Travare som ridhäst?

Sv: Travare som ridhäst?

Det var nått år sen. Var jättesugen att ringa på den men skulle inte ha nån mer häst då eller nu heller för den delen. :)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag köpte mig en helt oskolad travartjej för 2 år sen. Jag tyckte det var en rolig utmaning, men kan säga att jag många ggr velat lägga mig ner på backen och ge upp allting.

Men gud vilket radarpar ni har blivit :love::love:
Stor eloge till dig som tog dig igenom alla svåra stunder ni hade :bow:
 
Sv: Travare som ridhäst?

*KL*

Jag som kommer från travsporten och nu omskolar min egen till ridhäst tycker att det finns en lite ogrundad rädsla för startade hästar. Visst kan det vara svårare med en häst som sprungit lägre. Ränderna sitter djupare kanske. Men i första hand ligger det i hästens exteriör. Travare är avlade mot förlängning och i ridning kräver vi samling. Det kan vara nog så svårt även med en aldrig inkörd travare.

Vad gäller temperamentet så är min åsikt och erfarenhet att bra hästar är bra hästar. En häst som startat och gåt bra på travet, har en bra löpskalle och är förnuftig i lopp. Den kommer agera likadant i ridning, man måste bara övertyga dem om att ridning = jobb.:D Varför har den ostartade aldrig kommit till start? I grunden vill man nog ändå ha samma mentala förutsättningar hos både tävlingstravare och ridhästar.

Sen kommer förslitningsskadorna. En startad häst kan vara mer sliten, men å andra sidan om man har en häst som hållit för tävlande i flera år kontra en som inte ens höll för att komma till start?

Jag säger inte att man alltid skall välja startad före ostartad men man bör titta mer på individen. Ta reda på varför den inte startat. Titta på travsport . se i hästens resultatrad. Hur har den betett sig i lopp? Hur ser hästens miljö och träningsupplägg ut? Är det något hos tränaren som gör att hästen är stressad eller beter sig som en idiot eller har hästen dåligt temperament? Ibland kan det vara så att "dåliga" hästar kör man skiten ur och provar alla möjliga konstiga metoder för att få dem att springa. Detta kan leda till stora problem. Åh andra sidan så kanske en häst som har extremt lätt för sig oftare har en för ridning oönskad exteriör.

Det är svårt det där.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag säger som alla andra det är väldigt individuellt hur travarna är och hur lätt de har för sig att bli ridhästar. Men för att de ska blir bra ridhästar så gäller det att träna regelbundet för någon tränare så man får hjälp.

Jag har en travare som blir 9år i år. har haft henne i 3 år nu och hon börjar bli riktigt bra. Men vi tävlar distansridning. där det har gått rätt bra. vi har tävlat upp tom 80 km med placering och ska i år Gå fei tävlingar och ska starta 120 km i juni är planen.
Men vi tränar regelbundet för tränare i dressyr/markarbete. så hennes kropp blir starkare och mer hållbar.

Det finns många travare som blir bra i distans eftersom de oftast är väldigt uthålliga.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Det finns många travare som blir bra i distans eftersom de oftast är väldigt uthålliga.
Håller med dig där. Min travare kan ta mig tusan inte bli trött, och då var det ändå mer än tre år sedan hon startade senast. En timmes pulsande ute i skogen gör matte trött, men pålle kan lika gärna ta ett varv till:D
 
Sv: Travare som ridhäst?

Eftertanke är bra :) Jag tycker alltid att det är skönt att ha med mig någon mer erfaren person. Jag anser mig vara rätt rutinerad och kunnig, men ett par extra ögon känns alltid mycket bättre. Min dressyrtränare har ett bra hästöga så om hon kan brukar hon ställa upp :)

Vi kommer ha med oss någon erfaren då vi är gröna
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har en travare som vi tog direkt från banan och det tog ca 6 månader för honom att komma ner i varv...

Han var startad flera hundra starter men böjde ändå nollor runt om...
Vet. hade aldrig sett en så fräsch häst efter alla dessa år inom travet =)

Detta är min första travare och kan därför bara dela med mig av dom erfarenheter jag har av honom men jag skulle inte rekommendera en travare som första häst då dom är pigga och vana att få jobba...
Ev en äldre gentleman...

Men däremot så är dom ju väldigt lätthanterliga, lättlastade, spola mm...

När vi skaffade våran så var han inte inriden och nästan 8 år så vi tog hjälp av en tränare och det blev jättebra =)

Enligt mig så är han den roligaste, gladaste, snällaste och mest ärliga häst jag någonsin haft =)
Han är alltid glad att rida och gör verkligen allt för sin ryttare!
Jag är jättenöjd med min lilla travare, även fast jag ( dumma jag... ) hade lite fördomar innan och det har jag minsann fått äta upp... ;-)
Mvh Black
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har en travare som vi tog direkt från banan och det tog ca 6 månader för honom att komma ner i varv...

Han var startad flera hundra starter men böjde ändå nollor runt om...
Vet. hade aldrig sett en så fräsch häst efter alla dessa år inom travet =)

Detta är min första travare och kan därför bara dela med mig av dom erfarenheter jag har av honom men jag skulle inte rekommendera en travare som första häst då dom är pigga och vana att få jobba...
Ev en äldre gentleman...

Men däremot så är dom ju väldigt lätthanterliga, lättlastade, spola mm...

När vi skaffade våran så var han inte inriden och nästan 8 år så vi tog hjälp av en tränare och det blev jättebra =)

Enligt mig så är han den roligaste, gladaste, snällaste och mest ärliga häst jag någonsin haft =)
Han är alltid glad att rida och gör verkligen allt för sin ryttare!
Jag är jättenöjd med min lilla travare, även fast jag ( dumma jag... ) hade lite fördomar innan och det har jag minsann fått äta upp... ;-)
Mvh Black

Skönt att höra trevliga erfarenheter:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har haft en varmblodstravare som ridhäst, och jag säger nej, aldrig mer. Visst, hon var en väldigt snäll och välhanterad häst inne i stallet, van vid att lastas och snäll med hovslagaren och allt sånt. Men på grund av oseriösa säljare och svåra förslitningsskador hade vi ingen glädje av henne ridmässigt under det halvår vi ägde henne.
Självlfallet provred vi henne flera gånger och veterinärbesiktigade henne också, men vi tog inget blodprov. Och det blev vårt fall. Jag lät henne vara några dagar efter flytten så hon fick vänja sig vid sin nya miljö, men det första jag började rida brakade helvetet löst. Hon bockade, skenade, knixade och bråkade. Ringde f.d. ägaren som kom ut och red hon med, samma sak. Ringde veterinär, som kunde konstatera svåra ryggsmärtor. Det kan inte ha uppkommit av att ha skrittat en 40-minuters runda i skogen.
Behandlades av equiterapeut vid minst fem tillfällen under den vintern, hon blev bättre, vi provade ut en specialanpassad sadel med hjälp av en kunnig sadelutprovare, långsam igångsättning, och efter några veckor samma visa igen. Sista gången vi hade equiterapeuten ute hade hon inga direkta smärtor i ryggen, så då började vi tvivla på om det i själva verket kunde vara personkemin mellan henne och mig som inte fungerade.
Satte alltså ut henne på annons, men vi ville ändå vara på den säkra sidan innan vi sålde henne, och tog henne till ATG i Kalmar. Då hade det inte ens gått ett halvår sen vi köpte henne, när vi kom dit hade hon svåra förslitningsskador i alla fyra benen och ryggen, hon hade varit där flertalet gånger tidigare med förra ägaren och personalen på travbanan (hon var född i Kalmar och hade sprungit sina första lopp där), mindes henne fortfarande som en elak och komplicerad häst. Tolv år gammal fick hon somna in och slippa sina plågor.

Det är en skräckhistoria, jag är medveten om det, och jag är också medveten om att det finns trevliga individer som passar alldeles utmärkt som ridhästar ifall de fått en ordentlig utbildning av kunniga hästmänniskor. Men jag kommer aldrig mer köpa en travhäst. Riskerna för förslitningar med tanke på den tidigare travträningen är i mina ögon alldeles för stor.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Det där var ju en fruktansvärd historia, vilken otur =(

Men...

Det är ju inte bara fd travare som man kan bli "blåst" på, det kan ju hända med alla fd tävlingshästar...

Mvh Black
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har haft en varmblodstravare som ridhäst, och jag säger nej, aldrig mer. Visst, hon var en väldigt snäll och välhanterad häst inne i stallet, van vid att lastas och snäll med hovslagaren och allt sånt. Men på grund av oseriösa säljare och svåra förslitningsskador hade vi ingen glädje av henne ridmässigt under det halvår vi ägde henne.
Självlfallet provred vi henne flera gånger och veterinärbesiktigade henne också, men vi tog inget blodprov. Och det blev vårt fall. Jag lät henne vara några dagar efter flytten så hon fick vänja sig vid sin nya miljö, men det första jag började rida brakade helvetet löst. Hon bockade, skenade, knixade och bråkade. Ringde f.d. ägaren som kom ut och red hon med, samma sak. Ringde veterinär, som kunde konstatera svåra ryggsmärtor. Det kan inte ha uppkommit av att ha skrittat en 40-minuters runda i skogen.
Behandlades av equiterapeut vid minst fem tillfällen under den vintern, hon blev bättre, vi provade ut en specialanpassad sadel med hjälp av en kunnig sadelutprovare, långsam igångsättning, och efter några veckor samma visa igen. Sista gången vi hade equiterapeuten ute hade hon inga direkta smärtor i ryggen, så då började vi tvivla på om det i själva verket kunde vara personkemin mellan henne och mig som inte fungerade.
Satte alltså ut henne på annons, men vi ville ändå vara på den säkra sidan innan vi sålde henne, och tog henne till ATG i Kalmar. Då hade det inte ens gått ett halvår sen vi köpte henne, när vi kom dit hade hon svåra förslitningsskador i alla fyra benen och ryggen, hon hade varit där flertalet gånger tidigare med förra ägaren och personalen på travbanan (hon var född i Kalmar och hade sprungit sina första lopp där), mindes henne fortfarande som en elak och komplicerad häst. Tolv år gammal fick hon somna in och slippa sina plågor.

Det är en skräckhistoria, jag är medveten om det, och jag är också medveten om att det finns trevliga individer som passar alldeles utmärkt som ridhästar ifall de fått en ordentlig utbildning av kunniga hästmänniskor. Men jag kommer aldrig mer köpa en travhäst. Riskerna för förslitningar med tanke på den tidigare travträningen är i mina ögon alldeles för stor.

Stackars häst:( och stackars er
Jobbigt att man kan bli så lurad av säljare också, hur ska man värja sig?:confused:
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag har ett litet travarsto och hon är nog världens snällaste häst att ha att göra med. Hon är startad i sin ungdom, fått 2 föl men sedan har hon använts som ridhäst.
Pigg i ridning och kanske inte en ren nybörjarhäst eftersom hon är känslig och man får inte hänga eller hålla fast henne i tygeln.
Jag fick hit henne när hon var nästan 15 år och bara skogsriden. Kunde inte galoppfattningar eller vad sidförande skänkel var öht. En otroligt positiv dam som verkligen vill göra rätt men som kan stressas lite om hon inte fattar vad som begärs av henne.

Hon fyller 21 nu i mars och på den här damen känner jag mig otroligt trygg för hon skulle aldrig göra något dumt. Lättgasad och lättstoppad, man kan byta ut tyglarna mot en sytråd för så lydig är hon.

Den förra travaren jag hade var inte någon nybörjar häst. Stark som ett ånglok i skogen, grining i stallet och krävde sin ryttare.

Vilken ras man ska ha beror så mycket på individen. Alla hästar har olika förutsättningar och sen beror det på vad man själv vill i sin ridning. Många travare har sin begränsning och som mer okunnig ryttare så kanske man inte kommer så långt eller får problem. Att skola om en travare tar tid och kräver kunskap.

Prova olika hästar, raser, åldrar osv. En äldre välskolad häst kan ge er som ryttare mycket mer utbildning men man kan också hitta väldigt trevliga varmblodstravare som passar för lättare träning och som har hjärta av guld precis som min lilla Jolly.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Min första häst var en vbl ridtravare åh vilken häst :love: Han såg livsfarlig ut när han blev arg och långsint som attan men hade ett hjärta av guld. Han kunde alla gångarter och älskade att galoppera men kunde inte så mycket mer. Han var en gammal farbror och jag ville bara att han skulle få mysa i skogen de sista åren.

Nu, häst nr 2 är också vbl..Inkörd men aldrig tränad. Han är den mest speciella häst jag någonsin träffat och många missförstår honom. Jag är en av få som förstår honom och jag skulle inte kunna få en bättre häst. Jag är inte intresserad av att tävla så han passar min perfekt. Vi rider dressyr och han hoppar allt han kan hoppa över. Har inte kommit på att hoppa ur hagen iaf *peppar peppar* Han älskar att gå lektion och rids som vilken häst som helst. Dock lite jobbigt med galoppen men det går bättre och bättre.
Han är absolut ingen nybörjar eller familjehäst. Alla kan rida honom men blir man minsta lilla osäker och han känner att han kan ta över så gör han det.

Det finns många trevliga vbl som skulle funka bra som första eller familjehäst. Men vill man ha läromästare bör man nog kolla efter någon annan ras...
 
Sv: Travare som ridhäst?

*KL*

Jag som kommer från travsporten och nu omskolar min egen till ridhäst tycker att det finns en lite ogrundad rädsla för startade hästar. Visst kan det vara svårare med en häst som sprungit lägre. Ränderna sitter djupare kanske. Men i första hand ligger det i hästens exteriör. Travare är avlade mot förlängning och i ridning kräver vi samling. Det kan vara nog så svårt även med en aldrig inkörd travare.

Vad gäller temperamentet så är min åsikt och erfarenhet att bra hästar är bra hästar. En häst som startat och gåt bra på travet, har en bra löpskalle och är förnuftig i lopp. Den kommer agera likadant i ridning, man måste bara övertyga dem om att ridning = jobb.:D Varför har den ostartade aldrig kommit till start? I grunden vill man nog ändå ha samma mentala förutsättningar hos både tävlingstravare och ridhästar.

Sen kommer förslitningsskadorna. En startad häst kan vara mer sliten, men å andra sidan om man har en häst som hållit för tävlande i flera år kontra en som inte ens höll för att komma till start?

Jag säger inte att man alltid skall välja startad före ostartad men man bör titta mer på individen. Ta reda på varför den inte startat. Titta på travsport . se i hästens resultatrad. Hur har den betett sig i lopp? Hur ser hästens miljö och träningsupplägg ut? Är det något hos tränaren som gör att hästen är stressad eller beter sig som en idiot eller har hästen dåligt temperament? Ibland kan det vara så att "dåliga" hästar kör man skiten ur och provar alla möjliga konstiga metoder för att få dem att springa. Detta kan leda till stora problem. Åh andra sidan så kanske en häst som har extremt lätt för sig oftare har en för ridning oönskad exteriör.

Det är svårt det där.

:bow::bow:
 
Sv: Travare som ridhäst?

*KL*

Jag som kommer från travsporten och nu omskolar min egen till ridhäst tycker att det finns en lite ogrundad rädsla för startade hästar. Visst kan det vara svårare med en häst som sprungit lägre. Ränderna sitter djupare kanske. Men i första hand ligger det i hästens exteriör. Travare är avlade mot förlängning och i ridning kräver vi samling. Det kan vara nog så svårt även med en aldrig inkörd travare.

Vad gäller temperamentet så är min åsikt och erfarenhet att bra hästar är bra hästar. En häst som startat och gåt bra på travet, har en bra löpskalle och är förnuftig i lopp. Den kommer agera likadant i ridning, man måste bara övertyga dem om att ridning = jobb.:D Varför har den ostartade aldrig kommit till start? I grunden vill man nog ändå ha samma mentala förutsättningar hos både tävlingstravare och ridhästar.

Sen kommer förslitningsskadorna. En startad häst kan vara mer sliten, men å andra sidan om man har en häst som hållit för tävlande i flera år kontra en som inte ens höll för att komma till start?

Jag säger inte att man alltid skall välja startad före ostartad men man bör titta mer på individen. Ta reda på varför den inte startat. Titta på travsport . se i hästens resultatrad. Hur har den betett sig i lopp? Hur ser hästens miljö och träningsupplägg ut? Är det något hos tränaren som gör att hästen är stressad eller beter sig som en idiot eller har hästen dåligt temperament? Ibland kan det vara så att "dåliga" hästar kör man skiten ur och provar alla möjliga konstiga metoder för att få dem att springa. Detta kan leda till stora problem. Åh andra sidan så kanske en häst som har extremt lätt för sig oftare har en för ridning oönskad exteriör.

Det är svårt det där.
Håller med dig. Jag tar hellre ett varmblod som gått lite på travet just av den anledningen att de då har mer erfarenhet och varit med om mer än en som är helt ostartad. men jag är ute efter en säker häst, inte nödvändigtvis någon stjärna på dressyr- eller hoppbanan :D
 
Sv: Travare som ridhäst?

Jag tycker själv att ridtravare är trevliga och fina i psyket. Visst är dom inte mycket utbildade innan man köper dom, får man ju fixa det (mkt jobb). Men Jag funderar på själv att köpa ridtravare igen.

Men vet inte riktigt prisklass som är lämplig. Ska kunna grunderna (skogshäst)
 
Sv: Travare som ridhäst?

Har själv travare som både rids och tränar trav. Det går alldeles utmärkt för travarna är otroligt lättlärda och sammarbetsvilliga. Sen ska man tänka på att de är avlade för trav så det är en längre väg att gå om man har ambitioner. De har också oftast mycket bjudning och tävlingsinstinkt men är i gengäld inte bralliga eller dumma. Men jag tror att de passar bäst för en med viss rid och hästvana. Vill man t ex rida svår dressyr är det bättre att köpa en häst som är avlad för det. Vill man ha en supertrevlig hobbyhäst och inte siktar på att tävla svår klass i hopp och dressyr utan ser begränsningarna då är det svårt att hitta en bättre vän än en travare. Ridtravarförbundet har en hemsida som du säker kan googla fram. Lycka till. / Sanna
 
Sv: Travare som ridhäst?

Redan i lätta klasser är det väldigt tunnsått med f d travare, så jag skulle nog vilja säga att har man ö h t tävlingsambitioner så är det ett betydligt lättare sätt att välja en häst avlad för ridning, om man vill rida.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Redan i lätta klasser är det väldigt tunnsått med f d travare, så jag skulle nog vilja säga att har man ö h t tävlingsambitioner så är det ett betydligt lättare sätt att välja en häst avlad för ridning, om man vill rida.
Det beror säkerligen inte på hästrasen utan snarare vilket intresse alternativt vilken kunskap den har som äger en fd travare.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Nja, jag vill nog säga att det har med grundläggande förutsättningar hos hästen att göra. Och just p g a dessa förutsättningar så finns det ju väldigt få med tävlingsambitioner som intresserar sig för rasen.

Jag har själv ägt f d travare (som ridhäst) och jag har också ridtränat travare inför tävlingskarriär på travet (ridbaneträning, styrka) och även om det finns travare som fungerar som ridhästar (med det som krävs av ridhästar) så är det att göra projektet svårt för sig, att skaffa en f d travare när man vill rida.

Var och en till sitt, att sätta ett halvblod på galoppbanan är ju bara skrattretande...

Vill man ha en utbildad, ridtränad f d travare så kostar det, men utbildning kostar oavsett ras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: ako
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 354
Senast: sthu
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp