TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Ja jag är väl inte så aktiv här inne längre, men kan väl bidra med lite om min kille:)

Här är Jamal 4veckor
Trefargad%20hane%204veckor.JPG

Här är han 7veckor
Jamal..JPG

Här är han 1år
hihi.jpg

Och här är han 15månader
Jamal16.jpg

Han är idag 18månader, men har ingen nyare bild på han.

Jag är otrolig nöjd över hans utveckling, och har varit väldigt välutvecklad för sin ålder, vilket har visats sig på utställning med.

Det jag önskar var bättre på han är att han inte skulle ha sån slutande kors han har, något längre och mer elegant hals och något längre tassar.

Annars så han han verkligen upp fyllt som kraven jag gillar hos en saluki, och han är fortfarande ung och jag hoppas att han fortsätter utvecklas på samma sätt som han har gjort:laugh:

Snygg hund du har!
Och till alla andra som satt in bilder sedan mitt senaste besök, så roligt med alla snygga vinthundar som samlas i den här tråden!
Här har antalet afghaner i stan utökats med en ( 1 ) tik, och henne samt hennes nya kompis var vi och träffade i torsdags. Underbar liten sötnos som jag lovar ta kort på senare, just nu är hon nedrakad så hon ser ut som en liten "råtta" med trollhuvud. Go och gla' tjej som redan anpassat sig till ny familj och nytt umgänge, ny miljö och nya vanor.

Din hund är så fin! :)

Jag tror faktist att jag är mer inne på en Saluki istället för Whippet. Jag älskar verkligen Salukins utseende och att de är större än Whippets är ju bara bra, mer att älska! ;) Efter allt jag har läst i tråden låter det som en underbar ras..

Jag har ju en dvärgpudel nu. Det känns som att hon kräver ungefär lika mkt aktivering som era salukis av vad jag har läst. Möjligtvis mer tid lös då. Låter kanske konstigt, men jag tycker energin och tankeverksamheten aldrig tar slut i min lilla hund. Men det känns ändå något som passar mig som vill ha lite större hund, men som är för lat för att ha en bruksras. :angel: Vad gäller lydnadsträning osv låter det också bra, jag är ju inte ute efter att tävla höga klasser, men vill ändå få en bra grundlydnad för att också aktivera hunden.

Men vad jag har förstått är den inte speciellt förig? Är väl kanske det som är en nackdel då.. efter att ha haft en pudel skulle jag egentligen önska en hund som söker mer kontakt..

Men vad jag har förstått är den inte speciellt förig? Är väl kanske det som är en nackdel då.. efter att ha haft en pudel skulle jag egentligen önska en hund som söker mer kontakt..

Förighet är väl inte det första man skulle beskriva en vinthund som, inte kontaktsökande heller...
Men om det är en sådan vinthund du vill ha, så är ju Whippet den som passar mest in på den bilden.

kl

Jag var i Riga i helgen, och där fick man inte ta med sig Sloughis(?) med sig in på köttmarknaden:)
Bild229.jpg

Tja, det är absolut inget måste! Man kan ju ändå träna till sig en del. Men det är just vad min dvärgpudel saknar, så jag har haft lite funderingar kring det bara.

Nej. En saluki är inte förig alls. Den är visserligen intelligent och lär sig saker lätt, men, den har en enorm självständighet och gör ingenting "bara för att man ska". Lyckas man motivera sin saluki kan det gå bra att träna lite med den och det fanns faktiskt en saluki som lyckades få ett 2apris i lydnadsklass 3, men de (ytterst få) salukis som tävlar lydnad verkar inte komma längre än att kanske få ett förstapris i lydnadsklass 1.

Vill du ha en hund som är mer kontaktsökande än en pudel och dessutom förig skulle jag absolut inte rekommendera en saluki, troligtvis inte någon annan vinthund heller. Undantag finns såklart, du kan ha sådan tur att du hittar en ovanligt förig vinthund som du sedan kan få "som du vill ha den" med mycket arbete och tålamod. Det är dock inget man ska räkna med att man lyckas få.

Hihi! Min kompis som har afghaner skall i framtiden skaffa just pudel, för att den är så himla förig och kontaktsökande i jämförelse med vinthundar. :D

Senast ändrad av en moderator:

Hihi! Min kompis som har afghaner skall i framtiden skaffa just pudel, för att den är så himla förig och kontaktsökande i jämförelse med vinthundar. :D

Hahaha. Jag vet inte om det är för att min är en omplacering och inte var speciellt tränad när hon kom. Utställningshund. Hon kunde inte ens sitta på kommando. Jag har tränat så det har blivit bättre, men vid vissa tillfällen kan jag stå och ropa högljutt, peta på henne och hon tittar inte ens på mig. Haha.

Nej. En saluki är inte förig alls. Den är visserligen intelligent och lär sig saker lätt, men, den har en enorm självständighet och gör ingenting "bara för att man ska". Lyckas man motivera sin saluki kan det gå bra att träna lite med den och det fanns faktiskt en saluki som lyckades få ett 2apris i lydnadsklass 3, men de (ytterst få) salukis som tävlar lydnad verkar inte komma längre än att kanske få ett förstapris i lydnadsklass 1.

Vill du ha en hund som är mer kontaktsökande än en pudel och dessutom förig skulle jag absolut inte rekommendera en saluki, troligtvis inte någon annan vinthund heller. Undantag finns såklart, du kan ha sådan tur att du hittar en ovanligt förig vinthund som du sedan kan få "som du vill ha den" med mycket arbete och tålamod. Det är dock inget man ska räkna med att man lyckas få.

Nej, det var ungefär som jag tänkte mig då. Det är inget krav egentligen, jag är liksom mest bara intresserad av att ha pli på min hund, samt kanske träna lite vardagslydnad om man nu tycker det är roligt. Jag är absolut inte ute efter att vinna något. Då verkar det roligare med LC om man skaffar sig en vintis! :)

Ja men då vet du ju redan hur det är att ha en vintis. :D Jag kan ha en falukorv i fickan och mina hundar kan ändå ignorera mig om dom finner något annat intressantare. Sedan kan det intressanta vara allt ifrån en annan hund till en sten som absolut måste undersökas. ;) Man får inte vara lättkränkt helt enkelt. Jag har ju två helt olika individer vad det verkar. Cerberus är galet självständig, men ändå en mjuk och försiktig kille. Han kan totalignorera mig helt och hållet, så där så man nästan blir tårögd när han väl tyr sig till en. Lilla Zória är ju bara bebis så det är svårt att veta exakt hur hon blir. Men hon är mycket tuffare än Cerberus, gör nästan vad som helst för mat, är självständig men ändå lockad av en torr godis som Cerberus vägrar ens smaka på.

Men lite vardagslydnad är ju inga problem liksom. Bara man är beredd på att den inte alltid sitter som en smäck. Speciellt inte inkallning då, eftersom det är framför allt då det finns roligare saker att göra än att lyssna på matte.

Cerberus t.ex. vet precis vad jag menar. Han kan hit, här, kom, stanna, sakta, upp, backa, sitt, ligg, kram, snurra, high five, buga och säkert lite mer. Men bara när han själv har lust. Och då helst inomhus eller i koppel. Är han lös kan jag glömma det mesta av det där för då är han minsann friiiii. :D

Och LC är jätteroligt. Och trickträning är kul just för att många inte förväntar sig att dom skall kunna något. Kanske extra mycket med afghaner, eftersom det sägs vara "världens dummaste hundras". Fast det hoppas jag att ingen hundmänniska tror på. Heh. :p

Haha ja. Jag antar att det är nyckeln, att man inte får vara lättkränkt. Jag har tänkt många gånger när det gäller min hund, varför hon inte lyssnar på mig, och tänkt att jag behöver träna kontaktövningar med succesiv störning. Speciellt efter att ha läst runt här på buke. Extra roligt att inte lyssna på matte är när det kommer en gamling med rullator eller cykel :D

Men sålänge man vet att det bara är så, utan egentligen andledning, så känns det OK! ;) Jag tror min pudel är lite egen, så din vän har nog rätt egentligen med att de är mer kontaktsökande.

*KL*

ÅH! Hihihihiii, jag måste berätta!

Det var precis en person som ville bli vän med mig på facebook. Såg att hon hade en saluki på bild och klickade därför "ja". Tittade lite på hennes bilder och tänkte tankar i stil med "Fan vad den där hunden är lik min Zala...".
Frågade henne vad det var för hund, och vet ni, det är Zalas syster som bor i Tyskland :D De är så lika att det är läskigt åt det och hon som har henne verkar vara jättetrevlig.

Sååå, nu har jag inte bara kontakt med alla Wahidahs syskons ägare och uppfödarna till båda mina damer, utan även kontakt med en av Zalas systrars ägare :bump:

Haha, det är här komiskt. Nu sitter jag och chattar med Zalas systers ägare över facebookchaten. Zala och Ziah (som systern heter) verkar inte bara vara lika till utseendet, utan även helt otroligt lika till sättet :D De är som identiska. Riktiga damer som inte bara vill saker, utan kräver saker. Och just det där att de blänger på en tills de får som de vill... Åh, jag blir kär i Zalas syster bara jag hör ägaren berätta om henne :love: Nu säger dessutom ägaren att det nog skulle vara kul att komma till Sverige någon gång :D Iiiiiih!

Haha! Vad roligt att du fått kontakt så! Jag tycker också det är kul att ha koll på hur det går med mina hundars syskon.

Nu har jag lite nya bilder på lilla pirayan, och på Cebbe med förstås. Det är fullt ös medvetslös hela tiden, inget mellanläge liksom. Såå, bildbomb!

Valptokryck!
DSC05004.jpg

Mera valptokryck!
DSC05017.jpg

Ännu mera valptokryck!
DSC05033.jpg

Jag och valpis
Bild-004.jpg

Vartärvipåväääg?
DSC04967.jpg

Finaste trasslet Cebbe på bushumör
DSC05024.jpg

Och så här ser Zória ut nu, snart 13 veckor gammal
DSC05008.jpg

kl

:eek: Sidan 4

Här växer Lingon så det knackar men jag har varit dålig på att lägga upp bilder, får se om jag hinner under helgen..

Matproblemen har nu löst sig och vi har hittat rutiner för maten, tack för tipsen!

Hon är jättesöt, Zória, och Cebbe också förstås :)

All päls får mig dock att inse att jag aldrig ska ha afgan :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 923
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 579
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet