TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Skaffade min som vuxen, så där kan jag tyvär inte bidra.

Nä, lite svårt då :p Jag har ju samma problem, vi har en sedan tidigare men han var 5 år när han kom in i våra liv..

Vad mysigt de såg ut att ha det, jättehärliga bilder!

Cc hade förvisso lite av en matstrejk när han kom, men det löste sig väldigt smidigt med färskfoder i bilden. Nu står han och snackar otåligt när jag gör iordning maten och är ett riktigt matvrak till mattes förtjusning.

Förstår att ni ville ha en till. Jag kan knappt bärga mig tills jag kan ha en whippe extra att förgylla mitt liv med. Valpbilderna hjälper föga att stilla den längtan :love:

Usch vad jobbigt att han inte äter. Fyy. Jag vet verkligen hur jobbigt det är. Cerberus har ju aldrig varit särskilt matglad medan Zória är ett riktigt matmonster som slängt i sig all mat hon kommit över från det att hon klev in över tröskeln första gången.

Jag vet tyvärr inget om hur mycket whippvalpar bör få i sig, men jag kan säga det att jag hellre trugar med dom som valpar än får som jag har det nu en jättemager tvååring. Cerberus har ju ätit främst på kvällar och nätter, så på förmiddagarna eller mitt på dagen har han börjat må illa eftersom magen är helt tom, och har ibland då kräkts utan att det ens finns något att kräkas. :crazy: Och mår man illa eller har ont i magen vill man ju inte heller äta. Så det blir en ond cirkel.

Jag förstår att man inte vill truga och locka med godsaker allt för mycket för tidigt, och jag tror säkert att man kan avvakta. Men om det fortsätter skulle jag nog göra det ändå, truga alltså. Dom överlever ju, men man vill ju gärna att dom ska få växa till sig ordentligt som dom ska osv. Nu i efterhand har jag fått alla möjliga tips och testat det mesta, men det enda som fungerat har varit att blanda i en klick barnmat/köttfärs/burkmat och så variera det. Asdumt att behöva hålla på så, men dom flesta jag pratat med har sagt att det är bättre att jag får i honom mat regelbundet så att han får upp aptiten. Vänjer han sig vid att äta så kommer han också bli hungrig och vilja äta, och det händer faktiskt att han äter bara torrisar just för att han är väldigt hungrig.

Men valpis har väl bara bott hos dig ett litet tag? Så det kan ju vara att allt är så nytt, inga syskon där osv. Äts det gottis, ben och annat? Så att den inte har ont eller så? (Cerberus har ju aldrig tackat nej till något smarrigt så veterinären har inte trott att det är något fysiskt fel på honom som halsont eller dyl.) Det bästa att köra på så länge är kanske bara att vara konsekvent, ge maten, ha den framme en stund, äts det inte så plockas det bort tills det är dags för nästa mål. Och inget småätande i form av godis då. En godis eller ett litet ben är ju ganska "mycket" i en liten valpmage. Så får man göra en avvägning sedan när det är dags att börja truga på riktigt. Kanske? Men tro mig, jag vet hur jobbigt det där är. :(

kl

Ni som nyligen haft whippetvalpar, kommer ni ihåg ungefär vilka mängder de åt som 9 veckors? Har problem med att få i våran tillräckligt mycket, trots att jag testat att blanda upp med färskfoder och vill ju inte att ha ska tunna ut, samtidigt som jag inte vill truga allt för mycket. Får kanske i honom hälften av rekommenderade mängder för valpar i hans ålder/storlek/förväntad vuxenstorlek :crazy:

Jag vet att mina damer nu äter långt under vad påsen rekommenderar för deras vikt/storlek och de kan inte äta ens en halv dl mer om dagen för att de blir för runda då :p
Har du lika stor tur, att din lillplutt (som förövrigt är så söt att jag trillar av stolen :D) har lätt att ta upp all energi osv ur fodret så kanske han inte behöver äta mer?
Whippar brukar ju ofta vara lite väl runda, så jag har fått för mig att de är väldigt lätta att hålla "icke-smala" och så länge de inte blir för smala gör det ju inget om de äter lite.

Förresten, häromdagen lekte Zala med Wahidahs leksak! :love:
Zala brukar ALDRIG ens titta på leksaker, så även om det inte blev "supervild lek" var det enormt mycket för att vara henne.
Jag hade dessutom kompaktkameran med filmmöjlighet precis bredvid mig, så ni kan också få se hur det såg ut :D

http://www.youtube.com/watch?v=fz3L0KsoVZ8

Iiihihihihi :love: så söt hon är! Och så kommer Waha förbi och ser ut som ett frågetecken, haha! :D

Hahaha! Zala! :love: Det är så fint när gamla hundar leker, speciellt när dom inte gör det så ofta. :p

kl

Ni som nyligen haft whippetvalpar, kommer ni ihåg ungefär vilka mängder de åt som 9 veckors? Har problem med att få i våran tillräckligt mycket, trots att jag testat att blanda upp med färskfoder och vill ju inte att ha ska tunna ut, samtidigt som jag inte vill truga allt för mycket. Får kanske i honom hälften av rekommenderade mängder för valpar i hans ålder/storlek/förväntad vuxenstorlek :crazy:

Jag känner absolut igen mig!!!!

Jag fick rådet av en uppfödare att inte mäta upp fodret utan ge i sådana mängder att dom äter och det blir lite kvar.
Det har jag försökt följa, men Miiko kan äta 9dl ena dagen och 3-4dl nästa...
Nu har jag helt slutat bry mig och tittar enbart på hullet. Hon växer så det knakar och är varken för smal eller för tjock.
Jag tror inte man ska lura i dom mat för tidigt, om det inte blir akut förståss!
Ge lite mer mitt på dagen, för i alla fall Miiko äter dåligt när hon är trött.
Tänk också på att rekomendationerna om hur mkt dom skall äta som står på påsen är just inget annat än rekomendationer, behovet varierar från hund till hund.
Så stressa inte ihjäl! Det löser sig nog med tiden:)

Pussa på sötnosen från mig:love:

P.S. Jag vill ha ALLA Greyhound valparna!!!!!D.S

Iiihihihihi :love: så söt hon är! Och så kommer Waha förbi och ser ut som ett frågetecken, haha! :D

Lite sådär "Va? Morsan... vad pysslar du med..?" :D

Idag är det kallt, kallt, kallt! 6-7 minusgrader och frost överallt. Dessutom: sol! :bump: Både jag och damerna är på otroligt bra humör och så snart jag fått i mig frukost ska jag ut i skogen med Wahidah på fotopromenad. Visserligen kunde jag inte låta bli att ta med kameran på morgonrastningen och gick i en liten miniskog, men ändå.
Jag vill bo uppe i norr och alltid ha fin vinter :cry:

*KL*

Jösses, vad alla bebisarna är söta!!!

Kan inte alla sätta in bilder på sina hundar som valp och nu som vuxen?
Gärna uppställningsbilder så att man kan jämföra!

Lite kort om deras exteriöra styrkor/svagheter oxå kanske?

Jag fick den här länken på msn av en bekant nyss... :eek: :crazy:
Hennes kommentar: "måste bli den snabbaste dåren i världen" :rofl:

Men jag fattar inte, hur kommer man ens på tanken?

kl

Vad jobbigt:(
Min whippgrabb är riktigt matglad och han har alltid rensat skålen (han rensar även skålen efter att vår andra hund ätit..:angel: )

Hoppas det blir bättre med matlusten!
Han är supersöt din valp:love::love:

Destructor From Hell :angel:
Varningstext: made for destruction and destruction only. Can destroy human nature in wrong hands. Handle with care.

Kan inte alla sätta in bilder på sina hundar som valp och nu som vuxen?
Gärna uppställningsbilder så att man kan jämföra!

Lite kort om deras exteriöra styrkor/svagheter oxå kanske?

Okays! Jag har massor, i alla fall på Wahidah, så jag börjar med henne.

Här är hon 4 veckor och då tog vi första uppställningsbilden.
4veckor.jpg

Här är hon 5 veckor och var så stadig att hon kunde stå fint helt själv utan problem.
5veckor.jpg

Här är hon 1 år och en månad gammal.
DSC_9510%20copy.jpg

Och här är för någon månad sedan, 1½ år gammal.
waha-utstllning_57568187.jpg

Nu är hon ju fortfarande ung och kommer ändras en hel del, framförallt lär hon få mer kroppsmassa och bli lite grövre (som tur är). Hon har så liten bröstkorg och lite förbröst att hon då och då ställer ner frambenen bara någon centimeter ifrån varandra. Hon har även för klen haka (vilket nog inte lär bli bättre) och så har hon fortfarande den där hopplösa busblicken :p Annars är jag faktiskt riktigt nöjd med henne. Hon har bra pigment, halsansättning och i mina ögon en utmärkt rygg. När hon inte är smårund har hon även riktigt fin underlinje och så är hon hur lätt som helst att hålla välmusklad.

Om ni klickar på länken under kan ni se betydligt fler bilder på hennes utveckling då jag först fotade henne en gång i veckan och därefter en gång i månaden. Ska uppdatera med nya bilder snart också.
http://ninniosterholm.se/wahidah/utveckling/wahautveckling.html

(Ska leta efter bilder på Zala också)

Rolig idé! :)

BebisCerberus, 9 veckor:
sib_baguss9v.jpg

Cerberus snart 2 år:
cerberus.jpg

Cerberus största styrka är nog hans utstrålning. Alla ser honom, även ur en grupp av flera fullvuxa afghaner. Av domare får han ofta höra att han är en väldigt vacker hane och har mycket goda proportioner. Hans enda stora nackdel är hans storlek, på bredden alltså. Han måste få mer massa. Han är ganska mager och behöver verkligen bredda sig för att ha en chans mot de vuxna hanarna. Vissa domare har ju ändå valt att ta fram honom och placera honom i bästa hane, och han har ju slagit sin far några gånger. Så dom verkar ju gilla honom ändå, men ibland faller det verkligen på att han behöver mer massa. På vår tjusiga sida kan man läsa hans kritiker om man är nyfiken, det syns rätt bra hur han utvecklats. Från att åka uta med en 2a för ett år sedan till att börja få CKn och så placera sig i bästa hane lite då och då. :)

Såå, nu ska han vila från utställningar och äta upp sig ett tag. :p Men som sagt, i övrigt har han goda proportioner. Han har en snygg, rak rygglinje, lång fin svans med bra kingla på, lång hals, mörka trekantiga ögon som ser igenom en, långt svävande steg osv. Det är den där himla massan vi ska hitta helt enkelt. :D

Här är min Zala som valp :love:
zalavalp.jpg

Jag vet inte riktigt hur gammal hon är på bilden, men tippar på en 5-6 veckor.

Och här är senaste "uppställningsbilden" på henne. Snart 9 år gammal. Här sprang hon runt i rastgården och stannade plötsligt för att titta på någonting, så jag skyndade mig att knäppa en bild (vilket inte hade behövts eftersom hon stod sådär en halvminut :p)
zalanu.jpg

Hon är den absolut vackraste jag vet. Hon har ett huvud som jag ser som ren perfektion. Jag älskar hennes halslängd och halsansättning, hennes rygg och bröstkorgsdjup. Hon är otroligt välbalanserad och ställer sig alltid snyggt av sig själv pga det. Dessutom rör hon sig fantastiskt och var bra på lure coursing. Ska jag säga något negativt är det väl isåfall att hon har lite kort, lite väl rundat kors och kanske skulle ha nååågot mer bakbensvinklar, men eftersom hela hon är så kort och hög hade man nog behövt förlänga hela henne för att ha henne lika välbalanserad om man gjorde om bakpartiet. Jag gillar att hon ger intrycket av att vara lite kortare/högre än tex Wahidah som ser ut att vara lite längre/lägre. Trots det är båda damerna faktiskt lika höga och långa.

Liten update från Zória då. :p

Hon växer så det knakar, hon njuter av att det inte regnar så man faktiskt kan vara utomhus, hon vill leka leka leka och hänger sig fast i Cebbes päls och brottas och morrar och skäller. Cebbe bara ligger där så snällt och låter henne klättra tvärs över honom, busar lite och knuffar bort henne med baktassarna om hon blir för hårdhänt. :love: Så himla fin är han!

Imorgon blir Zória tolv veckor gammal, och idag vägde hon 9,9 kg. Inte konstigt att hon börjar bli tung att bära. :D Det är ju dessutom en tredjedel av Cebbes vikt! :eek:

Tråkig blixtbild:
DSC04920.jpg

Lika tråkig inte blixt-bild:
DSC04942.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 921
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 572
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka