TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Åh, det går så bra :D Han är världens goaste voffs. Katten håller inte med riktigt ännu, men det går bättre även där. Han tar tillrättavisningar väldigt bra, men det märks att han är ouppfostrad. Går inte jättebra i koppel, men drar inte hysteriskt, så det går nog att få iordning på. Jag försöker att dra ner på min egen takt så han kan traska lugnt bredvid. Hundmöten blir han lite stressad vid, men heller inte hysterisk här. Tar omvägar, men försöker ändå gå där jag vet att hundar finns så att vi får träna. Cc är lika cool som vanligt nuförtiden.

Han verkar gilla allt och alla och har överlag en mycket positiv insällning till livet :D Cc gilar'n också, men tycker att det är onödigt att det finns hundar som är snabbare än han :p

Har lite bilder på mobilen, men överföringen strular... Kanske får till det sen.

Härligt att det fungerar bra! :D

Det där med att inte gilla att andra är snabbare känner jag igen :p Zala blir sur om någon är snabbare och nafsar den andra hunden i baken om hon kommer åt. Hon har dock kommit på en lösning på sitt problem (för Waha är snabbare än henne)! Hon väntar en stund tills Waha sprungit av sig det värsta, därefter börjar Zala springa, jagar Waha tills Waha blir trött och stannar eller lägger sig ner. Då går Zala på, springer i cirklar runt Waha, småmorrar och puttar på henne, lite som för att jävlas :D

Haha, Zala verkar vara en rätt härlig dam. Cc har inte riktigt klurat ut hur han ska göra med B. Än så länge slutar han att springa, men han vill ändå leka med den där stora svarta. Får uppdatera om hur han kommer att lösa dilemmat :D

Nu kommer en liten bildbomb!

Några bilder på Donnie som fick posera lite i sitt nya halsband!
(Jag tror den här hunden föddes till att vara fotomodell..)

Att posera framför kameran är nog bland det bästa han vet, han blir helt uppspelt ibland:rofl:

och så två bilder från helgen:

9 månader har han blivit:D

Så SNYGG :love: han är, och vilken snyggt halsband, sånt vill jag ha sen på min Puma när hon växt till sig.......

Man ser verkligen att han älskar att bli fotad, det hoppas jag att Puma med ska tycka om, då jag älskar att fota vackra, söta, roliga bilder!!

IIIH vad kul :D

Men.. är ditt bord jättestort eller är han liten?

Här är Cc och Barre tillsammans, men jag inser att jag behöver lite assistans om båda ska bli bra på bild :P

DSC04963.jpg

Så har dagen gått och de har fått busa lite i en rastgård. Cc tycker att Barre är rätt otrevlig för att han är så mkt snabbare och lite väl stor. Är här någon i tråden som tror sig veta hur jag ska lösa detta? De gillar varandra och Barre har stor respekt för Cc, men Cc slappnar inte av och de springer inte tillsammans. På min innergård busar dom, men där har Cc möjlighet att vara med i leken för att han är snabbare i vändningarna och där är lite träd och buskar ivägen som hindrar Barre från att komma ikapp hela tiden. Ska jag ringa kommunen och be dem hägna in en mindre skog så att Cc har en chans att hävda sig :idea: Eller är det bara en vanesak för liten whipp?

Eller är det bara en vanesak för liten whipp?

Troligtvis bara vanesak. Inget jag skulle bry mig om i alla fall. Leker de så leker de, annars leker de inte.

Att sedan be kommunen hägna in en mindre skog är väl alltid en bra idé ;)

Idag busade de lite bättre så jag har hopp om att det kommer att gå bra så småningom!

Här är ett par bättre bilder på de båda gossarna från promenaden idag. Vad tros om storleken? Är Barre normal eller småvuxen? Cc är ju lite stor med sina 53 cm...

DSC05005.jpg

DSC05002.jpg

Glad Påsk allesammans :)

Squarepants: :love:

Ja :D Det tycker jag också. Och urmysig dessutom! Hoppas att han inte blir bortadopterad i brådrasket :angel:

hehe snart sitter du där ägare till två vintisar och kliar dig i huvudet;) Måste vara svårt lämna ifrån sig sen men jag skulle absolut kunna tänka mig vara jourhem också åt en jycke i framtiden. Men en tik isåfall så inte idéfix äter upp den:D

Vinthundar klär sig bättre i par helt klart!

Nej hu - det har jag då rakt inte tänkt *harkel, host* ;)

Den här är ju en "det" och det har gått hur bra som helst med Cc, men så är ju han inte den mest aggressive killen heller :P

Att vara jourhem är underskattat tror jag. Man gör en god gärning och får uppleva hundar som man annars inte skulle lärt känna plus att man får upp ögonen för hur mycket hundar som annars skulle avlivas. Tror det var runt 40 000 greyhundar som avlivades per år på irland (eller om det var storbrittanien/+irland). 40 000 underbara familjehundar :confused: Hemsk att göra hundar till en industri och hemskt att det åter igen är pengarna som styr. Men som sagt - skönt att kunna dra ett litet strå till stacken. En start :)

VA!! Hade verkligen ingen aning om att det var så illa, men så är förstås sporten större där. Men det känns som en liknelse med travsporten...
Jag blir varm i hjärtat över människor som bryr sig.

Hur gammal är Cc nu?

Idéfix är inte jätteglad i hanhundar, men det konstiga är att hans bästisar är 2 hanhundar... Så han är inte inte helt motståndare bara lite skeptisk:p och han lever ju med en hanhund faktiskt :D

Har mailat en brukshundsklubb nu så hoppas dem har någon kul kurs som börjar i vår! :bump:

Idag busade de lite bättre så jag har hopp om att det kommer att gå bra så småningom!

Härligt! :D
Och vad fint väder ni verkar ha hela tiden. Jag blir avundsjuk :p (Fast imorgon lovar SMHI strålande sol och jättemånga plusgrader i Sthlm, så jag ska inte klaga)

Jag tror nog att du har en stor whipp och en liten greyhound ;) De greyhounds jag träffat har alla varit iaf 70-75cm i mankhöjd.

Ang att ta hundar från Irland så gillar jag faktiskt inte det, precis som jag inte gillar att man tar hit "gatuhundar" från Spanien och andra länder. Bättre isåfall att försöka gå ihop och sätta press på länderna att ta bättre hand om sina djur och att göra något "på plats" (eller ge pengabidrag till folk som har möjlighet att göra något på plats) än att dra hit några få hundar. Det lär inte hjälpa något mer än den enskilda hunden och det lär absolut inte bidra till ändrad hundsyn i länderna man tar hundar från.

Ska man hålla på och "rädda hemlösa hundar" tycker jag det är mycket bättre att ta någon svensk omplaceringshund. Det finns så gott som alltid greyhounds på blocket som varit familjehundar/kennelhundar men behöver nya hem och hundstallet mfl svämmar över av hundar.

Har mailat en brukshundsklubb nu så hoppas dem har någon kul kurs som börjar i vår! :bump:

Åh så kul! Jag är jättesugen på att gå kurs med Wahidah, men antar att jag får nöja mig med att tävla lydnad när det blir dags (ska försöka hitta träningssällskap i närheten innan tävling också..). Sedan ska jag väl ställa ut någon gång också, men det "räknas ju inte" :p

Jag känner så mycket för alla som har det eländigt i världen. Djur som människor och jag håller helt med dig. Folk som bryr sig får en liten bugning här :bow:

Väldigt spännande med brukshundsklubben. Jag blev rekommenderad av en tjej på huh att gå en kurs med Barre. Mycket för miljöträningen (just nu är alla hundar, men speciellt de små och lurviga, potentiell lunch för Barre), men han är väldigt känslig och hyfsat kontaktsökande, så jag tror det hade varit kul och givande.

Red_Chili: Vädret är helt underbart, men alltför blåsigt. Cc var inte helt nöjd och vill gärna ha fem grader varmare vindar. Och - jag ska dra fram en måttstock och mäta svarta faran, men jag tror att du har rätt :D

Jag håller med dig till viss del angående att "rädda" hundar. Jag kan inte förbättra situationen med racingindustrin bara genom att ta emot en enda hund, men hade jag inte tagit emot Barre så hade jag aldrig fått upp ögonen för hur illa det är för de racinghundarna som är kvar på Irland och så är det nog för många.

Man kan inte rädda alla gamla kappgreyhounds genom att skicka en bråkdel av dem till sverige, men kanske organisationer som Huh kan bidra till att medvetandegöra den hemska industrin som racingen innebär. Kanske någon eller några av de som tar emot en vilsekommen "räddad" hund tar ett steg till och plötsligt bojkottas greyhoundracing och fler organisationer eller aktioner bildas mot hur hundarna behandlas (i den bästa av världar).

Kanske långsökt, men jag menar att för att göra något åt någonting så krävs det att man vet om att det finns ett problet.

Ur eget perspektiv så vet jag långt mer om greyhound racing och vad hemskheter det innebär för mängder med hundar nu än för en vecka sedan. Så jag har större möjligheter att göra något åt grunden till eländet nu än då.

Senast ändrad:

Det är bra, plocka fram något att mäta med imorgon :D

Jag har inte såå stor koll på vad HUH gör. Gör de något mer för att förbättra läget för kappisarna annat än att få iväg dem därifrån? Försöker de göra något "på plats" också?

Har inte benkoll heller, men tjejen jag pratade med idag berättade att hon gjorde sin andra dag på HUH i sverige och visste inte så mkt om dem. Hon hade dock tidigare jobbat i Irländska organisationer som hjälpt gamla racinghundar där och samarbetat med svenska HUH. Jag tror inte att själva HUH finns på ön.

Det är förmodligen ideella organisationer alltihop och därför begränsat hur mycket de kan göra. I bästa fall går de plus-minus noll om de får hundarna bortadopterade, som jag förstod det.

Skulle vilja göra så mycket mer än att bara hjälpa en stackars krake till ett bättre liv, men som sagt - kanske det får upp några fler ögon än mina. Bara på dessa få dagar jag haft Barre har jag berättat till några i min vänskapskrets om hur hemsk racingindustrin kan vara och alla gapar av förvåning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 802
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 112
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31