Treårstest SWB 2016

Precis vad vi tyckte också, många fina hästar och många diplom (ovanligt många?)!

Det var nog osedvanligt många diplom, men det beror nog på att det var ovanligt fina hästar och de var mycket väl förberedda. Det var i stort sett inte en enda häst som inte fick en bra visning, sen att vissa kraschar och tappar självförtroendet kan varken visare eller förberedelser ändra på.

Jag tror också att de små årgångarna gjorde att kvaliteten på ston som betäcktes är kanske lite högre än åren innan
 
Skulle säga att det var riktigt fina hingstar i avel 2012, skicken funkade och våren var varm så stona tog sig hyfsat tidigt.
 
Det var väldigt roligt att se nästan 100 hästar (jag var funktionär så jag såg typ alla utom tre inne i själva ringen). Jag skulle säga att det var ett extremt bra år - ffa så var i stort sett alla väldigt väl förberedda. Det har inte varit så alla andra gånger jag varit funktionär
Jag var där i fredags med min vän som visade helgens högst bedömda dressyrtalang. Hann tyvärr bara se 2 andra, hade gärna suttit där hela helgen.
 
Skulle säga att det var riktigt fina hingstar i avel 2012, skicken funkade och våren var varm så stona tog sig hyfsat tidigt.
Får jag spinna vidare ifrån detta lite halvt off topic på en fundering jag haft i huvudet ett tag? Kanske inte riktigt hör hemma i tråden, men jag passar på och är nyfiken om någon/några orkar svara :)

Funderar på hur länge det märks skillnad på att de är tidigt resp sent födda? Ponteveccio antyder att många idag 3åringar kanske var tidigt födda och därför mer välutvecklade i år på visningarna, men ser man överlag skillnad på 3åringar som är födda tidigt eller sent? Och hur tidigt gills som sent eller tidigt?
 
Kunde visa (mot alla odds med nyopererad hand) min pålle på Strömsholm igår och här kommer filmerna från testet.
Jag är jättenöjd med hur allt gick, han skötte sig exemplariskt, hur cool som helst under den långa dagen han spenderade på Strömsholm, gjorde allting helt rätt, gick in i släpet hur snällt som helst (fast det brukar han) Han har betydligt mer trav än vad han visade igår men helt rätt bedömt.

8-9-9 på galopp och hoppning är väl det jag är mest nöjd med om man säger så. ;)
Zaladin MI - Balougraph

 
Jag funderar på ordningen i ridprovet. Det står bara ca 2 varv i vardera gångart och varv och sedan skritt på lång tygel i vardera varv.

Får jag bestämma själv om jag först vill trava i höger varv för att sedan galoppera direkt i höger varv innan jag gör om proceduren i vänster varv eller måste det ske som ovan?
 
Nu ska vi se om vi kan få lite ordning på alla resultat! :)

SWB Östergötland, resultat finns här: http://ostvf.weebly.com/startsida/resultatlistor-3-arstest
Ett Dubbeldiplom till Click and Cash, Gångartsdiplom till Floricello (2 st), Touch My Heart, San Amour, Gribaldi och Ampere. Hoppdiplom till Casall, Canterbury, Pessoa VDL, Ahorn, Connor, Fetcher N, Diarado, Boss, Daquar CC och Toulouse.

Mälardalens Varmblodsklubb, resultat finns här: http://www.malardalensvarmblodsklubb.se/
Gångartdiplom till Zuidenwind, Sir Donnerhall II, Temptation (2 st), Shooting Star, Ampere, Floricello (4 st), Johnson, BH Zack, Sir Oldenburg, De Niro, Wellington, Desperado, Bordeaux och San Amour.

Wermlands Hästavelsförening, resultat finns här: http://www.whf.nu/fol-och-unghastar/3-arstest
Dubbeldiplom till Casilius. Gångartsdiplom till Sir Oldenburg, Floricello (3 st), Don de Jeu, Zuidenwind, Temptation och Ampere. Hoppdiplom även till Click and Cash.

Norra Kalmar Läns Hästavelsförening, resultat finns här: http://www.nklh.se/
Dubbeldiplom till Contant Q, Gångartsdiplom till Last Liberty och Hoppdiplom till Corporal VDL.

Österlens Hästvänner, resultat finns här: http://www.ohv.se/resultat/trearstest/swb
Gångartsdiplom till Ampere (3st), Zaladin MI, Floricello (3st), Temptation, BH Zack och Bordeaux. Hoppdiplom till Diamant de Revel, Arlando Z, Cabachon, King Louie, Chilensky, Casall, Common Sense och Toulouse.

Jönköping har jag inte sett ännu?

Tror det var alla... :p
 
Kunde visa (mot alla odds med nyopererad hand) min pålle på Strömsholm igår och här kommer filmerna från testet.
Jag är jättenöjd med hur allt gick, han skötte sig exemplariskt, hur cool som helst under den långa dagen han spenderade på Strömsholm, gjorde allting helt rätt, gick in i släpet hur snällt som helst (fast det brukar han) Han har betydligt mer trav än vad han visade igår men helt rätt bedömt.

8-9-9 på galopp och hoppning är väl det jag är mest nöjd med om man säger så. ;)
Zaladin MI - Balougraph


Superfin!! :up::up:
 
Vad var det för förberedelse? Nyfiken :)[/QUOTE
Stämmer som @amandafog säger ovan (vad tipset som jag fick var). Sen var det kanske snarare så att han har absolut har hoppat bra och noggrannt oftast (så vi visste att han har tydlig talang), men inte alltid - en del gånger har han med stor entusiasm hoppat full rulle och kanske inte tyckt att det är hela världen om det ramlar ned nån bom ibland eller om man råkar komma tokigt i hastigheten, huvudsaken är att man har roligt ungefär :laugh:. Så tanken med studset innan testet var att han skulle bli tvungen att titta och tänka till på en ny övning och då vara mer uppmärksam på uppgiften på testet.

Och vi har bara hoppat på 120 två gånger, aldrig 130, vi tänkte som sagt att godkänt var det vi siktade på på testet.
 
Hade missat att det var på Grevagården också!

Resultat Ädla Hästen Skaraborg: http://www.adlahasten.se/
Dubbeldiplom till Click and Cash, Gångartsdiplom till Sir Donnerhall I (2 st), BH Don Romantic, Zaladin MI, Ampere (3 st) och Luxus CML. Hoppdiplom till Cabachon, Hip Hop, Daquar CC, Starkko och Diarado.
 

Liknande trådar

Avel Idag drar första Unghästtesten igång, och jag tänkte att i den här tråden kunde vi diskutera resultat ur ett allmänintresse, alltså...
Svar
15
· Visningar
4 296
Senast: ranunkel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp