Tre eller Telenor? iPhone XS eller XR?

aiquen

Trådstartare
Så har även jag lyckats spräcka skärmen på min mobil. :(

Jag har iPhone 7 i dag och vill byta upp mig. Allra helst till iPhone XS om jag nu ändå ska byta. Men den är ju dyyyyr. Är det värt det? Eller räcker det med iPhone XR? Den största anledningen till att jag vill ha XS är kameran! Jag fotar ganska mycket och bara med mobilen nuförtiden. Men är det SÅ stor märkbar skillnad egentligen? Någon här som har erfarenhet av någon av dessa modeller?

Sedan: Jag har Telenor i dag och sedan hundra år tillbaka (vilket för Telenors del förstås inte spelar någon som helst roll alls ...). Jag vill egentligen inte ”krångla” med att byta men förstår jag rätt kan jag få ner månadskostnaden (inkl mobil) med i alla fall 70 kr per månad hos Tre, trots 8 GB mer surf än motsvarande abonnemang hos Telenor.

Och med tanke på att månadskostnaden hur eller hur är skyhög spelar varje krona viss roll, men jag vill ju samtidigt inte byta ner mig och blir irriterad för att saker visar sig vara uppenbart sämre.

Vad tror ni - är det värt att byta? Vad har Telenor som inte Tre har? Tänker på framför allt täckning men även utrikes och t.ex. Change.

Ni som har Tre - är ni nöjda?
 
Ett råd kan vara att först kolla hur täckningen ser ut för de operatörer du funderar på, bra täckning är ju ändå nåt slags grundläggande skallkrav. En ickefråga om man bara är i tätort, men hos mig ute på landet funkar min särbos Tre väldigt dåligt medan Telia är problemfritt.

Sen ifråga om mobilmodell... 64GB-varianten av XS känns inte aktuell alls, ffa inte om man fotograferar mycket, utan snarare 256GB eller 512GB. Och runt femtontusen kronor eller mer för en mobiltelefon som i praktiken är förbrukningsvara med rätt kort förmodad livslängd känns avlägset för iaf mig.
 
Jag har tre och haft i massor av år och är nöjd. Bytte från ett krånglande telenor. Ytterst sällan det krånglar för mig. Men kolla där du bor och rör dig hur täckningen är. Vet att när jag höll på med häst förut var conviq och telia de enda som hade täckning när jag red ut i skogen så då hade jag såklart de eftersom det var viktigt för mig.
 
Ett råd kan vara att först kolla hur täckningen ser ut för de operatörer du funderar på, bra täckning är ju ändå nåt slags grundläggande skallkrav. En ickefråga om man bara är i tätort, men hos mig ute på landet funkar min särbos Tre väldigt dåligt medan Telia är problemfritt.

Sen ifråga om mobilmodell... 64GB-varianten av XS känns inte aktuell alls, ffa inte om man fotograferar mycket, utan snarare 256GB eller 512GB. Och runt femtontusen kronor eller mer för en mobiltelefon som i praktiken är förbrukningsvara med rätt kort förmodad livslängd känns avlägset för iaf mig.

Finns det någonstans där man kan kolla täckningen där man bor, samlat över flera operatörer? Att täckningen fungerar är förstås det mest grundläggande kravet. Men hör gärna andras erfarenheter också. Det händer ju att man rör på sig. ;)

Och ja, det är 256 GB-varianten jag har kollat/räknat på. 64 GB har jag redan i dag och minnet är ganska tokfullt. Har i och för sig över 3500 bilder och en del ända bak till 2012 kvar på den fortfarande ...

Det är jättemycket pengar! Samtidigt tänker jag att skulle jag köpa en riktig kamera får man ganska lätt lägga ganska mycket pengar ändå, utan allt annat en mobil medför. Jag förstår ju att det inte alls går att jämföra fotomässigt! Men eftersom jag gillar att fota men inte vill släpa på en systemkamera, så ...
 
Så har även jag lyckats spräcka skärmen på min mobil. :(

Jag har iPhone 7 i dag och vill byta upp mig. Allra helst till iPhone XS om jag nu ändå ska byta. Men den är ju dyyyyr. Är det värt det? Eller räcker det med iPhone XR? Den största anledningen till att jag vill ha XS är kameran! Jag fotar ganska mycket och bara med mobilen nuförtiden. Men är det SÅ stor märkbar skillnad egentligen? Någon här som har erfarenhet av någon av dessa modeller?

Sedan: Jag har Telenor i dag och sedan hundra år tillbaka (vilket för Telenors del förstås inte spelar någon som helst roll alls ...). Jag vill egentligen inte ”krångla” med att byta men förstår jag rätt kan jag få ner månadskostnaden (inkl mobil) med i alla fall 70 kr per månad hos Tre, trots 8 GB mer surf än motsvarande abonnemang hos Telenor.

Och med tanke på att månadskostnaden hur eller hur är skyhög spelar varje krona viss roll, men jag vill ju samtidigt inte byta ner mig och blir irriterad för att saker visar sig vara uppenbart sämre.

Vad tror ni - är det värt att byta? Vad har Telenor som inte Tre har? Tänker på framför allt täckning men även utrikes och t.ex. Change.

Ni som har Tre - är ni nöjda?

Jag bytte nyligen från Telenor till 3. Skulle byta mobil och 3 hade ett Black friday erbjudande som gjorde att jag fick det typ 150 kr billigare i månaden så jag bytte.

Men om det är 80 kr det rör sig om så tror jag Telenor kan sänka priset för dig och nästan matcha. När jag skulle säga upp mitt abonnemang hos dem så gav de mig ett nytt erbjudande där de sänkte priset typ 60 kr. Men det erbjudandet får du ju inte förrän då kopplas till avdelningen för uppsägningar.

Telenor så till mig att 3 har mycket sämre täckning, men jag bor på landet och har lika bra täckning som med Telenor.
 
Inte någon hjälp med ditt dilemma, men tänkte bara säga hur jag tänker inför mitt nästa mobilköp :)

Jag kommer när min nuvarande mobil ger upp - Iphone 6 plus, den är tejpad både här och där men fungerar fortfarande så den hänger förhoppningsvis med ett par år till :D - lägga en större summa på en riktigt bra mobil med bra kamera, stort minne och stor skärm.

Jag använder min telefon som en dator (knappt aldrig för att ringa med :D ) och sköter alla mina ärenden (bankärenden, shopping, surfing, daglig fotografering osv osv) med mobilen. Jag kommer nog aldrig mer köpa vare sig en stationär eller bärbar dator eller systemkamera, och känner därför att det för mig personligen är värt att lägga en större summa på en mobil version dyrare.

Ska bara se till att investera i glasskydd och skyddsfodral, helst en egen rustning till mobilen också...
 
Men om det är 80 kr det rör sig om så tror jag Telenor kan sänka priset för dig och nästan matcha. När jag skulle säga upp mitt abonnemang hos dem så gav de mig ett nytt erbjudande där de sänkte priset typ 60 kr.

Precis. Efter 100 år med Telenor skulle jag byta till Hallon. När jag ringde T-nor så erbjöd de direkt en lägre månadskostnad, möjligen även mer surf, minns inte. Dock kunde de ändå inte matcha lågprisoperatörerna så jag bytte ändå (fast nu har jag Fello)
 
Inte någon hjälp med ditt dilemma, men tänkte bara säga hur jag tänker inför mitt nästa mobilköp :)

Jag kommer när min nuvarande mobil ger upp - Iphone 6 plus, den är tejpad både här och där men fungerar fortfarande så den hänger förhoppningsvis med ett par år till :D - lägga en större summa på en riktigt bra mobil med bra kamera, stort minne och stor skärm.

Jag använder min telefon som en dator (knappt aldrig för att ringa med :D ) och sköter alla mina ärenden (bankärenden, shopping, surfing, daglig fotografering osv osv) med mobilen. Jag kommer nog aldrig mer köpa vare sig en stationär eller bärbar dator eller systemkamera, och känner därför att det för mig personligen är värt att lägga en större summa på en mobil version dyrare.

Ska bara se till att investera i glasskydd och skyddsfodral, helst en egen rustning till mobilen också...

Ja precis! Jag tänker lite likadant. Jag använder mobilen 24/7 och till precis allting, så en viss kostnad tycker jag att det kan vara värt. Jag byter ju heller inte jätteofta (sådär att jag hela tiden måste ha den senaste modellen) och hade inte gjort det ännu heller om jag inte hade klantat mig och tappat den här rakt i asfalten med öppet fodral. :(
 
Men om det är 80 kr det rör sig om så tror jag Telenor kan sänka priset för dig och nästan matcha. När jag skulle säga upp mitt abonnemang hos dem så gav de mig ett nytt erbjudande där de sänkte priset typ 60 kr. Men det erbjudandet får du ju inte förrän då kopplas till avdelningen för uppsägningar.

Precis. Efter 100 år med Telenor skulle jag byta till Hallon. När jag ringde T-nor så erbjöd de direkt en lägre månadskostnad, möjligen även mer surf, minns inte. Dock kunde de ändå inte matcha lågprisoperatörerna så jag bytte ändå (fast nu har jag Fello)

Tack för den infon!

Förra gången jag bytte mobil påtalade jag ändå kostnaden (som länge varande kund o.s.v.) men de kunde enligt snubben i butiken absolut inte påverka det.

Nu när jag var inne och frågade sa expediten inte heller något om att det skulle vara möjligt. Nu SA jag inte rakt ut något om just det men var ändå tydlig med att kostnaden spelade roll och att det han gav mig (ordinarie) var något jag måste fundera över. Sedan gick jag.

Blev lite småsur också över att jag ändå ställde frågor om att kunna påverka kostnaden, t.ex. om jag kunde påverka kostnaden genom att byta abonnemang för att jag givetvis redan hade kollat upp vilken surfmängd jag använder i förhållande till vad jag har. Men det hade han redan ändrat och lägre surf var vad han räknade på.

Jag blir så trött på att de räknar med att man inte har någon koll alls och vet vad man vill ha/behöver både vad gäller surfmängd och telefonminne. Jag är nog världssämst själv på att ”pruta” just men de visar liksom absolut noll intresse att kolla och anpassa just efter vad man faktiskt söker. Eller ens tala om vilket abonnemang man kommer att få, tydligen.

När ni har varit i kontakt med dem har det varit i butik eller via deras kundservice?
 
Tack för den infon!

Förra gången jag bytte mobil påtalade jag ändå kostnaden (som länge varande kund o.s.v.) men de kunde enligt snubben i butiken absolut inte påverka det.

Nu när jag var inne och frågade sa expediten inte heller något om att det skulle vara möjligt. Nu SA jag inte rakt ut något om just det men var ändå tydlig med att kostnaden spelade roll och att det han gav mig (ordinarie) var något jag måste fundera över. Sedan gick jag.

Blev lite småsur också över att jag ändå ställde frågor om att kunna påverka kostnaden, t.ex. om jag kunde påverka kostnaden genom att byta abonnemang för att jag givetvis redan hade kollat upp vilken surfmängd jag använder i förhållande till vad jag har. Men det hade han redan ändrat och lägre surf var vad han räknade på.

Jag blir så trött på att de räknar med att man inte har någon koll alls och vet vad man vill ha/behöver både vad gäller surfmängd och telefonminne. Jag är nog världssämst själv på att ”pruta” just men de visar liksom absolut noll intresse att kolla och anpassa just efter vad man faktiskt söker. Eller ens tala om vilket abonnemang man kommer att få, tydligen.

När ni har varit i kontakt med dem har det varit i butik eller via deras kundservice?

Enligt min erfarenhet kommer kundservice aldrig kunna göra något åt priset utan bara när du kopplas till avdelningen för uppsägning av abonnemang.
 
Tack @mandalaki och @Klura! Det låter absolut som om det kan vara värt att undersöka detta vidare. Jag är inte fast vid Telenor men vill egentligen inte byta. Jag vet vad jag har, så att säga.

Men enligt er erfarenhet måste man alltså praktiskt taget säga upp abonnemanget innan de eventuellt kan komma på att göra något? No regrets, liksom? ;)

Har Tre nån molntjänst som Capture?

Ingen aning? Jag var tvungen att googla för att ens veta vad det var. Det framstår som typ Apples iCloud för mig?
 
Tack @mandalaki och @Klura! Det låter absolut som om det kan vara värt att undersöka detta vidare. Jag är inte fast vid Telenor men vill egentligen inte byta. Jag vet vad jag har, så att säga.

Men enligt er erfarenhet måste man alltså praktiskt taget säga upp abonnemanget innan de eventuellt kan komma på att göra något? No regrets, liksom? ;)



Ingen aning? Jag var tvungen att googla för att ens veta vad det var. Det framstår som typ Apples iCloud för mig?

Jag tror iaf det bästa är att ringa och säga att du vill säga upp abonnemanget för att du fått ett bättre erbjudande, och skulle de inte erbjuda dig något bättre då så kan du väl ångra dig. Men du måste nog gå hela vägen till uppsägningsavdelningen
 
Capture?



Ingen aning? Jag var tvungen att googla för att ens veta vad det var. Det framstår som typ Apples iCloud för mig?[/QUOTE]
Ja och det gäller inte bara Apple som har sin egen . Jag har tre molntjänster :D försäkerhets skull
 
Tack för den infon!

Förra gången jag bytte mobil påtalade jag ändå kostnaden (som länge varande kund o.s.v.) men de kunde enligt snubben i butiken absolut inte påverka det.

Nu när jag var inne och frågade sa expediten inte heller något om att det skulle vara möjligt. Nu SA jag inte rakt ut något om just det men var ändå tydlig med att kostnaden spelade roll och att det han gav mig (ordinarie) var något jag måste fundera över. Sedan gick jag.

Blev lite småsur också över att jag ändå ställde frågor om att kunna påverka kostnaden, t.ex. om jag kunde påverka kostnaden genom att byta abonnemang för att jag givetvis redan hade kollat upp vilken surfmängd jag använder i förhållande till vad jag har. Men det hade han redan ändrat och lägre surf var vad han räknade på.

Jag blir så trött på att de räknar med att man inte har någon koll alls och vet vad man vill ha/behöver både vad gäller surfmängd och telefonminne. Jag är nog världssämst själv på att ”pruta” just men de visar liksom absolut noll intresse att kolla och anpassa just efter vad man faktiskt söker. Eller ens tala om vilket abonnemang man kommer att få, tydligen.

När ni har varit i kontakt med dem har det varit i butik eller via deras kundservice?
Just med att få ha kontakt med försäljare som inte kuppar utan åtminstonne "endast" försöker sälja det de säljer så har jag haft tur och fått ha goda kontakter med Telias försäljare. De har lyssnat och gett ett förslag som kommer på chatt eller mail och som sen går att ta ställning till. Inte billigast eller bäst på något vis men har inte krånglat.
 
Jag har en iPhone X och är nöjd. Köpte den på Black Friday då Comviq hade sänkt månadskostnaden med nån hundring. Bytte från en iPhone 5S så det var ett stort hopp för mig:D När jag läste på så tyckte jag inte att det var någon större skillnad mellan X och Xs och valde därför X som var lite billigare.

Xr var jag inte intresserad av eftersom kameran är bättre på X och Xs... Skulle jag inte bry mig om kameran hade jag kunnat köpa en 8 kände jag typ. Sen så ville jag ha en så liten iPhone som möjligt och Xr är större än X och Xs.
 
Tänkte bara slänga in ett tips om både en annan mobil och operatör, så får du göra som du vill sen med den informationen :p

Mitt tips är Halebop alla dagar i veckan. (Har dock heller ingen större koll på de andra operatörerna idag...) Mitt halebop som går via telias nät, funkar i princip överallt och jag tycker de har bra priser på sina abonnemang. De är heller inte helt omöjliga att diskutera ner pris med ibland, om man sett det billigare nån annanstans, osv. Bra serivce, dock endast via chatt, som jag visserligen gillar.

Sedan ang. mobil så skulle jag säga Iphone xs av dina alternativ. Min sambo har xs och han är nöjd med den.
Själv skulle jag tipsa om Huawei P20 Pro (alternativt Huawei Mate 20 Pro = Nyare men dyrare) om du vill ha en mobil utefter kameran. Både P20 Pro & Mate 20 Pro har idag marknadens bästa mobilkameror :up:
Själv köpte jag P20 Pro på black friday och jag är super nöjd med den :D
Dock är de ju android men de går att vänja om sig ;)
 
Tre och Telenor delar nät i hela Sverige förutom Malmö, Stockholm, Göteborg och Karlskrona
Det har under hösten släppts ett flertal olika nya abonnemangspaket så ta och ring 222 och kolla vad de kan göra åt ditt abonnemang, idag är inte Telenors nya abonnemang bundna
 
Jag har iPhone XR och är hittills väldigt nöjd. Storleken tycker jag är lite bökig (hade tidigare 6s)..
Enligt tjejen på Apple store så är det en kameralins som egentligen är den enda skillnaden mellan XS och XR.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp