Travare som ridhäst?

Sv: Travare som ridhäst?

*kl* och OT, men jag måste bara dela med mig av nedanstående.



Ja, att de är billiga är ju ingen hemlighet, men det finns vissa som tror att de kan få ut hutlösa summor för sina travare.

Jag läste en annons om d-ponny som framstod som bra på alla sätt, tills man kom längst ner i annonsen:

"Lågt pris för att **** är ett varmblod. Men har inga som helst varmblods tendenser. Ser ut som en helt vanlig sport ponny!! Drar till sig blickar. Bara inkörd som 2.5 åring.

Bör ses! Riktigt trevlig ponny för ett super pris!"


Vad tror ni superpriset var? 5 000, 10 000? Nej då, utan 40 000!:eek:

Jag såg också den :rofl:
Det roliga var att det fanns film också och den såg väldigt mycket ut som en travare :rofl: folk alltså :cool:
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har varmblodig ridtravare som personlig favorit, men måste ändå säga att det är högst individuellt och beror även mycket på ryttaren. Jag ska inte säga "alla", men många ridtravare kan bli otroligt duktiga, trots att dom ofta har exteriören och sitt rykte till sin nackdel. Kalla mig gärna fördomsfull men jag tycker man allt för ofta ser unga tjejer utan kunskap och tålamod som skaffar just travare. Det har sänkt standarden på ridtravare väldigt mycket, enligt mig.

Sen har jag träffat och sett flera ridtravare med en otrolig potential, precis som jag gjort med många andra raser :)

Jag skulle aldrig tveka att köpa en ridtravare trots ev tävlingsambitioner. Men jag skulle vara oerhört noggrann i mitt köp!
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning

Nog för att det finns välutbildade travare som kanske skulle passa, men åtminstone de varmblodiga travarna har ofta stressen nära till hands. Om man inte vet exakt vad man gör när det gäller hästköp hade jag nog inte rekommenderat en varmblodig travare. Nog för att jag älskar dom men inte är dom lätta att hitta om man vill ha något friskt att inte behöva jobba med. Handeln bland varmblodiga ridtravare är väldigt lurig..
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag kan inte utbilda, behöver en häst som snarare utbildar mig och resten av familjen. Det kommer bli vår första häst.
Vill ha en familjehäst för hobbyridning, något hopp då och då (äldsta dottern) snäll i all hantering och ridning


Mot detta som bakgrund; nej, en billig ridtravare är inget för er. De ridtravare som är utbildade och alltså kan hjälpa er är inte billiga.

Det ni behöver är en stabil läromästare, och de är inte billiga. Möjligen kan man göra fynd från ridskolor, en äldre häst som gått i verksamheten.

Men om man t ex tar en 18-årig dressyrhäst som läromästare så har jag ett exempel som gick för strax under 100 000 kr. Nu är nivån på den hästen hög, men utbildning får man betala för.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Mot detta som bakgrund; nej, en billig ridtravare är inget för er. De ridtravare som är utbildade och alltså kan hjälpa er är inte billiga.

Det ni behöver är en stabil läromästare, och de är inte billiga. Möjligen kan man göra fynd från ridskolor, en äldre häst som gått i verksamheten.

Men om man t ex tar en 18-årig dressyrhäst som läromästare så har jag ett exempel som gick för strax under 100 000 kr. Nu är nivån på den hästen hög, men utbildning får man betala för.

Vi ska ju ha häst på hobbynivå så vi lär hitta en häst för ett humant pris eller en passande foderhäst. Jag letar inte efter en ridtravare utan vill ha en snäll lätthanterlig häst som vi kan rida på men ej avancerad riding, undrade just bara varför dom är så billiga.
Nej någon travare bli det nog inte om inte den "perfekta" individen dyker upp.
Kommer leta rätt individ och inte stirra mig blind på ras.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Frågan då är vad ett humant pris är, även om det är relativt billigt att köpa häst så är det inte de snälla oproblematiska som är superbilliga. Det är strykande åtgång på dessa det är lättare att hitta lämpliga pållar om man är beredd att satsa lite mer (säg 20-40.000) även om det inte är super lätt där heller. Det samma gäller med foderhästar, snälla oproblematiska där ägaren är mån om hästen placeras oftast ut till bekantskapskretsen, eller bekants bekanta, det är först om det är speciella individer, om man hyr och inte lånar gratis eller om ägaren totalt struntar i hästen som många sätter ut på annons.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Frågan då är vad ett humant pris är, även om det är relativt billigt att köpa häst så är det inte de snälla oproblematiska som är superbilliga. Det är strykande åtgång på dessa det är lättare att hitta lämpliga pållar om man är beredd att satsa lite mer (säg 20-40.000) även om det inte är super lätt där heller. Det samma gäller med foderhästar, snälla oproblematiska där ägaren är mån om hästen placeras oftast ut till bekantskapskretsen, eller bekants bekanta, det är först om det är speciella individer, om man hyr och inte lånar gratis eller om ägaren totalt struntar i hästen som många sätter ut på annons.

Jag tror (i min enfald?) att man kan få en bra häst för 25 000 ungefär som ska passa oss. Och foderhäst borde också finnas om vi tar oss tiden och är tydliga vad man är ute efter.
Det gäller nog att vara långsam i sitt letande och inte ta första bästa som dyker upp
 
Sv: Travare som ridhäst?

Vi ska ju ha häst på hobbynivå så vi lär hitta en häst för ett humant pris eller en passande foderhäst. Jag letar inte efter en ridtravare utan vill ha en snäll lätthanterlig häst som vi kan rida på men ej avancerad riding, undrade just bara varför dom är så billiga.
Nej någon travare bli det nog inte om inte den "perfekta" individen dyker upp.
Kommer leta rätt individ och inte stirra mig blind på ras.
Vi fick tag i en fantastiskt fin d-ponny för 15000 från en ridskola. Hon var 17 år då och har varit en kanonhäst. Även stora hästar går att få tag i till ett humant pris om de gått på ridskola. Då är de ofta lagom utbildade också vilket ni ju är ute efter.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Vi fick tag i en fantastiskt fin d-ponny för 15000 från en ridskola. Hon var 17 år då och har varit en kanonhäst. Även stora hästar går att få tag i till ett humant pris om de gått på ridskola. Då är de ofta lagom utbildade också vilket ni ju är ute efter.

Härligt att höra:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Visst kan man ha travare som ridhäst. Har utbildat travare innan varav en till Lätt A dressyr. Han hoppade även mycket bra, utbildad till ca Lätt C. Denna häst är i dag såld till Norge där han är dressyrhäst. Vad man bör tänka på om man vill köpa en travhäst och utbilda till en ridhäst är följande;
* Den bör inte ha blivit tränad så mycket då de får "fel" muskler och det kan bli alldeles för svårt för hästen. Den måste sätta helt nya muskler samtidigt som de gamla måste bort.
* Exteriören är väldigt viktig. Det bör helst vara en lite kompaktare modell och inte den långa modellen
* Titta hur hästen rör sig fritt, framförallt i galopp. En häst med väldigt stora bakbensrörelser och då framförallt i knät får väldigt svårt att samla i hop sig.
* Viktigast av allt är att man tar god tid på sig. En travhäst är avlad för att springa rakt fram fort. Ta hjälp av någon som vet vad den gör men samtidigt kan en hel del om travhästar. Ha förståelse för att det faktiskt är en travhäst och begär inte för mycket. Du kan inte begära av en häst som gått på banan i flera år och tränats hårt att den ska bli en perfekt ridhäst. Låt denna häst bli en trevlig skogshäst!
Lycka till!
 
Sv: Travare som ridhäst?

Visst kan man ha travare som ridhäst. Har utbildat travare innan varav en till Lätt A dressyr. Han hoppade även mycket bra, utbildad till ca Lätt C. Denna häst är i dag såld till Norge där han är dressyrhäst. Vad man bör tänka på om man vill köpa en travhäst och utbilda till en ridhäst är följande;
* Den bör inte ha blivit tränad så mycket då de får "fel" muskler och det kan bli alldeles för svårt för hästen. Den måste sätta helt nya muskler samtidigt som de gamla måste bort.
* Exteriören är väldigt viktig. Det bör helst vara en lite kompaktare modell och inte den långa modellen
* Titta hur hästen rör sig fritt, framförallt i galopp. En häst med väldigt stora bakbensrörelser och då framförallt i knät får väldigt svårt att samla i hop sig.
* Viktigast av allt är att man tar god tid på sig. En travhäst är avlad för att springa rakt fram fort. Ta hjälp av någon som vet vad den gör men samtidigt kan en hel del om travhästar. Ha förståelse för att det faktiskt är en travhäst och begär inte för mycket. Du kan inte begära av en häst som gått på banan i flera år och tränats hårt att den ska bli en perfekt ridhäst. Låt denna häst bli en trevlig skogshäst!
Lycka till!

Tack för tipsen:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har sett en likvärdig som gick runt 20 000. Startat tom GP dressyr tror den var ~18-19.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Vad som än står i annonsen kan man nog räkna med att hästen antingen inte är välriden, korrekt musklad eller fräsch. Det är i alla fall min erfarenhet när det gäller varmblodstravare (och även kbl tyvärr).

Man får troligen jobba en del med ridningen och inte bara utbildningsmässigt utan även muskelmässigt och gå igenom hästens fysik. Tyvärr är det ju så att billiga hästar hamnar ofta hos okunniga/oerfarna människor med relativt låga ambitioner och krav. Inte alltid, men många gånger är det så. Och det behöver ju inte vara dåligt, men det leder kanske inte i de flesta fall till att hästen får en god utbildning och ordentlig rehabilitering. MEN, det finns givetvis undantag.

Själv har jag haft en varmblodstravare och jag var ung och oerfaren och hans utbildning tog tid trots instruktörer, stort engagemang och konstant rehabilitering. Men han var fantastisk i huvudet, en riktig trotjänare som alltid ställde upp med positiv inställning och gjorde sitt bästa in i det sista. Och när vi väl lärt oss att jobba rätt var han otroligt fin att rida med ett steg som få hästar - jag har själv aldrig ridit en häst med ett sånt häftigt steg. Stor kapacitet vilar i dom hästarna och med alla mentala förutsättningar. Men man får nog lägga ner lite arbete och ha tålamod för få billiga saluhästar är färdiga.

Tillägger att jag tycker att de flesta travare säljs billigare än de förtjänar dock. Så har man lust och kunskap är det absolut värt att köpaen travare enl mig. Om hästen i sig är "rätt".
 
Senast ändrad:
Sv: Travare som ridhäst?

Du har redan fått massor av svar.
Jag har ridit en del travare. Ett par av dem har varit välridna, ej startade och så pass utbildade att de har gått att rida ett enklare dressyrpass på dvs svarat på hjälper och gått att rida i ngt så när rätt form.

För många år sedan hade vi en annons ute om ett önskemål om foderhäst. Ett av svaren var från en äldre man som av olika anledningar ägde en travare som han hade haft utlånad till en ridverksamhet. Hästen hade gått massor på turridning eftersom han var så snäll men inte fått mkt mat. Det var ett varmblod som hade startats några ggr. Han skulle själv lägga sälja sina djur och kunde inte ha hästen kvar (pga sjukdom). Det slutade med att denna häst kom hem till oss för ca 15 år sedan. Vi gav honom mat och han hämtade sig. Han var enligt uppgift inriden men jag vill nog påstå att det var en inkörd häst som man hade lagt en sadel på. Han kunde framåt, stopp, höger, vänster (jag kan inget om körning och det är möjligt att de eg kan mer än så). Men han var mkt hanterad och van vid allt. Han gick överallt i skogen och var mkt bra att ha med som trygg häst när vi red ut på unghästarna. Han hade varit med om en hel del och vi bestämde oss för att behålla honom, tyckte att han hade snurrat runt för mkt i sitt liv. Idag är han pensionerad från ridningen. Han är 24 år och mår fortfarande bra.

Men för att göra en lång historia lite kortare så har han aldrig tyckt om att ridas på ridbana och vi har inte haft massor av tid för att skola om honom utan han har fått gå som skogsmullehäst. Det har han trivts bra med. Han har varit en häst som vem som helst har kunnat rida en runda i skogen på. Däremot så hade det krävts en hel del att skola om honom till ridhäst.

Min erfarenhet av travare är alltså att man antagligen kan hitta en häst som ej är startad och som går att rida lite mer avancerat på, kanske till en viss gräns. Eller så hittar man en som vår som alla kan rida men som kanske inte är så kul för den som vill mer.

Egentligen beror det nog mer på individen än på ngt annat.
Men det kan säkert vara en ide att ta en på foder för att testa hur det är.

(Jag har många tankar om uppfödning av travare som sedan säljs billigt som ridhästar men det är definitivt en helt annan diskussion)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Skulle inte köpa en grön travare om jag var ni, isf en ordentligt utbildad som inte är stressad.

Jag har en travare som jag köpte i somras direkt från tränare, en underbar häst med världens bästa skalle! Pigg och glad utan att vara het och stencool när det gäller saker. Startad en del både i trav och monte i sverige och tyskland.
Nu är planen för hennes del att gå som distanshäst, vilket jag tror att hon passar jättebra som men hon är ingen häst man lär sig på, just för att hon är grön och "nyinriden".

Problemet med travare är oftast att det är fel folk som köper dem, de som inte kan och inte har råd, helst med attityden "kan allt och behöver ingen hjälp".
På ridtravarsidan här på buke finns det dock ett gäng med riktigt fina travisar för att faktiskt vara travisar:)

För eran del så skulle en häst som min andra vara perfekt, 152 cm och tävlad LA dressyr/120/fälttävlan och distans och väldigt bra läromästare för ett humant pris när jag köpte honom när han var 16 år.

Slänger in en bild på min travis :love:

31490895_102574358.jpg
 
Sv: Travare som ridhäst?

Skulle inte köpa en grön travare om jag var ni, isf en ordentligt utbildad som inte är stressad.

Jag har en travare som jag köpte i somras direkt från tränare, en underbar häst med världens bästa skalle! Pigg och glad utan att vara het och stencool när det gäller saker. Startad en del både i trav och monte i sverige och tyskland.
Nu är planen för hennes del att gå som distanshäst, vilket jag tror att hon passar jättebra som men hon är ingen häst man lär sig på, just för att hon är grön och "nyinriden".

Problemet med travare är oftast att det är fel folk som köper dem, de som inte kan och inte har råd, helst med attityden "kan allt och behöver ingen hjälp".
På ridtravarsidan här på buke finns det dock ett gäng med riktigt fina travisar för att faktiskt vara travisar:)

För eran del så skulle en häst som min andra vara perfekt, 152 cm och tävlad LA dressyr/120/fälttävlan och distans och väldigt bra läromästare för ett humant pris när jag köpte honom när han var 16 år.

Slänger in en bild på min travis :love:

31490895_102574358.jpg

Jag inriktar mig inte på travare, egentligen undrade jag bara varför dom är så billiga och nu börjar jag förstå varför...
Finns som du säger säkert en del hästar som är travare som skulle kunna passa oss, det luriga med annonser är ju att ibland lovar dom mer än dom håller.
När det väl är dax att bli med häst (vilket blir tidigast i höst) så kommer vi vara noggranna och inte slänga oss på första bästa (trots att jag är impulsiv:cool:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Skulle inte köpa en grön travare om jag var ni, isf en ordentligt utbildad som inte är stressad.

Jag har en travare som jag köpte i somras direkt från tränare, en underbar häst med världens bästa skalle! Pigg och glad utan att vara het och stencool när det gäller saker. Startad en del både i trav och monte i sverige och tyskland.
Nu är planen för hennes del att gå som distanshäst, vilket jag tror att hon passar jättebra som men hon är ingen häst man lär sig på, just för att hon är grön och "nyinriden".

Problemet med travare är oftast att det är fel folk som köper dem, de som inte kan och inte har råd, helst med attityden "kan allt och behöver ingen hjälp".
På ridtravarsidan här på buke finns det dock ett gäng med riktigt fina travisar för att faktiskt vara travisar:)

För eran del så skulle en häst som min andra vara perfekt, 152 cm och tävlad LA dressyr/120/fälttävlan och distans och väldigt bra läromästare för ett humant pris när jag köpte honom när han var 16 år.

Slänger in en bild på min travis :love:

31490895_102574358.jpg

Fin pålle btw:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

När det väl är dax att bli med häst (vilket blir tidigast i höst) så kommer vi vara noggranna och inte slänga oss på första bästa (trots att jag är impulsiv:cool:)

Eftertanke är bra :) Jag tycker alltid att det är skönt att ha med mig någon mer erfaren person. Jag anser mig vara rätt rutinerad och kunnig, men ett par extra ögon känns alltid mycket bättre. Min dressyrtränare har ett bra hästöga så om hon kan brukar hon ställa upp :)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Det beror helt på vad du har för mål med din ridning. Vad du vill helt enkelt! :) Vill man lulla runt i skogen och träna på hobbynivå så kan de bli riktigt trevliga, men är det en outbildad du tänkte dig så krävs det verkligen enormt med tid och tålamod. Kommer den rätt nyligen från travet så har den de långa travarmusklerna som man inte strävar efter i ridning, och den är van att få helt andra hjälper än vid ridning (som du säkerligen vet). Och det kan ta en hel del tid att bygga om och bygga rätt.

Jag köpte mig en helt oskolad travartjej för 2 år sen. Jag tyckte det var en rolig utmaning, men kan säga att jag många ggr velat lägga mig ner på backen och ge upp allting.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
446
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp