Bukefalos 28 år!

Treårstest med för stor ponny?

the_connemara

Trådstartare
Lillkillen är hela 150 över manken nu som 2,5 men connemara. Om man skulle vilja ställa upp i ett treårstest med honom (utom tävlan spelar ingen större roll bara man får samma bedömning osv) ska han då gå som stor häst nu i vår eller som ponny senare?
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

Du kan säkert mäta ner honom som ponny och han får gå med ponnierna. I alla fall nu när han är ung. När han vuxit lite till kanske kan måste gå som häst, men innan sommaren blir han en ponny! Dock något stor. Men oroa dej inte, det kommer vara andra lite stora ponnier där.
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

Du kan säkert mäta ner honom som ponny och han får gå med ponnierna. I alla fall nu när han är ung. När han vuxit lite till kanske kan måste gå som häst, men innan sommaren blir han en ponny! Dock något stor. Men oroa dej inte, det kommer vara andra lite stora ponnier där.

Det där tycker jag är fullständigt fel! Om han är över 150 cm i mankhöjd ska han inte mätas in som ponny, dvs mätas ner. Det är nog med trassel med för stora ponnyerna nu (och till och med FEI börjar ju ta tag i problemet).

Sen om ponnyn får vara med på treårstest fast den är övervuxen, det vet jag inte. Men jag tycker INTE man varken ska mäta ner honom eller uppmuntra till att mäta ner.
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

Jag tycker absolut att du ska låta honom gå med ponnyerna på något av SPAFs 3-års test! Vi har så liten avelsbas på ponnysidan i Sverige och det är viktigt att så många som möjligt visas och på så sätt kan meritera föräldrarna etc. Om han visas som stor häst på ASVHs arrangemang vet jag inte om hans resultat kommer att ingå i tex indexen för ponnyhingstarna och resultaten kommer föräldrarna till godo.

Så här står det på SPAFs hemsida:
"Bedömningen är öppen och avelsvärderingsgrundande för 3-åriga ponnyer med raskod, tillhörande SPAF (30, 33-43, 87, 93), max mankhöjd 148 cm. Hästar (dvs över 148 cm) med någon av ovanstående raskoder ska beredas plats för bedömning men får ej placeras. Dock äger Welsh Cob över 148 cm rätt att placeras men då i en klass för sig. Resultatet är avelsvärderingsgrundande."

Så du får deltaga oavsett att han är för stor men kan inte placeras.
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

Vad roligt! :bump:

Nejnej, han ska inte mätas ner en enda millimeter! Funderade dock lite på om han inte är mätt som ponny i mätintyget (var ju 150 i våras och har inte mätts av mätman o vet sedan dess). Men det var ju skönt att han får gå som ponny iaf :) Hade aldrig blivit klar till stor häst iaf så då hade han bara sluppit deltaga.
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

I mån av plats får även överhöjdare vara med. Utom tävlan som tidigare skrivits i tråden.
 
Sv: Treårstest med för stor ponny?

Förresten, om han nu är inmätt som ponny tidigare (inte kollat passet än, minne guldfisk) och inte mäts innan treårs, slänger de bara ut honom på den vet som mäter om han är för stor då?? Då är han ju ändå redan "med" i listorna så då borde han ju få behålla sin plats eller? Även om han får gå resten utom tävlan då såklart men det har ju ingen större betydelse.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 367
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 280
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 211
Senast: Cambrie
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp