Sv: TREDJE Vinthundstråden!
Usch vad jobbigt att han inte äter. Fyy. Jag vet verkligen hur jobbigt det är. Cerberus har ju aldrig varit särskilt matglad medan Zória är ett riktigt matmonster som slängt i sig all mat hon kommit över från det att hon klev in över tröskeln första gången.
Jag vet tyvärr inget om hur mycket whippvalpar bör få i sig, men jag kan säga det att jag hellre trugar med dom som valpar än får som jag har det nu en jättemager tvååring. Cerberus har ju ätit främst på kvällar och nätter, så på förmiddagarna eller mitt på dagen har han börjat må illa eftersom magen är helt tom, och har ibland då kräkts utan att det ens finns något att kräkas.

Och mår man illa eller har ont i magen vill man ju inte heller äta. Så det blir en ond cirkel.
Jag förstår att man inte vill truga och locka med godsaker allt för mycket för tidigt, och jag tror säkert att man kan avvakta. Men om det fortsätter skulle jag nog göra det ändå, truga alltså. Dom överlever ju, men man vill ju gärna att dom ska få växa till sig ordentligt som dom ska osv. Nu i efterhand har jag fått alla möjliga tips och testat det mesta, men det enda som fungerat har varit att blanda i en klick barnmat/köttfärs/burkmat och så variera det. Asdumt att behöva hålla på så, men dom flesta jag pratat med har sagt att det är bättre att jag får i honom mat regelbundet så att han får upp aptiten. Vänjer han sig vid att äta så kommer han också bli hungrig och vilja äta, och det händer faktiskt att han äter bara torrisar just för att han är väldigt hungrig.
Men valpis har väl bara bott hos dig ett litet tag? Så det kan ju vara att allt är så nytt, inga syskon där osv. Äts det gottis, ben och annat? Så att den inte har ont eller så? (Cerberus har ju aldrig tackat nej till något smarrigt så veterinären har inte trott att det är något fysiskt fel på honom som halsont eller dyl.) Det bästa att köra på så länge är kanske bara att vara konsekvent, ge maten, ha den framme en stund, äts det inte så plockas det bort tills det är dags för nästa mål. Och inget småätande i form av godis då. En godis eller ett litet ben är ju ganska "mycket" i en liten valpmage. Så får man göra en avvägning sedan när det är dags att börja truga på riktigt. Kanske? Men tro mig, jag vet hur jobbigt det där är.