Bukefalos 28 år!

Travare som drar iväg i skogen..

Piatra

Trådstartare
Jag har lite problem med mina två medryttarhästar, båda är f.d travare och det märks tydligt på skogsturerna. Vi har ingen ridbana, så det är alltid skogsvägarna som gäller när jag ska rida, och problemet är då att båda hästarna drar iväg i både trav och galopp. Jag har helt slutat galoppera dom nu, för jag inser att det inte går innan jag fått ordning på traven först.

Den enda hästen rids på en variant av hackamore, vilket gör att jag känner att jag inte har någon koll alls på honom när han får lust att trava/galoppera iväg i maxfart. Det känns som om han helt struntar i mig och vad jag vill. Den andra hästen rids på vanligt tredelat bett, och honom har jag i alla fall lite mer kontroll på, även om han också drar iväg när han vill. Men där känner jag i alla fall att jag kan göra förhållningar som han till slut reagerar på, medan den som rids på hackamore bara glatt kutar vidare.

Jag skulle nu behöva tips på hur jag kan lugna ner de två busfröna, för senast igår var jag nära att ramla av när den ena satte av i sin stora, skumpiga trav och jag tappade båda stigbyglarna. Jag har börjat med att göra halt ofta i skritten, när de ökar takten av sig själva. Är det en bra början tror ni? Jag har läst att man kan gå in på en volt för att få stopp på en häst som drar iväg, men eftersom jag bara är ute på smala skogsvägar går det inte riktigt. Är tacksam för alla tips ni kan ge mig!
 
Sv: Travare som drar iväg i skogen..

Äsch, de joggar ju bara som de är vana att göra! :D

Är de omskolade eller bara ridna rakt fram i skogen?

Är de inte skolade är det är du måste börja, hästarna måste dels lära sig att det är andra rutiner och dels måste de bygga om sina kroppar så att de kan röra sig i det långsammare tempo du önskar.

Travare jobbar ju mest med påskjut från bakbenen, det är det rörelsemönster de är avlade och tränade att använda för att kunna ta sig fort fram med långa kliv. Nu måste de i stället lära sig att bära sig i andra rörelsemönster, för att fungera bra som ridhästar och kunna utföra det en ryttare kräver av dem.

Vilken betsling du använder spelar troligen mindre roll, de kommer inte att förstå bättre för att du byter.
 
Sv: Travare som drar iväg i skogen..

Haha, ja precis.. Säkert jogging för dom, men inte för mig ;)

De är inte omskolade "på riktigt" vad jag vet, ägaren köpte båda två direkt från banan för 3 respektive 5 år sedan, och har ridit dom själv så vitt jag vet. Och det har ju blivit mest skogsturer, skulle jag tro, plus det lilla man kan rida i hagen när den inte är blöt och hal. Tror inte de kan så pass "avancerade" saker som skänkelvikning.

En stor del av problemet beror säkert på mig också, som är rätt oerfaren med hästar som är så framåt som dessa två är, att jag inte riktigt vet vad jag ska göra. I början blev det ju dragkamp, men ganska snabbt insåg jag att det inte var rätt taktik.. De är ju inte dumma, så nu vet de att de kan göra lite vad som helst med mig ibland och komma undan med det, hah.
 
Sv: Travare som drar iväg i skogen..

Det tog en hel vecka med min förra medryttarhäst innan hon kunde skritta normalt med mig, och sen en månad innan vi kunde trava i "ridtempo". Och en månad till innan vi kunde göra halt i mer än 1 sekund.

Dom riktlinjerna jag gav henne var:
* Vi ska gå i det tempo jag bestämmer - du får välja gångart, men jag föreslår att du.. (skrittar/travar långsamt). Hon fick alltså välja att takta/passa/slarvtölta om hon så ville, det viktiga var att hon förstod tempot. Med tiden valde hon rätt gångart eftersom det ändå var mindre jobbigt.
* När du tar det lugnt och slappnar av, så får du långa tyglar

Dom riktlinjerna jag gav mig själv var:
* Hålla mig själv lugn och avslappnad. "Zona ut" i huvudet. Andas. Sitt tungt.
* Rama in henne med skänklarna så att hon känner sig trygg och känner att jag "är med"
* Inte göra "långa förhållningar" dvs absolut inte dra henne in i en halt. Det sänker inte energinivån utan ökar bara påskjutet från bakbenen. De är vana vid rejält stöd i tömmarna på travet. Små förhållningar.
* Lära in halvhalt med sätet (inte alls svårt, känslig som hon var)
* Om hon börjar stressa upp sig, ge henne något att göra. Ställningar, sidförande rörelser.
* Om hon börjar dra iväg i traven, bryt av till skritt. Bryt av innan det verkligen behövs.
* Emellanåt, när jag är redo, har rätt utrustning, befinner mig på en bra, bilfri, säker ridväg: Låt henne springa lite - inte tävlingstempo men "travjogg". Glad häst är resultatet :P.

Jag lärde även in one-rein-stop för de dagar då hon var överdrivet uppe i varv. Skönt att ha och går att använda även på minismå skogsstigar. Samt använde en martingal. Det blev vilda protester från damen första gången, men sen var det oerhört skönt att ha den av säkerhetsskäl, eftersom hon då inte längre sätta sig i "travarform" när hon kände för att dra iväg. Och då blev det inte lika kul att dra iväg längre :P. Viktigt att den är tillräckligt lös för att vara "inaktiv" när dom går i hyfsat normal form.
Något jag försökte träna in men inte lyckades helt med var att sänka huvudet på kommando. Bra att ha i stressade lägen.

Jag tycker att du har börjat på rätt spår :). Lär er skritta innan ni kan börja trava. Det kan hända att du får skritta varje dag i en månad innan det sitter.

Jag hade förövrigt Kimblewick (jaktkandar) på henne. Ytterligare ett "säkerhetsbälte". För om det håller på att bli kaos, så kan man ta i rejält. Dock så krullade hon ihop sig om man råkade vara för hårdhänt.
 
Sv: Travare som drar iväg i skogen..

Tack så jättemycket för tipsen skiesabove, precis vad jag behövde! :)
 
Sv: Travare som drar iväg i skogen..

Jag har ridit in om omskolat ett antal travare nu och jag börjar i princip alltid med grundlydnad.

alla gångarter ska gå att reglera i tempo. Jag börjar med detta arbete i skritt och när de förstår grundprincipen där går jag över och gör samma i trav. Det är i detta arbete som jag hittat nyckeln.

En övning som jag använder mig av är att räkna steg. Bestäm dig för att du vill ha tio steg skritt och sedan tio steg trav. I denna övning bryr jag mig inte i tempot till en början. Utveckla sedan övningen till fem steg skritt, tio trav och vice versa, var påhittig, men bestäm dig innan hur många steg du vill ha i respektive gångart. Denna övning kan även utvecklas till exempelvis 10 steg ökad skritt 10 steg långsam trav.

En annan övning som jag gör parallellt är tempoväxlingar: Skritten ska kunna ökas och minska efter behag, här utan att ha dragkamp om bettet, sitt inte med handbromsen i, när hästen svarar bra och minska tempot i skritten var noga med eftergift, knallar hästen iväg då ja gör om övningen. Detsamma i trav.

Halter från och till både skritt och trav går att väva in i båda övningarna och är väldigt nyttigt.

Det fina med dessa övningar är att du inte behöver en ridbana utan kan (ofta också med fördel) användas ute på raka spår. Jag brukar checka av detta på alla mina oavsett utbildningsnivå såväl uppsuttet som i vagn

Att arbeta på detta sätt har för mig och mina travare fungerat otroligt bra, hästarna får tänka på ett helt annat sätt, det är hyffsat simpelt för dem att förstå vilket gör att de tycker att det är rätt roligt och det bygger om kroppen på dem mot ridning på köpet.


Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 053
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 532
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp