Travare som ridhäst?

M

MamaJustify

Tittar mycket hästannonser även om det inte är dax än på ett tag att köpa...
Har dock reagerat på att varmblod-travare är extremt billiga. Läser man annonser så ska dom passa jättebra som ridhästar.
Ni som har eller haft travare, kom med åsikter, råd och tankar!

Funderar även på möjligheten att ha häst på foder... Även råd, tankar, tips är välkommna gällande detta!
 
Sv: Travare som ridhäst?

Min första häst var varmblodstravare och som skogsmulle till en ryttare utan höga krav eller förväntningar funkar de ofta väldigt bra tycker jag. De är ofta välhanterade och schyssta, ställer upp på det mesta men en del är dock stressiga av sig och behöver få varva ner från travet innan de blir trevliga ridhästar.

Mycket beror på exteriören också, min var ganska högbent och kort i ryggen vilket gjorde att han faktiskt hade en riktigt rund och fin galopp, något som många andra travare saknar.

En stor nackdel är det låga andrahandsvärdet som faktiskt är största anledningen till att jag inte söker en varmblodstravare som nästa häster (när jag dagdrömmer). De är svåra att sälja och hitta vettiga hem till och man vet aldrig vad som händer i livet, att behöva avliva en trevlig och frisk häst för att man "måste" bli av med den är ju ingen höjdare... Här i trakten har iaf inte jag råd att hålla en extrahäst som sällskapshäst bara för att.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Borde gå att få fram otroligt mycket travare/ ej travare-diskutioner om man söker på buke.

Har du tid&lust att utbilda en och hittar en bra individ som passar dina behov så visst ser inget hinder. Vad vill du ha för sorts häst?
Lita dock inte helt på annonser.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Det ligger mycket arbete bakom en fungerande ridtravare, det skall man ha klart för sig innan man köper sig en. Det är väl olika från häst till häst hur lång tid en omskolning tar, beroende på om hästen är travtränad/startad eller ej också. Det går absolut att skola om travhästar till riktigt trevliga ridhästar men som sagt, mycket jobb. Kolla in ridtravartråden här på buke, eller Ridtravarförbundet; www.ridtravare.com .

Vad gäller att ha häst på foder, det finns väl inte så mycket att säga om det. Man slipper inköpspriset men står för övriga kostnader. Lite olika vem som står för försäkring dock, det får man väl komma fram till när man skriver kontrakt. Det är mitt enda konkreta tips: skriv kontrakt!
 
Sv: Travare som ridhäst?

Borde gå att få fram otroligt mycket travare/ ej travare-diskutioner om man söker på buke.

Har du tid&lust att utbilda en och hittar en bra individ som passar dina behov så visst ser inget hinder. Vad vill du ha för sorts häst?
Lita dock inte helt på annonser.

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning
 
Sv: Travare som ridhäst?

Det ligger mycket arbete bakom en fungerande ridtravare, det skall man ha klart för sig innan man köper sig en. Det är väl olika från häst till häst hur lång tid en omskolning tar, beroende på om hästen är travtränad/startad eller ej också. Det går absolut att skola om travhästar till riktigt trevliga ridhästar men som sagt, mycket jobb. Kolla in ridtravartråden här på buke, eller Ridtravarförbundet; www.ridtravare.com .

Det är antar jag bättre om hästen aldrig startat och alltid använts till ridning?

Vad gäller att ha häst på foder, det finns väl inte så mycket att säga om det. Man slipper inköpspriset men står för övriga kostnader. Lite olika vem som står för försäkring dock, det får man väl komma fram till när man skriver kontrakt. Det är mitt enda konkreta tips: skriv kontrakt!

Ok, ja det måste man ju självklart
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning

Då skulle jag inte ta en ridtravare.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Låter inte som att ridtravare är något för er, välutbildade sådana brukar inte finnas ute på annons.
 
Sv: Travare som ridhäst?

För er ska ni hitta en snäll häst. Om det är en fd travare, fjording eller halvblod spelar ingen roll. Huvudsaken att den är snäll och lugn.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Travare är billiga pga att det finns gott om dem men de är inte de lättaste hästarna att ta sig an. Det finns säkert individer som skulle passa men som första häst och familje häst blir det nog billigare i längden att köpa något annat. Prisvärda hästar som kanske kan passa är förvuxna ponnyer/små hästar av diverse raser och korsningar. Hästar runt 150 så där är inte så populära för de som satsar på tävling även på låg nivå men kan vara nog så trevligt. Är det ingen riktigt hästvan i famlijen så bör ni nog leta efter en lite äldre individ som kan lära er.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har 3 varmblod, jag kan bara prata för mina hästar hur som är..

häst 1. hon är aldrig startad, hon har alltid varit ridhäst och hon är hur go som helst, hon är stabil i alla lägen, folk som aldrig någonsin har ridit kan rida henne utan problem och små barn kan borsta henne, enligt mej är hon en "tråkig" häst som gör allt man säger, men hon är oxå min bästa!!
häst 2. hon är exakt som häst 1, förutom när det gäller mat! kommer det någon med mat i hagen till henne går hon bara som om hon har tunnelseende så då får man passa sig så att man inte står i vägen ;) annars hur go som helst. hon är startad.
häst 3. han är aldrig startad då han gick igenom en transport när han var föl och skadade rumpan. han kan bråka ibland för att vara jävlig, han ska annars jämt vara med som om han vore en hund, tex när man ska fixa med staketet...då är han en riktig börda! då ska han vara med och titta vad vi håller på med och nosa på allt, han förstår inte att han är i vägen :)

jag rider inte dressyr eller hoppar inte med dom utan är mina skogsmullar som de älskar!
jag har bara haft snälla varmblod/travare men jag har hört de som haft problem med sina....jag tycker att huvudsaken är att hästen är snäll.
 
Sv: Travare som ridhäst?

*kl* och OT, men jag måste bara dela med mig av nedanstående.



Ja, att de är billiga är ju ingen hemlighet, men det finns vissa som tror att de kan få ut hutlösa summor för sina travare.

Jag läste en annons om d-ponny som framstod som bra på alla sätt, tills man kom längst ner i annonsen:

"Lågt pris för att **** är ett varmblod. Men har inga som helst varmblods tendenser. Ser ut som en helt vanlig sport ponny!! Drar till sig blickar. Bara inkörd som 2.5 åring.

Bör ses! Riktigt trevlig ponny för ett super pris!"


Vad tror ni superpriset var? 5 000, 10 000? Nej då, utan 40 000!:eek:
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag tror du kan hitta en alldeles utmärkt travare som familjehäst MEN då måste du hitta ens om redan är utbildad vilket inte är det lättaste. Men de har bra psyke och är ofta "tuffa" på ett positivt sätt. Som någon sa så kan de i vissa situationer stressa upp sig men min erfarenhet är att de väldigt fort "stressar av" också.

Du bör också vara extra noga med att kolla upp tidigare skador då det alltid finns en anledning till varför de inte går på travet längre.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning
Jag har haft häst i större delen av mitt liv och då connemaraponny och vanligt svenskt varmblod. Jag köpte min första travare för tre år sedan och har blivit helt såld:love: Jag har som sagt rätt lång erfarenhet av egen häst, och köpte travaren för att jag ville ha en säker häst framför allt. Min häst hade gått på travet men var inte startad så många gånger. Det sliter rätt bra på hästen att träna så hårt som de gör som starthästar, så det kan vara bra att kolla upp (det gör inget att de har startat, men kanske inte hundra gånger).

Frågan är om någon i familjen har tävlingsambitioner annat än på låg nivå. I så fall är det bättre att köpa en annan häst. I annat fall som främst hobbyhäst och någon träning då och då och kanske någon tävling på lokal nivå så funkar travaren helt okej. Och som flera har sagt... En mer välhanterad häst vid unga år är svårt att få tag i i Sverige.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning

jag har ett par kompisar som har väldigt trevliga och välridna travare med få eller inga skador. men gemensamt för dem har varit duktiga ryttare med mycket erfarenhet samt hästar som inte gått särskilt länge på banan.

jag hade mina "ponnyår" på en travare, hon var helt underbar i psyket och jag lärde mig mycket om balans, hästhantering och dylikt men jag lärde mig inte särskilt mycket om ridning i sig (nu gick jag förvisso på ridskola samtidigt).

om ni har tur kan ni hitta en någorlunda skolad travare men det kommer nog inte bli så lätt! och är det hyfsat skolad kommer den också vara lite dyrare, som alla hästar med utbildning är! och som andra påpekat, det är jätteviktigt att ta hänsyn till tidigare skador (och vara medveten om risken att skador kan uppkomma).
 
Sv: Travare som ridhäst?

Vi har 2 travare som vi har som skogsmullehästar.
Jag red på ridskola som ung, sambon lärde sig rida hemma.

Han har ett varmblod och jag ett kallblod.
Sambons häst har gått lopp och är väldigt välhanterad, snäll och vill göra sitt bästa i allt. Samtidigt är han ibland småstressad och kan bli het.
Min funkade inte i travet så har varit ridhäst hela sitt liv och hon är stabil men envis :)

Sonen på 19 som aldrig ridit innan, rider nu på varmblodet utan problem.
För oss funkar de bra, då vi inte ställer högre krav än att de ska vara lugna, snälla och tycka om att komma ut i skogen.

Ingen av dem kostade under 10 000 och är besiktade innan köp.

Jag kan varken säga ja eller nej till att skaffa ridtravare. Mycket hänger på individen både när det gäller häst och ryttare.
Men att köpa bara för att de är billiga, skulle jag väl avråda ifrån då jag vet många som haft problem med travare som just förstahäst, då de gärna vill springa-springa :)

Jag skulle inte välja en som just gått av banan, i er sits.
Så det är väl bara att åka runt och provrida och se om det kan vara nåt, och göra en vetbesiktning, om nån skulle passa er.

31625237.jpg
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har en super trevlig ridtravare, men det har varit mycket kämp med honom under åren. Han har vart hos mig i över 10 år nu :love:
Kan man inte utbilda eller orkar utbilda en häst till så skulle jag välja bort ridtravare från eran lista. Det är otroligt mycket jobb med dom, framförallt i början om dom kommer från banan eller hamnat hos en flängryttare.
Dom är oftast väldigt stabila i stallet då dom är vana vid det mesta men kan vara stressade och väldigt på att rida.
Min kille är tävlad på clear rounder och lokala, på träning har han gått 130 banor. Var utlånad -04 till en tjej som gick Strömsholm och hade med honom där, deras tränare/instruktör var inte super glad för att få in en "travare" men de blev bättre när han fick visa vad han gick för.
Han kan ibland få en 4taktig galopp och det är oftast i samband med längre vila när han inte orkar bära upp sig och få ihop galoppen.
Han är en riktig pärla på alla vis men kräver en ryttare som är duktig och kan rida, för han är ingen man får något gratis av.





 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har haft några olika hästar och ridit några olika hästar till och den travaren jag har nu är den bästa av alla! Hon var lugn och trevlig att rida när jag köpte henne men så blev jag gravid och red inte så jag lånade ut på foder ( och hon blev sedan såld...lång historia). Fick tillbaka henne för två år sedan och då var hon mycket, mycket stressad i ridningen. Allt skulle gå i 110, helst och hon var stark som en oxe.

Jag beslutade mig för att skritta. Bara och enbart skritta.. När jag kortade tyglarna så travade hon, när jag släppte tyglarna så travade hon så jag höll emot och tvingade henne att skritta.

Så fort jag märkte att hon inte drog mer och lugnade sig så släppte jag och plötsligt insåg hon att skritta faktiskt ÄR riktigt trevligt, man ser så mycket mer av naturen och allt som händer runt omkring då liksom :p All det här skrittande har gjort mig mindre rädd för att rida henne och henne långt mycket lugnare än vad hon var för snart 2 år sedan. Så mycket bättre!! Vi travar till och med ute nu, och det UTAN några tendenser till att dra i väg.

Hon är långt mycket roligare nu än vad hon var förr, mycket lugnare och känner nog själv sig bättre i sinnet nu. Hon älskar att rida ut, det finns så mycket intressant överallt, älskar att rida ut på asfaltsvägen och spana på bilar, cyklister, barnvagnar och allt annat. Hon gillar däremot inte ridhuset.....

Hon har ibland beskrivits som den snällaste hästen i stallet och det är hon, hon är väluppfostrad till tusen och inget berör henne, trafiksäker som ingen annan, aldrig sett en så trafiksäker och trygg i sig själv häst förr. Hon är inte rädd för något och när hon väl blir rädd så handlar det om en plötslig händelse som tex att en anka flyger rakt upp precis framför nosen. Hennes rädsla visar sig då som att hoppa till och inget annat.....

Hon är en häst som man kan köpa om man vill ha en sällskapshäst.. men som en nybörjarhäst lämpar hon sig inte alls till. Hon är ingen häst man tränar dressyr på eller tränar hoppning på, tyvärr. Hon är skogsmulle och det tycker jag räcker för oss. Att träna lite och så är ju ingen nackdel men just tävlingar och liknande är inget jag tycker hon passar till.

Jag köpte henne för 3000 inklusive all utrustning där bara sadeln var värd ca 3500 kr.... Vet inte varför hon var så billig, men hon har inte varit skadad under de 5 åren jag haft henne nu. Hon är startad en del, är från Danmark och har stått i proffsträning. En gammal och säkert sliten travare och som kanske inte tål mer än att skogsmulla på, vad vet jag?

Men jag vet i alla fall att min häst på inga sätt är en onormal travare. De allra flesta är trevliga och härliga på backen och lite stressade och svåra i ridningen, speciellt för en nybörjare. Som flera skrev så behöver de en hel del utbildning och många av dem går från hand till hand som en slit och släng häst, utan att få den utbildningen. Köps som första häst pga priset, till 14 åriga dottern som alltid ridit på ridskola osv.

Så jag tror inte att travare är rätt häst för er faktiskt. :)
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
446
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp