nu att det var fjärdirrigering i något jag tävlade o där var det sitt.

Fast när har man nytta av sitt förutom när man själv eller någon annan vill mata den med godis?
Jag har tävlat lyd, 2 olika bruksgrenar, Ipo 3 och gått ett gäng olika mentaltester eller förberedande prov för att få tävla ditt eller datt, enda gången det var ett sitt moment var på en test/prov där det var sittande i grupp, men det var ju bara att säga fot, stanna kvar.

Edit: Kom ihåg nu att det var fjärdirrigering i något jag tävlade o där var det sitt.
Fast i rally är det jätte många sitt moment och jag kanske vill prova med Trassel eftersom det är den grenen jag har mest koll på.

Agility i starten. Finns nån som har stå, men det absolut vanligaste är ett stadigt sitt kvar 😊

IMG_8993.webp
Kom på att jag inte visat dyrgripparna :love:

Ni som ställer ut mycket, vid vilken ålder kan ni se om en valp kommer gå bra på utställningar? Tänker exteriört och så?

Jag la märke till en sak också. Jag kunde inte låta bli att förundras över hur just mopsarna var rätt överviktiga. Såg det inte lika extremt i någon ras i vår ring utan det var just mopsarna. Tydliga valkar, ofta ingen synlig midja och frustandet vid sidan om mig. Det var också väldigt många mopsar med och jag såg ingen jag skulle säga hade ett friskt utseende. Tråkigt när det är dom som kommer till utställningen ska jämföras mellan dom själva, flera olika sjuka individer eftersom det inte finns någon som ser ut och låter på ett icke hälsosamt sätt.

Ni som ställer ut mycket, vid vilken ålder kan ni se om en valp kommer gå bra på utställningar? Tänker exteriört och så?
Man kan ju aldrig riktigt veta för det kan hända så mycket, men vid fem veckor börjar vi få en känsla och vid 7-8 v börjar man se rörelserna. Sen kommer en period när det är mycket svårare att se pga tillväxt osv.
Min egen Daisy var ursnygg tidigt som junior men efter det har hon sett ganska anskrämlig ut. Hon kommer förmodligen inte vara helt "färdig" förrän hon är typ tre år. Men hon har alla delar på plats och rörelserna är hennes starka sida så jag vet att det finns där även om hennes kullsyster är snäppet bättre.
Fick på en kritik i somras "väldigt sporty", hon är alltså för lätt och outvecklad i kroppen ännu.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Pipig valp som är väldigt fäst vid mig
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat