Travare som ridhäst?

Sv: Travare som ridhäst?

Glöm inte att kika på blandraser när ni ska köpa häst. Jag hade otrolig tur, min häst var löjligt billig trots att han är helt okomplicerad, har trevlig exteriör och suveräna gångarter. Jag betalade 20 000 kr eftersom 1. han är av okänt ursprung, vi vet alltså inte exakt hur gammal han är (runt 10 enligt tänderna) och har ingen aning om härstamning eller ras - troligen är han arabkorsning - och 2. hon behövde bli av med honom fort eftersom hennes nya häst väntade på att bli betald (vilket gjorde att hon gått ner 13 000 kr när jag tittade) samt 3. han är svår att rida bra, enkel att skogsmulla med men en utmaning att arbeta med.
Jag var helt enkelt på rätt plats vid rätt tidpunkt. Hade då letat häst i timmar varje dag i fyra månaders tid, så det gäller att ha is i magen. Jag tittade på flera hästar i lite högre prisklass men klickade inte med någon, var nära att köpa ändå bara för att det tog sån tid att hitta rätt, men jag väntade och nu har jag drömhästen.
 
Sv: Travare som ridhäst?

Glöm inte att kika på blandraser när ni ska köpa häst. Jag hade otrolig tur, min häst var löjligt billig trots att han är helt okomplicerad, har trevlig exteriör och suveräna gångarter. Jag betalade 20 000 kr eftersom 1. han är av okänt ursprung, vi vet alltså inte exakt hur gammal han är (runt 10 enligt tänderna) och har ingen aning om härstamning eller ras - troligen är han arabkorsning - och 2. hon behövde bli av med honom fort eftersom hennes nya häst väntade på att bli betald (vilket gjorde att hon gått ner 13 000 kr när jag tittade) samt 3. han är svår att rida bra, enkel att skogsmulla med men en utmaning att arbeta med.
Jag var helt enkelt på rätt plats vid rätt tidpunkt. Hade då letat häst i timmar varje dag i fyra månaders tid, så det gäller att ha is i magen. Jag tittade på flera hästar i lite högre prisklass men klickade inte med någon, var nära att köpa ändå bara för att det tog sån tid att hitta rätt, men jag väntade och nu har jag drömhästen.

Ska komma ihåg det:)
Härligt att du fann det du sökte:)
 
Sv: Travare som ridhäst?

*kl*
Det tråkiga med varmbloden är att det finns så många oseriösa säljare, vet en häst som ligger ute på hästnet nu och det finns inte någonting som stämmer överens med den häst som går i hagen. :crazy:

Jag hoppas ändå att han får ett gott nytt hem, men :devil: ta oseriösa säljare som annonserar ut hästar under falska förespeglingar och sedan inte visar dem själva och uppmanar spekulanter att ljuga när de kommer för att se hästen. Fattar inte hur svårt det kan vara att köra med öppna kort, vad vinner man på att ljuga om en häst man själv inte vågar hantera?
 
Sv: Travare som ridhäst?

*kl*
Det tråkiga med varmbloden är att det finns så många oseriösa säljare, vet en häst som ligger ute på hästnet nu och det finns inte någonting som stämmer överens med den häst som går i hagen. :crazy:

Jag hoppas ändå att han får ett gott nytt hem, men :devil: ta oseriösa säljare som annonserar ut hästar under falska förespeglingar och sedan inte visar dem själva och uppmanar spekulanter att ljuga när de kommer för att se hästen. Fattar inte hur svårt det kan vara att köra med öppna kort, vad vinner man på att ljuga om en häst man själv inte vågar hantera?
Ja, det är trist. Min gammelgubbe sålde vi till närboende (jag köpte senare tillbaka honom, därav gammelgubbe). Några månader senare såldes han vidare och i annonsen stod det utb. LA/LA, något som var långt ifrån sant. Nya ägaren blev rätt lurad då priset också ökade med tiotusen på dessa månader. Som tur var kom han till en förstående ny ägare som älskade honom ändå, men det var inte särskilt juste av säljaren. Jag köpte min travare mer eller mindre direkt från banan av en ganska känd tränare. Det de sade om hästen har stämt hittills. Men de hade å andra sidan ingen anledning att luras eftersom det var försäljning eller slakt som gällde. För dem var det nog ingen större skillnad på vinsten för hästen i alla fall :-)
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
449
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 357
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp